Electra [beoordelen schema]

Pagina: 1
Acties:

• Schone10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07-2025
Tweakers!

k wil jullie graag mijn stroomschema voorleggen dat ik voor ogen heb voor mijn achtertuin. Maar allereerst wat achtergrond informatie. We gaan onze achtertuin compleet verbouwen. De nieuwe schutting met betonpalen met kabeldoorvoer voor verlichting staat al en komende week wordt ook de veranda geplaatst.

- Ik trek de electra vanuit de bestaande garage naar de nieuwe veranda (ik ga wel eerst langs lamp1).

- In de tuin komen 4 lampen (230V) die door middel van een bewegingssensor geschakeld worden.

- Er wordt ook een veranda geplaatst waar 6 spotjes in komen die geschakeld kunnen worden met een schakelaar in de veranda.

- Ook komt er in de veranda een serieschakelaar waar deel 1/2 op de spotjes wordt aangesloten, deel 2/2 zal gebruikt worden voor een heaterlamp.

Ik dacht aan een grondkabel met 3 aders (+aardelinze) om het geheel aan te sluiten. Het idee is om vanaf de garage een verbinding te maken met de eerste lamp, en daarna naar de lasdoos in de veranda te gaan. En vanuit de veranda naar de overige 3 lampen.

Vragen
- Ik zou ook graag de electra die de garage verlaat in z'n geheel spanningsloos willen maken. Kan ik dit doen door bruin te onderbreken middels een enkelpolige schakelaar?

- Ook wil ik de mogelijkheid hebben om vanuit de garage de tuinverlichting (4 lampen) constant aan te hebben staan, dus de bewegingsmelder te bypassen. Kan ik dit doen door in de garage een enkelpolige schakelaar te plaatsen en zwart en bruin met elkaar te verbinden?

- Weten jullie nog een goede bewegingsmelder?

Ik heb onderstaand schema gemaakt en wil deze graag aan jullie voorleggen:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2u73mgn.jpg

Graag jullie expertise over bovenstaand schema

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:55
Vraag 1: ja. Let wel op, normale schakelaars zijn meestal geschikt tot 10A. Zoek even verder naar een schakelaar van 16A, just to be sure. (misschien ook overwegen om zo'n schakelaar te nemen voor de heaterlamp, afhankelijk van het vermogen van de lamp)

Ja, dit werkt, maar er gaan momenten zijn dat je in de war raakt ;) Stel je hebt om lampen te checken de schakelaar in schuur omgezet. Vervolgens word het donker en de schemerschakelaar komt bij. Dan zet je de schakelaar in de schuur uit en gaan je lampen niet uit. Meestal denk je, owja, ss neemt het over, maar als je een slechte dag hebt, ben je in het vervelendste geval kabelmoffen aan het opknippen omdat je een sluiting ergens verwacht ;)

Goede bewegingsmelder, steinel heeft wel ok spul, maar is redelijk duur.

Wat me wel opvalt, waarom niet ook een wandcontactdoos in de veranda? Of loze leiding naar huis/schuur. Ben je vast klaar voor de volgende fase, flatscreen met internetaansluiting :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
Ik heb industriële schakelaars van Eaton toegepast voor de verlichting. In Duitsland 2 tientjes per stuk, IP65 en opbouw. Je kan bijna alle smaken krijgen, zolang je de bijbehorende code weet. :+ Zo heb ik dus 0-1 voor de WCD's buiten (die ontbreken nog in je schema) en HAND - 0 - AUTO voor de tijd/lichtsensor (auto) de mogelijkheid de verlichting helemaal uit te zetten (0) of altijd aan (hand) Op die manier kan ik in de berging al de verlichting schakelen naar wens en het spanningsloos maken van de buitenstopcontacten.

Ik heb in CAD een heel schema uitgetekend met alle aansluiting e.d.

