Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
Zoals de titel zegt, ik heb sinds kort mijn Intel5300-N kaartje vervangen door een AC7260.

Even wat completer plaatje:

HP Elitebook 6930p, onbekend bouwjaar, ik heb m al een jaar of 3 in elk geval en hij is tweedehands. Vanuit de basis deed hij al 5Ghz, maar dan met N-snelheden. Er zit een Samsung 830SSD in via Sata-300 aangesloten.

Dlink DIR-868L ac1750 router met alleen 5Ghz ingeschakeld. Legacy tablet gebruik ik eigenlijk nooit meer, dus niet belangrijk om 2,4Ghz aan te zetten. Ik woon in een straat met 3 huizen en 1 5Ghz + 3 2,4Ghz netwerken zichtbaar.

Nas waarmee ik de snelheid test is een WD Mybook Live 1Tb enkele schijf die alle energiebesparende functies uitgeschakeld had ten tijde van de testen.

Testprogramma's zijn LanSpeedtest en Nastester.

Ze komen allebei met lees en schrijftesten niet boven de 150/160Mbit uit. Als ik in de router kijk naar de verbonden clients, zie ik dat de laptop op 866Mbit verbonden is. Ook in het netwerkcentrum staat dit aangegeven. Schrijven gaat vaak nog iets sneller dan lezen, wat in mijn ogen ook gek lijkt. Als ik bekabeld test met dezelfde programma's, ga ik richting de 400-500Mbit, waarschijnlijk het maximum van de schijf in de nas.

De nieuwste inteldrivers zijn geïnstalleerd, ik heb de oude drivers helemaal verwijderd, alleen Windows heb ik nog niet opnieuw geïnstalleerd. Daarnaast heb ik alle instellingen in de DLink al nagelopen en alles dat maar van belang kon zijn uit/aan geprobeerd. Ook in de netwerkdriver heb ik alles nagelopen, al zitten er meer opties in die ik niet ken, dan wel. In de nas kan ik niets anders vinden dan de energiebesparingopties. Ik zit in een rechte lijn ongeveer 5 meter van de router af en wil niet bedraad werken, omdat ik midden in de kamer zit.

Wie heeft er een idee waar ik het zoeken moet, ik kom er niet meer uit waarom ik via Wifi niet harder kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Miglow op 14-03-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met wat meer specs van je WiFi-verbinding te geven.

AP is blijkbaar een DIR-868L. Die heeft voor de 5GHz een Broadcom BCM4360 met 3x3 MiMo
Client is dus laptop met Intel AC-7260. Dat doet 2x2 MiMo.

De link rate is alvast het probleem niet, aangezien die op 866Mbps staat, wat max is dat met 2x2 MiMo en 80MHz kanaalbreedte WiFi-ac te halen is. Je kunt netto doorgaans 60-70% van de link rate halen, dus 500Mbps zou haalbaar moeten zijn.

Je hebt nu met twee apps getest. Beide testen throughput vanaf de schijven van de NAS naar programma dat op de laptop draait. Ik zou als eerste proberen om even los van de NAS te kijken hoe je WiFi-performance is. Makkelijkst is - als je een snelle internetverbinding hebt - om gewoon een speedtest over het internet te doen. De servers van KPN ( http://speedtest.operator.nl/ ) en Ziggo ( http://speedtest4.ziggo.nl/speedtest.html ) zijn snel zat om 500Mbps te testen. Ook al heb je maar 200Mbps internetverbinding, je kunt in ieder geval zien of je hoger dan 150Mbps kunt halen.
Heb je een trage internetverbinding? Dan zou je iperf kunnen gebruiken. Draai het op je laptop en op een andere PC (die als het even kan bedraad aangesloten is) en kijk wat je haalt.

Uitkomst hiervan geeft aan of het probleem puur in de WiFi zit, of dat het meer met de NAS cq de NAS speedtests te maken heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
dion_b schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:28:
Begin eens met wat meer specs van je WiFi-verbinding te geven.

AP is blijkbaar een DIR-868L. Die heeft voor de 5GHz een Broadcom BCM4360 met 3x3 MiMo
Client is dus laptop met Intel AC-7260. Dat doet 2x2 MiMo.

De link rate is alvast het probleem niet, aangezien die op 866Mbps staat, wat max is dat met 2x2 MiMo en 80MHz kanaalbreedte WiFi-ac te halen is. Je kunt netto doorgaans 60-70% van de link rate halen, dus 500Mbps zou haalbaar moeten zijn.

Je hebt nu met twee apps getest. Beide testen throughput vanaf de schijven van de NAS naar programma dat op de laptop draait. Ik zou als eerste proberen om even los van de NAS te kijken hoe je WiFi-performance is. Makkelijkst is - als je een snelle internetverbinding hebt - om gewoon een speedtest over het internet te doen. De servers van KPN ( http://speedtest.operator.nl/ ) en Ziggo ( http://speedtest4.ziggo.nl/speedtest.html ) zijn snel zat om 500Mbps te testen. Ook al heb je maar 200Mbps internetverbinding, je kunt in ieder geval zien of je hoger dan 150Mbps kunt halen.
Heb je een trage internetverbinding? Dan zou je iperf kunnen gebruiken. Draai het op je laptop en op een andere PC (die als het even kan bedraad aangesloten is) en kijk wat je haalt.

Uitkomst hiervan geeft aan of het probleem puur in de WiFi zit, of dat het meer met de NAS cq de NAS speedtests te maken heeft.
Ik heb maar 1 laptop, maar zou aan mijn ouders kunnen vragen hun laptop mee te nemen en die bedraad aansluiten inderdaad. Hopelijk is dat dan wel een gigabit (Dell Vostro 3560), anders heb ik er nog niets aan. Maar dat is wel een goede. Mijn internetverbinding is 40/4, dus bepaald niet boven de 150Mbit.

De specs zijn voor wat ik kan achterhalen inderdaad zoals jij al aangaf. 2 antennes, 866,7Mbit.

Het kan een tijd duren voor mijn ouders weer langskomen, maar wel een goeie van je. Dan test ik inderdaad de WLAN=>LAN doorvoer met een sneller apparaat dan een NAS.

Dion, ik heb me wat proberen te verdiepen in iperf (er is ook een android-variant van), maar ik kom er niet echt uit hoe ik daar een fatsoenlijke snelheidstest uit krijg. Alles is command-line en daar ben ik helemaal niet in thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Miglow op 16-03-2016 08:58 . Reden: iperf geprobeerd ]