Groot (?) verlies van snelheid over powerline

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consecro
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-02-2021
Mijn probleem is het volgende, al een paar dagen lijkt min internetsnelheid zéér laag waar ik vroeger kon downloaden aan 4-5 Mb/s haal ik nu maar snelheden van 2 Mb/s. Echter zit er wel wat ruimte tussen mijn computer en de modem, vandaar dat ik verbonden ben via een powerline kitje (Icidu ~200Mbps). Echter wanneer ik aan de modem mijn snelheid test via mijn laptop bekom ik snelheden die rond de 60 Mbps liggen, aan mijn powerline uitgang zijn deze echter gezakt tot 15-20 Mbps, een derde of minder dus. Kan dit liggen aan de specifieke adapters of zijn deze probleem eerder inherent aan powerline? Ik zie dat bol.com bijvoorbeeld dit setje heeft https://www.bol.com/nl/p/...tuks-nl/1003004012332711/ , wat een optie zou kunnen zijn ter vervanging van wat ik momenteel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-07 18:45
Consecro schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:09:
Mijn probleem is het volgende, al een paar dagen lijkt min internetsnelheid zéér laag waar ik vroeger kon downloaden aan 4-5 Mb/s haal ik nu maar snelheden van 2 Mb/s. Echter zit er wel wat ruimte tussen mijn computer en de modem, vandaar dat ik verbonden ben via een powerline kitje (Icidu ~200Mbps). Echter wanneer ik aan de modem mijn snelheid test via mijn laptop bekom ik snelheden die rond de 60 Mbps liggen, aan mijn powerline uitgang zijn deze echter gezakt tot 15-20 Mbps, een derde of minder dus. Kan dit liggen aan de specifieke adapters of zijn deze probleem eerder inherent aan powerline? Ik zie dat bol.com bijvoorbeeld dit setje heeft https://www.bol.com/nl/p/...tuks-nl/1003004012332711/ , wat een optie zou kunnen zijn ter vervanging van wat ik momenteel heb.
Powerline opnieuw "pairen"?

Is er iets veranderd sinds een paar dagen? Nieuwe apparaten? Nieuwe lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consecro
Ik heb zonet opnieuw een secure verbinding tussen beide adapters opgesteld, snelheid blijft echter gelijk. Qua apparaten is er niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je spreekt jezelf redelijk tegen:
haal ik nu maar snelheden van 2 Mb/s
vs
aan mijn powerline uitgang zijn deze echter gezakt tot 15-20 Mbps
Wat haal je nou :?

In ieder geval: PLC staat onder invloed van alle apparaten en alle verstoring op je stroomnet. Je hebt waarschijnlijk ergens in huis iets ingeplugged wat flink stoort tussen de 2MHz en 68MHz waar PLC mee werkt. Ofwel je huis overhoop halen om te zoeken wat dat is, of allicht minder moeite steken in een bedrade verbinding die wel betrouwbaar is en onafhankelijk van andere apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 22:03
dion_b schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:45:
Je spreekt jezelf redelijk tegen:

[...]

vs

[...]

Wat haal je nou :?
Ik denk dat TS bedoelt 2MB en 16Mbit (of gooi ik de hoofdletters door elkaar? in ieder geval: byte en bits.

TS:
Wat geeft de utility aan van je huidige setje powerlines?
Wat is er in de afgelope tijd veranderd in je hele huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consecro
Inderdaad, ik bedoelde 2 MB/s en 16Mbit, mijn excuses voor de verwarring. Ik zou heel graag "gewoon een kabeltje trekken", maar die optie is in mijn geval gewoon niet mogelijk nu. Ik kan me geen aanpassingen in het huis voor de geest halen, tot een week geleden haalde ik nog 3,5 MB/s (nog steeds trager dan wat ik enige tijd terug haalde) bij het downloaden via diensten zoals Steam, nu is dit echter al enkele dagen gezakt tot 2MB/s en in die periode is er zeker niks veranderd. Ik snap wel niet wat je precies bedoeld met " Wat geeft de utility aan van je huidige setje powerlines? ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Consecro schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:59:
Inderdaad, ik bedoelde 2 MB/s en 16Mbit, mijn excuses voor de verwarring.
Waarom dan nog steeds verschillende notatie gebruiken :?

