Advies aankoop auto (BMW1-3 vs Alfa Romeo Brera)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-09 10:37
Medetweakers! Ik zou graag jullie advies/mening horen in de volgende kwestie.

Mijn vriendin en ik moeten aan een tweede auto omdat we allebei een stukje moeten reizen voor het werk. We hebben nu een Opel Corsa 1.2 automaat uit 2001 welke zijn diensten goed heeft bewezen maar vooral een goedkope oplossing is.

We hebben een budget opgezet van 10-15K waarmee we vooral een leuke auto willen kopen, praktisch is minder relevant. We zijn nu jonge tweeverdieners en we kunnen nog eens een keer een auto met emotie kopen in plaats van rekening te moeten houden met kinderen bijvoorbeeld.

De enige echte vereiste is een (semi-)automaat. Schakelen is leuk maar nu we beide al enkele jaren gewend zijn aan een automaat doe je daar moeilijk afstand van. Het gemak wint hierin wel.

We zijn natuurlijk al een beetje aan het rondkijken geweest. Mijn vriendin vindt vooral de "premium" merken mooi en ik kan die ook evengoed waarderen. De eerste optie die langs kwamen waren een BMW 1 serie (vanaf 2008) of een BMW 3 serie (vanaf 2009) met meer KM's.

Afbeeldingslocatie: http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/modelfinder/_shared/img/1series_5door_2007.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autopazar.co.uk/media/3389/Used_Bmw_3_series_2008_Black_Saloon_Diesel_Manual_for_Sale_in_London_UK.jpg

Het nadeel van deze modellen is dat je binnen ons budget eigenlijk voornamelijk modellen hebt met veel KM's, iets wat we liever niet doen omdat je letterlijk een bak ellende kunt binnenhalen (iets wat we in het verleden met een Peugeot 206 hebben gedaan helaas).

Toen ben ik na gaan denken wat ik "vroeger" bereikbare droom auto's vond en kwam vrij snel op de Alfa Romeo Brera. Smaken verschillen maar ik vind die auto een prachtige vorm hebben en wat ik ook een voordeel vind is dat je deze niet zo vaak ziet als de gemiddelde BMW.

Bij de Brera zouden we gaan voor een 2.2 met Selespeed, gezien de 2.2 niet in volledig automaat is geweest geloof ik, dus flipperen aan het stuur.

Afbeeldingslocatie: http://starmoz.com/images/alfa-romeo-brera-18.jpg

Voor beide auto's heb ik rijtesten (Autoblog en alles op Youtube) en pijnpunten bekeken voor de verschillende type motorisering binnen de series maar ondanks dat BMW premium zou zijn lijkt deze generatie Alfa's er niet echt voor onder te doen aan betrouwbaarheid en zijn de Brera's te krijgen met behoorlijk lagere kilometerstanden.

Nu kom ik uit op mijn eigenlijke vragen:
Zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Als de keuze tussen deze modellen valt, welke heeft jullie voorkeur en waarom?
Een heel andere auto die je aan zou willen raden (10-15K, automaat, <100K KM's)?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Beste antwoord (via bokkow op 31-03-2016 18:25)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bokkow schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:19:

We hebben een budget opgezet van 10-15K waarmee we vooral een leuke auto willen kopen, praktisch is minder relevant. We zijn nu jonge tweeverdieners en we kunnen nog eens een keer een auto met emotie kopen in plaats van rekening te moeten houden met kinderen bijvoorbeeld.
Dit is de kern van het verhaal: 15K voor een auto om de komende paar jaren mee te kunnen scheuren/rijden zonder enige moraal tov kinderen, milieu, etc. Ik weet absoluut niet wat voor kenmerken je wel in de auto wil hebben maar mogelijk moet je van het gebaande pad af en dus emotie de boventoon laten voeren maar wel rekening houden met een beetje comfort en verbruik.

Binnen dat budget kan je een Lancer Evo rijden, 4x4 met 260+ pk. Een Honda S2000 waarmee je op zondag het hele dorp wakker krijgt met 9000 toeren maar ook relaxed langere afstanden kan rijden. Een Seat Leon FR/Cupra. Maar ook praktischer bekeken zoals een Subaru Impreza Station. Een Volvo S60 T6 misschien. Maar ook iets hilarisch als een Hummer H2 kan je misschien nog wel op de kop tikken. Automaat of handbak moet je echt opzij zetten; wil je emotie, dan ben je bijna verplicht lekker te roeren in een kortgeschakelde handbak.

Ik zit in exact dezelfde situatie als topicstarter; redelijk salaris, geen kinderen en de vrijheid om zelf mijn auto te kiezen/kopen/rijden. Op een gegeven moment is je geld de limiet maar ga alsjeblieft even helemaal opnieuw beginnen met kiezen. Rek je budget gewoon op; 14K tot 17K vraagprijs en kijk wat je uiteindelijk met onderhandelen kan doen.

