Junkers Cerapur Top: pompsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22
Even de situatie schetsen. Ik woon op het 2de verdiep van een apartementsblok bestaande uit 3 blokken (ik heb dus het dakapartement). Voor de verwarming hebben we een gedeelde Junkers Cerapur Top verwarmingsketel die ondertussen 10 jaar oud is. Geen van de apartementen heeft een thermostaat en de radiatoren zijn deels voorzien van thermostatische kranen en deels van oude bakelieten knoppen :) .

Een van de problemen die we sinds kort hebben is dat de radiatoren beginnen te rammelen als het meerendeel van de kranen dichtstaat. Volgens de technieker stond de pompsnelheid te hoog en die stond effectief op 3. Nu het probleem is dat het een frequentiegestuurde pomp is en we nergens in het service menu de snelheid kunnen wijzigen.
De pompschakelstand stond op "1: Continu hoge druk" en heb deze nu op "3: continue lage druk" gezet, alleen heb k nu de indruk dat de verwarming meer suist.
Ik heb hem ook al eens gezet op "manueel instelbaar" maar daar kan ik alleen maar de pompdraaisnelheid mee instellen (staat op 7).

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ketel ? Of die een idee hebben hoe ik hem het best kan instellen ?

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
We zijn nog altijd niet van het gerammel af, bovendien krijgen we fouten als de pomp op lage druk staat. Dus nu staat hij op proportionele hoge druk. Ik heb intussentijd ook de ketel minder warm laten draaien en de steilheid verminderd (van 75-45 naar 65-45) omdat ik de indruk heb dat hij het enkel bij bepaalde buitentemperaturen doet.

De dialoogpompsnelheid staat nog altijd op 7 omdat 'k geen flauw idee heb van wat dat doet :P

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

zijn de radiatoren ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:08
Dit:
En is de druk in het systeem wel hoog genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:10
Drukvat niet goed meer? Deze zou drukfluctuaties ook moeten opvangen en het klappen moeten verminderen/elimineren lijkt me :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:27
Zit er een avdo bij de ketel en staat deze op de juiste stand? https://www.warmteservice...ring-3-4-recht/p/47151305

Zo'n apparaat vormt een bypass als er te veel radiatoren dicht staan en daarmee voorkom je dat er teveel water door de overgebleven openstaande radiatoren stroomt.

en zou je misschien het exacte type kunnen melden?

[ Voor 6% gewijzigd door markje1 op 28-03-2016 16:47 . Reden: vraag bijgevoegd ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Sorry voor de late reactie. De radiatoren zijn al vaak genoeg ontlucht geweest om zeker te zijn dat dit niet aan de basis van het probleem ligt.
De druk op het systeem zou voldoende moeten zijn, we hebben onlangs de druk zelfs nog verlaagd naar ~1,2 bar omdat het gerammel weer terug was.

Ondertussen heb ik de dialoogpomp op manueel gezet op stand 5 en ik heb de indruk dat het probleem zich nu niet meer voordoet. Alleen heb ik wel gemerkt dat de ketel zich soms niks van de ingestelde temperatuur aantrekt en op vol vermogen draait tot hij aan de maximum temperatuur komt (misschien de snel-opwarm functie?).

Ik zal deze week ook eens kijken of er een avdo in zit, maar ik vermoed van niet.

Pagina: 1