NFS shares niet te bereiken bij gebruik van openwrt 15.05

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20
Het probleem:
Kodi kan de NFS shares (op de nas) niet meer bereiken als er gebruik wordt gemaakt van openwrt 15.05

Gebruikte hardware & software (alles bekabeld);
Router: TP-Link WR1043ND v1 of TP-Link Archer C7 v2 (probleem idem bij beide routers) [192.68.1.1]
NAS: Zyxel NSA320 (shared database mysql 5.1.30) [192.168.1.101]
RPI2-Woon (Openelec 6.03) [192.168.1.106]
RPI2-Slaap (Openelec 6.03) [192.168.1.107]
PC (win7 + kodi 15.2) [192.168.1.100]
Laptop (win10 + kodi 15.2) [192.168.1.102]

Met de originele firmware op zowel de 1043ND & Archer C7 werkt alles feilloos. Dat wil zeggen de shared database is prima bereikbaar via het NFS protocol. Alle gebruikte apparaten kunnen de films en series op mijn nas via NFS afspelen. Totaal geen problemen of wat dan ook.

Stap ik over op openwrt dan kan ik geen gebruik meer maken van NFS. Alle kodi’s geven dan een permission denied fout. kodi log geeft als fout:(mount/mnt call failed with "RPC error: Mount failed with error MNT3ERR_ACCES(13) Permission denied(13)")
Samba werkt correct met originele firmware en openwrt.

package: nfs-kernel-server heb ik toegevoegd aan openwrt maar dat heeft niet geholpen
Gargoyle 1.6.2 op de WR1043ND geeft hetzelfde probleem is ook gebaseerd op openwrt dus niet zo heel vreemd. DD-WRT nog niet geprobeerd.

In zowel de originele firmware als openwrt werk ik met vaste ip-adressen die buiten de DCHP-pool liggen en die zijn in beide ook gelijk. In mijn Nas staan alle ip-adressen die toegang mogen hebben ook netjes vermeld in het exports-file.
192.168.1.10*(rw,sync,no_subtree_check,wdelay,no_root_squash,insecure) #

Waar moet ik het nu in zoeken in openwrt of in de exports instellingen van mijn nas? Ik weet het echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
Is mijn post onduidelijk of herkent niemand het probleem?

Ondertussen heb ik DD-WRT geprobeerd maar ook daarmee blijft het probleem.

In Open-WRT heb ik wat lopen klooien met portforward (3306). Daardoor werkte het...eureka dacht ik....maar na een kwartier dook hetzelfde probleem weer op.

Het zit dus ergens in het portforwarden en/of firewall instellingen maar ik kom er nog niet uit. Daarvoor is mijn kennis van Open-WRT en misschien zelfs netwerkinstellingen/portforward/firewalls in het algemeen onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=109377 ?

Daar staan wel iets andere waarden in /etc/exports dus mogelijk kan je hier even mee kijken/spelen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
Dank u....weer wat mogelijkheden om mee te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:08
Er klopt iets niet aan je verhaal.

Alles zit in hetzelfde subnet (192.168.0.0/24), right? Dan kan de router helemaal geen factor zijn, want apparaten binnen hetzelfde subnet kunnen direct met elkaar praten.

Je hebt een cruciaal detail niet gemeld of een hele bijzonder netwerksetup. Pick one.

En kijk ook eens in je logs aan de serverzijde, of met tcpdump/Wireshark waar de packets heengaan resp. vandaan komen. Het lijkt er bijna op alsof je door een NAT-laag gaat waardoor je IP-restricties niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
Alles zit in hetzelfde subnet (192.168.0.0/24), right? Dan kan de router helemaal geen factor zijn, want apparaten binnen hetzelfde subnet kunnen direct met elkaar praten.
Alles zit in het zelfde subnet ja (192.168.1.1/24).
Al het verkeer loopt via de router ik heb er geen switch tussen zitten oid. Dus dan neem ik aan dat de router er iets mee te maken heeft. Ook al is het puur interne verkeer...of zie ik dat verkeerd?

Je hebt een cruciaal detail niet gemeld of een hele bijzonder netwerksetup. Pick one.
Zou niet weten wat, mijn setup is volgens mij niet bijzonder. ziggo router in bridge modus, router en daarop zitten alles bedraad op aangesloten met vast ip-adres. Zal eens kijken of een schema meer duidelijkheid kan geven

En kijk ook eens in je logs aan de serverzijde, of met tcpdump/Wireshark waar de packets heengaan resp. vandaan komen. Het lijkt er bijna op alsof je door een NAT-laag gaat waardoor je IP-restricties niet kloppen.
Hiermee ga ik in het weekend mee aan de slag.

Edit snelle paint versie
Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b34/Sopiclan/Netwerk.jpg
DHCP Pool start bij 192.168.1.111

[ Voor 8% gewijzigd door sopi op 23-03-2016 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:08
sopi schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:34:
Al het verkeer loopt via de router ik heb er geen switch tussen zitten oid. Dus dan neem ik aan dat de router er iets mee te maken heeft. Ook al is het puur interne verkeer...of zie ik dat verkeerd?
Binnen een subnet zijn apparaten op de hoogte van elkaars MAC-adres en kunnen zodoende zonder tussenkomst van de router frames naar elkaar sturen.

