Elitebook 850 G2 encrypted SSD niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 17:39
Nadat de HP support assistant aangaf dat er updates beschikbaar waren (drivers, etc.) startte de laptop niet meer op.
Enkel een knipperend streepje in de linker boven hoek van het scherm.

Ik heb wel recovery software op een USB stick, maar als ik daarmee opstart kan ik de encrypted ssd niet benaderen (wel zien).

Bij het opstarten van de laptop moet ik eerst een wachtwoord opgeven, maar daarna zie ik dus enkel dat knipperende streepje.

Wat voor recovery opties heb ik om toegang tot mijn bestanden te krijgen ?

Ik heb de ssd ook al in een ander systeem bijgeplaatst, maar ik weet niet hoe ik toegang tot de schijf kan krijgen, met andere woorden, dat hij vraagt om een wachtwoord, zodat ik bestanden er vanaf kan halen.

Iemand een suggestie ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarmee heb je je SSD encrypted?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Met de default HP tools die daarvoor zijn gemaakt, volgens mij heet deze software officieel HP ProtectTools.
BIj het booten verschijnt er een HP scherm waarna ik mijn wachtwoord op geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou, hoe dom het ook klinkt, de machine gewoon in een hoekje zetten en op zoek gaan naar het support-nummer van HP en daar jouw vraag neerleggen.

Het lijkt erop dat de software van HP en de TPM-opties in de BIOS elkaar bijten en niet meer doen wat je verwacht namelijk het schermpje waar je je wachtwoord moest opgeven.

De omweg hiervoor is half-legaal/handig en de resultaten kunnen onder andere verlies van data zijn; dat wil ik je besparen dus probeer zelf even contact te leggen met HP hierover.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is niet heel ongewoon dat de BIOS instellingen wat door elkaar worden gegooid bij een BIOS update. Als je toegang hebt tot de BIOS kan je daar verifiëren of de TPM überhaupt nog wel is ingeschakeld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Piet400 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 19:01:
Wat voor recovery opties heb ik om toegang tot mijn bestanden te krijgen ?
Geen. De SSD is encrypted dus je zal geen toegang meer krijgen tot je bestanden. Zoals anderen al aangeven kan je beter de support afdeling van HP bellen en misschien kunnen zij je helpen weer toegang te krijgen.

Persoonlijk ben ik altijd erg terughoudend met BIOS updates. In mijn ervaring maken die altijd meer kapot dan dat ze oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik zal bij HP checken welke opties er zijn.

Hij komt overigens wel met een wachtwoord melding bij het opstarten, alleen als ik die intoets dan boot hij niet verder. dus een boot probleem.

Zodra ik dus niet vanaf SSD boot maar vanaf USB dan krijg ik logischerwijs geen vraag voor een wachtwoord in te toetsen om toegang te krijgen tot de SSD. dus blijft hij encrypted en heeft het geen zin om allerlei recovery tools op te starten.

Ik zoek dus iets dergelijks als een tool die ik met de hand kan starten waarna ik mijn wachtwoord kan opgeven en toegang heb tot de data op de SSD. dit zal waarschijnlijk wel een tool van HP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ben inmiddels al iets verder, er is een bootable ISO bij HP beschikbaar die ze zeer selectief beschikbaar stellen. Hierop zit een tooltje waarmee ik na het invoeren van mijn wachtwoord de inhoud van m'n SSD kan lezen.

Er zit ook een soort norton commander/total commander tool op, echter krijg ik geen bestanden overgezet naar m'n externe harddisk, wel enkele bestanden naar de bootable USB stick, alleen deze is wat beperk qua opslag capaciteit, vandaar dat ik de inhoud naar een externe harddisk wil kopieren.

Ben dus al wat verder, maar nog niet waar ik wezen moet.

Deze ISO is alleen voor intern gebruik bij HP (zo geeft hij zelf aan).
Pagina: 1