HDMI connector gesoldeerd, signaal top maar stopt na 3 min

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Om mijn TV 'kabelloos' aan te sluiten heb ik sleuven gefreesd en daar kabels doorheen getrokken (ethernet / HDMI door de ene sleuf en POWER & het IR signaal door de tweede sleuf).

Nu heb ik de HDMI plug van de kabel afgeknipt, door de PVC puis getrokken, kabel gestript en de (nieuwe soldeerbare) plug eraan gemaakt (dit klinkt simpeler natuurlijk dan dat het was).
Toen ik de TV en de decoder aanzette en er verscheen scherp beeld en helder geluid de eerste keer was ik vanzelfsprekend erg tevreden met mezelf ;).

Probleem is, na enkele minuten valt soms het geluid weg, soms het beeld, soms alles. Als ik alles lostrek, uitzet en opnieuw aansluit kan ik weer een paar minuten vooruit en dan valt 't weer uit.

Voordat ik de soldeerbout weer te voorschijn haal, alles loshaal en opnieuw begin vroeg ik me af of iemand misschien een idee had waar ik een fout gemaakt zou kunnen hebben. Het lijkt dus alsof er bv stroom of iets opbouwt wat dan voor een overload zorgt (al zal ik eerlijk zijn dat ik te weinig van HDMI afweet om dit ergens mee te staven).

Ik heb nu dus een beetje zitten onderzoeken maar voor zover ik kan beoordelen raken de aders elkaar nergens, zijn ze exact zo aangesloten als de standaard stekker aan de andere kant. Iemand een suggestie? Echte HDMI test tools heb ik niet behalve m'n TV en de decoder helaas.

Beste antwoord (via Saus op 09-09-2020 10:28)

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HDMI kabel solderen... Respect!

Kan het niet onderbouwen waarom je deze problemen hebt, maar HDMI goed solderen lijkt mij praktisch onmogelijk. Wat ik heb gedaan is micro-HDMI met converters. Iets dikkere plug als de kabel zelf, maar 1/3e van de normale HDMI, en geen gedoe met solderen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online

Kan het niet onderbouwen waarom je deze problemen hebt, maar HDMI goed solderen lijkt mij praktisch onmogelijk. Wat ik heb gedaan is micro-HDMI met converters. Iets dikkere plug als de kabel zelf, maar 1/3e van de normale HDMI, en geen gedoe met solderen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56

Jag

Mogelijk een los contact, waardoor af en toe verbinding verloren gaat en er opnieuw een handshake gedaan moet worden. Ik hoop dat je wat spare lengte over hebt :) ?

Het is makkelijk te testen wat het probleem is, namelijk met een andere hmdi kabel. Als je dan geen problemen meer hebt en dan kan je ervan uitgaan dat het probleem in de soldeerverbindingen zit (tenminste, ik neem aan dat je kabel wel eens getest hebt voordat je hem doorgeknipt had).

Edit: ik moet zeggen dat ik zelf nooit overwogen heb hmdi connectoren te solderen, terwijl ik wel redelijk wat soldeerervaring heb. Heb zelf maar een hele dikke buis gelegd voor mijn hdmi. Maar respect dus dat het (iig deels) gelukt is :).

[ Voor 21% gewijzigd door Jag op 13-03-2016 12:36 ]

• Saus
  • Niet online
francoski schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:34:

Opzich als je de connectoren bekijkt, lijkt het allemaal redelijk straight forward. Ga nog wel een poging wagen en anders kijk ik of ik iets met micro-HDMI kan doen.
Jag schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:34:
Mogelijk een los contact, waardoor af en toe verbinding verloren gaat en er opnieuw een handshake gedaan moet worden. Ik hoop dat je wat spare lengte over hebt :) ?

Het is makkelijk te testen wat het probleem is, namelijk met een andere hmdi kabel. Als je dan geen problemen meer hebt en dan kan je ervan uitgaan dat het probleem in de soldeerverbindingen zit (tenminste, ik neem aan dat je kabel wel eens getest hebt voordat je hem doorgeknipt had).

Edit: ik moet zeggen dat ik zelf nooit overwogen heb hmdi connectoren te solderen, terwijl ik wel redelijk wat soldeerervaring heb. Heb zelf maar een hele dikke buis gelegd voor mijn hdmi. Maar respect dus dat het (iig deels) gelukt is :).
Lengte heb ik nog over, dus ik knip er wel weer een deel af en porbeer het opnieuw. Los contact denk ik niet, en de soldeer tin is speciaal voor 'verbindingen'. We zullen zien. Thanks voor het meedenken beide.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56

Jag

Ik zou wel eerst even met andere kabel proberen, uitsluiten dat het probleem ergens anders zit!

• Saus
  • Niet online
Jag schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:18:
Ik zou wel eerst even met andere kabel proberen, uitsluiten dat het probleem ergens anders zit!
Thanks, een andere kabel buitenom de goot (zoals het nu is aangesloten) werkt perfect. Het zit 'm echt in 'mijn' kabel.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13
Het probleem zit hem in de bandbreedte van de kabel. Een HDMI 1.4 kabel zit op 10.2 Gbps. De kwaliteit van de kabel bepaald de signaal kwaliteit op het einde van de kabel. de spanningsniveau en de vorm van de bits die door de kabel heen komen worden beïnvloed door de kabel. Daarnaast is de equalizer van het ontvangende apparaat ook nog van grote grote invloed, het verzonden signaal moet uiteindelijk leesbaar zijn door de ontvanger. Door de kabel door te knippen en weer aan elkaar te solderen verrader je de bandbreedte. Het leuke is dat je nu precies op het randje van een goed signaal zit. Wanneer je nu de kleurdiepte of de resolutie van de zender verlaagd zal het zeer waarschijnlijk gewoon werken.
Dit zelfde probleem zie je veel met HDMI over CAT extenders en lange HDMI kabels van slechte kwaliteit (nee elfjes kabels zijn zeker niet nodig, maar er zit zeker een verschil tussen een Action kabel en bijvoorbeeld een kabel van Kramer).

• Saus
  • Niet online
kippy schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:29:
Het probleem zit hem in de bandbreedte van de kabel. Een HDMI 1.4 kabel zit op 10.2 Gbps. De kwaliteit van de kabel bepaald de signaal kwaliteit op het einde van de kabel. de spanningsniveau en de vorm van de bits die door de kabel heen komen worden beïnvloed door de kabel. Daarnaast is de equalizer van het ontvangende apparaat ook nog van grote grote invloed, het verzonden signaal moet uiteindelijk leesbaar zijn door de ontvanger. Door de kabel door te knippen en weer aan elkaar te solderen verrader je de bandbreedte. Het leuke is dat je nu precies op het randje van een goed signaal zit. Wanneer je nu de kleurdiepte of de resolutie van de zender verlaagd zal het zeer waarschijnlijk gewoon werken.
Dit zelfde probleem zie je veel met HDMI over CAT extenders en lange HDMI kabels van slechte kwaliteit (nee elfjes kabels zijn zeker niet nodig, maar er zit zeker een verschil tussen een Action kabel en bijvoorbeeld een kabel van Kramer).
Nu je het zegt heb ik het eigenlijk alleen op Telfort GLAS geprobeerd, wat in mijn zenderpakket het beste beeld zou moeten geven wat er via de decoder te krijgen is. (http://forum.kpn.com/t5/I...vezel-klanten/td-p/298659). Wat je zegt klinkt logisch. Ik ga vanavond toch nog een soldeer poging doen, ook omdat ik nu alles toch al open heb liggen. Maar anders wordt 't een mini-HDMI kabel met verloopje.
Pagina: 1