Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:42
Achtergrond
Mijn Yamaha AX-570 versterker is al jaren min of meer defect. De input selector ervan maakt geen fatsoenlijk contact meer, waardoor inmiddels alle kanalen enorm kraken en ik continu met die knop aan het wiebelen ben om het signaal erdoor te krijgen. Ik heb nu geen input meer die zonder problemen functioneert.
Gisteren ontdekte ik daarbij dat de foamrand van mijn Infinity Reference 30 vloerstaanders verrot is.
Mijn set stamt nog uit begin jaren '90, dus het is ook wel vrij oud spul aan het worden allemaal.

Ik zoek een?
Versterker en misschien speakers, maar ik weet nog niet in welke richting ik precies moet zoeken, en hoop door mensen met meer actuele kennis en verstand van zaken de goede richting uit gewezen te worden.

Wat is je budget?
Toen ik alleen aan het vervangen van de versterker dacht, had ik een budget van maximaal zo'n €1000 in gedachten. Nu de speakers ook defect zijn is de vraag of ik die kan (en moet) laten repareren, of mijn budget moet verhogen om ook een nieuwe set speakers aan te schaffen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
1. We kijken graag films en series, dus ik wil het geluid daarvan niet meer (slechts) over de ingebouwde speakertjes van mijn Sony Bravia tv horen, maar over een set fatsoenlijke speakers. Mijn Infinity vloerstaanders voldoen dan denk ik, maar ze zijn na ruim 20 jaar dus wel toe aan reparatie of vervanging.

2. Ik wil snel en gemakkelijk weer kunnen genieten van muziek, zowel via Spotify (oid), internet radio als van de mp3's op mijn Qnap NAS. Ik heb nog wel cd's, maar koop die al jaren niet meer en twijfel of ik ze nog wel zou gebruiken als ik muziek kan streamen of afspelen van de NAS. M'n tuner en cassettedeck (jawel) staan allang niet meer aangesloten. Een platenspeler heb ik niet.

3. Muziek luisteren hoeft op dit moment niet persé in andere ruimtes dan de woonkamer, maar ik sluit zeker niet uit dat ik in de toekomst ook wil streamen naar andere kamers zoals keuken of slaapkamer.

Op dit moment gebruik ik een Apple tv voor Netflix en een Popcorn Hour A110 als mediaplayer om de films en series van de NAS af te spelen. Daarnaast heb ik dus de Yamaha set waarop de tv via van die rood/witte kabeltjes is aangesloten en waarop ik nog cd's zou kunnen afspelen, ware het niet dat die versterker dus kapot is.
De tv (Sony Bravia KDL37W5500) is nog niet echt smart, en hij is inmiddels vrijwel exact 7 jaar oud. Ik hoop deze over niet heel lange tijd ook te vervangen met een grotere 4K tv oid, maar daarvoor is momenteel geen budget en dit staat dan ook een stuk lager op de prioriteitenlijst.

We hebben daarnaast nog een iPad (air) en zowel iPhone als Android telefoons in huis. Ik zit niet bepaald te wachten op een batterij aan afstandsbedieningen op de bank, dus enige connectiviteit dmv apps lijkt mij wel heel praktisch.

Wat heb je zelf al gevonden?
Omdat ik geen idee heb wat ik zoek en wat er tegenwoordig is, ben ik gisteren bij Hi-fi Klubben naar binnen gelopen. De verkoper swipete en klikte continu vanalles bij elkaar op zijn iPhone en ik vond het allemaal tof. Hij liet me kijken en luisteren naar een Bluesound versterker met streamer, een losse NAD versterker met een Sonos streamer, of een NAD D7050 digitale versterker.
Uiteindelijk meende de verkoper dat ik met die NAD D7050 precies heb wat ik in eerste instantie zoek, maar ik vond het apparaat echt spuuglelijk en twijfel sowieso nog teveel over wat ik precies wil, welke opties er zijn, wat het slimst is met het oog op de toekomst, en wat uiteindelijk het meeste waar voor mijn geld geeft.

Welke vragen heb je hier nog over?
Een audiofiel ben ik niet, maar ik krijg wel een enorme grijns op mijn gezicht bij een stuk stevige rock uit goede speakers. Daarnaast word ik op een feestje al snel verdrietig van slecht geluid uit kleine computerspeakertjes, dus top-of-the-line hoeft niet, maar het moet wel goed klinken.
Het zitgedeelte van de woonkamer is klein, ik gok een kleine vier bij vijf meter. Dat zal neem ik aan invloed hebben op eventuele speakerkeuze, mocht ik die gaan vervangen? Wat zou reparatie ongeveer kosten? Hoeveel beter zijn speakers nu dan pakweg 20-25 jaar geleden?

Nou, genoeg voor nu. Ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen om in de goede richting te gaan zoeken!

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:52
Speakers kan je laten refoamen, als je dat wilt,er zijn bedriven die dat doen.
Nog knap dat die foam randen het zolang hebben vol gehouden!

26 jaar is best oud :) ,maar oud wil niet zeggen niet goed,zeker niet :)

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 14-03-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
freaky35 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:23:
Speakers kan je laten refoamen, als je dat wilt,er zijn bedriven die dat doen.
Nog knap dat die foam randen het zolang hebben vol gehouden!