Natuurlijk moet het fysiek via de router, maar die 'ziet' het verkeer als het goed is niet eens - al het verkeer dat niet voor het MAC-adres van de router is bedoeld wordt hardwarematig op het juiste poortje gezet (switch chip).

Effectief is je router daarmee precies wat je zelf al noemt, een switch. Pas als je een IP buiten 192.168.0.1/24 (of de router zelf) probeert te bereiken loopt het verkeer werkelijk via de softwarelaag van je router.

Natuurlijk kun je met OpenWRT alles helemaal zelf finetunen, in theorie kun je al het verkeer werkelijk via de router laten verlopen, maar dat is verre van gangbaar en niet hoe OpenWRT out-of-the-box werkt.
[afbeelding]
DHCP Pool start bij 192.168.1.111
Ziet er prima uit. Benieuwd of je wat weet te achterhalen met de captures, er mist nog steeds een puzzelstukje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

sopi schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:34:
[...]
Alles zit in het zelfde subnet ja (192.168.1.1/24).
Nope. Het verkeer stroomt niet echt door je router heen. Het stroomt alleen door de switch in je router heen (ja, je router heeft een ingebouwde switch). Verkeer binnen je netwerk bereikt de NIC (netwerkkaart) in je router niet.

Het is dus een beetje ongeloofwaardig dat je router ermee te maken heeft. :P Weet je zeker dat het probleem is ontstaan door het overstappen op OpenWRT? Heb je misschien op hetzelfde moment iets anders gedaan (aan je NAS bijvoorbeeld) wat het probleem kan hebben veroorzaakt?

Anders je zeker weet dat het de router is, zou je eens kunnen testen met een andere ('domme') switch in zijn plaats.

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 23-03-2016 23:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
Compizfox schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:21:
[...]

Nope. Het verkeer stroomt niet echt door je router heen. Het stroomt alleen door de switch in je router heen (ja, je router heeft een ingebouwde switch). Verkeer binnen je netwerk bereikt de NIC (netwerkkaart) in je router niet.

Het is dus een beetje ongeloofwaardig dat je router ermee te maken heeft. :P Weet je zeker dat het probleem is ontstaan door het overstappen op OpenWRT? Heb je misschien op hetzelfde moment iets anders gedaan (aan je NAS bijvoorbeeld) wat het probleem kan hebben veroorzaakt?

Anders je zeker weet dat het de router is, zou je eens kunnen testen met een andere ('domme') switch in zijn plaats.
Zeker weten doe ik niks......aan overige zaken is niet veranderd niks hardwarematig of softwarematig;

Feit blijft;
Router op OEM firmware NFS werkt prima
Router op Open-wrt of DD-wrt NFS niet meer te bereiken

En dit kan ik meerdere malen herhalen van oem naar custom en weer terug met zelfde resultaten.

Denk ook niet dat de router stuk is ofzo denk dat ik iets niet goed doe in het instellen van Open-wrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:48

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat dacht je van de router tijdelijk uit het verhaal halen? Leen / koop een goedkope 1gb/s domme switch met 4/5 poortjes, en sluit hier alles op aan.

Router <-> switch <-> PC / NAS / RPI / RPI

Zoals al eerder is besproken, bij connectiviteit op het zelfde subnet doet de router niks. Deze tijdelijke oplossing / test zou je de router helemaal buitenspel zetten.

De echte vraag blijft natuurlijk, waarom doorgaan met OpenWRT als het een onstabiele omgeving oplevert? Het is niet voor niets dat leveranciers hun support opzeggen wanneer jij je eigen projectjes op de router gaat draaien :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
Is zeker een optie een domme switch gebruiken.....

Waarom doorgaan? Vanwege de uitgebreide mogelijkheden met de Archer C7 icm OpenWRT heb ik wel beschikking over DFS bijvoorbeeld met OEM firmware weer niet.

Is het een moetje ? Nee dat niet, kan prima uit de voeten met OEM firmware met de behoeftes voor mijn netwerk. Maar hier kan ik absoluut heel veel van leren en dan ben ik eigenwijs genoeg om door te gaan zodat ik ook kan leren.

Nu ben ik bijvoorbeeld aan het stoeien met Wireshark om te kijken wat ik allemaal tegenkom en wat de verschillen zijn,

Verwacht ook geen pasklare oplossingen, maar tips waarmee ik weer stappen kan nemen in het uitvogelen van alles zijn van harte welkom.

Alles op OpenWRT werkend krijgen en het snappen is mijn lange termijn doel.
Voor het dagelijks gebruik kan ik nu gewoon terugvallen op OEM firmware en dan werkt alles ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
OEM firmware zonder NFS problemen
Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b34/Sopiclan/OEM%20Firmware%20-%20zonder%20NFS%20problemen.jpg

OpenWRT met NFS Problemen
Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b34/Sopiclan/OpenWRT%20met%20NFS%20problemen.jpg

Na lange tijd Wireshark proberen te begrijpen heb ik het opgegeven. Hierboven de samenvatting van beide opties (OEM firmware & OpenWRT).

Ondertussen heb ik het probleem wel opgelost via een 'omweg'.....

De vaste IP adressen vastleggen op de clients ipv in de router op mac adres zorgt ervoor dat ik ook met OpenWRT & DDWRT gebruik kan maken van NFS.

Voor mij is dit dus voorlopig voldoende want alles wat ik wil kan ik nu doen met OpenWRT..

Bedankt voor alle tips en aanwijzingen :) _/-\o_
Pagina: 1