Stom gezegd (als jij en je partner er interesse in hebben): pak een paar borrels, pak buitenlandse auto-sites erbij (zoals Pistonheads) en ga alle advertenties af. Vermogen, aandrijving, uitrusting etc. lekker opkalken en er dan een paar dagen over discussieren samen. En daarna daadwerkelijk op zoek naar 1 merk en dat 1 ene model!

/edit: heb even gezocht op Autoscout: 12.5K - 17.5K, minstens 160pk, tot 90.000km en bouwjaar vanaf 2008, bij dealers/handelaars.
Alfa 159 Sport
BMW 330
Citroen DS3 Racing
Ford Focus ST
Honda Civic Type R
Mazda 3 of 6 MPS
Mini Cooper S / Works
Opel Corsa OPC
Renault Clio/Megane RS
Saab 9-3 Aero
VW Polo GTI

Het is maar wat je emotie noemt/zoekt; persoonlijk zou ik een BMW1 daarin niet plaatsen. De Alfa 159 is een stukje "ruimer" en net zo snel als de Brera. Maar er is voor jouw budget/vraagprijs zat te krijgen en het genoemde lijstje is van de eerste paar pagina's op Autoscout terwijl er nog veeeel meer te krijgen is.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 13-03-2016 15:27 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Ik zou wel gaan voor een volautomaat. Zon selespeed is 1 dag leuk en de rest irriteer je er alleen maar aan. Dat is het nadeel van die reviews, die testen een paar uur en niet in dagelijks gebruik.

Ik zou kijken naar een 3 serie vanaf 2006, of een 1 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:25
Niet aan een Selespeed beginnen. Google maar eens op "selespeed problems". Word je niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:10
Is die Brera ook niet behoorlijk zwaar en dorstig? Ik vind het een prachtige auto en heb er zelf ook naar gekeken maar dat liep hierop stuk.

Anders een Giulietta met een mooie uitrusting geen optie?
-edit- al weet ik niet of een semi-automaat dan binnen het budget valt

[ Voor 15% gewijzigd door cheiron op 13-03-2016 12:37 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
De selespeed in de Brera is al een hele stap vooruit ten opzichte van de rampbakken van de 156.
Maar dan zit je bij de Brera ook nog met die keuze van de 2.2, en die JTS staat ook niet bekend als een geweldig blok. De 159 heeft grotendeels dezelfde techniek overigens.

Beste combinatie in de Brera is de 1750 TBI ICM een handbak. Dat is het betrouwbaarst en het sportiefste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Audi TT of een Volkswagen Scirocco

Bedenk dat zo'n Alfa nu leuk is, maar als je hem weg wilt doen wil niemand hem meer hebben, de reden dat ze nu al vrij goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel de 1-serie (e87) en 3-serie (E90) zijn niet BMW's beste auto's ooit. Hebben met name veel problemen met de injectoren. Bovendien hebben ze nog geen turbo en dat maakt ze niet echt snel. Ik zou het budget wat opvijzelen en voor het nieuwste model 1-serie gaan (F20) en dan voor een 116i of 118i met automaat. Dan krijg je een turbo-motor icm de beste automaat die er momenteel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ah, in ieder geval maakt de Brera de gemoederen wel los hier haha. Ik lees eigenlijk wisselende verhalen over Selespeed als ik er over ga zoeken, met name uit de generatie voor die van de Brera waren er problemen inderdaad, zoals Dirk ook zei (de 1750 TBI is nog net iets te jong waardoor deze behoorlijk boven het budget valt helaas). Ik denk dat ik Selespeed misschien een keer in de praktijk moet meemaken of iemand over moet spreken die hier voor langere tijd mee gereden heeft.

De waarde vastheid maakt me niet zoveel uit Brilsmurfffje, iedere reguliere auto is afschrijving tot en met, helaas. We willen graag een auto waar we ongeveer 3-5 jaar mee vooruit kunnen, wat ie daarna nog waard is, is leuk meegenomen maar niet leidend. Scirocco is ook wel een bereikbare droomauto geweest maar je hebt daarbij toch het gevoel niet zo veel auto voor je geld te krijgen, althans, dat heb ik dan en mn vriendin vindt het in zijn geheel geen optie.

BMW begint nu wel een beetje af te vallen eigenlijk, ik wil niet een auto uit 2006, dat is me echt te ver terug. En het budget opvijzelen voor een nieuwere 1 serie zoals Moah zegt is niet echt haalbaar, dat is niet opvijzelen maar eerder verdubbelen als ik er even op zoek.

