Op zoek naar een potmeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik heb recent een volume regelaar overgenomen van een medetweaker (dit ding) maar helaas bleek de potmeter defect te zijn. Hij maakte slecht contact en op een groot deel ook helemaal geen contact bij een van de kanalen. Ik gok dat de volumeknop een dreun heeft gehad want toen ik hem open schroefde zag de behuizing van de potmeter er ook niet helemaal lekker meer uit. Ik heb hem inmiddels gescheiden van het printplaatje waar hij op zat en even gekeken of er nog wat te redden viel maar dat gaat hem niet worden.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2roqd0l.png

Ik ben op zoek naar een nieuwe potmeter die 1:1 op de plek van de oude past. Ik heb alleen moeite met het vinden van een vervanger.
Als het goed is dan is de producent Taiwan Alpha en ik kan daarvan gelijk vormgegeven modellen vinden (bijv deze) maar de weerstand is mij onbekend. Op de oude potmeter staat B1K dus ik had het vermoeden dat deze een (min/max? geen idee) weerstand heeft van 1k ohm maar ik kan dan weer geen TA potmeters vinden met die weerstand.

Ik ben niet echt thuis in dit soort dingen dus wellicht dat iemand mij meer kan vertellen over de potmeter of kan wijzen naar een plek waar ze die verkopen. Op de zijkant van de potmeter staat dus B1K, in de metalen zijkant staat Alpha gestanst en op de onderkant staat nog 4B3.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heb je de potmeter al doorgemeten met een multimeter? Je kan dan heel eenvoudig zien welke weerstand het ding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Dat lukte in de eerste instantie niet omdat het ene kanaal inmiddels helemaal geen contact meer had en het andere kanaal was ook geen peil meer op te trekken. Ik heb de potmeter daarna helemaal open gebogen en de banen van de sleepcontacten doorgemeten en die geven netjes 1 kohm.

Het vervelende is dus dat ik nergens een dergelijke potmeter kan vinden met die waarde. Wel bijv een van 10k en 20k ohm. Ik weet niet hoeveel invloed dat gaat hebben op de geluidskwaliteit en de invloed op het volume.
Ik neem aan dat als de weerstand lineair verloopt dat hetzelfde geldt voor het volume en dan is een 10x zo hoge weerstand misschien niet bevorderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 13:09
Is dit wat: http://nl.farnell.com/vis...=&categoryId=700000005476

Ik denk dat je een logaritmische potmeter moet hebben, dat is gebruikelijk bij audio-toepassingen. En het is maar de vraag of deze in je behuizing past. Je originele exemplaar is wel erg klein/ondiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Op zich kan ik er ook wel een andere potmeter in knutselen. Is wat meer werk maar de pot zit op een los printplaatje met alleen een aansluiting voor een stekkertje. Printje kan weg en de draden soldeer ik dan direct op de pot. Hoe het zit met de input van oude/nieuwe pot ben ik dan niet zeker van maar daar komen we wel uit.

De potmeter die je linkt ziet er op zich goed uit, weerstand en asdiameter kloppen en zo te zien past hij ook makkelijk in de behuizing. Als ik een beetje rond lees zijn de Vishay potmeters ook van goede kwaliteit.
Ik vind hem wel wat aan de prijs dus als iemand een vergelijkbaar goedkoper alternatief heeft hoor ik dat ook graag. Plastic asje zou op zich ook een voordeel zijn omdat het makkelijker is daar een inkeping in te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door leecher op 14-03-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zeker weten dat het een potmeter is en geen rotary encoder?

Overigens wel erg slordig losgehaald....

Deze?
http://linjve.en.alibaba....6_pins_potentiometer.html

En deze:
http://www.soundservice.g...duct.php?products_id=3726

[ Voor 78% gewijzigd door memphis op 14-03-2016 19:52 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Tja wat is slordig :P ik had geen zin om de contacten los te solderen want mijn soldeerbout lag te ver, de potmeter was al stuk en zag er al niet goed uit. Ik heb hem daarna gewoon van het printje geknipt en open gemaakt. Printje (links onder) heb ik netjes gehouden.

