Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 22:01
Voor m'n nieuwe systeem is een bord wat ik overweeg de Gigabyte GA-Z170X-UD5 TH. Dit bord onderscheidt zich van de alternatieven door de aanwezigheid van maar liefst 2 Thunderbolt 3 poorten, inclusief power. Daarnaast een berg USB-A aansluitingen, iets waar ik ook wel behoefte aan heb.

Nadeel van dit bord is dat de fan control een stuk minder is dan het alternatief dat ik overweeg (Asus RoG GENE)...en aangezien ik een silent systeem bouw, is dat best een dingetje.

Mijn gevoel zegt me dat Thunderbolt 3 op dit moment nog te vroeg is en dat dit later wel via een pcie slot kan. Nou zit ik niet heel diep in de ontwikkeling rondom USB type-C / Thunderbolt 3, dus wellicht dat er hier mensen zijn die hier meer inzicht in hebben. Kunnen we op termijn Thunderbolt 3 uitbreidingssloten verwachten? Gezien de licenties op Thunderbolt 3 kan het ook zomaar zijn dat die helemaal niet echt van de grond komt (omdat USB 3.1 Gen 2 voor de meeste gebruikers genoeg is) en dan is het zeker zonde om nu de Gigabyte te kiezen.

Hoe zien jullie dit?

<GOT> Zarhrezz#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou niet weten waar de gemiddelde consument op dit moment een snelle Thunderbolt 3 aansluiting voor nodig zou hebben op een moederbord. Communicatie met het internet/netwerk kan via Gigabit LAN, externe HDD/SSD kan prima via USB 3.0, zelfs het nut van USB 3.1 Gen2 is op dit moment niet groot.

Voor een laptop kan ik het nog wel begrijpen dan kun je een snelle externe videokaart aansluiten, maar een PC heeft ook gewoon PCI Express uitbreidingssloten, voor van alles en nog wat. Zelfs voor het verkrijgen van Thunderbolt kun je ook gewoon een PCI Express uitbreidingskaart pakken.

Wat betreft de fancontroller, een beetje goede behuizing heeft ook een ingebouwde fancontroller. Zelf geef ik altijd de voorkeur aan een fancontroller aangesloten op de PWM aansluiting van de CPU header. En dan een paar high-end fan aansluiten op diezelfde controller. Dan wordt alles aangestuurd via één en dezelfde fancontroller welke geregeld wordt d.m.v. de temperatuur van de CPU.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 22:01
-The_Mask- schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 10:43:
Ik zou niet weten waar de gemiddelde consument op dit moment een snelle Thunderbolt 3 aansluiting voor nodig zou hebben op een moederbord. Communicatie met het internet/netwerk kan via Gigabit LAN, externe HDD/SSD kan prima via USB 3.0, zelfs het nut van USB 3.1 Gen2 is op dit moment niet groot.

Voor een laptop kan ik het nog wel begrijpen dan kun je een snelle externe videokaart aansluiten, maar een PC heeft ook gewoon PCI Express uitbreidingssloten, voor van alles en nog wat. Zelfs voor het verkrijgen van Thunderbolt kun je ook gewoon een PCI Express uitbreidingskaart pakken.
Bedankt voor je reactie, het bevestigt het gevoel wat ik er eigenlijk al een beetje bij had; 3.1 gen 2 is snel genoeg voor data overdracht / backups en voor de power delivery (charging) is een PC niet echt de ideale optie.
Wat betreft de fancontroller, een beetje goede behuizing heeft ook een ingebouwde fancontroller. Zelf geef ik altijd de voorkeur aan een fancontroller aangesloten op de PWM aansluiting van de CPU header. En dan een paar high-end fan aansluiten op diezelfde controller. Dan wordt alles aangestuurd via één en dezelfde fancontroller welke geregeld wordt d.m.v. de temperatuur van de CPU.
Het grote voordeel van de nieuwe Asus borden is dat de (PWM) fan headers individueel op een bepaalde temperatuur sensor kunnen acteren, dus niet meer allemaal op de CPU. Bij gaming is het vaak zo dat je eerder op board / case temperatuur dan op CPU temperatuur wil regelen (CPU load valt vaak mee en met een beetje tower op je CPU gaat die temperatuur niet echt omhoog).

M'n huidige setup (Asus P8Z77-V Pro) is via Fan Xpert 2; onderste intake iets eerder omhoog schakelend (meer flow richting videokaart - als CPU warm wordt, is de videokaart doorgaans ook vol bezig) dan de bovenste intake. De CPU fan schakelt eigenlijk nooit; door de koeltoren die erop staat gaat de temperatuur eigenlijk alleen door prime95 omhoog. De exhaust fan staat fixed op z'n laagst mogelijke speed (die is relatief hoog na een paar jaar, hoger dan de intakes). Alle fans zijn be quiet! Shadow Wings PWM, behalve de CPU fan (vervangen door een Noctua toen de Scythe die erbij zat de geest gaf).

Een dergelijke setup vind ik prettiger dan een setup met een fan controller die op de CPU aangesloten is omdat er meer individuele controle is.

Voor m'n nieuwe systeem heb ik nu de In Win 805 op het oog in combinatie met de Asus RoG VIII GENE. De air flow in de 805 is wat vreemd, daarom is het plan twee Silent Wings 2 (120mm) op de bodem slots te zetten (horizontaal - drive bay eruit) en een 120 of 140mm variant in de onderste front mount plek. De onderst (intake) fans sturen op de system temperatuur, de front op de GPU temperatuur (= extra temperature sensor). Exhaust fan (ook vervangen voor Silent Wings 2) ook op system temperature. De Alpenföhn Atlas met alleen de center fan op de CPU moet ruim voldoende zijn aangezien ik de geplande i5-6500 niet ga overclocken.

<GOT> Zarhrezz#2885