Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil al een tijd een nieuwe PC bouwen, maar ik zit steeds te hikken welke CPU nu het beste bij mij past. Ik speel veelal games, maar doe af en toe ook wat met video (adobe premiere pro), soms tegelijk (OBS streaming/recording). Voor games is het belangrijker om snellere cores te hebben, voor video is het juist het aantal cores dat helpt (dat klopt, toch?).

De 6700K met 'slechts' vier 4.2GHz cores zou voor gamen dan beter uitkomen dan de 5930K met zes 3.7GHz cores. Echter heeft de 6700K blijkbaar een truc in zijn mouw, hij heeft namelijk Quicksync, en dit zou weer erg bevorderlijk zijn voor video encoding

Budget is niet belangrijk, zolang het maar geen absurde Xeon toestanden worden. ;) Er zal ook een 980ti GPU aanwezig zijn, misschien heeft dat nog invloed op het belang van aldan niet quicksync hebben.

Wat kan ik het beste doen?

EDIT:
Voor de rest van mijn systeem, mijn voorlopige voorzichtige planning:
- CPU: onbekend
- MOBO: Ligt aan CPU, maar ik vind de Asus MAXIMUS VIII FORMULA wel leuk.
- RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB (1 of 2 kits, ligt aan budget)
- GPU Asus Strix 980Ti
- Opslag: 1x Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 800GB
1x Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB
Misschien 400GB PCIe kaart + Samsung evo 1TB, ligt aan budget..
Kan de PCIe kaart ook laten vallen voor een U.2 drive, maar die dingen worden blijkbaar loei heet.
- PSU: Corsair RM850x 850w gold

Voorlopig aircooled, maar zodra nvidia eindelijk eens met hun nieuwe HBM kaarten komt, gaat de 980ti eruit voor een nieuwe kaart, plus waterkoeling. Ik wil graag aan de VR met een vive, maar wacht nog even de reviews af.

- Mijn video bewerking is niet beroepsmatig, het is slechts een hobby (1080p@60fps). Dus echt super belangrijk is het niet, maar sneller is altijd fijner, zeker als ik het kan betalen.

- Wachten op Broadwell-E, mwah.. ik heb al een tijd zitten wachten op nvidia, die zou ook Q2 met hun HBM spul komen, maar na hun aankondiging dit weekend (HBM komt voorlopig nog niet) ben ik het duimendraaien een beetje zat eigenlijk. ;) Als ik op intel wacht, komt nvidia weer dichtbij. Blijf niet wachten. ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dat hangt voor een groot deel van de software af die je gebruikt, maar over het algemeen klopt het. Zolang je 1 videokaart en niet de wereld aan PCI-e SSD\s gebruikt, zou ik niet voor de 5930K gaan. Het grootste verschil met de 5820K is namelijk het aantal PCI-e lanes uit de CPU, waarbij 28 bij eigenlijk alles genoeg is. de kloksnelheid kun je er zo bijklokken.
wat voor video-editing zou je willen doen? (qua resolutie/doel)
en wat is de rest van je systeem ongeveer?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsbaks2000
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-07 18:37
ik zou voor de 5930k gaan.,
gaat hard met video renderen.
i7 6700k is ook niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:32

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Ik zou ook voor de 5930k gaan, die is echt snel genoeg voor elke game, en het geeft denk ik betere prestaties bij renderen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 19:58
Bespaar wat geld en neem een 6700k, en mocht je toch liever twee extra cores hebben neem dan de 5820k en niet de 5830k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VipR!
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-08 12:06
Een aantal maanden geleden zat ik ook te twijfelen tussen de i7 5820K (hexa-core) en de i7 6700K (quad-core).
Naast gamen doe ik af en toe ook aan video editing (After Effects & Premier Pro), uiteindelijk heb ik de 5820K gehaald en ik ben er zeer over te spreken!
Het X99 platform krijgt later dit jaar ook zelfs een nieuwe lijn aan processoren, misschien toch het wachten waard? Voor mij was het persoonlijk het meest toekomstbestendige platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

4 * 4.2 = 16.8GHz; 6 * 3.7GHz = 22.2GHz in totaal; dus ja; in totaal 25% meer rekenkracht als alle 6 de cores volledig belast kunnen worden (zoals bij video-rendering). Bij games is het helemaal niet zo dat alle cores gelijk belast worden en vaak zijn het er maar ook max 2 tot 4; omdat de game uiteraard ook op niet-highend systemen fatsoenlijk moeten kunnen lopen (aka: engine niet ontwikkeld voor > 4 cores).