26 jaar is best oud :) ,maar oud wil niet zeggen niet goed,zeker niet :)
Ik zag al dat dat kan inderdaad, maar er komt mogelijk een omslagpunt richting nieuwe speakers, als refoamen duur is en/of wanneer moderne speakers veel beter zouden zijn.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-10 23:19
qua versterker is het belangrijk te kijken waar je het meeste waarde aan hecht. NAD is geluidstechnisch erg goed, maar alle zaken eromheen lopen vaak net achter tov de grotere mainstream kwaliteitsversterkers ((Denon/Marantz)/Yamaha/onkyo en een paar Pioneer versterkers) simpelweg omdat de ontwikkelbudgetten wat groter zijn voor de randzaken bij deze grote spelers. Daarnaast zit er een (minimaal) verschil in klankkleur tussen verschillende versterkers bijv NAD vind dat de muziek zonder vervorming doormoet, denon klinkt iets warmer enzovoorts. Let op je speakers bepalen hierin veel meer dan je versterker.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowhite0901 op 14-03-2016 11:40 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Volgens mij is mijn eerste stap toch nog bepalen wat voor soort apparatuur of oplossing voldoet aan mijn wensen, voordat ik een keuze maak voor merk. Budget is daarbij ook enigszins flexibel, juist omdat ik nog niet goed weet wat er nodig is.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Inderdaad, jij zal zelf moeten uitmaken of je alles nieuw wil, dan wel iets vervangen.
Vermits je versterker niet meer werkt lijkt het me zinvol die te vervangen (misschien helpt CRC-565?).

Besteed vooral in verhouding genoeg aan je speakers, die zijn véél meer bepalend voor je geluid dan de versterker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
ahh mijn excuses, ik dacht dat je er al over uit was dat je al die dingen met je versterker wilde doen.

vraag 1:
vind je het erg dat je mediaspelers belangrijk blijven (en je versterker dus gewoon niet meer is dan een simpele inputswitcher en versterker (iets meer afstandsbedieningen) of wil je meer voor een allround die zelf al een heleboel af kan spelen (AV receiver) let op: deze kan nooit zoveel als een stand alone systeem zoals een popcorn Hour.

vraag2: wil je films gaan kijken in 3d met alle codexen etc van dien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Persoonlijk zou ik de foamranden proberen te vervangen, dat kost je ca 25 euro en een avondje knutselen.
Mocht dat niet lukken kan je altijd nog naar wat anders kijken.

Dan een leuke middenklasse versterker. Denon/ Onkyo / Marantz (nieuw 400 euro, 2de hands 200 euro)

En een sonos connect (werkt zowel met android en apple) erbij voor het streamen van je muziek.(nieuw 400 euro, 2de hands ca 200 euro)

Je kan dan in de toekomst streamen naar andere ruimtes door middel van eventuele sonos play (1,3,5)

[ Voor 4% gewijzigd door mcg_nl op 14-03-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Ik heb ooit mijn stereo versterker opgeblazen en laten fixen voor 60 euro. In die prijs zat ook een module die dergelijke fratsen in de toekomst gaat voorkomen. Ik heb een lokale audio/tv reparateur op marktplaats gevonden.

Dit is je goedkoopste optie.

Alternatief voor die prijs, dan denk ik aan een Marantz SR5010 of vergelijkbaar product van Yamaha, Denon of Onkyo.

Je hebt dan analoge en digitale inputs, HDMI in en out, bluetooth kun je streamen, internet radio zit erop, je kunt audio streamen van bijv. een NAS of wat dan ook. Ik denk dat je met zo'n receiver weer lang vooruit kan en het zit onder je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Hmmm, waarom komt die verkoper van Klubben niet met zo'n Marantz SR5010 of een Yamaha RX-Vxxx oid aanzetten dan? Ik zie nu nog meer bomen, en nog minder het bos. Wat begrijp ik niet?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 19:37
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:51:
Hmmm, waarom komt die verkoper van Klubben niet met zo'n Marantz SR5010 of een Yamaha RX-Vxxx oid aanzetten dan? Ik zie nu nog meer bomen, en nog minder het bos. Wat begrijp ik niet?
Misschien omdat zijn mening ook gekleurd is. Hij is misschien een NAD liefhebber, of misschien hebben hun de grootste marge op NAD/ander voordeel als ze veel NAD verkopen. Je weet het niet.

Ik denk dat de belangrijkste vraag voor nu is om te bepalen wat JIJ wil doen met het apparaat. Wat wil je kunnen. Wat is absoluut must-have, welke dingen zijn NTH en welke dingen zijn niet boeiend.

Kun je daar een lijstje van maken?

Anders lees ik even goed, dat heb je dus al gedaan. Nu, als je al die dingen wil kunnen doen vanuit je nieuwe receiver, dan kom je dus op een surround receiver. Die heb je van allerlei merken, in allerlei smaken. De vraag wordt dan...je praatte over 1000 euro. Dat is exclusief voor de receiver. Maar, die speakers, daar zit je ook nog mee. Wat het ook wordt met die speakers, of reparatie of nieuwe, heb je daar apart budget voor, of gaat daar dan van die 1k geld af om bij de speakers te doen?

[ Voor 25% gewijzigd door Just_A_User op 14-03-2016 13:02 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Just_A_User schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:59:
[...]
Misschien omdat zijn mening ook gekleurd is. Hij is misschien een NAD liefhebber, of misschien hebben hun de grootste marge op NAD/ander voordeel als ze veel NAD verkopen. Je weet het niet.
Of nog makkelijkers: omdat HiFi Klubben geen Yamaha en Onkyo verkoopt ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
FeaR schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:06:
[...]