Ik heb nu wel twee serieuze opties aan het lijstje toegevoegd:

Alfa Romeo Giulietta; verrassend goedkoper dan gedacht, veel zijn automaat met 170PK en behoorlijk wat opties. Maar als ik vanuit emotie zou kiezen dan wint de Brera het wel tussen deze twee Alfa's, Giulietta zie je ook overal en maakt niet zo'n indruk als de Brera.

Audi TT vanaf facelift; binnen budget, behoorlijke motorisering met automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alfa's zijn vziw vrij duur in het inderhoud omdat ze onlogisch in elkaar zitten. Bij wijze van spreken het halve motorblok er uit moeten halen om een dynamo te vervangen ofzo. Kost je dus een hoop manuren. Mijn insteek: Alfa moet je alleen in de lease rijden.

BMW1 of 3 vind ik dan persoonlijk weer niet onder de titel leuke auto vallen. Rijden er teveel van rond. Kijk dan naar een Lotus Exige ofzo. Maar die hebben ze denk ik niet in automaat.

Oh ja, en blijf ver uit de buurt van gerobotiseede handbakken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Multitronic bakken van Audi zijn ook rampenbakken. Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen of je moet van reviseren houden en niet bang zijn voor extra kosten.

Ik zou zelf ook eens kijken naar c klasse vanaf 2007. Rijden heerlijk, fijne automaat, en met AMG pakket rij je niet voor lul.

En dat bepaalde auto's een hoger prijskaartje hebben heeft vaak te maken met populariteit en kwaliteit. Denk daar ook aan, met een Alfa zijn over het algemeen de onderhoudskosten groter.

[ Voor 24% gewijzigd door RedHat op 13-03-2016 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

Reinier

\o/

Ik zou voor de Brera gaan, mooie velgen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bokkow schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:19:

Dit is de kern van het verhaal: 15K voor een auto om de komende paar jaren mee te kunnen scheuren/rijden zonder enige moraal tov kinderen, milieu, etc. Ik weet absoluut niet wat voor kenmerken je wel in de auto wil hebben maar mogelijk moet je van het gebaande pad af en dus emotie de boventoon laten voeren maar wel rekening houden met een beetje comfort en verbruik.

Binnen dat budget kan je een Lancer Evo rijden, 4x4 met 260+ pk. Een Honda S2000 waarmee je op zondag het hele dorp wakker krijgt met 9000 toeren maar ook relaxed langere afstanden kan rijden. Een Seat Leon FR/Cupra. Maar ook praktischer bekeken zoals een Subaru Impreza Station. Een Volvo S60 T6 misschien. Maar ook iets hilarisch als een Hummer H2 kan je misschien nog wel op de kop tikken. Automaat of handbak moet je echt opzij zetten; wil je emotie, dan ben je bijna verplicht lekker te roeren in een kortgeschakelde handbak.

Ik zit in exact dezelfde situatie als topicstarter; redelijk salaris, geen kinderen en de vrijheid om zelf mijn auto te kiezen/kopen/rijden. Op een gegeven moment is je geld de limiet maar ga alsjeblieft even helemaal opnieuw beginnen met kiezen. Rek je budget gewoon op; 14K tot 17K vraagprijs en kijk wat je uiteindelijk met onderhandelen kan doen.

Stom gezegd (als jij en je partner er interesse in hebben): pak een paar borrels, pak buitenlandse auto-sites erbij (zoals Pistonheads) en ga alle advertenties af. Vermogen, aandrijving, uitrusting etc. lekker opkalken en er dan een paar dagen over discussieren samen. En daarna daadwerkelijk op zoek naar 1 merk en dat 1 ene model!

/edit: heb even gezocht op Autoscout: 12.5K - 17.5K, minstens 160pk, tot 90.000km en bouwjaar vanaf 2008, bij dealers/handelaars.
Alfa 159 Sport
BMW 330
Citroen DS3 Racing
Ford Focus ST
Honda Civic Type R
Mazda 3 of 6 MPS
Mini Cooper S / Works
Opel Corsa OPC
Renault Clio/Megane RS
Saab 9-3 Aero
VW Polo GTI

Het is maar wat je emotie noemt/zoekt; persoonlijk zou ik een BMW1 daarin niet plaatsen. De Alfa 159 is een stukje "ruimer" en net zo snel als de Brera. Maar er is voor jouw budget/vraagprijs zat te krijgen en het genoemde lijstje is van de eerste paar pagina's op Autoscout terwijl er nog veeeel meer te krijgen is.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 13-03-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik zou voor de Brera gaan, is wat exclusiever en mooier. Die BMW's gaan nu nog wel redelijk, maar in no-time rijden er alleen nog maar bepaalde types in.