Qua gaming is de snellere 6700k dus interessanter. Dan QuickSync: dat is echt raketsnel t.o.v. andere video-versnellingsmethodieken van AMD en NVidia. Ik durf dan ook te wedden dat een 6700k met QS veel sneller is in het video-encoden dan de 5930k zonder QS.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:36
Met die 5930k heb je wel beschikking over 40 pci-e lanes... Dus je GTX980Ti kan voluit draaien met 16 lanes. Daarnaast kun je er ook nog een dikke pci-e SSD ernaast zetten in full pci-e x16 modus voor je premiere pro bezigheden :P Of 2x GTX980Ti voluit en een pci-e ssd ernaast.

Aan de andere kant, een 6700k kan ook een GTX980Ti voluit draaien, met ernaast een pci-e ssd @ x4.

edit: Hm, je moet wel serieus intensief aan videobewerking doen, een 6700k kan met ddr4 ook 64GB RAM aansturen, net als een 5930k... Alleen heeft die laaste bijna dubbele geheugenbandbreedte. Betwijfel alleen of je dat wel gaat merken, vooral zware data mining en database workloads hebben er profijt van dacht ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Trishul op 14-03-2016 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
SKiLLa schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:48:
4 * 4.2 = 16.8GHz; 6 * 3.7GHz = 22.2GHz in totaal; dus ja; in totaal 25% meer rekenkracht als alle 6 de cores volledig belast kunnen worden (zoals bij video-rendering). Bij games is het helemaal niet zo dat alle cores gelijk belast worden en vaak zijn het er maar ook max 2 tot 4; omdat de game uiteraard ook op niet-highend systemen fatsoenlijk moeten kunnen lopen (aka: engine niet ontwikkeld voor > 4 cores).

Qua gaming is de snellere 6700k dus interessanter. Dan QuickSync: dat is echt raketsnel t.o.v. andere video-versnellingsmethodieken van AMD en NVidia. Ik durf dan ook te wedden dat een 6700k met QS veel sneller is in het video-encoden dan de 5930k zonder QS.
Je berekening is complete kul.
Tussen verschillende architecturen zijn Gigahertzen alles behalve vergelijkbaar. Een skylake levert meer IPC per kloktik dan een Haswell. Als je met gewogen gigahertzen zou werken zou er nog iets zinnigs over te zeggen zijn, maar er zijn betere graadmeters ;)

Voor de TS. Werk je beroepsmatig (Pro) met videoediting software?
Indien dat het geval is zou ik de CPU kopen met de allerbeste performance (op jou doelgebruik) die binnen je budget valt, want dan verdient die zichzelf waarschijnlijk zo terug. Een dag rendertijd extra over de levensduur van de CPU is waarschijnlijk al het prijsverschil tussen een 6700 en een 5960. (ik ken je uurprijs niet)

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 14-03-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:48

Case_C

[Team Carrack]

Als je dan toch voor het X-99 platform wilt gaan: Broadwell-E komt vermoedelijk in Q2 van 2016, daarvan gaat de i7-6800k weer een stuk sneller zijn dan de i7-5820k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
SKiLLa schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:48:

Als clocksnelheid alles is dan gebruikten we nu allemaal wel 5.3ghz AMD processoren die uit zijn. kul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De IPC tussen Skylake en Haswell liggen heel dicht bij elkaar; scheelt helemaal niet zo veel als hier keihard geschreeuwd wordt (zie vergelijking: bijna hetzelfde). Ik vergelijk geen Intel met een AMD en het is maar 1 'generatie' verschil; niet eens een totaal nieuwe architectuur zoals bij Pentium 4 vs Core Duo.

