Gadgeteer schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:27:
Stel, binnen een VvE is het toegestaan om je appartement te verhuren.
Indien nu een groot deel van de appartementen is verkocht aan verhuurders (investeerders). Heeft dat invloed op de verkoopwaarde van de appartementen?
Ja, dat kan een probleem worden als er 1 investeerder is die 25% + 1 stem in handen heeft. Deze zou op een vergadering namelijk alle voorstellen kunnen blokkeren of doorduwen en dat kan voor potentiële kopers als beperking worden gezien. Bij ons in de VVE (ik ben penningmeester) wordt er door verkopende makelaars of potentiële kopers geregeld naar gevraagd. We bestaan overigens alleen uit particuleren met <10% verhuur.
Gadgeteer schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:53:
Als bestuurslid van de VvE baal ik hiervan omdat ik me nu uitsloof vrijwillig voor een hoop commercieel belang van die lui. Daarnaast wil ik niet dat mijn appartement straks minder waard wordt door dit soort fratsen. Ik ben al 10 jaar zeer actief bezig deze VvE actief te krijgen en de laatste jaren loopt dat terug door verhuurders die gewoon niet eens in onze provincie wonen.
Klinkt alsof een deel van de VVE bestuursactiviteiten maar naar een beheerderskantoor moeten.
Onze akte van splitsing verbiedt verhuur maar als bestuur hebben we het zo laten oplopen dat we op de vergadering vanavond beslissen hoe we verder willen. Of de akte aanpassen op kosten van de verhuurders of de verhuurders moeten verkopen nadat de huurder vertrekt (we willen uiteraard niemand op straat zetten ofzo).
Hier noem je iets niet onbelangrijks. Als de akte van splitsing verhuur verbiedt, dan sta je als bestuur behoorlijk sterk. Verbaast mij overigens dat er investeerders zijn die dan die appartementen kopen, want je leest toch wel eerst even de Splitsingsakte en Reglement van Splitsing door?
In principe heel simpel: Verhuur mag niet, tenzij het Reglement van Splitsing verandert. Dat moet door een notaris worden gedaan. Dat betekent dat alle huurders eruit moeten. Zul je waarschijnlijk als VVE bestuur (met mandaat van de ALV!) bij de rechter moeten afdwingen.