Gewoon 2MB/s en 16Mb/s of 2MBps en 16Mbps. Dan leg je de focus op het verschil (hoofdletter B voor Bytes cq kleine letter b voor bits).
Ik zou heel graag "gewoon een kabeltje trekken", maar die optie is in mijn geval gewoon niet mogelijk nu.
Onmogelijk? Dus je vloeren en muren zijn van zuiver diamant en de ruimte waar je router staat is hermetisch afgesloten (met genoemd diamanten muren) van de rest van je huis :?

Onzin natuurlijk. Het is mogelijk maar jij wilt de moeite niet doen voor het werk wat jij denkt dat nodig is. Wees eerlijk met ons - en jezelf - als je hulp wilt :o

Het kan goed zijn dat er meer opties zijn, makkelijkere opties ook, dan je nu zelf inziet. Kan geen kwaad dit niet gelijk uit te sluiten en zien wat wel kan.
Ik kan me geen aanpassingen in het huis voor de geest halen, tot een week geleden haalde ik nog 3,5 MB/s (nog steeds trager dan wat ik enige tijd terug haalde) bij het downloaden via diensten zoals Steam, nu is dit echter al enkele dagen gezakt tot 2MB/s en in die periode is er zeker niks veranderd.
Het kan zo simpel zijn als de oplader van een GSM dat je in een ander stopcontact gestoken hebt. Het kan trouwens ook zijn dat de buren iets nieuws aangesloten hebben - verstoringen in het stroomnet worden niet gefilterd in de meterkast...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 22:03
Consecro schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:59:
...
Ik snap wel niet wat je precies bedoeld met " Wat geeft de utility aan van je huidige setje powerlines? ".
http://www.icidu.com/medi...l/NI-707525_Manual_EN.pdf
Pagina 3, onderaan

Andere optie is kijken of de TP-link utility ook op Icidu werkt. Dan krijg je de verbindingssnelheid tussen je powerlinks te zien, zoals bijvoorbeeld dit: http://www.tplink.com/res...images/20150216025452.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07 21:46
Een betere powerline set kopen dan die icidu met een oude chipset zal het in ieder geval beter maken. Dus als je een paar tientjes over hebt om het op te lossen en ermee kan leven dat je de oorzaak nooit helder gaat krijgen kan ik dat wel aanraden.

pricewatch: ZyXEL PLA5206 Kit
http://nl.hardware.info/r...-mbps-powerline-conclusie

Deze zijn goed getest, goed verkrijgbaar en niet te duur. Ze werken op een nieuwere versie van de homeplug standaard en tsja, ik denk dat je daar wel mee geholpen bent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consecro
Van buren heb ik geen last, die zijn er immers niet. Verder woon ik nog thuis in, ik kan dus niet zo maar een gat in een muur gaan boren omdat ik dat nodig acht ook al zou dat de beste optie zijn, die optie is er gewoon niet, aan dergelijke opmerking heb ik dus niks. Verder heb ik intussen wel al geprobeerd andere stopcontacten te gebruiken, er is één stopcontact die een hogere snelheid levert namelijk ~25Mbps. Verder heb ik die manual ook al eens doorgenomen, echter kan ik geen installatie vanop disc uitvoeren aangezien ik gewoon geen cd station heb. Op het internet vind ik niet onmiddelijk een downloadbare versie. Via de TP Link Utility krijg ik volgend scherm:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hn2DLYZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 13-07 10:39
Van buren heb ik geen last, die zijn er immers niet. Verder woon ik nog thuis in, ik kan dus niet zo maar een gat in een muur gaan boren omdat ik dat nodig acht ook al zou dat de beste optie zijn, die optie is er gewoon niet, aan dergelijke opmerking heb ik dus niks.
Hoezo niet? Je kan toch overleggen met pa en ma? Is ook niet heel moeilijk lijkt me. Overtuig ze van het feit dat je het voor weet ik wat allemaal nodig hebt (school of studie of iets) en klaar. Powerline adapters zijn gewoon ruk. Daar kan je niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Consecro schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:31:
Van buren heb ik geen last, die zijn er immers niet.
Je woont op een onbewoond eiland, alle electriciteit wek je zelf op en niemand anders gebruikt zelfde electriciteitsbron :?