Mijn voorbeeld was ook bedoeld om de 5930k het voordeel van de twijfel te geven, omdat ik vervolgens de 6700k aanraad. Zeker bij gaming spelen kloksnelheden en lage latencies een belangrijkere rol dan bij video-editing, waarbij parallellisatie en bandbreedte veel belangrijker zijn.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn post wat aangevuld.

Het PCIe lane gebeuren zit mij ook een beetje dwars. Gaat dat straks met 2 videokaarten en een PCIe SSD nog lekker lopen? De 6700K gaat dan een beetje akelig krap doen met zijn 16 lanes denk ik? De 5930K heeft 40x, dus die zal het waarschijnlijk een worst wezen wat ik erin prik. Maar daar lever ik dan wel weer Quicksync en core snelheid voor in..

Moeilijk! |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09
Wil/ga je overklokken? Heb je wel 2 videokaarten nodig als in Q4 zowel AMD als nvidia met nieuwe GPU chipsets uitkomen, die naar verluidt tot wel 40% meer performance leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Absoluut. Zeker met waterkoeling zou het een doodzonde zijn om dat niet te doen. Met de makkelijke UEFI van asus trommel je er met gemak 30% meer uit, zonder dat je op et randje hoeft te gaan zitten.
Lord_Dain schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:12:Heb je wel 2 videokaarten nodig als in Q4 zowel AMD als nvidia met nieuwe GPU chipsets uitkomen, die naar verluidt tot wel 40% meer performance leveren..
De 980ti wordt er maar eentje, die er zolang in gaat tot nvidia eens met wat fatsoenlijks komt. De eerste HBM kaart van nvidia (ik wil geen ATI) die in Q4 gepland staat (was overigens eerst Q2, waar ik dus op zat te wachten, maar helaas..), is waarschijnlijk toch een titan vlaggenschip kaart van ruim 1200 euro, dus ik heb liever de Ti series die voor de gewone sterveling kwa prijs/prestatie verhouding toch wat beter te slikken zijn. En dat komt waarschijnlijk pas volgend jaar aan bod. Dus nu maar even een 980ti die ik weer verkoop over een jaartje.

Of er dan direct twee van die nieuwe pascals in komen denk ik niet, maar ik zou die optie toch graag behouden. Daarom dus mijn vrees dat de 6700K met zijn 16x tekort zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb zelf jouw dilemma ook gehad de afgelopen dagen, bij mij is de knoop doorgehakt en heb ik gekozen voor de 6700k om de simpele reden dat ik altijd 1 GPU aanhoudt en zeker in de nabije toekomst nog niet ga investeren in M.2 devices, dus ik zal vooruit kunnen met de lanes.

In jouw geval echter met de wens om kaarten in SLI/crossfire te hangen, had ik waarschijnlijk voor mij de keuze op de 5820K laten vallen en het stukje singlecore power wat deze CPU te kort komt via overklok gecompenseerd. Aangezien je met de 5930K nog meer lanes hebt.. tja het kost wel wat, maar dat kan eigenlijk geen miskoop zijn voor de komende 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lord_Dain schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:47:
In jouw geval echter met de wens om kaarten in SLI/crossfire te hangen, had ik waarschijnlijk voor mij de keuze op de 5820K laten vallen en het stukje singlecore power wat deze CPU te kort komt via overklok gecompenseerd. Aangezien je met de 5930K nog meer lanes hebt.. tja het kost wel wat, maar dat kan eigenlijk geen miskoop zijn voor de komende 5 jaar.
Het is een afweging tussen meer PCIe lanes en 2 extra cores, of Quicksync. Clockspeed zal voorlopig wel genoeg zijn. Met cuda core encoding zal het ook wel lekker vlot gaan, maar quicksync schijnt echt een beest van een encoder te zijn, en adobe ondersteunt het.

Ik zou wel eens een bench willen bekijken die de 6700k quicksync vergelijkt met cuda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik liep eerder vandaag dit artikel aan, en dan lijkt het of er niet veel verschil is tussen 5th en 6th gen..
http://www.pcworld.com/ar...d-enthusiasts.html?page=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lord_Dain schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:50:
Ik liep eerder vandaag dit artikel aan, en dan lijkt het of er niet veel verschil is tussen 5th en 6th gen..
http://www.pcworld.com/ar...d-enthusiasts.html?page=3
In die tests lijkt de 6700k amper voorbij te steken aan de 4790K, zelfs als er met quicksync gegooid wordt. Maar in hoeverre laat die 4790K zich vergelijken met de 5930K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:55:
Ik heb mijn post wat aangevuld.

