Muziek streamen van Raspberry Pi naar KEF Concord speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:46
Mijn vraag:
Is dit de beste manier om een set speakers aan te sturen? Ik heb op dit moment een Raspberry Pi 2 staan die gebruik maakt van de Volumio software, waarmee ik via het netwerk muziek kan streamen naar mijn Pi 2 (soort van budget-versie van Sonos). Nu heb ik van mijn groutouders een set KEF Concord-speakers gekregen, en ik vroeg me af hoe ik die luidsprekers het beste in een Sonos-like setup kan stoppen.

Ik heb via Marktplaats een Marantz SR47-receiver gevonden voor een prikkie, zou de volgende opstelling mogelijk zijn? Het enige wat ik wil bereiken is het maximale halen uit deze setup, daarom vroeg ik me ook af of het wel slim is om een 3.5 naar tulpstekker-kabel te kopen.

Ik ben wat dat betreft echt een leek in de hifi-wereld, maar dit leek me wel een leuk projectje om die mooie luidsprekers weer in het leven te roepen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Speler = Raspberry Pi 2
Receiver = Marantz SR47
Luidsprekers = KEF Concord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Niks specifieks, wel heb ik een schema gemaakt van de opstelling, zouden jullie kunnen kijken of er nog iets ontbreekt of als je nog opmerkingen hebt over de opstelling?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TazmGA0.png

Met voorbaat dank!

Tyramisu

[ Voor 1% gewijzigd door Tyramisu op 13-03-2016 15:56 . Reden: Grammatica ]

Beste antwoord (via Tyramisu op 13-03-2016 16:26)

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:03
Ja, er ontbreekt zeker iets, een usb dac!

Ik heb zelf een oude pi1 draaien met musicbox erop, en output direct naar de versterker is dramatisch slecht. Een usb dac ertussen maakt het een stuk beter. Hoeft ook niet direct enorm duur te zijn, ik heb een creative soundblaster play van €22 ertussen gezet. Tijdens installatie werd ie direct herkend. Audio output uit de 3.5mm uitgang van de pi is ook niet verbeterd met de pi2. Het klinkt vol ruis zeg maar. Wat ook nog zou kunnen is de hdmi out gebruiken, maar dan heb je weer hdmi-in nodig op je receiver, en het kost je een hdmi-in aansluiting.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Trishul

Ik heb zelf een oude pi1 draaien met musicbox erop, en output direct naar de versterker is dramatisch slecht. Een usb dac ertussen maakt het een stuk beter. Hoeft ook niet direct enorm duur te zijn, ik heb een creative soundblaster play van €22 ertussen gezet. Tijdens installatie werd ie direct herkend. Audio output uit de 3.5mm uitgang van de pi is ook niet verbeterd met de pi2. Het klinkt vol ruis zeg maar. Wat ook nog zou kunnen is de hdmi out gebruiken, maar dan heb je weer hdmi-in nodig op je receiver, en het kost je een hdmi-in aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
Trishul schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:09:

Erg bedankt voor het advies. Als ik toch voor USB DAC's ga, is er nog een specifiek paar dat het beste uit de test komt of zullen alle resultaten ongeveer hetzelfde zijn? Ik had tijdens mijn onderzoek ook al specifieke DAC's gevonden voor de Raspberry Pi, is er enige meerwaarde aan het gebruik van zo'n speciale DAC?

Hier is een voorbeeld van een die ik gevonden heb, en als ik deze gebruik heb ik ook geen 3.5 naar tulp-converter meer nodig, toch?

En is er nog een meerwaarde om de DAC+ te nemen t.o.v. de DAC+ Light?

EDIT: Ik zie dat de DAC+ een betere DAC-chip bevat en ook de mogelijkheid heeft van een ALSA-mixer, iets wat Volumio volgens mij ook gebruikt om het volume te regelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Tyramisu op 13-03-2016 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Tyramisu schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:14:
[...]

Erg bedankt voor het advies. Als ik toch voor USB DAC's ga, is er nog een specifiek paar dat het beste uit de test komt of zullen alle resultaten ongeveer hetzelfde zijn? Ik had tijdens mijn onderzoek ook al specifieke DAC's gevonden voor de Raspberry Pi, is er enige meerwaarde aan het gebruik van zo'n speciale DAC?

Hier is een voorbeeld van een die ik gevonden heb, en als ik deze gebruik heb ik ook geen 3.5 naar tulp-converter meer nodig, toch?

Hifiberry DAC+ Light
Met audio dac's kun je het eigenlijk zo gek maken als je wilt. Maar ik denk dat zo'n hifiberry al voldoende zal zijn, het gaat er vooral om dat je de 3.5mm jack van de pi en de enorme ruis die erin zit omzeilt. Via een versterker en speakers ga je dat namelijk direct horen.

Met jouw keuze heb je inderdaad geen jack naar tulp kabel meer nodig. Ik heb een usb dac omdat ik een oude pi1 b (niet de b+ dus) heb, waarbij zulke add-on dac's wel bestaan, maar je ze erop moet solderen. Dat hoeft niet meer sinds de pi1 b+. Dus jij kan gewoon zo'n add-on kopen. Let wel op dat je software het ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
Trishul schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:23:
[...]

Met audio dac's kun je het eigenlijk zo gek maken als je wilt. Maar ik denk dat zo'n hifiberry al voldoende zal zijn, het gaat er vooral om dat je de 3.5mm jack van de pi en de enorme ruis die erin zit omzeilt. Via een versterker en speakers ga je dat namelijk direct horen.

Met jouw keuze heb je inderdaad geen jack naar tulp kabel meer nodig. Ik heb een usb dac omdat ik een oude pi1 b (niet de b+ dus) heb, waarbij zulke add-on dac's wel bestaan, maar je ze erop moet solderen. Dat hoeft niet meer sinds de pi1 b+. Dus jij kan gewoon zo'n add-on kopen. Let wel op dat je software het ondersteund.
Oke, dan ga ik voor de Hifiberry DAC! Erg bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom niet een chromecast audio? Dat is een heel wat gemakkelijkere oplossing dan dit. En je kan dan Spotify connect gebruiken dmv een smartphone of tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
Brilsmurfffje schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:31:
Waarom niet een chromecast audio? Dat is een heel wat gemakkelijkere oplossing dan dit. En je kan dan Spotify connect gebruiken dmv een smartphone of tablet
Dat is zeker een goed alternatief, bedankt!
Pagina: 1