Hoofdinvoer:
middenboven: naar hoofdbediening
rechtsboven: interne elektra schuur (2x buitenlamp, 1x TL, 3x dubbele wcd, wisselschakelaar met enkele wcd en 2x dubbele buiten wcd).
rechsonder: naar grondspots (7x)
middenonder: naar tuinpaaltjes (5x)
linksonder: naar grondspots (3x)
linksmiddenonder: naar WCD-paaltje in tuin
linksmiddenboven: voeding vanuit huis met 3 aders + aarde. Zwarte draad is de sensordraad van de Theben Luna die tijd- en lichtgestuurd is.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DCrcA4bjmcoh5vkSRfYcKodg/thumb.jpg

Schakelaars:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lVNoeYrmeYm8NSvmb2ztK6w5/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AaLn13KwO2dT2EoWWsgT9Y2y/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s6izP5wmIipGvrqawZlyRGWP/thumb.jpg

Bekabeling in schuur:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1uF7rtsj9of2QZL1JnX29vG1/thumb.jpg

Impressie toen het klaar was:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0oH943Xxmq3SfzFssr4oj0iY/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WdVGez4sdi0dhjql9tjtAME6/thumb.jpg

Even nog je vragen:
Vragen
- Ik zou ook graag de electra die de garage verlaat in z'n geheel spanningsloos willen maken. Kan ik dit doen door bruin te onderbreken middels een enkelpolige schakelaar?
Ik heb het zo wel gedaan, maar eigenlijk is dubbelpolig beter. Maar let op, gewone schakelaars vinden ampères niet zo fijn, daarom heb ik die Eaton schakelaars gebruikt. die kan je in de meest absurde ampèrages bestellen. Een heater op een wisselschakelaar is echt geen tof idee.
- Ook wil ik de mogelijkheid hebben om vanuit de garage de tuinverlichting (4 lampen) constant aan te hebben staan, dus de bewegingsmelder te bypassen. Kan ik dit doen door in de garage een enkelpolige schakelaar te plaatsen en zwart en bruin met elkaar te verbinden?
Waarom laat je bruin doorlopen naar alle lampen? Die hebben 2 + RA nodig. Lamp 2/3/4 hebben dus een draad over. De schakeldraad kan je gebruiken zoals ik heb gedaan. Daarvoor heb je geen extra draad nodig en kan je zelf kiezen hoe je e.e.a. wil schakelen.
- Weten jullie nog een goede bewegingsmelder?
Geen idee, Steinel maakt er zijn werk van om die dingen goed te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 15-03-2016 11:47 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:46
Voor wat de sensor betreft is imo de mooiste (en ongeveer de duurste) de Busch wachter. Deze is redelijk goed instelbaar en heeft een afstandsbediening. En het is een type wat al een flink aantal jaren meegaat.

[ Voor 16% gewijzigd door markje1 op 15-03-2016 20:36 ]

-

• Qphone
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-01 19:45
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:32:
Ik heb industriële schakelaars van Eaton toegepast voor de verlichting. In Duitsland 2 tientjes per stuk, IP65 en opbouw. Je kan bijna alle smaken krijgen, zolang je de bijbehorende code weet. :+ Zo heb ik dus 0-1 voor de WCD's buiten (die ontbreken nog in je schema) en HAND - 0 - AUTO voor de tijd/lichtsensor (auto) de mogelijkheid de verlichting helemaal uit te zetten (0) of altijd aan (hand) Op die manier kan ik in de berging al de verlichting schakelen naar wens en het spanningsloos maken van de buitenstopcontacten.

Ik heb in CAD een heel schema uitgetekend met alle aansluiting e.d.

Hoofdinvoer:
middenboven: naar hoofdbediening
rechtsboven: interne elektra schuur (2x buitenlamp, 1x TL, 3x dubbele wcd, wisselschakelaar met enkele wcd en 2x dubbele buiten wcd).
rechsonder: naar grondspots (7x)
middenonder: naar tuinpaaltjes (5x)
linksonder: naar grondspots (3x)
linksmiddenonder: naar WCD-paaltje in tuin
linksmiddenboven: voeding vanuit huis met 3 aders + aarde. Zwarte draad is de sensordraad van de Theben Luna die tijd- en lichtgestuurd is.
[afbeelding]

Schakelaars:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Bekabeling in schuur:
[afbeelding]

Impressie toen het klaar was:
[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit! zoiets wil ik ook creëren in mijn tuin.

Je hebt het schema uitgetekend in CAD, heb je hier een overzicht van? ben erg benieuwd!

• Señor Sjon
Welk schema wil je? Ik heb per kabel gekeken hoeveel aders ik nodig heb en de lengte uitgerekend. Vervolgens die kabels (3-4-5) aderig als YMVK gekocht en ze in slagvast PVC 3/4 (3-4 aders) of 5/8e (5 aders) geplaatst. Door YMVK te gebruiken, hoefde ik geen hoeken in PVC te buigen en kon ik makkelijker bochten maken in het stijl- en regelwerk. Middels verschillende kleuren elektra tape heb ik de verschillende aders gekleurd (L1-2-3) waar van toepassing.