Het PCIe lane gebeuren zit mij ook een beetje dwars. Gaat dat straks met 2 videokaarten en een PCIe SSD nog lekker lopen? De 6700K gaat dan een beetje akelig krap doen met zijn 16 lanes denk ik? De 5930K heeft 40x, dus die zal het waarschijnlijk een worst wezen wat ik erin prik. Maar daar lever ik dan wel weer Quicksync en core snelheid voor in..

Moeilijk! |:(
De Z170 chipset heeft 20 PCI-E aansluitingen, en kan 3 M2-sloten aansturen. De processor zelf heeft er 16 en kan prima 2 snelle kaarten aansturen met 2x8. Er is nog geen enkele kaart die door pci-e 3.0 8x gebottleneckt wordt, zelfs pci-e 2.0 8x is nog nauwelijks verschil.

De 40 lanes van een 5930k zijn pas nuttig bij meer dan 2 kaarten. Dan moet een socket 1151-systeem namelijk met extra plx-chips gaan werken om meer dan 2 sloten aan te kunnen sturen met 8x. Omdat meer dan 2 kaarten maar in zeer bijzondere omstandigheden echt nut heeft, is voor 98% van de mensen een socket 1151 voldoende.

Stop de rest van het geld in de rest van het systeem of spaar het op voor een refresh na een (aantal) jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:34:
[...]
In die tests lijkt de 6700k amper voorbij te steken aan de 4790K, zelfs als er met quicksync gegooid wordt. Maar in hoeverre laat die 4790K zich vergelijken met de 5930K?
Niet, 4790K is 4th gen. Daarom keek ik naar de 5775C, dit is een 5th gen en die blijft ook achter, maar juist bij Quicksync / handbrake kan ie als enige de 6700K bijhouden. Maar dan nog, overall kicked de 6700K wel kont.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 14-03-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:38:De processor zelf heeft er 16 en kan prima 2 snelle kaarten aansturen met 2x8. Er is nog geen enkele kaart die door pci-e 3.0 8x gebottleneckt wordt, zelfs pci-e 2.0 8x is nog nauwelijks verschil.
Voor de 980ti moet het dus geen probleem zijn om in SLI te draaien, maar geld dat straks ook als die nieuwe HBM kaarten van nvidia erin gaan? Gaan die genoeg hebben aan 2x8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat moet je met zoveel gpu power?? Game je op 4k??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:48:
[...]

Voor de 980ti moet het dus geen probleem zijn om in SLI te draaien, maar geld dat straks ook als die nieuwe HBM kaarten van nvidia erin gaan? Gaan die genoeg hebben aan 2x8?
Volgens mij gaat het volledig op de schop; http://wccftech.com/nvidi...idth-powering-hpc-2016/2/

Het dringt niet helemaal tot me door maar betekent dit dat we straks nieuwe mobo's/chipsets krijgen met die NVlink of kunnen we die NVlink ergens op ons Mobo prikken... edit: lijkt op een PCIe connectie.

[ Voor 17% gewijzigd door Lord_Dain op 14-03-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Lord_Dain schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:47:
Ik heb zelf jouw dilemma ook gehad de afgelopen dagen, bij mij is de knoop doorgehakt en heb ik gekozen voor de 6700k om de simpele reden dat ik altijd 1 GPU aanhoudt en zeker in de nabije toekomst nog niet ga investeren in M.2 devices, dus ik zal vooruit kunnen met de lanes.

Ik weet niet meer precies waar ik het wel eens gesien heb, maar volgens mij bij ARS Technica was er een test hoeveel de PCI bandbreedte uitmaakt op je FPS. Het verschil bij een Fury X tussen ik geloof PCI-e 2.0 16x en 8x was ongeveer 3%.

