Home Cinema set aangesloten op mijn pc, 2 speakers geluid.

Pagina: 1
Acties:

• kyrox
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-03-2022
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een home cinema set aangesloten op mijn pc. Ik heb hem via tulp naar een 3,5 mm jack aangesloten. Nu komen er maar uit 2 speakers en de subwoofer geluid. Ik zou eventueel de speakers door kunnen lussen op degene die het wel doen, maar weet zo niet of dit zomaar kan qua vermogen. Heb het één en ander gelezen maar snap er niet veel van. Ben niet zo thuis in de audio wereld dus hoop dat 1 van jullie mij kan helpen! Het gaat om de volgende home cinema set:

Panasonic
SB-WA 340 actieve subwoofer
4x SB-SF 900 speakers
SA-HT 850 DVD speler, deze is dus verbonden met de pc via tulp naar 3,5mm.

Ik heb een Asus Xonar Dg 5.1 geluidskaart.

Alvast bedankt voor de hulp!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

3,5 mm jack is maximaal twee kanalen en dus twee speakers. Dat de subwoofer mee doet komt door de ingebouwde crossover van de set. De PC stuurt maar twee kanalen aan.

Als je geluid over alle speakers wilt zal je een kabel moeten leggen die de zes kanalen (5.1) kan dragen. Denk aan Optisch, Digitale Coax of HDMI. Dan moet de speler natuurlijk wel een ingang hebben die overeenkomt. Anders kan je het vergeten.

Je kan mogelijk de (DVD)speler ook het geluid up laten scalen door iets als Dolby Pro Logic of Multi Channel Stereo, maar dat is dan geen echt surround.

Edit:
Zo te zien gaat het om een Panasonic SA-HT 850, die heeft slechts een Stereo RCA en dus maximaal 2.0 input. Echt surround ga je dus niet uit de Panasonic krijgen. Dan moet je naar de andere optie kijken, of de speler zelf het signaal naar alle speakers kan zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 13-03-2016 21:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• kyrox
Bedankt voor je reactie, maar er staat echt SA-HT 850.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jup, deze Panasonic die dus, zoals gezegd, nooit surround zal brengen uit slechts twee keer RCA input.

• kyrox
Ja dat is hem, hoe moet ik dat via HDMI doen? Ik heb een GTX 760 van MSI en draai Nvidia Surround op 3 schermen.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zowel de PC als de Panasonic moeten over dezelfde aansluiting beschikken. De Panasonic is zeer karig qua ingangen en Digitale Coax, Optisch of HDMI behoren niet tot de mogelijkheden dus daar hoef je niet naar te kijken. Je zal nooit meer dan 2.0 deze set in kunnen voeren.

• kyrox
Oke bedankt, ik heb enkele formules bekeken over het doorlussen van de speakers. Kan dit zomaar? Heb jij hier verstand van?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Als je de speakers in serie gaat schakelen dan tel je de weerstand van de speakers op (twee 4 Ohm speakers worden dan 8 Ohm), parallel gaat de andere kant op (twee 4 Ohm speakers worden 2 Ohm). Deze site kan berekenen wat voor weerstand je precies krijgt. Parallel zou ik sowieso afraden aangezien je dan naar lage weerstanden gaat die dergelijke setjes veelal niet trekken.

Maar probeer eerst eens de andere optie die aan is gedragen: of de Panasonic iets kan qua Dolby Pro Logic dan wel Multi Channel Stereo. Met die laatste optie bereik je hetzelfde als meerdere speakers op één terminal aansluiten alleen dan wel op een voor de versterker veilige manier.

• kyrox
Je bent een eindbaas! Die Dolby Pro Logic werkt dus over alle speakers. Super bedankt!!!
Pagina: 1