foutmelding: ''Er zijn geen stations gevonden'' w8.1 setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674394

Topicstarter
Hallo,

De hdd van een laptop was gecrashed (RAW). Ik heb deze er uit gehaald, en met een hdd adapter nog wat data gerecoverd. Daarna heb ik de hdd geformateerd (ntfs). Vervolgens weer in de laptop gebouwd, en wou windows 8.1 opnieuw installeren. Eenmaal bij de setup aangekomen kon ik de hdd niet selecteren. Er stond ''er zijn geen stations gevonden. klik op stuurprogramma laden'' etc. Vervolgens de hdd aangesloten op mijn pc, en bij apparaatbeheer stond de naam van de hdd (HGST hts54101 0g9sa00). Ook herkent het bios van zowel de laptop als pc de hdd. Overal naar drivers gezocht, maar zonder resultaat.

Wie o wie kan mij hiermee verder helpen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dikke kans dat de schijf gewoon stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De schijf is wel gewoon toegankelijk. Ik kan er dus gewoon data op opslaan. En hij word ook gewoon herkent in het bios, en op mijn pc. Dus dat hij stuk is geloof ik niet in, dit lijkt meer op een driver issue?

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 674394 op 12-03-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:58
Anoniem: 674394 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:03:
De schijf is wel gewoon toegankelijk. Ik kan er dus gewoon data op opslaan. En hij word ook gewoon herkent in het bios, en op mijn pc. Dus dat hij stuk is geloof ik niet in, dit lijkt meer op een driver issue?
Een schijf wordt natuurlijk niet zomaar RAW. Het is nuttiger de schijf eerst eens te gaan testen, alvorens je weer aan de slag ermee gaat. Bovendien zou de Windows 8.1 setup de harde schijf gewoon moeten herkennen, niets bijzonders aan. Een driver-issue is dan dus zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Stef42 op 12-03-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Win8 zou inderdaad gewoon in staat moeten zijn om de schijf te lezen.

Heb je toevallig ook de schijf moeten herinitialiseren toen je m aan een andere PC hing c.q. ging formatteren?
Heb je m toevallig als MBR geinitialiseerd? Best kans dat je m juist als GPT had moeten initialiseren en dat daar het probleem in zit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alle testen gaven aan dat de schijf ok is (hdtunepro)

Toen ik hem aan mijn desktop aansloot (sata) heb ik verder niks hoeven te doen, de pc herkende de schijf meteen. Ik zat er wel aan te denken om hem inderdaad GPT te formateren.. ik had hem namelijk nadat ik de benodigde data er van af had gehaald gewoon via windows weer ntfs geformateerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stef42 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:06:
[...]

Een schijf wordt natuurlijk niet zomaar RAW. Het is nuttiger de schijf eerst eens te gaan testen, alvorens je weer aan de slag ermee gaat. Bovendien zou de Windows 8.1 setup de harde schijf gewoon moeten herkennen, niets bijzonders aan. Een driver-issue is dan dus zeer onwaarschijnlijk.
Maar waarom geeft de setup dan de melding weer van dat er een stuurprogramma geladen moet worden?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 674394 op 12-03-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 674394 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:19:
Alle testen gaven aan dat de schijf ok is (hdtunepro)

Toen ik hem aan mijn desktop aansloot (sata) heb ik verder niks hoeven te doen, de pc herkende de schijf meteen. Ik zat er wel aan te denken om hem inderdaad GPT te formateren.. ik had hem namelijk nadat ik de benodigde data er van af had gehaald gewoon via windows weer ntfs geformateerd...
Het is geen GPT formatteren. Het is je partitietabel indeling.
Je formatteert nogsteeds als NTFS, maar je partitie indeling wordt opgeslagen als MBR of GPT.
Dus je parititioneert eerst (1 partitie is ook partitioneren!) in MBR of GPT. Dan pas formatteer je je aangemaakte partities, bijvoorbeeld in FAT32 of NTFS.

