Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-07 16:36
Ik begrijp niets van de airflow in mijn Antec P182. Hoe krijg ik deze zo dat behuizing stofvrij en moederbord en CPU zo koel mogelijk blijven?

Ik heb een Asus P5Q-E met een Q9650 op tafel (niet in een behuizing) overgeklokt naar 4.0GHz. Temperaturen idle-Intel Burntest in AIDA64 van moederbord(MB), resp. CPU: 27-30 en 17-58°C.

Als behuizing heb ik een Antec P182 met standaard 120mm TriCool outtake fans achter en boven. Deze kunnen op low (1200rpm), med (1600 rpm) en high (2000rpm). Voor is een 120mm intakemogelijkheid, maar daar zit standaard geen fan in. Ik begrijp dat dit een negatieve druk oplevert die stof in de behuizing oplevert. Waarom levert Antec de behuizing dan zo?

Na inbouw met de standaard fans op low kreeg ik MB 39-42 en CPU 23-62. Op medium 35-36 en 20-58. Op high heb ik niet gemeten; medium maakt eigenlijk al te veel herrie. Om de temperaturen van het moederbord te verlagen heb ik een Corsair AF120 als intake aan de voorzijde toegevoegd. Op 1050rpm bleven de temperaturen gelijk; op 1480rpm MB idle -1°, maar onder IBT +1° :?

Hierna heb ik verschillende fans (Scythe, Noctua) op verschillende posities en met verschillende snelheden geprobeerd met weinig tot geen of negatief resultaat. Met een Scythe 1900 voor als intake zakte de temperaturen van MB naar 33-34, maar kreeg ik video artifacts :?

Na de fan boven van outtake naar intake te hebben gezet op 1140rpm zakte de MB-temperaturen naar 31-32°. En met een andere fan op 1400rpm zelfs naar 29-31. Ik heb een tabel van de metingen gemaakt. Het lukte niet die hier op te nemen, dus maar een link: https://www.dropbox.com/s...ft/Antec%20P182.xlsx?dl=0

Verder bleek het al dan niet open zijn van de slotplaten tot enkele graden verschil uit te maken.

Ik kan de logica niet meer volgen. Wie kan e.e.a. verduidelijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:30
Het is een oude kast.

met waarschijnlijk de Air flow en stoffilters van een aardappel. Zoals een redelijk dichte voorkant. en hoogstwaarschijnlijk geen soft filters. Je kan zelf gaan knutselen. je kan ook een andere degelijke kast kopen met beter air flow en stoffilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
Stoffilters aan voorzijde. Voorkant vergelijkbaar met DefineR4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Ik had in mijn p183 (nu een Define S met zelfde setup) 2 fans voor en 1 achter @ +-700-1000rpm, dit gaf een prima airflow. (maar goed, 2 fans zijn wel gescheiden)

Daarbij is je mobo temp prima hoor, kan wel wat hebben, die enkele graden verschil zal niet echt veel uithalen.

[ Voor 23% gewijzigd door [Remmes] op 14-03-2016 18:59 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
@Remmes_NT. Dank voor je reactie. Had je de fan boven dan uitgeschakeld of verwijderd? En 2e fan voor bedient inderdaad alleen het voedingscompartiment.

Temperatuur die ik nu heb geeft te veel fan-geluid. Als ik de fans langzamer laat draaien neemt de temperatuur weer toe 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:30
Dus geven de fans op lage rpm te weinig air Flow om de boel op mooie temps te houden. Dan kan je een aantal dingen doen.

Accepteren dat je fans geluid maken. En de boel op prima temp houden.

Op lagere rpm zetten en de boel iets warmer laten worden.

Of je koopt een andere kast die een betere air Flow heeft en zorgt dat je iets meer fans er in kwijt kan. 2 fans op lage rpm verzetten over het algemeen meer lucht als 1 fan op hoge rpm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Kees030 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 23:30:
@Remmes_NT. Dank voor je reactie. Had je de fan boven dan uitgeschakeld of verwijderd? En 2e fan voor bedient inderdaad alleen het voedingscompartiment.

Temperatuur die ik nu heb geeft te veel fan-geluid. Als ik de fans langzamer laat draaien neemt de temperatuur weer toe 8)7
'

Ik had hem er in gelaten, omdat ik heb eerst wel gebruikte, maar na testen deed de fan vrij weinig/vrijwel niets kwa temp, dus heb ik hem uitgeschakeld.

Ik had de fans via fancontroller altijd zo rond de 700-1000rpm (was maar net wat ik aan het doen was)

Ook had ik alle hdd's in het onderste gedeelte zodat het bovenste gedeelte alle "frisse" lucht kreeg.

Maar heb nu in de nieuwe kast alles op mobo aangesloten en controleer het via speedfan. (idle draait alles +-400rpm)

Kwa temp/geluid moet je gewoon een midden nemen. Ikzelf ben tevreden met een ietswat hogere temperatuur als dat betekend dat mijn pc stil is. Tijdens load mag het wel wat geluid maken.

Momenteel in Define S:
(cpu 4.2GHz = +-33c idle @400rpm | +-62c load @700rpm, mobo = 38c-40c)

Wat je wellicht kan doen is een extra fan in de 5.25 bay zetten indien je daar ruimte voor hebt, en kijken of dat helpt.Maar zolang je cpu tijden load onder de 65c zit zou ik gewoon tevereden zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door [Remmes] op 14-03-2016 19:10 ]

ja, daag.

Pagina: 1