Niet? Dan heb je buren. Ook al grenst hun huis niet fysiek aan die van jou, de stroomkabels lopen er.
Verder woon ik nog thuis in, ik kan dus niet zo maar een gat in een muur gaan boren omdat ik dat nodig acht ook al zou dat de beste optie zijn, die optie is er gewoon niet, aan dergelijke opmerking heb ik dus niks.
:Z

Je zou kunnen overleggen met je ouders. Mogelijke oplossingen voordragen. Aanbieden mee te betalen aan een vakman die het komt aanleggen bijvoorbeeld. Je hebt bovenal niets aan de consequent negatieve, reactieve en niet-oplossingsgerichte houding die je hier ten toon spreidt. Daar ga je zeker niets mee verbeteren :o
Verder heb ik intussen wel al geprobeerd andere stopcontacten te gebruiken, er is één stopcontact die een hogere snelheid levert namelijk ~25Mbps.
Goed, dat geeft in ieder geval aan dat de adapters zelf beter kunnen leveren dan ze nu doen, dus dat het probleem erbuiten zit op jouw stroomnet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consecro
supersnathan94 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:57:
[...]

Hoezo niet? Je kan toch overleggen met pa en ma? Is ook niet heel moeilijk lijkt me. Overtuig ze van het feit dat je het voor weet ik wat allemaal nodig hebt (school of studie of iets) en klaar. Powerline adapters zijn gewoon ruk. Daar kan je niets aan veranderen.
Nee niet ok, die discussie is al vaker gevoerd en het antwoord is nee. Blijkbaar zijn jullie beter op de hoogte van mijn mogelijkheden dan ikzelf, ik snap niet waarom het blijkbaar zo moeilijk is om vrede te nemen met het feit dat het trekken van kabel momenteel niet mogelijk is, schilder dat dan maar af als een negatieve en luie houding zo is het nu éénmaal en daarmee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 13-07 10:39
Leer er dan maar mee leven dat je internet verbinding ruk is, want het gaat er niet beter op worden. Zeker niet met deze houding.

Enige tip die ik je nu dan nog kan geven is probeer een aantal verschillende stopcontacten. Of zet een wireless repeater ergens neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:37
als je echt perse powerlines wil
probeer eens een devolo 1200+ setje, mocht dit niet werken kun je ze meestal wel weer terug brengen/zenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04
@ts: Heb je geen andere mogelijkheden? De discussie kabel trekken is inmiddels wel duidelijk: Da's veruit de beste. De definitie van 'niet mogelijk'... tja da's een andere.

Ligt er geen andere kabel tussen computer en modem? Denk bv aan een (oude) telefoondraad of een coaxkabel.

In die gevallen kun je die mogelijk gebruiken. Coax is de mooiste optie, dan kun je met een MOCA setje 175Mbit halen, of nog hoger als je een MOCA2.0 setje neemt.
Via een 2-draads systeem kun je een Devolo setje of vergelijkbaar nemen.

Dat zijn alleen aanzienlijk duurdere oplossingen dan een kabel trekken, maar goed, oplossingen zijn er wel.

Als de afstand niet te ver is kun je mogelijk ook wifi gebruiken. Een goed accesspoint icm een goede 5Ghz ontvanger kan ook een hogere snelheid opleveren. Denk dan bv aan een KPN Arcadyan wifi AP, de Ziggo (TPLink) Archer C7 als je budget wilt, of bijvoorbeeld een Ubiquiti setje. Uiteraard heb je dan ook nog een ontvangertje nodig aan je PC kant.

Zoals gezegd: Powerline.. soms werkt t, soms ineens niet meer stabiel of vlot. Dat ervaar je nu zelf ook. En dat is inherent aan de techniek. Daar is niets aan te doen. Wil je perse powerline gebruiken EN dit stabiel hebben? Plaats filters in je meterkast, gebruik een spectrum analyzer om je installatie te checken, controleer alles wat je in een stopcontact stopt op HF interferentie.
Kortom: Da's redelijk onmogelijk en/of niet te doen... Je zal dus eigenlijk 'moeten' uitwijken naar alternatieve verbindingsmethodes.

Overigens: Nieuwere powerline setjes hoeven niet perse beter te zijn. Je hebt weinig aan een setje wat superthrougput beloofd, maar dit baseerd op 3-draden (fase nul en aarde), als je installatie wat ouder is heb je die aarding vaak niet.. Dan win je niets.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 13-03-2016 15:45 ]

Pagina: 1