De verlichting in de tuin zelf is vrij simpel. Dat is YMVK-AS en doorlussen in de grondspot zelf. Bij de paaltjes kon dat niet, dar heb ik een gietmof als centraaldoos gebruikt en vandaaruit de verschillende paaltjes aangesloten. Alleen had ik bij de eerste serie een andere kabel dan nu. De huidige was dikker en bijna niet in de spots te krijgen. En dat moest dan twee keer omdat je ze door kan lussen. :X Volgende keer werk ik denk ik met gietmoffen als aftakking op de YMVK-AS en maakt het stuk naar de spot met rubber. Gietmof was iets van 15 euro per stuk (nu 10 zie ik), inclusief hars en centraaldoos. Dat is makkelijker en sneller en had ik bij nader inzien veel meer moeten toepassen. De strijd met stugge kabels heeft me veel meer tijd gekost dan 10-15x zo'n pakketje.

Overigens is gisteren van één led-lamp de driver overleden. Het is een disco bij die lamp. Alleen het RVS inbusje om erbij te komen is dol, dus ik kan het lampje nog niet vervangen. :(

• Qphone
Señor Sjon schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:32:
Welk schema wil je? Ik heb per kabel gekeken hoeveel aders ik nodig heb en de lengte uitgerekend. Vervolgens die kabels (3-4-5) aderig als YMVK gekocht en ze in slagvast PVC 3/4 (3-4 aders) of 5/8e (5 aders) geplaatst. Door YMVK te gebruiken, hoefde ik geen hoeken in PVC te buigen en kon ik makkelijker bochten maken in het stijl- en regelwerk. Middels verschillende kleuren elektra tape heb ik de verschillende aders gekleurd (L1-2-3) waar van toepassing.

De verlichting in de tuin zelf is vrij simpel. Dat is YMVK-AS en doorlussen in de grondspot zelf. Bij de paaltjes kon dat niet, dar heb ik een gietmof als centraaldoos gebruikt en vandaaruit de verschillende paaltjes aangesloten. Alleen had ik bij de eerste serie een andere kabel dan nu. De huidige was dikker en bijna niet in de spots te krijgen. En dat moest dan twee keer omdat je ze door kan lussen. :X Volgende keer werk ik denk ik met gietmoffen als aftakking op de YMVK-AS en maakt het stuk naar de spot met rubber. Gietmof was iets van 15 euro per stuk (nu 10 zie ik), inclusief hars en centraaldoos. Dat is makkelijker en sneller en had ik bij nader inzien veel meer moeten toepassen. De strijd met stugge kabels heeft me veel meer tijd gekost dan 10-15x zo'n pakketje.

Overigens is gisteren van één led-lamp de driver overleden. Het is een disco bij die lamp. Alleen het RVS inbusje om erbij te komen is dol, dus ik kan het lampje nog niet vervangen. :(
En de schakelaar voor de WCD's is dat een twee polige schakelaar? zo te zien niet; er gaan maar 4 aders naar beide schakelaar (als ik het goed heb: 1 fase, 1 senor ader uit huis, 1 geschakeld ader voor WCD en 1 geschakelde ader voor het licht) klopt dit of zit ik verkeerd? :P

• Señor Sjon
Het zijn allemaal enkelpolige schakelaars. Ze zitten toch op dezelfde groep in de meterkast.

• Qphone
Aah oke. Waar heb jij die Eaton schakelaar vandaan uit Duitsland?

• Señor Sjon
Ik heb ElektroNetShop.de veel gebruikt voor al het Eaton spul, samen met wat knipex tootljes (stripmes is erg handig met YMVK en een PVC-buisknipper bespaart bakken tijd en rommel) en de tuinpaaltjes die ook daar de helft goedkoper waren. Bekabeling, gietmoffen wako klemmen, buisklemmen e.d. via Vekto.nl en de lokale bouwmarkt voor het slagvaste PVC.

Bij Eaton zal je op hun site de catalogus moeten downloaden en goed zoeken welke schakeling je wil maken (0-1; H-0-A; etc) en ook nog onder welke hoek en welke behuizing. Elke variant heeft een eigen artikelcode.die je online weer kan opzoeken voor de webshops. Anders kom je er niet uit. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2017 14:14 ]

Pagina: 1