Daarbij, 2x8 lanes PCI-e 3.0 is in feite ook 2x16 lanes PCI-e 2.0 en dus meer als genoeg. Werken de M2/Sata/whatever niet op de chipset bij Skylake met meer dan genoeg lanes? Dacht dat dit een groot verbeterpunt was t.o.v. Haswell.

Heb zelf overigens een paar weken geleden een 6700K gehaald, op 4.5Ghz is er vrij weinig aan games dat ik niet op ultra kan draaien icm een GTX970. Met mijn vorige CPU, een FX8320 op 4.6ghz was dat vooral in singlethread heavy games als Arma een heel ander verhaal. Ik vond 640 euro voor de platformupgrade (CPU+MoBo+RAM) echt al meer dan genoeg geld, en de potentie van iets snellere rendering op X99 echt in geen jaren opwegen tegen de extra kosten. Een geoverclockte 6700K doet echt niet veel onder voor een 5820K hoor, zeker in games niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
kuusj98 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:58:
[...]

Ik weet niet meer precies waar ik het wel eens gesien heb, maar volgens mij bij ARS Technica was er een test hoeveel de PCI bandbreedte uitmaakt op je FPS. Het verschil bij een Fury X tussen ik geloof PCI-e 2.0 16x en 8x was ongeveer 3%.
Heb ik ook inderdaad gelezen ja, gaat slechts om 2a3%.
Daarbij, 2x8 lanes PCI-e 3.0 is in feite ook 2x16 lanes PCI-e 2.0 en dus meer als genoeg. Werken de M2/Sata/whatever niet op de chipset bij Skylake met meer dan genoeg lanes? Dacht dat dit een groot verbeterpunt was t.o.v. Haswell.
Jawel, alleen heb ik tot op heden 2 mobo's gecheckt en lijkt het vooral alsof ze bepaalde lanes delen waardoor je als je bv. op een M.2 slot een SATA device aansluit, je 2 reguliere SATA aansluitingen niet kan gebruiken. Of dat een beperking is van de chipset zelf en crea bea opgelost door de mobo makers, of een budget kwestie voor de mobo zelf, weet ik niet.. Welk mobo heb jij trouwens voor je 6700K gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Lord_Dain schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:01:
[...]

Heb ik ook inderdaad gelezen ja, gaat slechts om 2a3%.

[...]

Jawel, alleen heb ik tot op heden 2 mobo's gecheckt en lijkt het vooral alsof ze bepaalde lanes delen waardoor je als je bv. op een M.2 slot een SATA device aansluit, je 2 reguliere SATA aansluitingen niet kan gebruiken. Of dat een beperking is van de chipset zelf en crea bea opgelost door de mobo makers, of een budget kwestie voor de mobo zelf, weet ik niet.. Welk mobo heb jij trouwens voor je 6700K gekozen?
Ik heb een MSI Z170A Gaming M5 gekocht, en 2x8GB 2133Mhz RAM voor de compleetheid. Niet het allergoedkoopste moederbord, maar is dan ook overcompleet qua aansluitingen en features. pricewatch: MSI Z170A GAMING M5

Hierop zitten 2 van die M.2 sloten op PCI-e 3.0 die ik niet gebruik, nog 2 van die Sata Express poorten die ik ook niet gebruik en dan nog 2 losse Sata 3 poorten. Overigens gaat hij bij 3 GPU's gewoon naar 8x/8x/4x op PCI-e 3.0 en dus nog steeds meer dan voldoende bandbreedte. Ik meen dat in de manual 2 pagina's staan met welke aansluitingen werken met welke andere op hetzelfde moment. Ik zal eens kijken of ik die online kan vinden.

https://www.msi.com/Mothe...AMING-M5.html#down-manual Pagina 18 en 19, combination table voor de connectors. Ben op het moment niet in staat om een foto te plaatsen helaas (mobiel).
Bij mijn mobo zou dit moeten gaan bijv.:
- 1xM.2 PCIe SSD + 2xSATAe HDDs + 2xSATA HDDs
- 1xM.2 PCIe SSD + 6xSATA HDDs
- 1xM.2 PCIe SSD + 1xSATAe HDD + 4xSATA HDDs
- 1xM.2 SATA SSD + 4xSATA HDDs
- 2xM.2 SATA SSDs + 2xSATA HDDs
- 2xM.2 PCIe SSDs + 1xSATAe HDD+2xSATA HDDs
En nog een boel opties meer, an-sich dus meer dan genoeg, en dit is buiten de PCI-e poorten.

