Windows 10 start niet meer, vreemd probleem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik loop er zomaar ineens tegenaan dat windows 10 niet meer doorstart. Hij blijft hangen bij het windows logo en de progress bar. Soms zie ik een "automatisch herstel" tekst hieronder verschijnen maar ook dan blijft deze hangen. Nu komt het vreemde: toen ik de pc na een half uur wachten uit wilde zetten bleek dat het indrukken van de powerknop het balkje weer even verder liet lopen. De pc vloog toen uit natuurlijk maar toen ik dit nog eens probeerde kon ik door de powerknop 3x per seconde in te blijven drukken, het progress balkje door laten draaien. Verder geen resultaat, maar heel vreemd dus dat dit zo loopt. Ik vermoed dus ergens een hardware defect, gezien de leeftijd van het moederbord zou dat niet vreemd zijn. Het bios start trouwens prima door, en loskoppelen van de 2e harde schijf en dvd-rw drive lost het probleem iig niet op.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen (aangezien W10 geen veilige modus opstarten meer heeft).

Mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI DKA790GX€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 270 2GB GAMING€ 194,95€ 194,95
1Cooler Master Centurion 5€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Noiseblocker MultiFrame M12-PS, 120mm€ 18,95€ 18,95
1Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G€ 0,-€ 0,-
1OCZ Reaper HPC DDR2 PC2-8500€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,90

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:16
Toevallig insider builds? Probeer anders ff via USB een recovery te doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen
Begin eens met software vs hardware uit te sluiten: start op met een ander besturingssysteem. Maakt niet zo uit welke, gewoon willekeurige LiveCD/USB nemen en kijken wat er gebeurt. Als dat goed gaat, heb je blijkbaar een borked OS install (of mogelijk stervende SSD, wat ik gezien leeftijd zeker niet uit zou sluiten...).

Gaat het met LiveCD.USB ook niet goed, dan heef je OS (en de SSD waar het op staat) niets te maken met het probleem. Dan moet je onderdeel voor onderdeel uitsluiten wat er aan de hand is.

Zie voor tips:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:53:
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen (aangezien W10 geen veilige modus opstarten meer heeft).
Als W10 een aantal keer (3-4) niet goed kan opstarten dan detecteert hij zelf dat er iets is en komt er toch de optie om in veilige modus op te starten.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
In Windows 10 lijkt de veilige modus verdwenen te zijn. Er is wel een auto recovery maar zoals gezegd loopt deze dus ook vast.

Vandaag geprobeerd een versie van Windows PE te laden vanaf een USB stick, maar na pakweg een halfuur laden kom ik in een totaal onwerkbare Windows omgeving. De muis komt nauwelijks vooruit en programma's starten niet of heel traag. Systeemtests kan ik dus ook niet doen. Zou het iets met defect ram geheugen zijn? Dit wordt bij het laden van het OS natuurlijk gebruikt, en bij het laden vanaf een USB stick is dat helemaal essentieel.

youtube.com/@hisrep

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt eerder als totaal andere symptomen/problemen, ik denk eerder aan driverproblemen onder Windows PE.

Probeer eens een eenvoudiger LiveUSB...

Oslik blyat! Oslik!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hmm wat zou je aanraden dan? Het mooist is natuurlijk als ik eventuele corrupte zaken meteen kan repareren, vandaar dat ik voor winPE koos. Onder ubuntu oid ken ik geen tooltjes om Windows 10 te repareren.

youtube.com/@hisrep

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:15:
Hmm wat zou je aanraden dan? Het mooist is natuurlijk als ik eventuele corrupte zaken meteen kan repareren, vandaar dat ik voor winPE koos. Onder ubuntu oid ken ik geen tooltjes om Windows 10 te repareren.
Het gaat nog niet om repareren, het gaat eerst om het stellen van een diagnose. En dat kan prima door te kijken of bijv. een Ubuntu Live CD het goed doet. Als deze ook niet lekker opstart, weet je dat er een hardwareprobleem is, en is repareren van Windows 10 helemaal niet aan de orde. Dan zou je eerder met memtest86 aan de gang moeten, of op andere manieren je hardware moeten controleren.
Sowieso kun je vanuit Ubuntu kijken of je SSD en windows filesystem nog benaderbaar zijn.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allemaal. Om de een of andere vreemde reden deed de pc het gister plotseling gewoon weer. Hij ging wat updates installeren voordat hij doortstartte, en toen was alles weer zoals het hoort. Een heel vaag probleem dus en nu een nog vagere oplossing. Maar het werkt iig weer...

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1