Ik wil al een tijd een nieuwe PC bouwen, maar ik zit steeds te hikken welke CPU nu het beste bij mij past. Ik speel veelal games, maar doe af en toe ook wat met video (adobe premiere pro), soms tegelijk (OBS streaming/recording). Voor games is het belangrijker om snellere cores te hebben, voor video is het juist het aantal cores dat helpt (dat klopt, toch?).
De 6700K met 'slechts' vier 4.2GHz cores zou voor gamen dan beter uitkomen dan de 5930K met zes 3.7GHz cores. Echter heeft de 6700K blijkbaar een truc in zijn mouw, hij heeft namelijk Quicksync, en dit zou weer erg bevorderlijk zijn voor video encoding
Budget is niet belangrijk, zolang het maar geen absurde Xeon toestanden worden.
Er zal ook een 980ti GPU aanwezig zijn, misschien heeft dat nog invloed op het belang van aldan niet quicksync hebben.
Wat kan ik het beste doen?
EDIT:
Voor de rest van mijn systeem, mijn voorlopige voorzichtige planning:
- CPU: onbekend
- MOBO: Ligt aan CPU, maar ik vind de Asus MAXIMUS VIII FORMULA wel leuk.
- RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB (1 of 2 kits, ligt aan budget)
- GPU Asus Strix 980Ti
- Opslag: 1x Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 800GB
1x Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB
Misschien 400GB PCIe kaart + Samsung evo 1TB, ligt aan budget..
Kan de PCIe kaart ook laten vallen voor een U.2 drive, maar die dingen worden blijkbaar loei heet.
- PSU: Corsair RM850x 850w gold
Voorlopig aircooled, maar zodra nvidia eindelijk eens met hun nieuwe HBM kaarten komt, gaat de 980ti eruit voor een nieuwe kaart, plus waterkoeling. Ik wil graag aan de VR met een vive, maar wacht nog even de reviews af.
- Mijn video bewerking is niet beroepsmatig, het is slechts een hobby (1080p@60fps). Dus echt super belangrijk is het niet, maar sneller is altijd fijner, zeker als ik het kan betalen.
- Wachten op Broadwell-E, mwah.. ik heb al een tijd zitten wachten op nvidia, die zou ook Q2 met hun HBM spul komen, maar na hun aankondiging dit weekend (HBM komt voorlopig nog niet) ben ik het duimendraaien een beetje zat eigenlijk.
Als ik op intel wacht, komt nvidia weer dichtbij. Blijf niet wachten.
De 6700K met 'slechts' vier 4.2GHz cores zou voor gamen dan beter uitkomen dan de 5930K met zes 3.7GHz cores. Echter heeft de 6700K blijkbaar een truc in zijn mouw, hij heeft namelijk Quicksync, en dit zou weer erg bevorderlijk zijn voor video encoding
Budget is niet belangrijk, zolang het maar geen absurde Xeon toestanden worden.
Wat kan ik het beste doen?
EDIT:
Voor de rest van mijn systeem, mijn voorlopige voorzichtige planning:
- CPU: onbekend
- MOBO: Ligt aan CPU, maar ik vind de Asus MAXIMUS VIII FORMULA wel leuk.
- RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB (1 of 2 kits, ligt aan budget)
- GPU Asus Strix 980Ti
- Opslag: 1x Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 800GB
1x Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB
Misschien 400GB PCIe kaart + Samsung evo 1TB, ligt aan budget..
Kan de PCIe kaart ook laten vallen voor een U.2 drive, maar die dingen worden blijkbaar loei heet.
- PSU: Corsair RM850x 850w gold
Voorlopig aircooled, maar zodra nvidia eindelijk eens met hun nieuwe HBM kaarten komt, gaat de 980ti eruit voor een nieuwe kaart, plus waterkoeling. Ik wil graag aan de VR met een vive, maar wacht nog even de reviews af.
- Mijn video bewerking is niet beroepsmatig, het is slechts een hobby (1080p@60fps). Dus echt super belangrijk is het niet, maar sneller is altijd fijner, zeker als ik het kan betalen.
- Wachten op Broadwell-E, mwah.. ik heb al een tijd zitten wachten op nvidia, die zou ook Q2 met hun HBM spul komen, maar na hun aankondiging dit weekend (HBM komt voorlopig nog niet) ben ik het duimendraaien een beetje zat eigenlijk.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 16:34 ]