Of nog makkelijkers: omdat HiFi Klubben geen Yamaha en Onkyo verkoopt ;)
Oh dat kan ook inderdaad :D De vraag is dan alsnog wel waarom hij met een NAD komt, maar niet met een alternatief van Denon of Marantz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Just_A_User schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:59:

Anders lees ik even goed, dat heb je dus al gedaan. Nu, als je al die dingen wil kunnen doen vanuit je nieuwe receiver, dan kom je dus op een surround receiver. Die heb je van allerlei merken, in allerlei smaken. De vraag wordt dan...je praatte over 1000 euro. Dat is exclusief voor de receiver. Maar, die speakers, daar zit je ook nog mee. Wat het ook wordt met die speakers, of reparatie of nieuwe, heb je daar apart budget voor, of gaat daar dan van die 1k geld af om bij de speakers te doen?
Ik zou liever een budget van rond de €750 reserveren voor de versterker/receiver, met uitloop naar max €1000 indien ik geen nieuwe speakers hoef te kopen. Moet ik dat wel (of is jullie advies van wel, omdat een moderne set van B&W bijvoorbeeld veel beter is dan mijn oude), dan is het budget wel rekbaar, maar moet ik dus een ander potje aanspreken en de vrouw nog eens lief aankijken. In totaal meer dan €1500-2000 wordt toch lastig, denk ik.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:02:
[...]

Ik zou liever een budget van rond de €750 reserveren voor de versterker/receiver, met uitloop naar max €1000 indien ik geen nieuwe speakers hoef te kopen. Moet ik dat wel (of is jullie advies van wel, omdat een moderne set van B&W bijvoorbeeld veel beter is dan mijn oude), dan is het budget wel rekbaar, maar moet ik dus een ander potje aanspreken en de vrouw nog eens lief aankijken. In totaal meer dan €1500-2000 wordt toch lastig, denk ik.
Nou ja, het is allemaal heel persoonlijk he, en ik weet niet waar je voorkeur naar uit gaat. Je hebt nu volgens mij een Yamaha, misschien wil je daar wel bij blijven? Voor 750 euro is er meer dan genoeg leuks te krijgen hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik ben niet merkvast en sta open voor heel veel, al heb ik bijvoorbeeld met de merknaam Marantz geen goed gevoel, dat heeft mij altijd goedkoop in de oren geklonken. :)

Vraag die nu wel rijst is, wat is ongeveer een goede verhouding in prijs tussen versterker/receiver en een set speakers? Heel veel uitgeven aan het een en besparen op het ander is hetzelfde als een Ferrari op thuiskomers of een Panda met 500pk, maar waar ligt ongeveer een goede verhouding bij geluidsapparatuur?

[ Voor 48% gewijzigd door totalatool op 14-03-2016 15:12 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Ik zou kijken als je zoals je zegt naar films kijkt en series via een digitale bron kijken naar een versterker met Atmos processing. Dan ben je voorbereid op de toekomst.

Ik kan je daarbij de de Aventage serie van Yamaha aanraden. Is wel wat duurder maar wel kwaliteit waar je geen spijt van krijgt.

Ik heb en Aventage 2040 aan mijn popcorn hangen. In een woord geweldig

[ Voor 17% gewijzigd door G-bird op 14-03-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:09:

Vraag die nu wel rijst is, wat is ongeveer een goede verhouding in prijs tussen versterker/receiver en een set speakers? Heel veel uitgeven aan het een en besparen op het ander is hetzelfde als een Ferrari op thuiskomers of een Panda met 500pk, maar waar ligt ongeveer een goede verhouding bij geluidsapparatuur?
Heeft geen zin om dure speakers te kopen met een goedkope versterker of omgekeerd.

Bij versterkers en boxen kun je het zo duur en geodkoop maken als je wilt. Ik zou altijd adviseren om hetgeen je wilt kopen te luisteren. Een box kan bij de ene versterker heel anders klinken dan bij de andere.

Mijn advies is als je een versterker koopt van 1000 Euor geef dat zelfde bedrag dan ook uit aan je stereo boxen. Dan heb gewoon kwaliteit.

Als je stevige Rock wil dan wil je ook boxen die dat kunnen, dan zeg ik Focal, B&W of Dali als boxen. Die geven over het algemeen redelijk veel bas door zonder vervelend te zijn zoals bijv een magnat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dus ongeveer 50/50 zou een redelijk initieel uitgangspunt kunnen zijn? Maw, bij een budget van €1500 in totaal ongeveer kijken naar een set speakers van rond de €350/400 per stuk?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Een leuke versterker heb je voor 600 a 700 max, dubbele voor speakers zou ik doen. Dus 1/3e versterker/receiver en 2/3 speakers.

Maar wil je stereo of 5.0, 5.1, 7.1 of nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:09:
Ik ben niet merkvast en sta open voor heel veel, al heb ik bijvoorbeeld met de merknaam Marantz geen goed gevoel, dat heeft mij altijd goedkoop in de oren geklonken. :)

Ouch, nu ga je een beetje op m'n hart staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:20:
Dus ongeveer 50/50 zou een redelijk initieel uitgangspunt kunnen zijn? Maw, bij een budget van €1500 in totaal ongeveer kijken naar een set speakers van rond de €350/400 per stuk?
Da's geen verkeerd uitgangspunt. Ik zou kijken of je bij bijv Stassen of I-ear een luistersessie kunt regelen.