[ Voor 17% gewijzigd door Kuusj op 14-03-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pwillemske schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:54:
Wat moet je met zoveel gpu power?? Game je op 4k??
Een computer moet flink schoempen om de nieuwe VR tech te kunnen maxen, want dat vergt 2.6k aan 90FPS. En ik weet niet of een enkele 980ti dat al trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lord_Dain schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:57:
[...]

Volgens mij gaat het volledig op de schop; http://wccftech.com/nvidi...idth-powering-hpc-2016/2/

Het dringt niet helemaal tot me door maar betekent dit dat we straks nieuwe mobo's/chipsets krijgen met die NVlink of kunnen we die NVlink ergens op ons Mobo prikken... edit: lijkt op een PCIe connectie.
Ik ben nu al een uur aan het vlooien op google, maar ik begrijp nog steeds niet wat nvidia nu wl gaan doen. Willen ze met een adapter twee PCIe slots aan elkaar prakken ofzo? Als dat zo is, betekend dat flink wat ellende voor mensen die geen jaar meer kunnen wachten. Zou ik nu een moederbord moeten kopen die er over een jaar weer uit moet als ik een nieuwe videokaart wil?

m.a.w. Het maakt nu niet uit welke socket ik kies, ik ben over een jaar toch wel de pineut? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:32:
[...]
Ik ben nu al een uur aan het vlooien op google, maar ik begrijp nog steeds niet wat nvidia nu wl gaan doen. Willen ze met een adapter twee PCIe slots aan elkaar prakken ofzo? Als dat zo is, betekend dat flink wat ellende voor mensen die geen jaar meer kunnen wachten. Zou ik nu een moederbord moeten kopen die er over een jaar weer uit moet als ik een nieuwe videokaart wil?

m.a.w. Het maakt nu niet uit welke socket ik kies, ik ben over een jaar toch wel de pineut? |:(
Tja, ik denk dat je dit gewoon moet verklaren door het begrip "vooruitgang". Je kunt wel blijven uitstellen, maar daar los je niks mee op, omdat alles toch vooruit blijft gaan. Als je volgend jaar een nieuwe CPU+MoBo koopt heb je weer dat het jaar daarop een nieuwe CPU en mogelijk socket uitkomt. Ik zou me niet te veel fixeren op die nieuwe GPU's, die komen wel als de tijd rijp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:45:
Tja, ik denk dat je dit gewoon moet verklaren door het begrip "vooruitgang". Je kunt wel blijven uitstellen, maar daar los je niks mee op, omdat alles toch vooruit blijft gaan. Als je volgend jaar een nieuwe CPU+MoBo koopt heb je weer dat het jaar daarop een nieuwe CPU en mogelijk socket uitkomt. Ik zou me niet te veel fixeren op die nieuwe GPU's, die komen wel als de tijd rijp is.
Helemaal mee eens, daarom wilde ik nu maar gewoon in het diepe springen omdat nvidia de boel weer eens heeft uitgesteld. Ik hoopte met een nieuwe pascal in Q2 mijn nieuwe build te beginnen, maar ik moet het nu maar even doen met een 980ti tot et nieuwe spul uit komt. En dat zou dan een nieuw moederbord kosten dacht ik.

Maar ik heb nog eens goed gekeken naar die site, volgens mij is NVlink gewoon een opgefokte vorm van SLI? Het werkt hoofdzakelijk tussen GPU's, maar als het moederbord er de beschikking over heeft, kan het ook een soort SLI met de CPU aangaan.

Er staat ook dat het alleen in servers en ARM64 machines gaat zitten voorlopig, dus ik denk niet dat die kermis volgend jaar bij de nieuwe commerciële videokaarten al op de stoep staat.. Ik hoop et niet tenminste.. Want dan ben je leuk de sigaar als je net een dikke 400 piek hebt weg geteld voor een moederbordje..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik lees het volgende op tomshardware; "Pascal WILL use PCIE on consumer level card. That much is certain. " Lijkt erop dat NVLink alleen op server hardware gaat worden gebruikt, in ieder geval op 'korte' termijn.

