Lenovo laptop G50-80: 8.1 installatie op nieuwe SSD mislukt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 09:58
Sinds enige dagen een Lenovo laptop type G50-80 in bezit. De oorspronkelijke HD heb ik gewisseld voor een SSD. Plan was om WIN 8.1 te installeren vanaf een USB disk (netjes voorzien van een bootable OS).

Voortdurend lukt het niet de installatie te doorlopen. Hij geeft aan dat een 'file missing' is. Ook installatie via DVD Rom mislukt. Heb in de BIOS de USB disk geladen nadat ik voor Legacy OS support heb gekozen. USB disk gemaakt met Rufus.

Het is mij onduidelijk in welke hoek ik de oorzaak moet zoeken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waar heb je die Windows 8.1 installatie vandaan dan?

Probeer het eens met de officiele tools van Microsoft zelf.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8

Met de tool op die pagina kan je gewoon een Windows 8.1 USB of DVD image maken en desgewenst direct naar USB of DVD zetten.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je een schone, onverknoeide, 100% originele installer hebt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gebruik je de USB 3poort ? Probeer het eens via usb2. Zijn wel vaker problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ToFast schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:26:
Gebruik je de USB 3poort ? Probeer het eens via usb2. Zijn wel vaker problemen mee.
Ook met DVD gaat het mis, dus dat mag het issue niet zijn.
Maar idd, als je de mogelijkheid hebt bij Win7 en 8 gebruik je het liefst een USB2 poort.
Win10 maalt er minder om.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 06:53
Ik wil dit laptop even misbruiken aangezien ik hetzelfde probleem heb en echt desperate naar hulp opzoek ben.

Ik probeer dus op een nieuwe SSD op de G50-80 laptop een Windows 10 installatie uit te voeren.
De USB met installatie is geschikt voor UEFI en dit gaat ook goed. Tijdens de drives selecteren geeft hij echter aan dat Windows niet geïnstalleerd kan worden op deze drive. Op het moment dat ik vervolgens "delete" of "format" klik dan krijg ik een error 80070002 te zien en de drives verdwijnen ook uit het overzicht.

De SSD is met GPT geformatteerd, omdat als de free space unallocated is, verschijnt er niks in het drive overzicht. Alle opties in het BIOS menu heb ik al geprobeerd; "Secure boot", "Fast boot" en "AHCI" sata opties. Ook geprobeerd om via Legacy te installeren (en dus alle zooi omgezet naar MBR en "normale" usb boot device). Wat een $)#(werk.

Als iemand mij op weg weet te helpen, much appreciated. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een foute format of een fout installatie medium.

Het vooraf formateren van de ssd is niet nodig: dit doet het installatie medium. Misschien kan je hem helemaal leeghalen met bijv gparted en nog eens proberen.

Drives selecteren hoort er ook niet te komen, er is immers maar 1 drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkus
Reepje schreef op woensdag 27 april 2016 @ 09:51:
Een foute format of een fout installatie medium.

Het vooraf formateren van de ssd is niet nodig: dit doet het installatie medium. Misschien kan je hem helemaal leeghalen met bijv gparted en nog eens proberen.

Drives selecteren hoort er ook niet te komen, er is immers maar 1 drive?
Thanks voor de tip maar helaas... Volledig gewiped, unallocated space, krijg nu de error 0x80300002.

Als ik op mijn PC dezelfde SSD gebruik en dezelfde USB installatie gaat alles goed, van het reformatting tot installeren van Windows. Nu alweer ruim 2 uur bezig, begin aardig op te geven |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het is alweer een tijdje terug dat ik een lenovo een verse windows heb gegeven, maar in mijn geval was het, usb er in en gaan met die banaan.

Misschien, gewoon eerste hit op gooogle, loop die stappen eens door, soms zit het foutje in een klein hoekje.

How to clean install Windows 8.1/10 64-bit from USB/DVD.

