Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 747995

Topicstarter
Onze rentevast periode loopt af, we hebben een hypotheek bij de SNS. Hebben echter weinig ervaring met het overnieuw afsluiten van hypotheek. We hebben nu 4 procent. Hypotheek is 25% van de WOZ waarde. De hypotheek is aflossing vrij. De SNS biedt ons 2.45% terwijl 1.95 ook hier en daar geboden wordt, ga ik naar Duitsland wordt het al snel 1.60%, echter daar zit wat juridische haken en ogen aan. De SNS bank heeft verschillende Rente vaste perioden voor gesteld, maar mag je ook voor variabele rente periode kiezen??. Kiezen voor een andere geld verstrekker kost al gauw 2000 Euro, waar van een gedeelte dan weer aftrekbaar is. Maar overgang naar een andere geld verstrekker geeft toch gauw een netto voordeel van 10 euro per maand. Wie heeft ervaring hierin.??
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Als het goed is, krijg je een verlengingsvoorstel van SNS. Hopelijk bieden ze de keuze tussen meerdere rentevaste periodes.

Duitse rentes zijn afaik nooit aflossingsvrij maar annuitair of lineair. Dan is de effectieve rentevaste periode korter dan de rentevaste periode op papier, dat kan enkele tienden schelen. Bovendien is de obligatierente in DE net even lager dan in NL, dat verschil sijpelt ook door naar de hypotheekmarkt.

Het verschil lijkt me te klein om moeite te doen en kosten te maken voor het oversluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor reactie t-captain
Echter wij hebben reeds een voorstel voor verlenging, echter, dat is 2.45, terwijl, de SNS voor nieuwe klanten 2% berekend. Andere geld verstrekkers 1.95% onder de zelfde voor waarden.

Echter voor mij is ook een belangrijke vraag: het voorstel stond geen variabele rente, maar of dat dan toch mogelijk is.??

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 747995 op 13-03-2016 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je zult terug moeten grijpen op de voorwaarden waaronder je jehypotheek vroeger hebt afgesloten. Had je bij SNS recht op verlenging tegen dezelfde rente als nieuwe klanten? Dat is een van de voorwaarden waar bijvoorbeeld "budget" hypotheken onderdoen voor andere hypotheekvormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
ik zou in elk geval even de duimschroeven wat aandraaien bij SNS. als nieuwe klanten 1/95 krijgen, niet akkoord gaan met meer. Een ultimatum: "als je mij als bestaande klant naait ga ik uit principe weg, dus hetzelfde aanbod als nieuwe klanten of helemaal geen hypotheek" kan best effect hebben (wees dan wel bereid om ook daadwerkelijk weg te gaan.

en die kosten moet wel omlaag kunnen: Mogelijk dat de WOZ beschikking genoeg is, (weet ik niet, maar bij 25% van de WOZ hypotheek kan ik me er iets bij voorstellen) je hebt geen boeterente, en execution only een hypotheek afsluiten is ook niet zo duur. Blijft natuurlijk wel de notaris over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je moet altijd vergelijken met de actuele tarieven voor nieuwe klanten, uitgaande van dezelfde hypotheekvorm, zelfde risicoklasse (bv NHG, <70%, <90%, <110%) en dezelfde rentevaste periode.

10 jaar aflossingsvrij <60% woningwaarde kan ik vinden vanaf ongeveer 1.9%; de bulk van de banken zit tussen de 2.0 en 2.3%. Een iets kleiner aantal financiers tussen de 2.3 en 3.0% en twee stuks daarboven. 2.45 lijkt niet heel scherp, maar het is ook niet ver boven de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Even de titel aangepast en er een vraag van gemaakt.:)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 14:11

Galois

1811 - 1832

Het is toch wettelijk geregeld tegenwoordig dat banken geen onderscheid mogen maken tussen bestaande en nieuwe klanten?

Edit: zie https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2015/mei/rentekorting

[ Voor 21% gewijzigd door Galois op 13-03-2016 17:33 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29
Als je nog maar 25% open hebt staan, is aflossen dan geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Antwoord aan Pirke, er was ook een spaarhypotheek, deze gaan we direct helemaal aflossen. Dat scheelt ons enorm i.v.m. storting in spaardepot, en verzekering premie.
Die andere 25% hebben we wel voor een groot gedeelte, maar niet helemaal, we hebben ook zoiets van we Leven nu en willen ook leven. Kan zo gauw geen indicatie vinden dat na einddatum rentevast periode niet mag overgaan op dagrente (variabel rente). Gezien de ontwikkeling op kapitaal markt, denk ik niet dat de rente omhoog gaat, creëer daarmee wat meer tijd om dit allemaal uit te zoeken.
Andere streek van SNS, maken met ons een afspraak begin December, voor aanbod rente middeling met weer een looptijd van tienjaar, notabene 4 maand voordat rentevast periode eindigt. Dat vond ik een streek die een bank niet behoort te doen, vooral als zij het over een zorgt plicht hebben. Wij willen best bij de SNS blijven, maar dan wel markt conform aanbod.
Iedereen trouwens dank voor mee denken.
Pagina: 1