Dus ik vermoed dat voor de interconnect tussen 2 GPU's je wel NVLink gaat gebruiken, maar dat de verbinding vanaf je GPU naar de CPU 'gewoon' via PCIe blijft lopen

[ Voor 28% gewijzigd door Lord_Dain op 15-03-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog altijd aan het onderzoeken, en vraag me nu af, is een 980ti sneller met encoden dan intels quicksync? Want als dat het geval is.. dan is de 5930K misschien toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:03:
Ik ben nog altijd aan het onderzoeken, en vraag me nu af, is een 980ti sneller met encoden dan intels quicksync? Want als dat het geval is.. dan is de 5930K misschien toch beter?
Quicksync gebruik je zoals je zelf al zegt alleen voor encoden, en dus waarschijnlijk onder het gamen/streamen of wat dan ook. Ik weet niet of je de performance op GPU of CPU gebied kunt missen in de applicaties die je wilt gebruiken, maar hardwareversnelling van nVidia (of AMD) onder de naam Shadowplay kan ook encoden op de GPU zonder dat het je meer dan een paar FPS kost. Ik weet dus ook niet of Quicksync performance wegsnoept van de rest van de CPU waardoor je een grotere impact hebt.

Daarnaast, heb je X99 echt nodig? Denk het gezien je eisen niet, en zo'n 6700K is echt meer dan prima voor héél erg veel (zo niet alle) mainstream applicaties. Qua renderen is het verschil tussen 6700K en 5930K misschien 10-20% op stock clocks, dus het verschil tussen 10 minuten en 8-9 minuten, voor een aanzienlijk hogere prijs. Ik zou lekker voor 6700K gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:17:
[...]

Quicksync gebruik je zoals je zelf al zegt alleen voor encoden, en dus waarschijnlijk onder het gamen/streamen of wat dan ook. Ik weet niet of je de performance op GPU of CPU gebied kunt missen in de applicaties die je wilt gebruiken, maar hardwareversnelling van nVidia (of AMD) onder de naam Shadowplay kan ook encoden op de GPU zonder dat het je meer dan een paar FPS kost. Ik weet dus ook niet of Quicksync performance wegsnoept van de rest van de CPU waardoor je een grotere impact hebt.
Van streamen via GPU, zelfs met overlays van verschillende bronnen (OBS) merk ik op mijn huidige oude GTX 670 al zo goed als niets, dus als ik dat aan de 980ti over laat zal het waarschijnlijk weinig in de weg zitten.
kuusj98 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:17:Daarnaast, heb je X99 echt nodig? Denk het gezien je eisen niet, en zo'n 6700K is echt meer dan prima voor héél erg veel (zo niet alle) mainstream applicaties. Qua renderen is het verschil tussen 6700K en 5930K misschien 10-20% op stock clocks, dus het verschil tussen 10 minuten en 8-9 minuten, voor een aanzienlijk hogere prijs. Ik zou lekker voor 6700K gaan.
Het is nogal een verschil inderdaad, ruim 200 euro. Eigenlijk had ik het verschil in render snelheid wel wat groter verwacht. Ik heb er even mee gegoogled, en kon alleen dit oude bench testje vinden van toms hardware:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/C/G/334816/original/mediaespresso.png

Zoals je ziet, toen der tijd sloopte quicksync alle andere opties met gemak. Bijna 2 keer sneller dan de toen beste videokaart van nvidia was vrij aantrekkelijk. Maar of dat nu met de nieuwe generaties ook nog geld is nog maar de vraag.

Zolang mijn toekomstige pascal HBM kaart(en) maar genoeg bandbreedte hebben, ook als ze moeten delen met een intel U.2 drive, vind ik de 6700K persoonlijk wel prima. Er zijn ook veel mooiere moederborden voor, en het is, zoals je zegt, een klap voordeliger. Van dat geld kan ik mijn RAM en SSD ruimte verdubbelen. Das ook wel een fijne plus, toch?
Pagina: 1