Neem je eigen muziek mee. Ik weet dat I-ear ook een bios opstelling heeft met een film collectie.

Uiteindelijk moet je luisteren en dan je keuze bepalen.

Ik zou zeggen denk ook na over Atmos processing (en koop dan geen Onkyo van 400 Euro). Ik heb mijn versterker in een bios setting naar Atmos geupgraded en dat was echt een wereld van verschil. Ben nog steed sblij dat ik dat heb gedaan. Het intro van House of Cards klinkt nog beter dan hij al deed en dat is zelfs geen Atmos signaal.

[ Voor 22% gewijzigd door G-bird op 14-03-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ok allemaal, bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik moet wel toegeven dat ik misschien nog wat meer verward ben dan ik was, maar dat helpt me straks alleen maar om goed beslagen ten ijs te komen en de juiste richting te vinden. :)

Gaat zo'n AV receiver (Marantz, Yamaha...) me ongeveer hetzelfde bieden als de opties die me bij Klubben gegeven werden en die ik in mijn OP heb genoemd? Of mis ik dan iets en zo ja, wat dan?
Snuitebolletje schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:23:
Een leuke versterker heb je voor 600 a 700 max, dubbele voor speakers zou ik doen. Dus 1/3e versterker/receiver en 2/3 speakers.

Maar wil je stereo of 5.0, 5.1, 7.1 of nog meer?
Op dit moment heb ik dus alleen twee vloerstaanders en geen satellieten of subwoofers oid. Ik zit ook niet direct te wachten op allemaal kabels in de woonkamer van de versterker naar ergens achter de bank, want de plinten zitten er muurvast op en daar krijg ik geen kabels meer achter. Of is er zoiets als "draadloos" bij een van deze opties mogelijk in de toekomst, waarbij ik dus alleen een speaker in de stopcontacten links en rechts naast de bank hoef te steken?
Plaats voor een subwoofer heb ik niet. Hij past nergens in de buurt van de tv en ook niet onder de bank oid.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:33
Volgens mij moet je met een versterker of receiver van 400-500 euro en een stel zuilen van 500-600 euro al een heel eind kunnen komen. Bijvoorbeeld een pricewatch: Denon AVR-X2200W Zwart met een stel Q acoustics 3050. Luisteren kan nooit geen kwaad elke speaker klinkt weer net anders en smaken verschillen :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:27:
Ok allemaal, bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik moet wel toegeven dat ik misschien nog wat meer verward ben dan ik was, maar dat helpt me straks alleen maar om goed beslagen ten ijs te komen en de juiste richting te vinden. :)

Gaat zo'n AV receiver (Marantz, Yamaha...) me ongeveer hetzelfde bieden als de opties die me bij Klubben gegeven werden en die ik in mijn OP heb genoemd? Of mis ik dan iets en zo ja, wat dan?
Ik denk dat de meeste versterkers meer opties hebben dan een NAD, Bijv Yamaha heeft standaard spotify aan boord.
[...]

Op dit moment heb ik dus alleen twee vloerstaanders en geen satellieten of subwoofers oid. Ik zit ook niet direct te wachten op allemaal kabels in de woonkamer van de versterker naar ergens achter de bank, want de plinten zitten er muurvast op en daar krijg ik geen kabels meer achter. Of is er zoiets als "draadloos" bij een van deze opties mogelijk in de toekomst, waarbij ik dus alleen een speaker in de stopcontacten links en rechts naast de bank hoef te steken?
Plaats voor een subwoofer heb ik niet. Hij past nergens in de buurt van de tv en ook niet onder de bank oid.
Ik zou er wel over denken om een center te kopen naast de twee stereo speakers. Voor de spraak is dat wel veel beter. En als je geen subwoofer neemt zorg voor speaker met veel bas zodat die het beriek van een subwoofer 'over kunnen nemen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:27:

[...]

een subwoofer is niet heel belangrijk als je goede normale speakers hebt. Is het geen optie om je kabels door de kruipruimte te doen? Ik heb gewoon aan twee kanten van mijn woonkamer een gat geboord, ff onder de vloer kruipen en klaar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Op zich een grappig idee, maar ik vind het wel heel zonde van de eikenhouten vloer om daar gaten in te boren. :)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
totalatool schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:38:
Op zich een grappig idee, maar ik vind het wel heel zonde van de eikenhouten vloer om daar gaten in te boren. :)
Een goede versterker en een paar zuilen lijken mij dan de mooiste optie. Al die extra zaken als spotify, streaming etc zijn leuk, maar is dat over 10 jaar, laat staan 20 jaar nog van toepassing of zijn er dan alweer andere alternatieven.

In mijn ogen zou je vooral naar een kwalitatief goede versterker moeten kijken en daar eventueel een paar lekkere speakers bij kiezen. Je hebt immers alle andere streamers en dergelijke zelf al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Snuitebolletje schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:16:
[...]

Een goede versterker en een paar zuilen lijken mij dan de mooiste optie. Al die extra zaken als spotify, streaming etc zijn leuk, maar is dat over 10 jaar, laat staan 20 jaar nog van toepassing of zijn er dan alweer andere alternatieven.
Toch denk ik wel dat ik in zo'n geval over tien, twintig jaar wel weer budget heb, dus het zou in mijn ogen ook zonde zijn om dan nu niet met de huidige technologie en tijd mee te gaan.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Volgens mij is er niet zo super veel ontwikkelingen in speakerland wat geluidsbeeld betreft. Dus als je de speakers goedkoop en volledig kunt (laten) repareren, zou ik dat gewoon doen. Enige nadeel hieraan is dat het een hele opgave gaat zijn om je set uiteindelijk uit te breiden naar surround. Wellicht dat er geen enkele speaker meer bestaat die qua klank gelijkaardig klinkt.

