Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Sinds mijn nieuwe videokaart start mijn pc heel traag op, hij blijft erg lang hangen in het bios.
Windows etc start wel snel op. Nu keek ik of er misschien een update was voor het moederbord, en die was er. Er stond ook bij dat die betere ondersteuning bied voor nieuwere videokaarten. Ik dacht dus: dit is wat ik moet hebben! Netjes op een USB stick gezet, Q-flash gestart, update geinstalleerd.
Na het voltooien start ie opnieuw op, en dan... uit. Blijft restarten en valt steeds uit.
Ik hoor geen piepjes etc. Soms wel het standaard piepje, ik krijg dan ook beeld, echter als ik naar de bios wil gaan, dan wil ie een soort recovery mode opstarten, maar dan valt ie steeds uit.

Ik heb al het RAM omgewisseld, eruit gehaald, met 1 stickje opgestart. Mocht niet baten.
Ook al andere voeding geprobeerd, maakt geen verschil.
Videokaart (MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G) eruit gehaald, en monitor aangesloten op moederbord. Geen verschil.
Heb de processor even eruit en opnieuw erin gedaan en de fan etc goed aangesloten. Ook geen verschil.
Alle sata devices losgehaald, werkt ook niet.

Heb ook opgestart met alleen processor en RAM (2 stickjes, 1 stickje) Maakt ook geen verschil.
Als ik er geen RAM in doe, begint ie te piepen. Dus dat herkend mijn moederbord dan weer wel.

Heb ook al het batterijtje eruit gehaald en na 10 min er weer ingedaan. Dan wil mijn PC helemaal niet aangaan, zit geen teken van leven in. Na een uur of 1, 2 gaat ie dan weer aan. Maar nogsteeds zonder resultaat helaas.

Ik ben het hele weekend eraan bezig geweest, maar helaas zonder resultaat dus..
Iemand die me hiermee kan helpen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Of ik lees er overheen of het is niet vermeld maar... Welk moederbord? En de rest van de hardware?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zit het usb stickje er nog in? Zou heel mooi zijn als ie daarvanaf probeert te booten namelijk 8)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17

Wish

ingwell

prutser001 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:34:
Of ik lees er overheen of het is niet vermeld maar... Welk moederbord? En de rest van de hardware?
Ik denk dat hij dat als product heeft gekoppeld in het topic :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47

Nibbz

Postmaster General

GiannoezNL schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:31:
Heb ook al het batterijtje eruit gehaald en na 10 min er weer ingedaan. Dan wil mijn PC helemaal niet aangaan, zit geen teken van leven in. Na een uur of 1, 2 gaat ie dan weer aan. Maar nogsteeds zonder resultaat helaas.
heb je naast de cmos batterij, ook de jumper ff verzet om alles te clearen/resetten?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
prutser001 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:34:
Staat bovenaan vermeld: Gigabyte GA-H61MA-D2V Rev 2.1
Rest van hardware:
Processor: Intel Core i5 3450
RAM: Kingston Valueram 8gb kit, weet niet precies welke, ben nu niet thuis.
Videokaart: MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G
Voeding: Be Quiet Power Zone 750W
SSD: Samsung 850 EVO 500GB
HDD: Samsung nogwat, weet niet precies welke, uit externe hdd gehaald.

DeNachtwacht schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:58:

Zit het usb stickje er nog in? Zou heel mooi zijn als ie daarvanaf probeert te booten namelijk 8)
Nee, die zit er niet in. Als ik hem er wel in doe, maakt het ook geen verschil.
Wish schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:01:
[...]

Ik denk dat hij dat als product heeft gekoppeld in het topic :)
Klopt.
Nibbz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:02:
[...]

heb je naast de cmos batterij, ook de jumper ff verzet om alles te clearen/resetten?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Er is een jumper, die je kan verzetten om je bios te clearen. Staat in je moederbord handleiding wel waar die staat. (clear bios jumper of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Owja zie het nu,

http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4183#bios Ik mag hopen dat je het juiste revisie bios gebruikt hebt? De changelog laat ook zien dat compatibiliteit verbeterd is met high end kaarten.

Beta BIOS
Improve High-End Display card compatibility

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Nibbz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:07:
[...]

Er is een jumper, die je kan verzetten om je bios te clearen. Staat in je moederbord handleiding wel waar die staat. (clear bios jumper of iets dergelijks)
Er zijn 2 pinnetjes waar bij staat CLR_CMOS. Bedoel je die?
Wanneer ik die verbind d.m.v een schroevendraaier, start de pc opnieuw op en doet ie hetzelfde als voorheen.
prutser001 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:07:
Owja zie het nu,

http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4183#bios Ik mag hopen dat je het juiste revisie bios gebruikt hebt? De changelog laat ook zien dat compatibiliteit verbeterd is met high end kaarten.