Selespeed is een typische semi-automaat, niet helemaal top, maar nog altijd beter dan een handbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Als je een Alfa wil, zou ik zelf er alleen een met volledige onderhoudsgeschiedenis overwegen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
En dat is precies hetzelfde bij een BMW. Betrouwbaarheid van die auto's valt of staat met onderhoud. En dat Alfas onlogisch in elkaar zitten, dat is echt bij elke auto van de laatste 10 jaar. Steeds meer techniek in dezelfde verpakking, dan gaat het krap op elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:19
Je zou ook kunnen denken aan een Lexus IS 250 Sport.

Leuk en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Firedre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:21:
Je zou ook kunnen denken aan een Lexus IS 250 Sport.

Leuk en betrouwbaar.
Meh... Het is een luxe wagen en zeker sportief maar ik heb er een stuk in gereden en emotie is toch echt ver te zoeken in die wagen. Persoonlijk vond ik het erg klinisch aanvoelen en "te geautomatiseerd"; zelfs een gewone Passat DSG voelde fijner/sportiever aan.

Wil je trappen in een Lexus, dan zal je al snel een GS300 voor de deur moeten zetten maar de kosten per kilometer liggen wel redelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Toch weer een hoop (voor)oordelen over wagens

Er rijden bepaalde types in
geen leuke auto .er rijden er teveel van rond (alsof dat maar enigszins te relateren is)
rampenbakken
rij je niet voor lul
alle vagjes laten staan

kostelijk :D

[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 14-03-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Zeker weten de Brera! Wat is dat een mooie bak! Selespeed zou ik ook goed naar kijken of die nog steeds problematisch zijn. Schrijf je ff in op een brera/alfa forum, dan weet je zo wat de aandachtspunten zijn.

Die BMW is overigens ook wel leuk maar komt qua emotie niet in de buurt van de Alfa denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 09:15
thejoker80 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:38:

Die BMW is overigens ook wel leuk maar komt qua emotie niet in de buurt van de Alfa denk ik :)
Klopt, als E90 rijder raadt ik ook de Brera aan
Ik vind de E90 die ik heb geweldig rijden en is ook zeker betrouwbaar te noemen, maar spannend is het niet
Als leuke speelauto zou ik hem dan ook niet zo snel aanraden, iets waar de TS juist naar zoekt

Mocht je echt een auto zoeken van 2008+ zou ik de VAGjes lekker laten staan

Ik was zelf naar een goed rijdende auto opzoek destijds die een aanhanger mocht trekken en redelijk ruim was, zodoende de E90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ik zou voor een 2.0 Executive MX-5 (NC) als funcar gaan, evt met het stalen klapdak. RWD, Xenon, 17" 160 pk en geen laffe turbo maar ouderwets klimmen in de toeren. Aangezien je dat toch als 2e auto hebt, hoeven er ook geen Ikea kasten in te passen.

Dit is weliswaar een import: http://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/mx5/14436195 maar dan heb je wel een automaat. ;)

Brera is zwaar, dat gaat toch rijplezier bederven..
BMW 1 vind ik net op een VW Polo lijken qua achterzijde. BMW 3 is op zich mooi, maar heeft het net niet imo. Beide auto's struikel je overigens.

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2016 10:02 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 21:38
Voor het budget (10-15)k moet je best wel wat leuks kunnen vinden, ook zonder al te hoge km-stand.
Ik was ca jaartje terug aan het kijken naar een 1 of 3 serie met gelijkwaardig bduget.
Toen kwam ik op 3 series tussen 2005 en 2010, met km-stand rond de 150k, soms meer, soms minder. Wisselende uitvoeringen (navi pro tov navi basic of geen ingebouwde). Wat van belang is, maar vaak niet goed te herleiden is, hoe men ermee gereden heeft. Hoge km-stand met heel veel lange snelweg ritten is vaak beter dan lagere stand met heel veel korte ritjes.
Zijn mooie, vaak zeer degelijke auto's, met veel comfort. Is voor mij echter een goedkoop, simpel autootje geworden (stuk dichterbij werk gaan wonen, korte ritjes, en geld in eigen woning gestopt).
Zijn overigens ook genoeg leuke alternatieven, maar als je een merk in gedachten hebt, ga je daar toch steeds naar kijken en zijn andere auto's het soms steeds net-niet. Maar goed, ze hebben voor- en nadelen. Vaste lasten kunnen hoger liggen.
Ga eens bij diverse zaken langs en in diverse auto's zitten. Dan kun je ook al snel een goed of slecht gevoel krijgen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:40
FabianGTI schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:49:
[...]