Wat de kosten betreft zou ik toch net even wat meer aan de speakers uitgeven dan aan de versterker, tenzij een goedkoper model een bepaalde aansluiting of ondersteuning mist. Er kunnen best wat verschillen zijn in de geluidsweergave, maar ik betwijfel het dat jij als "niet-audiofiel" dat gaat horen of überhaupt storend gaat vinden. Je oren wennen snel aan bepaald geluid, dus eventuele tekortkomingen die je met een A-B vergelijking denkt te horen, ben je in de thuissituatie snel weer vergeten. Het enige wat de kosten van de versterker mogelijk verhoogd is jouw wens tot multi-room. Vanaf €400,- heb je volgens mij 2 zones, voor 3 zones zit je bij Denon al op een budget van €1200,-. Wellicht kun je dan beter kijken naar andere opties. Als je multi-room wensen niet verder reiken dan radio en/of streamen van muziek, dan zijn er legio andere mogelijkheden; denk aan Bluesound, Denon Heos, Sonos Play, maar ook minder voor de hand liggende producten als Ruark Audio R2.

De eis van draadloze speakers heeft ook een negatieve invloed op de kostprijs van de receiver, dus een gat boren in de vloer is wellicht toch de betere keuze. En zeg nou zelf, hoe vaak denk jij de zithoek te gaan verplaatsen? Tenzij de bank en het audiomeubel beiden midden in de kamer staan, is het onwaarschijnlijk dat je de geboorde gaten niet meer onzichtbaar kunt wegwerken.

In tegenstelling tot het advies van G-bird, zou ik niet investeren in Atmos, tenzij er geen meerprijs aan hangt. De effecten van Atmos in de gewone huiskamer zijn discutabel i.v.m. de plaatsingsmogelijkheden en diens beperkingen. Tenzij je alle vrijheid hebt om speakers te plaatsen en je het geen probleem vindt om speakers in het plafond te verwerken, zou ik Atmos gewoon lekker links laten liggen. In de meeste huiskamers is het al lastig genoeg om 5.1 een beetje mooi op te stellen, laat staan 11.1.

Wat 4K betreft, onthou dat de mogelijkheden niet enkel van de receiver en tv afhangen, maar dat de HDMI-versie ook van belang is. HDMI 1.4 ondersteunt volgens mij 4k tot 30hz. Voor 60hz heb je HDMI 2.0 nodig. De receiver zal het hebben, de toekomstige tv ook, maar je huidige mediaspeler in elk geval niet. Verder zou ik altijd voor een losse mediaplayer kiezen ipv een all-in-one oplossing. Je receiver kan best jaren mee, maar een mediaplayer is al snel oud omdat deze de nieuwe ontwikkelingen in video-land niet meer ondersteund. Het zou dan jammer zijn als je je hele receiver moest vervangen of nu flink meer investeert in de receiver en over 2 jaar erachter komt dat je toch weer een losse mediaplayer nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
De moderniteit hoeft niet persé in de versterker/receiver te zitten. Ik gebruik een stereo-versterker met enkel analoge ingangen, en gebruik voor het hele digitale gebeuren losse componenten (vintage dac, losse toslink-switch, rpi als mediaspeler, een chromecast etc.). Flexibel en toekomstbestendig, maar je moet er wel van houden...

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je wilt muziek etc kunnen streamen. Dan kun je heel moeilijk doen, of een networked home cinema receiver kopen die ook behoorlijke stereoweergave heeft. De meeste wat hogere modellen van de al genoemde merken doen dat prima :) Die sneppen DLNA, Spotify connect, etc. Vervolgens een chromecast van 3 tientjes om je TV smart te maken en klaar ben je.
Zorg vervolgens dat je een receiver met Audissey of vergelijkbaar hebt en het (in de toekomst na uitbreiding) inregelen van een installatie met verschillende speakers wordt een peulenschil. Het ding detecteert zelf pieken en dalen en past daarop de uitsturing aan :)

Qua speakers: als een goede reparatie een mogelijkheid is dan zou ik dat doen. Het zijn niet voor niks references, uit de tijd dat dat nog echt iets betekende :) Maar dan moet het wel goed gebeuren. Anders kun je beter nieuw spul kopen. En dan moet je simpelweg gaan luisteren. Maar met 1000 a 1500 euro voor receiver plus twee vloerstaande speakers moet je dan echt wel een aardig eind komen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat een uitgebreide reacties, dat moet ik nog een tweede keer lezen. :)
Wel even kort over afstandsbedieningen: We hebben nu al een afstandsbediening voor de tv, Ziggo (Cisco) receiver/recorder, Popcorn Hour, Apple TV en versterker. Ik zou daar toch ook graag iets aan doen als ergens enige integratie ofzo mogelijk is. Versterker vanzelf aan bij tv aan bv, dat soort dingen...

Mag ik LA-384 en The Eagle eens vragen om concreet een of meer voorbeeldapparaten te adviseren? Voor mij staan muziek multi-room streamen en satellietspeakers als wens wel onder simpelweg goed geluid over twee speakers tijdens tv en films van Netflix en NAS en allereerst gewoon lekker in de woonkamer muziek luisteren via Spotify, internet radio en mp3/flac van de NAS.

