Welke elektra-aansluiting heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:46

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Wij gaan een oude (grote) woning verbouwen tot 2 woningen zodat er 2 huishoudens in kunnen wonen (ivm mantelzorg). Woning 2 is de oude schuur/stal van woning 1. Huishouden 1 is een huishouden met man, vrouw (beide werkend) en kind. Huishouden 2 zijn de (schoon)ouders, beiden gepensioneerd. Huishouden 1 gaat wonen in woning 1, huishouden 2 in woning 2. Verwarming van het huis gebeurt nu nog door middel van gasverwarming met CV-ketel. In de toekomst willen we wellicht verwarmen een warmtepomp obv bodemwarmte. Zonnepanelen zitten (nog) niet in de planning omdat het een monument is waar je geen panelen op het dak mag leggen. We onderzoeken nog de optie om een 'zonnepark' in een wei neer te leggen. Maar sowieso moet er een 3 fase aansluiting komen.

De huidige elektriciteitsvoorziening is ontoereikend (slechts 4 groepen), de groepenkast is verouderd zit op de verkeerde plek. Er moet dus een nieuwe huisaansluiting komen. Nu ben ik aan het kijken wat de beste oplossing is. Optie 1 is 2 huisaansluitingen met ieder een eigen meter. Een nieuwe 1x35A/3x25A aansluiting kost rond de € 750 (excl. groepenkast en leidingwerk). Het verplaatsen van de oude meter + verhogen capaciteit kost rond de € 1000. Twee aparte aansluitingen is de makkelijkste optie, de nieuwe groepenkast kan in woning 2 worden geplaatst zodat er weinig extra leidingwerk nodig is.

Optie 2 is om één nieuwe huisaansluiting op te laten leveren en vanaf daar woning 1 en 2 van stroom te voorzien. Afrekenen doen we met een tussenmeter. De vraag is alleen of 2 huishoudens voldoende hebben aan één 3*25A aansluiting. Een 3x35A of 3x50A aansluiting is mogelijk, maar de maandelijkse netwerkkosten van een 3*25A zijn € 19, terwijl die van een 3x35A of 3x50A aansluiting € 69 resp € 100 zijn.

In onderstaande plaatjes heb ik een uitsplitsing gemaakt van de benodigde groepen en verdeling over de fases als je een 3x25A aansluiting hebt. Hierbij heb ik geprobeerd om de verbruikers te verdelen over de fases en de tijden waarop de verbruikers ingeschakeld worden. We willen echter niet inleveren op comfort; we willen dus geen rekening houden met elkaar (bv dat je moet afspreken op welk tijdstip je de wasmachine aanzet, het is juist wel tamelijk waarschijnlijk dat in beide huizen op hetzelfde moment wordt gekookt.

De kolomlabels in het 2e plaatje verwijzen naar de groepen in het 1e plaatje (voorbeeld: 1.4 is woning 1 groep 4). De cellen zijn de aansluitwaardes (in kW) van de verbruikers. Zoals je kunt zien onderaan de streep is een fors vermogen nodig, zelfs met een gelijktijdigheidsfactor van 0,6. Mijn gevoel zegt dat één 3x25A aansluiting niet kan, ondanks mogelijke reserves.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën of suggesties. Is één 3x35A voldoende, is 3x50A nodig of kan ik beter losse 2 3x25A aansluitingen laten aanleggen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hB3VvIG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TbPTzAr.jpg

De islam kan uw vrijheid schaden

Beste antwoord (via Wokschotel op 17-03-2016 18:43)

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 21:24
2 x 3x 25 A is de beste optie. Mocht je in woning 1 ooit zonnepanelen wil leggen of verwarmen met L/W-pomp of ook in woning 2, dan is het tegen die tijd handiger om 1 of beide aansluitingen dan te verzwaren naar 3x 35 A, vaak is dit dus plaatsen van zwaardere zekeringen door het energiebedrijf. Zorg er wel voor dat je beide verdelers/meterkasten direct geschikt voor 40A laat uitvoeren, dus je bedrading 6 mm2 en je hoofdschakelaars 4x40A maakt.

[ Voor 0% gewijzigd door MadDog11 op 18-03-2016 10:04 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 23:10
IMO Als je er ooit ook weer uit wilt dan is het misschien handiger het gesplitst te houden. Anders moet je verplicht iemand vinden die ook interesse heeft in twee huizen die wel heel close moeten worden met de buren.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Nee, het zal nooit gesplitst worden. Daar hoeven we geen rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
2x 3x25A zou ik persoonlijk doen, het meest praktische voor als er toch een splitsing plaats vind bovendien krijgt ieder een eigen rekening. En je legt het probleem bij de explotaint van het koper neer.

Als ik het zo lees kost het verzwaren van het originele aansluitpunt meer dan een 2e aansluitpunt bijmaken?! (1000 vs 750)

Overigens valt het vermogen wel mee maar je zal in dit geval rekening moeten houden met de piek dat mensen bijvoorbeeld tegelijk gaan kooken een wasje draaien. Wat een beetje jammer is en totaal onpraktisch is om een aansluiting op te dimensioneren.

[ Voor 28% gewijzigd door Morocius op 14-03-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Het originele aansluitpunt moet sowieso verplaatst worden (a € 750) en moet daarnaast verzwaard worden (a € 250), samen € 1000. Het laten aanleggen van 2 afzonderlijke 2*25A aansluitingen is maandelijks goedkoper (2 x € 19) dan 1x35A (€69), maarja, dan moet je ook weer 2 meterruimtes hebben die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Dus ja, 2 x 3x25A is wellicht toch een betere optie. Nu eens kijken of het netwerkbedrijf 2 aansluitingen wil leveren op 1 adres.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 21:24
2 x 3x 25 A is de beste optie. Mocht je in woning 1 ooit zonnepanelen wil leggen of verwarmen met L/W-pomp of ook in woning 2, dan is het tegen die tijd handiger om 1 of beide aansluitingen dan te verzwaren naar 3x 35 A, vaak is dit dus plaatsen van zwaardere zekeringen door het energiebedrijf. Zorg er wel voor dat je beide verdelers/meterkasten direct geschikt voor 40A laat uitvoeren, dus je bedrading 6 mm2 en je hoofdschakelaars 4x40A maakt.

[ Voor 0% gewijzigd door MadDog11 op 18-03-2016 10:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Dat hangt natuurlijk compleet af van het type pomp en hoeveel panelen jij gaat plaatsen. Je kan niet zomaar zeggen je hebt 3x35A nodig of je kan af met 3x25A. Dat is gewoon gokwerk. Ik zou inderdaad eerst even kijken naar 2 aparte aansluitingen. Mocht dit niet kunnen gaan we even rekenen met je apparatuur en gelijktijdigheid voor je nieuwe hoofdaansluiting :) Verzwaren voor een grote warmtepomp kan later altijd natuurlijk nog, zonde om een hoop vastrecht te gaan betalen voor iets wat je /misschien/ in de toekomst gaat kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 16-03-2016 20:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. Het worden 2 aparte aansluitingen. In overleg met de installateur zullen we kijken hoe we het best op de toekomst voorbereid kunnen zijn dus rekening houdend met warmtepomp, jacuzzi, sauna en zonnepanelen :P

Pagina: 1