STEP ONE (if you boot from USB flash drive):

How to create UEFI Boot Mode compatible Windows 8.1/10 64-bit USB flash drive. -> link

STEP TWO:

Lenovo UEFI firmware (BIOS) settings.
- Exit; OS Optimized Defaults: Win8 64bit (default is Other OS)
- Boot; Boot Mode: UEFI (default is Legacy Support)
- Security; Secure Boot: Enabled

STEP THREE:

You do not need to change the boot order of drives in your UEFI firmware (BIOS) settings.
- Connect your Windows 8.1/10 USB flash drive (Note: FAT32 file system) or insert your Windows 8.1/10 DVD.
- Shut down your laptop.
- Find the small NOVO button on left side of your laptop near the power cord point.
- Press the NOVO button. The system loads boot options.
- Select the BOOT MENU option.
- Select your USB/DVD from the boot menu.
- (If you boot from DVD): Press a key when you see "Press any key to boot from CD or DVD".

STEP FOUR:

On the Where do you want to install Windows? screen, you'll need to delete all of the partitions. Select a partition and click on the "Delete" option for each partition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkus
Appreciate it, maar dat had ik inderdaad al geprobeerd. En die stappen lukken dus ook, incl. de BIOS settings. Maar bij stap vier gaat het dus fout.

Verder al veel topics tegen gekomen, maar weinig oplossingen. Dus dit tweakers forum was eigenlijk al een beetje "my last resort".

Lenovo geeft op de originele HDD een onekey recovery optie, maar aangezien dat op de HDD staat werkt dat dus niet met een andere HDD. Dit programma kan ook geen USB herstelschijf maken.
Volgens de Lenovo website moet het wel lukken met een een "Windows herstelstation", dus dat probeer ik nu in de hoop dat het lukt... Ik heb zon idee dat het te maken heeft met de "Secure boot" ofzo, aangezien in de BIOS ook de specifieke preinstalled windows wordt aangegeven die bij de PC kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je kan nog proberen secure boot off en als het ergens staat fast-boot off. Dat zijn 2 dingen die wel eens roet in het eten gooien.

En om toch je installatie medium uit te sluiten, maak eens even een win10 usb stick met de media creation tool van microsoft en kijk wat die dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkus
Ik heb het idee wat het probleem is, de SSD zelf: Corsair F120.
Deze SSD heb ik na een maandje gebruik weer in de doos gestopt en nu dus weer gepakt voor de laptop. Op mijn PC ging alles goed met de installatie dus had niet het vermoeden dat het aan de SSD zelf lag.

Is veel over te vinden op google "Corsair F120 dissapears in BIOS". Vandaar dus alle meldingen tijdens installatie en dat de drive soms niet tevoorschijn kwam. Ook tijdens de WIN10 usb recovery tool gaat het namelijk mis tijdens herstellen van Windows.
Dus ik ga nu eerst proberen die firmware te upgraden en dan de installatie weer te proberen. En anders toch maar een andere schijf te kopen.

Ik laat nog wel weten hoe het afloopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ach gut, dat is een SSD van 6 jaar oud !
Met de toenmalige ruk-sandforce.

Die wil je gewoon helemaal niet.
Zelfs een up-to-date veel betere SSD is slechts 40 tientjes (maar 120 GB wie wil dat nog) dus beter 6 tientjes uitgeven voor een 250 GB exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 20:03
Eens met Reepje!

Je zou nog kunnen proberen de HDD te clonen naar de SSD mbv bijv. Macrium Reflect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkus
Hij was anders nog behoorlijk veel rapper als een 5400 schijfje volgens crystaldiskmark :+

Nee maar ik had gewoon niet gedacht dat het de SSD/firmware was die voor problemen zorgde, omdat deze perfect werkte in mijn pc. En als dit ook werkte op de laptop had ik een gratis upgrade.

Ik ga kijken naar een nieuwe SSD, bedankt heren :)
Pagina: 1