De volgende stappen zouden dan multi-room muziek en twee satellietspeakers naast de bank kunnen zijn, maar daar moet eerst weer voor gespaard worden. :)

[ Voor 42% gewijzigd door totalatool op 14-03-2016 22:57 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Heb even je topic titel aangepast omdat het op basis daarvan niet duidelijk was, wat de strekking van het topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
S1NN3D schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 07:21:
Heb even je topic titel aangepast omdat het op basis daarvan niet duidelijk was, wat de strekking van het topic is.
Thanks. Ik kon niet vinden hoe ik dat moest doen, vond zelf ook dat ik het wel erg cryptisch had verwoord. :)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat ik al zei: een chromecast om je TV smart te maken (netflix, films, etc) en dan een midrange networked home cinema receiver van bijv Denon, Marantz, Yamaha, Onkyo, etc. Die snappen spotify, DLNA vanaf je NAS, en eigenlijk alle audiostreaming al ingebouwd. Maar geen videostreaming ;) Kabeltje tussen TV en je receiver en je hebt ook goed geluid bij al je kijkactiviteiten. Heb je meer dan voldoende aan

Draai zelf met Denon en Klipsch speakers, dus wellicht wat gekleurd qua smaak. Maar geluid moet je vooral horen, dus ga met budget en je eigen muziek onder de arm naar wat hifizaken en ga vooral luisteren.
Receiver kost je max 750 euro denk ik, rest stop je in goede speakers :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
The Eagle schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:56:
Wat ik al zei: een chromecast om je TV smart te maken (netflix, films, etc) en dan een midrange networked home cinema receiver van bijv Denon, Marantz, Yamaha, Onkyo, etc. Die snappen spotify, DLNA vanaf je NAS, en eigenlijk alle audiostreaming al ingebouwd. Maar geen videostreaming ;) Kabeltje tussen TV en je receiver en je hebt ook goed geluid bij al je kijkactiviteiten.
We hebben dus al een Apple tv, die overigens uitsluitend voor Netflix wordt gebruikt, en een Popcorn Hour als media player voor alle videocontent op de NAS. Wat zou voor mij nog de toegevoegde waarde van een Chromecast zijn? Voor die paar tientjes hoef ik hem natuurlijk niet te laten liggen, maar niet gebruiken is ook zonde. :)

Zo'n networked home cinema receiver klinkt goed, maar zoiets verkopen ze vast ook bij Klubben, of niet? Er is in mijn gesprek daar alleen gesproken over Sonos, Bluesound of die NAD D7050, waardoor ik vermoed dat ofwel zo'n receiver volgens die verkoper niet biedt wat ik zoek, ofwel hij had andere motieven?

[ Voor 5% gewijzigd door totalatool op 16-03-2016 14:06 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
totalatool schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:05:
[...]

Zo'n networked home cinema receiver klinkt goed, maar zoiets verkopen ze vast ook bij Klubben, of niet? Er is in mijn gesprek daar alleen gesproken over Sonos, Bluesound of die NAD D7050, waardoor ik vermoed dat ofwel zo'n receiver volgens die verkoper niet biedt wat ik zoek, ofwel hij had andere motieven?
Dat verkopen ze daar ook...en naar zijn motieven kunnen we alleen maar raden. Ik zou niet anders meer willen dan zo'n receiver (ik heb inmiddels al 3/4 jaar een denon 1912)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Vergeef me dan mijn onwetendheid en verwarring, maar wat biedt zo'n receiver dan niet dat een setup met losse versterker en Sonos of een Bluesound Powernode versterker wel biedt? Qua prijs ontlopen al die opties elkaar namelijk weinig, maar zo'n av receiver biedt 5.1 of 7.1, mocht ik dat in de toekomst toch willen ipv slechts twee vloerstaanders.

[ Voor 19% gewijzigd door totalatool op 16-03-2016 15:49 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Multiroom dat out of the box werkt.
Wat een networked receiver dan weer wel biedt en Sonos en consorten + stereoversterker niet is bijvoorbeeld uitgebreide equalisatie, room correctie, zelf inregelen met meetmicrofoon, fatsoenlijk vermogen om mooie speakers aan te sturen, input van een hoop bronnen, ondersteuning voor zowel audio als video passthru, etc etc etc.

En multiroom was een nice to have en geen must toch? ;)

Ga eens naar een ndere zaak als Klubben btw. Is zeker niet slecht maar er zijn zoveel meer zaken die hifi verkopen. Ook die een volledig assortiment hebben en niet specifieke merken proberen te pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Ik ben niet bekend met de producten van sonos, bluesound, etc. Maar is het niet zo dat je bij deze producten gemakkelijk 1 stream over alle gekoppelde speakers kan laten lopen? Dus dat je in het hele huis dezelfde muziek hoort?

Een receiver is eigenlijk maar beperkt tot het aantal zone's. Zelfs het topmodel van Denon heeft (maar) 3 zones, dus max 3 kamers.

Daar komt bij dat je bij een receiver altijd maar 1 bedieningspunt hebt, terwijl je bij die multi-room producten voor elke ruimte bedieningsmogelijkheden hebt.