Het maken van de partitietabel is in essentie wat gedaan wordt bij initialisatie in Windows.
Daar moet je de goede keus maken. Ik meen dat Win8 niet meer van MBR wil booten namelijk. En als het goed is laat hij non-bootable media ook niet zien tijdens de install.
Vandaar de melding dat je een driver moet installeren. Hij denkt namelijk dat je bootdevice op een controller zit die hij nog niet herkent.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
De melding van het stuurprogramma is een standaard gotofail melding: als er geen schijven gevonden worden wordt die melding altijd weergegeven. Dat komt door dat Microsoft de beslissing genomen heeft om er van uit te gaan dat er wel een schijf zal zijn maar dat de driver voor de HBA mist.

Wat er in de praktijk waarschijnlijk aan de hand is, is dat er een aansluiting of controller stuk is. Daardoor wordt er helemaal niet met de schijf gecommuniceerd om dat de gehele bus niet eens aan te spreken is. Dikke kans dat je daadwerkelijk eerst een driver nodig hebt, of dat er in die computer toch wat stuk is en daar door de schijf ook nite aanspreekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de hulp so far gasten!

De laptop is een half jaar oud, en heeft geen valschade oid. Ziet er ook goed uit verder. Vooralsnog ga ik er van uit dat er hardwarematig niks stuk is.

@McKaamos: Waar zou ik dit mee kunnen doen? Dit is voor mij namelijk nieuw en ik zou dit best wel een poging willen wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 674394 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:41:
Bedankt voor de hulp so far gasten!

De laptop is een half jaar oud, en heeft geen valschade oid. Ziet er ook goed uit verder. Vooralsnog ga ik er van uit dat er hardwarematig niks stuk is.

@McKaamos: Waar zou ik dit mee kunnen doen? Dit is voor mij namelijk nieuw en ik zou dit best wel een poging willen wagen.
Like so: https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc725797.aspx
Er staan daar twee manieren beschreven. Eentje vanuit een Windows interface. Daar voor moet je dus de schijf even aan een USB-SATA adapter hangen aan een andere PC.

De andere methode via Diskpart commandline kan ook in de installer van Win8.
Die bereik je met Shift+F10 als je Windows installatie gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dezelfde melding heb ik afgelopen week ook gehad bij het herinstalleren van mijn Pc na het vervangen van het moederbord. Hier gaat het om Windows 10 Pro, maar doet er niet echt toe. Het is soms ook gewoon wat het is. Ik heb de drivers voor de S-ATA controller gedownload bij de fabrikant van het moederbord, deze op een USB stick gezet en deze weer tijdens de setup ingelezen en... Windows 10 herkende de SSD. :)

Je moet overigens wel opzoek naar de drivers voor de S-ATA controller voor Post Setup of "F4 by boot" drivers.

Wat het testen van de harde schijf betreft, vaak heeft de fabrikant ook een tool om de harde schijf goed te testen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 12-03-2016 23:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had de schijf ook al getest met een tool van de fabrikant, ook die gaf aan dat de schijf ok is. Anyway, ik zal er morgen weer verder mee gaan. Ik houd jullie op de hoogte! Nogmaals bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De optie van McKaamos heeft geholpen! Hardeschijf geconvert naar mbr en ik kon de installatie weer voortzetten. Dikke thanks Kaamos! En natuurlijk ook naar iedereen die ook heeft geholpen! :)

Edit: topic mag gesloten worden, hoe meld ik dit?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 674394 op 13-03-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

No problem :)
Topics worden op GoT normaalgesproken niet gesloten. Een oplossing kan altijd nog aanleiding zijn voor een vervolg, dus laten we hem gewoon open.
Alleen als een topic in strijd is met de huisregels of als de reagerende tweakers er een zooitje van maken, gaat een topic op slot.

Pagina: 1