Ik ben niet bekend met het principe rotary encoder maar ik gok dat het gewoon een potmeter is. Hier een foto van de rest van het binnenwerk. 4 koptelefoon/microfoon poorten, wat stekkers en wat smd's. Aan de onderkant zit verder niks. Onder in het midden de banen van de potmeter (als dat het is tenminste) en rechts onder de bediening.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/30u9sec.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 13:09
Het is zeker weten een potmeter. Je ziet zelfs beide sporen van de twee kanalen op de foto. Overigens wel een cheapo model, de ene baan ligt binnen de andere en is dus veel korter. En zal dus sneller slijten, precies wat hier ook gebeurd is. Het enige voordeel van deze methode is de compacte bouw.
Normale stereopotmeters hebben twee gelijke, boven elkaar liggende banen en sleepcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Het is denk ik een lineaire potmeter en geen logaritmische zoals hierboven vermeld.
De B voor de 1k doet mij dit vermoeden. Zie de de hieronder door mij geknutselde tabel voor de opdruk
TaperOld CodeNew CodeAlternate
Linear A B LIN
Log (Audio) C A LOG
Antilog F n/a n/a

edit: tabel net gemaakt

[ Voor 39% gewijzigd door EHelmond op 15-03-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Alpha potmeters zijn low cost, niet high end, worden vaak in volume ingekocht voor een productiebatch. Eén losse 1-op-1 in huis halen kan een lastige worden.

Protip: Koop een Bourns/Alps en zoek een manier om dat mechanisch en elektrisch te laten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Flake op 15-03-2016 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
EHelmond schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 07:54:
Het is denk ik een lineaire potmeter en geen logaritmische zoals hierboven vermeld.
De B voor de 1k doet mij dit vermoeden. Zie de de hieronder door mij geknutselde tabel voor de opdruk
TaperOld CodeNew CodeAlternate
Linear A B LIN
Log (Audio) C A LOG
Antilog F n/a n/a

edit: tabel net gemaakt
Misschien heb je daar wel gelijk in

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15ga6ut.png

Als ik nog eens kijk op farnell vind ik deze bij lineaire potmeters;
http://nl.farnell.com/vis...linear-dual-1k/dp/8791341

Zijn de potmeters van Alps/Bourns veel beter dan die Vishay of maakt dat niet zoveel uit?

[ Voor 13% gewijzigd door leecher op 15-03-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:24
Dat is het bekende verhaal van lood om oud ijzer. Maakt dus niet zoveel uit. Ik zou diegene van deze twee merken kiezen die mechanisch het best past. Ook omdat ik een hekel heb aan potmeter assen recht afzagen e.d. Daar zijn de meeste potmeters namelijk niet op gemaakt. Mocht je dat moeten doen klem dan de as in een bankschroef o.i.d. en NIET het huis van de potmeter.
Lijkt trouwens inderdaad een logaritmische potmeter. Lineair zou 500 ohm (+/- 10%) in het midden moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 15-03-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wellicht zijn de volgende series van Alps compatibel:
http://www.alps.com/prod/...RK12L12/RK12L12_list.html
http://www.alps.com/prod/...RK14K12/RK14K12_list.html

Zonder afmetingen van jouw potmeter kan ik er echter niks over zeggen.

Edit: De tweede versie heeft een pootje te veel.

Edit2: Waarschijnlijk is de waarde trouwens niet heel kritisch; de potmeter staat hoogstwaarschijnlijk ingesteld als een spanningsdeler. 470R of 4k7 zal dan niet heel veel negatieve invloed hebben. Ga er echter geen 10 Ohm of 1M Ohm in zetten :P

[ Voor 32% gewijzigd door TommyboyNL op 15-03-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Catalogusdistributeurs hebben over het algemeen geen lijnen in budget potmeters. Te weinig vraag naar, zeker voor lage aantallen applicatie wil je niet nibbelen op een potmetertje. Vishay is een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik zie dat je bij farnell als consument minimaal €50 moet besteden, zijn er nog andere plekken waar je goede potmeters kan krijgen? Ik ken voor dit soort spul eigenlijk alleen conrad en daar zie ik bijv een Piher T21TH staan. Met €15 wat aan de prijs maar op zich heb ik nog meer spul nodig van conrad dus is dat wel te doen. Is zo'n Piher potmeter wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

leecher schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:11:
Ik zie dat je bij farnell als consument minimaal €50 moet besteden, zijn er nog andere plekken waar je goede potmeters kan krijgen? Ik ken voor dit soort spul eigenlijk alleen conrad en daar zie ik bijv een Piher T21TH staan. Met €15 wat aan de prijs maar op zich heb ik nog meer spul nodig van conrad dus is dat wel te doen. Is zo'n Piher potmeter wat?
mux' blog: Bestellen bij Farnell als particulier ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Bullseye, die dienst van mux inderdaad. Piher ken ik vooral van de plastic potmetertjes, prima voor een testopstelling maar zou ik niet in een apparaat willen bouwen. Maar deze metalen heb ik geen idee van. Als ik moest kiezen ging ik voor Vishay.

/edit: Misschien toch niet, da's geen audiopotmeter en die wil je hier wel hebben. Moet die stereo zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Flake op 16-03-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
ja het moet wel een stereo pot zijn

Pagina: 1