Zie het maar zo; Sonos en consorten zijn hoofdzakelijk multiroom producten en kunnen ingezet worden als homecinema (hetzij beperkt). Een receiver is hoofdzakelijk voor homecinema en kan ingezet worden voor multiroom.

Primaire en secundaire mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik lees net dat Yamaha voor multiroom z'n eigen systeem heeft, genaamd MusicCast. Het klinkt een beetje alsof zo'n MusicCast AV receiver werkelijk alle checkboxjes aanvinkt voor mij...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Voor 500€ moet je een goede receiver kunnen vinden.

Als die speakers goed waren, dan zijn die zeker een herstelling waard, en waarschijnlijk beter dan wat je nu kan vinden voor 1000€.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb net een prijsopgaaf ontvangen om de speakers voor nog geen €100 te laten refoamen en centreren. Dat lijkt me zeker de moeite waard, gezien het feit dat een set nieuwe vloerstaanders inderdaad al snel €1000 of meer kost.

Het budget voor nieuwe versterker (av receiver) blijft daarmee tegen de €1000. Nou spreekt dat MusicCast van Yamaha me zeker aan, maar ik lees inmiddels ook goede dingen over bijvoorbeeld Denon en Marantz.

Heeft iemand voor mij een tip voor een goede audiozaak in Utrecht of omstreken, anders dan Klubben? Ik kan natuurlijk ook gewoon eens de Media Markt binnenlopen...

[ Voor 5% gewijzigd door totalatool op 17-03-2016 11:09 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
totalatool schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:07:

Heeft iemand voor mij een tip voor een goede audiozaak in Utrecht of omstreken, anders dan Klubben? Ik kan natuurlijk ook gewoon eens de Media Markt binnenlopen...
au.. goede audiozaak en media markt in een zin:) Maar eerlijk gezegd heb ik geen antwoord voor je helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Snowhite0901 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:23:
[...]

au.. goede audiozaak en media markt in een zin:) Maar eerlijk gezegd heb ik geen antwoord voor je helaas.
Het waren dan ook twee zinnen. :P

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10 03:02
In hilversum heb je 'beter beeld en geluid'. Hebben een zeer uitgebreid assortiment en kunnen je ook heel goed adviseren:
http://beterbeeldengeluid...K3UkIWlyssCFYIW0wod7LIKgA

Naast hun high end assortiment hebben ze ook wat beter betaalbare spullen.

[ Voor 17% gewijzigd door Philpend op 18-03-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik werk in Hilversum! Ik ga dat dus zeker even checken!

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Gisteren ben ik nog eens bij Klubben gaan kijken, omdat ik toch in de stad was.

Ik sprak een andere verkoper/adviseur, en die hoorde mijn verhaal en kwam weer met een andere suggestie:
Cambridge CXA60 (of CXA80) versterker met een Sonos Connect (of Bluesound Node 2) voor Spotify en eventueel later de optie om te streamen naar andere kamers.

Ik vroeg hem waarom hij geen AV receiver adviseerde. Volgens hem is de geluidskwaliteit voor stereo muziek daarvan minder goed, betaal ik voor features die ik niet ga gebruiken (meer dan 2.0 ga ik vermoedelijk niet aansluiten, ouderwetse radio is voor mij oninteressant) en is de app en het bedieningsgemak van Sonos eigenlijk onovertroffen.

Het is nu wel erg jammer dat ze er geen Yamaha AV receiver met MusicCast verkopen, want dat zou mijns inziens toch een alternatief kunnen zijn.
Bij de MediaMarkt zag ik afgelopen weekend in de haast wel een Yamaha RX-A750 receiver staan, dus misschien moet ik toch daar nog eens gaan informeren.

De verkoper van Klubben wilde me ook meteen overtuigen om een set B&W CM8 S2 speakers aan te schaffen. Moderne speakers klinken volgens hem namelijk veel strakker dan mijn oude Infinity Reference 30's. Ik gaf aan dat ik dat verschil maar moeilijk kon testen, omdat ik ze niet naast elkaar kan horen, maar daarop moest ik hem maar vertrouwen. De optie om mijn speakers daar in hun setup te testen werd me niet geboden.

Ik vind het nog steeds erg lastig.
Ik wil gewoon eerst zorgen dat ik m'n speakers kan gebruiken voor geluid van tv, films en series, en dat we via een fijne app op mobiel of iPad alle muziek van de NAS en Spotify kunnen afspelen op diezelfde speakers.
De oude Infinity speakers zijn inmiddels opnieuw gefoamed en gecentreerd (kostte €95 voor de set), dus die wil ik hooguit in een later stadium vervangen.
Een vervolgstap kan ook zijn om toch een (Sonos) speaker in bijvoorbeeld de keuken op te hangen, maar dat heeft op dit moment nog geen prioriteit. Zo heeft ook een home theater setup geen prioriteit, sterker nog, ik vraag me sterk af of ik die richting wel op wil. Ik heb zoals gezegd geen plek voor een subwoofer, wil geen gaten in de vloer boren voor speakerkabels en wil ze ook niet helemaal door de woonkamer trekken, en ga al helemaal niet speakers aan het plafond hangen met kabels erheen.

Ik zit een beetje in een cirkel te zoeken geloof ik. Misschien is een goede vraag: wat hebben jullie voor setup, en waarom voor die richting gekozen?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
totalatool schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:47:
Gisteren ben ik nog eens bij Klubben gaan kijken, omdat ik toch in de stad was.