Klopt, als E90 rijder raadt ik ook de Brera aan
Ik vind de E90 die ik heb geweldig rijden en is ook zeker betrouwbaar te noemen, maar spannend is het niet
Als leuke speelauto zou ik hem dan ook niet zo snel aanraden, iets waar de TS juist naar zoekt

Mocht je echt een auto zoeken van 2008+ zou ik de VAGjes lekker laten staan

Ik was zelf naar een goed rijdende auto opzoek destijds die een aanhanger mocht trekken en redelijk ruim was, zodoende de E90
Hebben we het wel over dezelfde auto???
De E90 (330D) heeft me kostelijk vermaakt, zeker voor een diesel. Je kunt hier zeer comfortabel in cruisen en als je er zin in hebt kun je er de meest gekke dingen mee doen }:O Zeker als er wat sneeuw ligt gooi je even een paar safety features uit in de idrive en wat een lol heb je met zo'n auto. Dat was ook wat ik destijds zocht een auto waar je honderden kilometers per dag heerlijk in kon cruisen maar indien nodig toch erg wakker en een hoog fun gehalte heeft. Betrouwbaar was hij zeker 180k mee gereden en alleen bandjes, remblokjes, filtertjes en wat olie bij het onderhoud. Enige nadeel van zo'n BMW is dat alle 3series voor de leek hetzelfde lijken. Of hij nu 35 of 85k nieuw kost. Met een Brera onderscheid je je...
En ondanks dat ik voornamelijk door die 330d wel erg BMW fan ben geworden zou ik misschien toch wel de Brera overwegen. Het blijft gewoon een beauty, en als autoliefhebber kijk ik er toch altijd even een paar seconde langer na op de snelweg _/-\o_

En dat is het moeilijke bij een Brera, je koopt hem niet met je verstand maar met je hart ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
thefox154 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:23:
[...]

Hebben we het wel over dezelfde auto???
Jahzeker, en eigenlijk zeg je precies hetzelfde als ik.. ;)
Met spannend bedoel ik het uiterlijk, vooral van de eerste generatie E90, als je dat dan vergelijkt met bijvoorbeeld de Brera hoef ik het denk ik niet verder uit te leggen

Ik heb overigens de 325i, dus ook leuk spelen en redelijk vlot weg bij het verkeerslicht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
Sorry voor de late reactie maar ik wil jullie bij deze nog even laten weten wat het geworden is waarbij ik wel het advies van de helft praktisch in de wind heb geslagen, maar dat hou je toch denk ik wanneer je om auto advies vraagt :+

Het is een Volkswagen Scirocco geworden!
Auto uit 2009 met 90K op de teller, 7-traps DSG automaat en een 1.4 met compressor en turbo (160PK).

Deze konden we gewoonweg niet laten staan. De vorige eigenaar was een liefhebber en heeft de auto goed verzorgd, alle onderhoud is netjes bij de dealer gedaan en gestempeld. Mogelijke issues met dit type motor heeft hij voor willen zijn; preventief de distributieketting laten vervangen en de DSG bak heeft een ander type olie gekregen en een software update zoals aangeschreven werd door Volkswagen. Toen we er mee reden voelde hij dan ook aan als nieuw. Het rapport laat zien dat de KM's kloppen en er geen schade is geweest en een korte check op aandachtspunten zou dat bevestigen.

Verder heeft hij alle opties die wij zouden willen waaronder een panoramisch dak en een stuur met bediening voor media + schakelen.

Ik hoop dat we hier een mooie koop mee hebben gedaan, ik ben er in ieder geval nu dolgelukkig mee!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3qUPwWZ.jpg?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

Reinier

\o/

Ook leuk! Veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Bedankt Reinier! Zoals het er uit ziet gaat dat zeker lukken!
Knul schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:32:
Niet aan een Selespeed beginnen. Google maar eens op "selespeed problems". Word je niet vrolijk van.
Het probleem hiervan is dat met alles wat je intypt met "... problems" je niet vrolijk wordt natuurlijk. Daar ben ik wel een beetje van af gestapt. Gewoon een paar bekende pijnpunten opzoeken en er zeker van zijn dat daar aandacht aan is besteed door de voorgaande eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
bokkow schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:57:

Het probleem hiervan is dat met alles wat je intypt met "... problems" je niet vrolijk wordt natuurlijk. Daar ben ik wel een beetje van af gestapt. Gewoon een paar bekende pijnpunten opzoeken en er zeker van zijn dat daar aandacht aan is besteed door de voorgaande eigenaar.
Dat ben je dan vergeten om te doen met die Rocco :+

Een 1.4 TSI in combinatie met een 7 traps DSG, begin maar alvast met sparen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Alles valt of staat met onderhoud en rijgedrag. De rotte appels zul je horen degene zonder problemen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 18:05
Zo is het bokkow.Veel rijplezier :)

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Nice, Scirocco :)

1.4 TSI 2009, even checken of die de mod moet hebben met de nokkenasketting. Verder, happy driving! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Was het niet zo dat die ketting het tot 100k km volhield ongeveer, waarna hij zover uitgerekt was dat je problemen kon krijgen? Je kunt het als het goed is prima horen en voor dit soort bedragen heb je vast garantie op de auto.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
t_captain schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:06:
Nice, Scirocco :)

1.4 TSI 2009, even checken of die de mod moet hebben met de nokkenasketting. Verder, happy driving! :)
Heb de VW dealer benaderd en die konden in het systeem zien dat hij deze aanpassing inderdaad heeft gehad in 2012.