Beta BIOS
Improve High-End Display card compatibility
Ik heb inderdaad die BIOS gekozen die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

GiannoezNL schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:10:
[...]

Wanneer ik die verbind d.m.v een schroevendraaier, start de pc opnieuw op en doet ie hetzelfde als voorheen.
Het is (AFAIK) de bedoeling om dat te doen terwijl de PC uit staat...
Je kan altijd nog de PC uit zetten, van de stroom halen en de batterij er uit halen en even laten staan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

GiannoezNL schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:10:

Er zouden 3 pinnetjes moeten zijn

1-2-3

Standaard staat hij op [2-3] en als je hem op [1-2] zet (computer uit, jumper verzetten, computer aan, even laten draaien, computer uit, jumper weer naar [2-3] en dan kijken wat hij doet

(wel goed in de handleiding kijken welke jumper je moet verzetten, en in welke positie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

En je weet zeker dat je die revisie hebt? Als in gekeken op je moederbord naar de nummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
TommieW schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:12:
[...]

Het is (AFAIK) de bedoeling om dat te doen terwijl de PC uit staat...
Je kan altijd nog de PC uit zetten, van de stroom halen en de batterij er uit halen en even laten staan.
Heb ik ook gedaan, maar helaas werkt dat dus niet..
Nibbz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:13:
[...]

Er zouden 3 pinnetjes moeten zijn

1-2-3

Standaard staat hij op [2-3] en als je hem op [1-2] zet (computer uit, jumper verzetten, computer aan, even laten draaien, computer uit, jumper weer naar [2-3] en dan kijken wat hij doet

(wel goed in de handleiding kijken welke jumper je moet verzetten, en in welke positie)
Heb zover ik weet alleen die 2 pinnetjes gezien.
Kan vanavond even kijken, ben nu niet thuis namelijk.

EDIT: Heb even met rood aangegeven welke pinnetjes ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/qbaw8s5b9/5831_big.jpg
prutser001 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:14:
En je weet zeker dat je die revisie hebt? Als in gekeken op je moederbord naar de nummers?
Ja, heb dit opgezocht in de handleiding, die zegt dat het op het moederbord staat linksonder naast een schroef. En daar staat REV 2.1.

[ Voor 7% gewijzigd door GiannoezNL op 14-03-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Wat er precies is mis gegaan weet niemand, maar ik denk dat je ervan uit kan gaan dat je moederbord de geest gegeven heeft.

Je geeft aan al je bios batterij losgehaald te hebben en dat het toen helemaal lang duurde.
Had je soms een overklok ofzo toen je ging flashen? Dus geen bios reset gedaan VOOR de flash?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Ding heeft zo te zien Dual BIOS.

Dus even switchen naar de 2e BIOS en proberen de verkeerd geflashte BIOS te fixen door opnieuw een flash te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Nemesizz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:36:
Ding heeft zo te zien Dual BIOS.

Dus even switchen naar de 2e BIOS en proberen de verkeerd geflashte BIOS te fixen door opnieuw een flash te proberen.
Misschien een stomme vraag, maar hoe switch ik daar dan naartoe..?
Zit verder geen knopje of switch op het bord namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
GiannoezNL schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:12:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar hoe switch ik daar dan naartoe..?
Zit verder geen knopje of switch op het bord namelijk.
Theoretisch moet hij automatisch overschakelen. Praktijk is echter niet altijd gelijk aan theorie. Het bord zal bijvoorbeeld door moeten hebben dat de bios problemen heeft om over te schakelen naar de secundaire bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
dahakon schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:34:
[...]

Theoretisch moet hij automatisch overschakelen. Praktijk is echter niet altijd gelijk aan theorie. Het bord zal bijvoorbeeld door moeten hebben dat de bios problemen heeft om over te schakelen naar de secundaire bios.
Oja, iets vergeten te vertellen.
1 van de 10duizend opstartpogingen kwam ik in het bios in een menu (automatisch).
Daar stonden 3 opties in, iets wat neerkwam op:
1. Besturingssysteem opstarten.
2. Herstarten met deze instellingen.
3. Herstarten met standaard instellingen.

Ik koos toen optie 3, want dan kon ik gelijk zien of het dan wel werkt.
Echter startte hij daarna alsnog niet meer op, en bleef dus herstarten.
Ik heb dit menu sindsdien ook nooit meer gezien.