Ik sprak een andere verkoper/adviseur, en die hoorde mijn verhaal en kwam weer met een andere suggestie:
Cambridge CXA60 (of CXA80) versterker met een Sonos Connect (of Bluesound Node 2) voor Spotify en eventueel later de optie om te streamen naar andere kamers.

Ik vroeg hem waarom hij geen AV receiver adviseerde. Volgens hem is de geluidskwaliteit voor stereo muziek daarvan minder goed, betaal ik voor features die ik niet ga gebruiken (meer dan 2.0 ga ik vermoedelijk niet aansluiten, ouderwetse radio is voor mij oninteressant) en is de app en het bedieningsgemak van Sonos eigenlijk onovertroffen.

Het is nu wel erg jammer dat ze er geen Yamaha AV receiver met MusicCast verkopen, want dat zou mijns inziens toch een alternatief kunnen zijn.
Bij de MediaMarkt zag ik afgelopen weekend in de haast wel een Yamaha RX-A750 receiver staan, dus misschien moet ik toch daar nog eens gaan informeren.

De verkoper van Klubben wilde me ook meteen overtuigen om een set B&W CM8 S2 speakers aan te schaffen. Moderne speakers klinken volgens hem namelijk veel strakker dan mijn oude Infinity Reference 30's. Ik gaf aan dat ik dat verschil maar moeilijk kon testen, omdat ik ze niet naast elkaar kan horen, maar daarop moest ik hem maar vertrouwen. De optie om mijn speakers daar in hun setup te testen werd me niet geboden.

Ik vind het nog steeds erg lastig.
Ik wil gewoon eerst zorgen dat ik m'n speakers kan gebruiken voor geluid van tv, films en series, en dat we via een fijne app op mobiel of iPad alle muziek van de NAS en Spotify kunnen afspelen op diezelfde speakers.
De oude Infinity speakers zijn inmiddels opnieuw gefoamed en gecentreerd (kostte €95 voor de set), dus die wil ik hooguit in een later stadium vervangen.
Een vervolgstap kan ook zijn om toch een (Sonos) speaker in bijvoorbeeld de keuken op te hangen, maar dat heeft op dit moment nog geen prioriteit. Zo heeft ook een home theater setup geen prioriteit, sterker nog, ik vraag me sterk af of ik die richting wel op wil. Ik heb zoals gezegd geen plek voor een subwoofer, wil geen gaten in de vloer boren voor speakerkabels en wil ze ook niet helemaal door de woonkamer trekken, en ga al helemaal niet speakers aan het plafond hangen met kabels erheen.

Ik zit een beetje in een cirkel te zoeken geloof ik. Misschien is een goede vraag: wat hebben jullie voor setup, en waarom voor die richting gekozen?
Nou, ik heb bv een 5.1 setup. Dwz, ik heb een Marantz SR7009, met 2 Quadral zuilen, aangevuld met surround + center speakers van een oud Mordaunt-Short Premier setje wat ik hiervoor had, + een SVS PB-1000 subwoofer.

Mijn hoofdgebruik is dan ook film + game. De zuilen zijn zuilen omdat ik ook graag een stukje muziek luister, en dan komen die kleine speakertjes gewoon wat te kort.

Heel anders is het op mijn pc-kamer, waar ik een Marantz SR4600 heb staan. Die is uit 2004 of 2005, en is een surround receiver, maar nog zonder HDMI etc. Op mijn PC kamer heb ik die alleen maar voor geluid van de PC, dus die staat in stereo modus, aangesloten op 2 KEF iQ70 zuilen. Daar kijk ik dan ook geen film.

Op onze slaapkamer heb ik alleen nog maar TV. Mijn voornemen is om beneden de speakers van de M-S set te vervangen, waardoor de gehele M-S weer samen is, en vrij om te gebruiken op de slaapkamer, tezamen met de Denon 2113 die ik nog over heb. Ook wederom dus voor film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Irritant dat je niet een setje Sonos Play speakers kan inzetten voor "wireless" surround zonder een Playbar, want als het wireless zou kunnen dan zou surround home theater weer zeker een interessante optie worden. Twee goede front speakers voor muziek, twee "wireless" actieve speakertjes in de stopcontacten links en rechts naast de bank...

[ Voor 51% gewijzigd door totalatool op 23-03-2016 11:57 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
totalatool schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:51:
Irritant dat je niet een setje Sonos Play speakers kan inzetten voor "wireless" surround zonder een Playbar, want als het wireless zou kunnen dan zou surround home theater weer zeker een interessante optie worden. Twee goede front speakers voor muziek, twee "wireless" actieve speakertjes in de stopcontacten links en rechts naast de bank...
Je hebt dat systeem van philips waar de 2 surround speakers volgens mij bovenop de normale speakers liggen als je geen surround gebruikt, en als je wel film gaat kijken kun je die dingen er vanaf halen en achter je neer leggen. Als ze op de normale speakers liggen worden ze ook opgeladen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Je bedoelt een Fidelio B5? Dan heb je het over een soundbar. Op zich een erg tof systeem, zo op het eerste gezicht, maar hoe combineer ik dat dan weer met een versterker met Sonos Connect of met een AV receiver?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
totalatool schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:37:
Je bedoelt een Fidelio B5? Dan heb je het over een soundbar. Op zich een erg tof systeem, zo op het eerste gezicht, maar hoe combineer ik dat dan weer met een versterker met Sonos Connect of met een AV receiver?
Nee, meer een Fidelio E5.

Pagina: 1