De eerste 3000KM zitten er inmiddels op! Nog net zo blij met de auto als de eerste dag, het is iedere ochtend weer een klein feestje om in te stappen :). Naadloos automatisch schakelen en direct op/neer schakelen met de flippers aan het stuur, het gaat allemaal even moeiteloos. 130KM/H bij +/-2500RPM, lekker rustig, maar sprint dan ook nog behoorlijk weg als je het gas in trapt. Uiteraard heb ik dat laatste van horen zeggen en niet zelf ervaren :)

Wat stiekem ook veel toevoegt aan de algehele rij-ervaring is het glazen dak, lekker wat lichtinval en lijkt daardoor ook een stukje ruimer. Mocht iemand dit lezen en op zoek zijn naar een Scirocco, ik kan zo'n dak alleen maar aanraden.
Grrrrrene schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:15:
Was het niet zo dat die ketting het tot 100k km volhield ongeveer, waarna hij zover uitgerekt was dat je problemen kon krijgen? Je kunt het als het goed is prima horen en voor dit soort bedragen heb je vast garantie op de auto.
Je kunt je voorstellen dat ik inmiddels ieder horror verhaal op internet heb doorgelezen haha. Er valt niet echt een kilometerstand aan te verbinden en er zijn er voldoende die inmiddels de 200K hebben bereikt. Het blijft bij regelmatig onderhoud en normaal rijden wat je zelf in de hand hebt... Je zou een ratelend geluid kunnen horen inderdaad, voornamelijk bij een koude start. Tja, ik hoop natuurlijk dat het onze auto bespaard blijft en anders binnen de eerste 6 maanden aan BOVAG garantie voorkomt.

Hier nog een plaatje O+ :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Da7MfDql.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Als een update; inmiddels 7 maanden en 25000KM verder :)

Geen issues dusver (afkloppen natuurlijk), naast wat je mag verwachten aan onderhoud:

-Vervangen van schokdemperhoes links achter
-60K dealer beurt

Rempartij onderhoud zit er aan te komen, volgende week of de week erna.

Nog meer dan eerst waardeer ik deze auto, superblij mee en zuinig op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3gpN9px.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 10:11
Netjes die updates! En mooie auto, dat is het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
ucsdcom schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:39:
Netjes die updates! En mooie auto, dat is het zeker.
Thanks ucsdcom :) meteen een reden om nog ns een update te geven, ook aanwezig in het Volkswagen topic inmiddels.

We zitten nu op 11 maanden en bijna 40K KM verder, nu zijn er wel wat ingrijpendere dingen geweest maar opzich niet wereldschokkend:

Rempartij; schijven achter, blokken rondom en remvloeistof vervangen.

Een van de twee koppelingen begon te slippen dus die moesten worden vervangen. Met het vervangen meteen ook de DSG software laten upgraden (getuned) zodat hij nu wellicht iets meer verbruikt maar zuiniger is op de koppelingsplaten, schakelt nu bij 2250 op en bij 1400 neer i.p.v 1750 op en 1000 neer. (totaal €1500,- dus wel een behoorlijke)

Verder liggen er nu (nog) winterwielen onder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2zFYiOQl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een gigantisch alfafan, maar doe jezelf een plezier en ga niet voor een selespeed. Het 2.2 JTS-blok verdient overigens ook geen prijs.

EDIT: volgens mij heb ik niet ver genoeg doorgelezen en heb je al een Scirocco aangeschaft, gefeliciteerd!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2017 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:15:
Ik ben een gigantisch alfafan, maar doe jezelf een plezier en ga niet voor een selespeed. Het 2.2 JTS-blok verdient overigens ook geen prijs.

EDIT: volgens mij heb ik niet ver genoeg doorgelezen en heb je al een Scirocco aangeschaft, gefeliciteerd!
Haha, thanks riktweak. We zijn destijds nog wel bij een Brera 2.2JTS met Selespeed wezen kijken maar de occasionhandelaar vond het niet de moeite de accu op te hebben geladen, dus de testrit was vrij "beperkt" :')

Overigens vind ik het nog steeds mooie auto's als ik er zo af en toe een zie rijden.

De 1.4TSI met DSG7 is ook geen betrouwbaarheidskanon als ik de horrorverhalen er op nalees maar come what may, het is een geweldig soepele combinatie. Ik tank nu enkel 98 (V-Power), doe alle onderhoud netjes op tijd en ga van de zomer eens kijken naar een motor tune (200PK/300NM) bij een gerenomeerd bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bokkow schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:28:
[...]

