Simpele RF detector werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Ik wil met een hele simpele RF detector controleren of de combinatie van een digitale CC1101 module en een Arduino iets uitzendt. Dat dacht ik eenvoudig te doen met een rf detector op basis van een diode, LED en antenne. Het gaat om een frequentie van 868MHz.
Tot mijn grote frustratie wil het op geen enkele manier werken...

Als basis dacht ik aan een serieschakeling van een germanium 1N60 diode, een LED en een full-wave antenne. De frequentie van 868MHz ligt heel dicht bij de 900MHz van GSM dus het lijkt me dat ik de werking eerst kan testen met mijn mobiel (iPhone 5S met Vodafone in 2G en 3G stand geprobeerd).

Het schema is zo simpel als bijvoorbeeld deze:
http://blog.novaeletronic...letromagnetica-celulares/
Of een light-versie van deze:
http://rookieelectronics.com/sensor-rf-radiation-detector/
(zonder de C bij de antenne)
Of in de meest basis variant deze:
http://www.instructables....tector-From-Cellphone-An/

Ik heb het geprobeerd met 1 1N60 diode en met 2 in serie.
Voor de LED heb ik een "gewone groene", een gele 1.8V versie, een grote ultra-bright en nog een kleine blauwe geprobeerd. Om zeker te zijn dat ik niet de polariteit verkeerd had heb ik elke LED ook omgekeerd geprobeerd.

De antenne(draad) is een kleine 30cm, maar ook korte sprietjes zoals in de voorbeelden heb ik geprobeerd..

Ik had dus verwacht dat zoiets simpels wel zou werken als ik het pal op mijn mobiel leg, die op 2G of 3G zet en dan van het mobiele netwerk disconnect/reconnect. Ook heb ik het naast een werkende 868MHz module (remote van mijn ITHO fan) gehouden, dat is hetgeen ik met de cc1101/arduino wil gaan vervangen. En natuurlijk heb ik het naast het antennetje van de cc1101 gehouden maar daarvan weet ik dus niet 10% zeker of die wel uitzendt (dat wil ik juist hiermee testen).

Tot slot heb ik een simpel testprogramma genomen op de arduino waarmee data wordt verzonden die ik op een andere arduino met zo'n module kon ontvangen. Ik weet dus zeker dat er op dat moment wel data op 868MHz werd verzonden:
http://labalec.fr/erwan/?p=497
(maar dan aangepast naar 868MHz)
Helaas werkt dit programmaatje dusdanig anders dat ik er niet daarwerkelijk mee kan testen wat ik wil testen. Dit programmaatje stuurt in packet-formaat terwijl het uiteindelijke programma in serial-mode verstuurt. Het is me nog niet gelukt om daarvoor een RX kant te maken (ben niet zo handig met programmeren). Daarom is mijn hoop voor nu gericht op het uberhaubt kunnen aantonen dat er "iets" de lucht ingaat alvorens verdere conclusies te trekken of tests te ontwikkelen.

Uiteindelijk ben ik tamelijk gefrustreerd dat zoiets simpels in 3 varianten helemaal niets doet. :?
Wie weet wat ik hier over het hoofd zie?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zendvermogen..... een GSM heeft veel meer zendvermogen dan de standaard maximaal toegestane 10mW van dit soort 433/868mHz modules (teminste, ik ga er van uit dat je een een simpele RX/TX module hebt?)

Je zult dus het signaal actief moeten versterker met een HF transistor of opamp.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik denk dat je iets mist in mijn uitleg, of dat ik je verkeerd begrijp.
De detector werkt ook niet bij een GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Zo'n detector met een LED-diode als 'aanwijzer' is natuurlijk heel erg ongevoelig.
Meestal krijg je met dit soort circuits stroompjes van enige micro-ampere tot bij wat groter vermogen milli-amperes.

Als je zo'n detector nabij een zender houd die een continue signaal uitzend , AM of FM, dan zal het wel werken. Een GSM zend in een heel kort tijdslotje wat pulsen en zend het grootste deel v/d tijd niet. Ook al zend je GSM met 5 Watt, het is maar enige milliseconden.
Het gemiddelde vermogen is zodoende veel kleiner dan 5 Watt maar eerder enige tientallen milliwatts.
De Led is waarschijnlijk te ongevoelig om op die kleine vermogens enig licht van betekenis te produceren.

Ik zou in jou geval zo'n SDR stick van nog geen 10 euro kopen en dan met SDR# of zo'n soort programma kijken op 868 MHz. Als je CC1101 dan even zend dan zie je dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
costo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:14:
Zo'n detector met een LED-diode als 'aanwijzer' is natuurlijk heel erg ongevoelig.
Meestal krijg je met dit soort circuits stroompjes van enige micro-ampere tot bij wat groter vermogen milli-amperes.