Ik ben ook 1 keer zo ver gekomen dat ik Windows aan het laden was, maar na het herstellen herstartte die de pc dus weer, waarna ik weer niet verder kwam dan constant herstarten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 13:22
Misschien enkele opties om in de backup bios te kome.:
De laatste zou ik presoonlijk niet doen.
Probeer het en als in de bios bent meteen weer flashen. Backup bios is als het goed de eerste bios die geleverd is.

http://www.overclockers.c...-on-Gigabyte-motherboards
[GUIDE] Forcing backup BIOS on Gigabyte motherboards.

Ran into some problems today so I've decided to make a guide on how to kick-start the backup BIOS.

Method #1:
1. Shut your PC down (if you're reading this guide, than your PC isn't working anyways)
2. Hold the power button until the PC starts and shuts down again
3. Press the power button again, your backup BIOS should kick in now and should re-flash the main BIOS if there's anything wrong with it.

Method #2:
1. Shut your PC down
2. Hold the power AND the reset button for about 10 sec, than release.
3. Backup BIOS should kick in anytime soon now.

Method #3:
Had to use this one in order to get my 990FXA-D3 working again. Backup BIOS kicked in using method #2, but I was back to the good ol' no signal state once the procedure finished..
1. Short out pins 1 and 6 on the main BIOS chip (pin #1 should be marked with a red dot or whatever)
2. Tell a friend (or a relative) of yours to press the power on button
3. Remove the ghetto-like jumper you're holding between pins 1 and 6 as soon as you hear a beep.
4. Backup BIOS should kick in again and everything will (hopefully) be fine.

[ Voor 4% gewijzigd door SpiriTNL op 14-03-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Je computer paar keer achter elkaar aan en direct uit doen (zorgde bij mijn oude PC ervoor dat de boel ook naar factory defaults werd teruggezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Nibbz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:33:
[...]

Je computer paar keer achter elkaar aan en direct uit doen (zorgde bij mijn oude PC ervoor dat de boel ook naar factory defaults werd teruggezet)
Lees het topic nog eens door. Gaat hier niet om een verkeerde instelling.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiannoezNL
Gelukt!

Wat heb ik gedaan:
Alles eruit, behalve RAM.
Aanknop 10 seconden indrukken terwijl pc uitstaat.
Kwam erachter dat dit niks uithaalde.
Alle randapparatuur losgekoppeld, en de usb-stick erin met andere bios erop.
Aanknop weer 10 seconden indrukken, en toen kreeg ik de melding dat de BIOS gereset was.
PC weer uitgezet, Q-Flash gestart, bios F6 geinstalleerd vanaf usb stick.
Daarna pc aangezet, kreeg de melding dat de bios beschadigd was, toen ging die hem van een backup herstellen (versie F4).
Met die versie kreeg ik rare piepjes als ik met mijn videokaart opstartte, dus heb toen wéér geupdate naar F6. Eerst zonder videokaart opgestart, werkte goed. Daarna met videokaart, en gelukkig werkte dat toen ook weer.

M'n PC draait weer als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 13:22
Gelukkig is het gelukt.

Blijkbaar was de bios dus in eerste instantie niet goed geflashed en ondanks dat merkte de dual-bios dit niet op. Mooi dat de optie om geforceerd de backup-bios te activeren gelukt is.

Laatst had ik ook problemen met een bios update.
Ik kon hem niet flashen. Na veel geklooi ook geforceerd in de backup-bios gegaan en toen ging het wel.
Zit toch iets niet lekker in de dual-bios van Gigabyte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
GiannoezNL schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:23:
Gelukt!

Wat heb ik gedaan:
Alles eruit, behalve RAM.
Aanknop 10 seconden indrukken terwijl pc uitstaat.
Kwam erachter dat dit niks uithaalde.
Alle randapparatuur losgekoppeld, en de usb-stick erin met andere bios erop.
Aanknop weer 10 seconden indrukken, en toen kreeg ik de melding dat de BIOS gereset was.
PC weer uitgezet, Q-Flash gestart, bios F6 geinstalleerd vanaf usb stick.
Daarna pc aangezet, kreeg de melding dat de bios beschadigd was, toen ging die hem van een backup herstellen (versie F4).
Met die versie kreeg ik rare piepjes als ik met mijn videokaart opstartte, dus heb toen wéér geupdate naar F6. Eerst zonder videokaart opgestart, werkte goed. Daarna met videokaart, en gelukkig werkte dat toen ook weer.

M'n PC draait weer als een zonnetje.
Top dat je ook de oplossing hebt gepost. , hier kunnen andere mensen ook wat van opsteken👍
Pagina: 1