De 1.4TSI met DSG7 is ook geen betrouwbaarheidskanon als ik de horrorverhalen er op nalees maar come what may, het is een geweldig soepele combinatie. Ik tank nu enkel 98 (V-Power), doe alle onderhoud netjes op tijd en ga van de zomer eens kijken naar een motor tune (200PK/300NM) bij een gerenomeerd bedrijf.
Alles staat of valt natuurlijk met onderhoud! Vind het altijd zelf erg mooie wagens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
InteressantJammer dat de DSG je al in de steek liet. Juist een automaat had ik degelijker ingeschat. Kan je bij een handbak nog wel eens per ongeluk teveel gas geven bij slippende koppeling, wat de platen niet leuk vinden als je dat vaker doet...een automaat zou dit toch netter moeten kunnen regelen. Of heb je zelf dat gevoel er niet bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Shell V-Power is geen 'echte' RON98. Euro 95 met wat additieven. BP Ultimate 98 is wel dan iets beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
ucsdcom schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:02:
InteressantJammer dat de DSG je al in de steek liet. Juist een automaat had ik degelijker ingeschat. Kan je bij een handbak nog wel eens per ongeluk teveel gas geven bij slippende koppeling, wat de platen niet leuk vinden als je dat vaker doet...een automaat zou dit toch netter moeten kunnen regelen. Of heb je zelf dat gevoel er niet bij?
Tja, met DSG transmissie moet je het een beetje treffen. Het is geen automaat zoals deze traditioneel is meer een gerobotiseerde (mechatronics unit) handbak met dubbele koppeling. Daarbij geldt wel dat deze natuurlijk zo is ingericht dat er zo min mogelijk slip voorkomt bij het schakelen waar je dat bij een "echte" handbak waarschijnlijk meer hebt.

Nu is het wel zo dat in de loop van de jaren de fabriekssoftware die op de mechatronics unit aanwezig zit om de zoveel tijd wordt geüpdate bij de dealer. Dan denk je; yes een update, dat is alleen maar gunstig! Niets is minder waar, althans bij de DSG7 zoals ik deze heb. De update is er op gericht het verbruik dichter bij fabrieksopgave te trekken. Dat betekent zo min mogelijk toeren maken en dus snel opschakelen en pas laat terugschakelen. Toen de koppeling op zn einde begon te lopen voelde je gewoon voornamelijk bij het maken van een bocht, vaart minderen :+ bocht maken, optrekken. Dat de versnelling te lang werd vastgehouden in bijvoorbeeld zn 3 en hij behoorlijk "trilde". De bak en/of de motor vonden dit niet prettig. Kort daarna slipte de koppeling die gebruikt wordt voor de oneven versnellingen (1,3,5,7) wanneer je om bovengemiddeld vermogen vroeg (behoorlijk accelereren).

Om bovengenoemde reden heb ik er met het vervangen van de koppelingsplaten dus bewust voor gekozen de DSG software aan te laten passen en hoop ik dat er nu langer gedaan kan worden met de huidige koppelingsplaten. Maar ik denk dat alles tussen de 100.000 en 150.000KM reeel is voor DSG of S-Tronic (Audi) om vervangen te moeten worden. Koop je dus een auto met DSG S-Tronic, trek met een testrit dus zeker een keer door in zowel een even als oneven versnelling, maakt de motor toeren maar je komt niet net zo snel vooruit dan zou ik deze laten staan of meenemen in onderhandelingen. Het is geen reden geen DSG te nemen overigens want het rijdt heerlijk en is een snellere schakelmachine dan met de hand (zoek maar op 0-100 specificaties)!
RodeStabilo schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:00:
[...]

Shell V-Power is geen 'echte' RON98. Euro 95 met wat additieven. BP Ultimate 98 is wel dan iets beter.
O! Dat wist ik niet! Thanks voor de tip! Een korte rondtrip op Google vertelde me dat het octaangehalte net onder 98 zit en het verschil verwaarloosbaar is maar wel beter voor dit type motor dan reguliere RON95. En in filmpjes kom je weer tegen dat V-Power iets beter is dan Ultimate en visa versa. Ik blijf bij V-Power, dubbele airmiles en nog eens een verdubbeling bij 400L per kwartaal, dus ongeveer 4 cent de liter korting afhankelijk van hoe je je airmiles besteed :)

Overigens, quote van een ander forum wat ik tegen kwam:
BP Ultimate is een echte 98. Firezone heeft een 102 octaan en de Gulf Challengere is 100 octaan.

In duitsland zijn de meeste premiums om en nabij de 100. Aral ultimate is daar 102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Octaan *getal* niet gehalte.

Ofwel klopvastheid, ofwel hoeveel hitte kan het verdragen voordat het uit zn eigen ontbrand. In een hoogtoerig opgefokt turbomotortje waar veel hitte in zit is niet spontaan ontbranden wenselijk.