Als je zo'n detector nabij een zender houd die een continue signaal uitzend , AM of FM, dan zal het wel werken. Een GSM zend in een heel kort tijdslotje wat pulsen en zend het grootste deel v/d tijd niet. Ook al zend je GSM met 5 Watt, het is maar enige milliseconden.
Het gemiddelde vermogen is zodoende veel kleiner dan 5 Watt maar eerder enige tientallen milliwatts.
De Led is waarschijnlijk te ongevoelig om op die kleine vermogens enig licht van betekenis te produceren.
Maar ik zie op alle pagina's waar ze zo'n ding hebben gemaakt filmpjes/plaatjes dat het werkt.
Dus zou het hier net zo moeten werken, had ik verwacht.
costo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:14:
Ik zou in jou geval zo'n SDR stick van nog geen 10 euro kopen en dan met SDR# of zo'n soort programma kijken op 868 MHz. Als je CC1101 dan even zend dan zie je dat wel.
Eens, maar voor nog geen 10 euro betekent China en dus 4 weken wachten.
10 euro en 4 weken "investeren" en dan nog uitzoeken hoe zo'n SDR werkt (met het risico dat ik dan daar weer tegen een nieuw probleem aan loop) om iets super simpels te doen vind ik eigenlijk zwaar overkill. :(
Helaas heb ik ook nog niemand met een SDR bereid gevonden om even te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
sjimmie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:39:
Maar ik zie op alle pagina's waar ze zo'n ding hebben gemaakt filmpjes/plaatjes dat het werkt.
Dus zou het hier net zo moeten werken, had ik verwacht.
Er kennen zo veel redenen zijn waarom het bij jou niet werkt. Misschien de verkeerde diode of een te ongevoelige LED. Als je een universeelmeter hebt met een micro-ampere bereik dan is dat ook bruikbaar i.p.v. een LED
Eens, maar voor nog geen 10 euro betekent China en dus 4 weken wachten.
10 euro en 4 weken "investeren" en dan nog uitzoeken hoe zo'n SDR werkt (met het risico dat ik dan daar weer tegen een nieuw probleem aan loop) om iets super simpels te doen vind ik eigenlijk zwaar overkill. :(
Toch is zo'n SDR stick een goede investering. Er is ook een tweakers-topic over dus om het aan de gang te krijgen moet wel lukken denk ik. Je kunt ze ook 2de hands kopen of nieuw op marktplaats voor minder dan 20 euro.
Als het eenmaal werkt dan heb je een leuk 'indicatief' meetinstrument. Je kunt zien of iets ASK of FSK is, de frekwentie meet je behoorlijk nauwkeurig en je kunt ook de relatieve sterkte v/h signaal zien.
Helaas heb ik ook nog niemand met een SDR bereid gevonden om even te helpen...
Als je bij mij in het dorp woont is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
costo schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:27:
Er kennen zo veel redenen zijn waarom het bij jou niet werkt. Misschien de verkeerde diode of een te ongevoelige LED. Als je een universeelmeter hebt met een micro-ampere bereik dan is dat ook bruikbaar i.p.v. een LED
Helaas is mijn multimetertje een digitaal model en vermoedelijk zijn de pulsjes te kort om daardoor te worden weergegeven (of het werkt ook niet).
De diode is een 1N60 die overal juist voor dit doel wordt "geprezen" als minstens zo goed als de al-oude 1N34A.
Qua LED gebruiken anderen gewoon "de eerste de beste" die ze hebben, ik heb het geprobeerd met 3 hele verschillende van ultra-bright tot low-voltage en een "gewone".
Ik snap juist vanwege de onderdelen niet waarom het hier niet werkt.
Toch is zo'n SDR stick een goede investering. Er is ook een tweakers-topic over dus om het aan de gang te krijgen moet wel lukken denk ik. Je kunt ze ook 2de hands kopen of nieuw op marktplaats voor minder dan 20 euro.
Als het eenmaal werkt dan heb je een leuk 'indicatief' meetinstrument. Je kunt zien of iets ASK of FSK is, de frekwentie meet je behoorlijk nauwkeurig en je kunt ook de relatieve sterkte v/h signaal zien.
Ja dat topic ken ik, mijn vraag of er iemand in de buurt woont om mij even te helpen staat daar ook al 2x. ;)
Als je bij mij in het dorp woont is dat geen probleem.
Ik woon zelf tamelijk midden NL en heb het er wel voor over om er een keer een stukje voor te moeten rijden. Zal ik je een privé bericht sturen of woon je sowieso ver van "het midden van NL" af?
(ik werk in Arnhem, daar in de buurt zou ook nog een optie kunnen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik woon in ZW Brabant, dus midden-NL is niet echt bij mij in 't dorp, zelfs niet in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Inmiddels heb ik zelf een RTL-SDR en kan ik nu dus zelf zoeken.

Pagina: 1