En idd V-power is 95 met additieven, kijk maar eens goed op de pomp, daar staat het in kleine lettertjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ja ja, octaangetal, anders is 102 een beetje lastig :+ en dat bestaat ook gewoon.

Ik ben op de hoogte van klopvastheid en gevoeligheid hiervoor bij inderdaad opgefokte turbo torretjes, bedankt voor het terechtwijzen :)

Ik denk echter wel dat V-Power eerder 97 met additieven is en het verschil met officiele RON98 verwaarloosbaar is. Maar 97 =! 98 dus normering zet het officieel op RON95.

Anders vraag ik het voor de zekerheid nog even bij de tuner wat zij aanraden wanneer het zover is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
bokkow schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:40:
[...]

Tja, met DSG transmissie moet je het een beetje treffen. Het is geen automaat zoals deze traditioneel is meer een gerobotiseerde (mechatronics unit) handbak met dubbele koppeling. Daarbij geldt wel dat deze natuurlijk zo is ingericht dat er zo min mogelijk slip voorkomt bij het schakelen waar je dat bij een "echte" handbak waarschijnlijk meer hebt.

Nu is het wel zo dat in de loop van de jaren de fabriekssoftware die op de mechatronics unit aanwezig zit om de zoveel tijd wordt geüpdate bij de dealer. Dan denk je; yes een update, dat is alleen maar gunstig! Niets is minder waar, althans bij de DSG7 zoals ik deze heb. De update is er op gericht het verbruik dichter bij fabrieksopgave te trekken. Dat betekent zo min mogelijk toeren maken en dus snel opschakelen en pas laat terugschakelen. Toen de koppeling op zn einde begon te lopen voelde je gewoon voornamelijk bij het maken van een bocht, vaart minderen :+ bocht maken, optrekken. Dat de versnelling te lang werd vastgehouden in bijvoorbeeld zn 3 en hij behoorlijk "trilde". De bak en/of de motor vonden dit niet prettig. Kort daarna slipte de koppeling die gebruikt wordt voor de oneven versnellingen (1,3,5,7) wanneer je om bovengemiddeld vermogen vroeg (behoorlijk accelereren).

Om bovengenoemde reden heb ik er met het vervangen van de koppelingsplaten dus bewust voor gekozen de DSG software aan te laten passen en hoop ik dat er nu langer gedaan kan worden met de huidige koppelingsplaten. Maar ik denk dat alles tussen de 100.000 en 150.000KM reeel is voor DSG of S-Tronic (Audi) om vervangen te moeten worden. Koop je dus een auto met DSG S-Tronic, trek met een testrit dus zeker een keer door in zowel een even als oneven versnelling, maakt de motor toeren maar je komt niet net zo snel vooruit dan zou ik deze laten staan of meenemen in onderhandelingen. Het is geen reden geen DSG te nemen overigens want het rijdt heerlijk en is een snellere schakelmachine dan met de hand (zoek maar op 0-100 specificaties)!

[...]

O! Dat wist ik niet! Thanks voor de tip! Een korte rondtrip op Google vertelde me dat het octaangehalte net onder 98 zit en het verschil verwaarloosbaar is maar wel beter voor dit type motor dan reguliere RON95. En in filmpjes kom je weer tegen dat V-Power iets beter is dan Ultimate en visa versa. Ik blijf bij V-Power, dubbele airmiles en nog eens een verdubbeling bij 400L per kwartaal, dus ongeveer 4 cent de liter korting afhankelijk van hoe je je airmiles besteed :)

Overigens, quote van een ander forum wat ik tegen kwam:

[...]
Fijne uitgebreide info. Dan kan ik het beter in perspectief zetten inderdaad tegen de kilometerstand.

Leuk dat je Shell benzine aanhaalt. Bij onze vorige stokoude auto die slecht liep werd mij aangeraden een keer te testen wat Shell tanken opleverde. Ik verwachtte er niets van, maar de motor liep op Shell benzine opeens goed. Bij terug gaan naar mijn oude benzine begon de slechte loop ook weer terug te komen.

Verder heb ik een tijdje terug een niet gesponsorde onafhankelijke test gelezen van de verschillende "power/exellence/ultimate" benzines. Daaronder ook V-power tegenover onder andere BP98. De BP98 scoorde daarin duidelijk minder dan V-Power. En V-Power gaf tot de verrassing van de sceptisch ingestelde onderzoekers inderdaad meer vermogen bij de testen met motoren met flinke power. Bij een huis tuin en keuken motortje zag men geen verschil. Maar dus wel meer vermogen bij veeleisende motoren van sportwagens etc.

Je merkt het zelf het beste. En mocht het placebo effect zijn...zolang het toch leidt tot een stevige grijns op je gezicht is het die paar cent toch meer dan waard vind ik!
Pagina: 1