Ik heb een nieuwe Samsung EVO 850 1T schijf aangeschaft en wil graag een partitie aanmaken. In schijfbeheer (Windows 7) stel ik de verkleining in met 100000Mb, want ik wil de C partitie 100Gb groot hebben. Alleen heb ik het vreemde gevoel dat als ik op 'okee' druk de C partitie 900Gb wordt en mijn opslag 100Gb wat ik dus niet wil. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen?
Vraag
Alle reacties
Dat komt omdat 1 kilobyte (KB trouwens, Kb is een kilobit) 1024 bytes is. Een MB is op zijn beurt weer 1024 kilobytes, etcetera. Als je dus 100GB wil als C-partitie, moet je 102400 MB aangeven.
Nee, wacht. Ik had je OP verkeerd gelezen. Je verkleint het 'huidige volume' naar 900GB, de 100GB die je eraf haalt wordt 'ongebruikte ruimte'. Echter, je hebt je Windows installatie nu op die schijf staan (denk ik?), en je kunt je C: schijf niet verplaatsen (dan moet je bestanden die in gebruik zijn verplaatsen en dat kan natuurlijk niet. Als je je C: schijf 100GB wil maken, moet je hem dus 900GB verkleinen, en in de 'Unallocated space' die je dan overhoudt een nieuwe partitie aanmaken.
Nee, wacht. Ik had je OP verkeerd gelezen. Je verkleint het 'huidige volume' naar 900GB, de 100GB die je eraf haalt wordt 'ongebruikte ruimte'. Echter, je hebt je Windows installatie nu op die schijf staan (denk ik?), en je kunt je C: schijf niet verplaatsen (dan moet je bestanden die in gebruik zijn verplaatsen en dat kan natuurlijk niet. Als je je C: schijf 100GB wil maken, moet je hem dus 900GB verkleinen, en in de 'Unallocated space' die je dan overhoudt een nieuwe partitie aanmaken.
[ Voor 56% gewijzigd door Esumontere op 12-03-2016 18:30 ]
Correctie: 1 kilobyte zijn 1000 bytes. 1 kibibyte is 1024 bytes.
Zie ook Wikipedia: Kibibyte en Wikipedia: Mebibyte
Overigens is het partitioneren misschien makkelijker te doen met http://www.partitionwizard.com/?
Zie ook Wikipedia: Kibibyte en Wikipedia: Mebibyte
Overigens is het partitioneren misschien makkelijker te doen met http://www.partitionwizard.com/?
[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 12-03-2016 18:32 ]
Er staat dan onder, "Totale grootte na verkleinen: 85136Mb, ik ben bang dat dit dan de grootte van de C partitie wordt. Voer ik hogere waardes in dan komt de verkleining uit op "0" namelijkEsumontere schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:22:
Dat komt omdat 1 kilobyte (KB trouwens, Kb is een kilobit) 1024 bytes is. Een MB is op zijn beurt weer 1024 kilobytes, etcetera. Als je dus 100GB wil als C-partitie, moet je 102400 MB aangeven.
Dan had je dat beter kunnen doen tijdens de Windows instalatie. Daar wordt er namelijk ook een mogelijkheid gegeven, voordat er bestanden op de schijf staan. Nu is het alleen maar gedoe.
Is opnieuw installeren nog een optie?
Niet verkleinen met 900GB, maar 895GB zou moeten werken, denk ik dan. Helemaal precies gaat het niet lukken, gezien het 1000>1024 verhaal.
Is opnieuw installeren nog een optie?
Niet verkleinen met 900GB, maar 895GB zou moeten werken, denk ik dan. Helemaal precies gaat het niet lukken, gezien het 1000>1024 verhaal.
[ Voor 23% gewijzigd door Ex Nunc op 12-03-2016 18:35 ]
Si vis pacem, para bellum
Het klopt dat die grootte dan de 'nieuwe' grootte van de C: schijf wordt. Maar zoals al aangegeven wordt is het handiger om even opnieuw te installeren.barrie schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:31:
[...]
Er staat dan onder, "Totale grootte na verkleinen: 85136Mb, ik ben bang dat dit dan de grootte van de C partitie wordt. Voer ik hogere waardes in dan komt de verkleining uit op "0" namelijk
Bedankt allemaal, ik ga opnieuw installeren, ben nu toch bezig ha ha. Alle hogere waardes die ik ingeef kom ik uit op "0" heel vreemd
Slim om te doen inderdaad. Zoals ik al zei, anders veel gedoe!
Si vis pacem, para bellum
Veel gedoe? Met de tools vanuit Windows zelf wel inderdaad (als je niet weet hoe ze werken, maar ook dat is al uitgelegd), maar die hoef je niet per se te gebruiken, zoals ik eerder al aanhaalde. Kun je gewoon een partitie shrinken en een extra partitie aanmaken van de ontstane ongebruikte ruimte. wel even op de alignment passen anders gaat het je dik performance kosten.
[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 12-03-2016 18:50 ]
Dit is via powershell logischer:
resize-partition -driveletter c: -size 100GB
resize-partition -driveletter c: -size 100GB
while (! ( succeed = try ()));
Kan je niet beter gewoon een mapje maken voor je opslag? Een partitie geeft vooral nadelen...
Zoals?johnkeates schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 19:21:
Een partitie geeft vooral nadelen...
gebruik minitool partition wizzard
Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS
Nou, bijvoorbeeld een paar zoals:
- Dubbele bestandssysteem overhead zowel bij opslag als bij verwerken
- Je ruimte wordt minder efficient gebruikt
- Verplaatsen kan niet, je moet kopiëren en daarna verwijderen
- Als een van de twee vol zit moet je gaan zitten resizen om er nog wat van te maken
- Je kan met junctions of mount points gaan rommelen om nog wat organisatie aan te brengen en hopen dat alle software daar mee om kan gaan ook al het is in de FS API ondersteund
- Hoezo ruimte minder efficient gebruikt? Je kunt nog steeds alle data wegschrijven, dus dat is dikke onzin.johnkeates schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:06:
[...]
- Als een van de twee vol zit moet je gaan zitten resizen om er nog wat van te maken
- Je kan met junctions of mount points gaan rommelen om nog wat organisatie aan te brengen en hopen dat alle software daar mee om kan gaan ook al het is in de FS API ondersteund
- Verplaatsen kan zeker wel. Nooit van cut - paste gehoord? Als het binnen dezelfde fysieke schijf (dus niet per sé binnen dezelfde partitie) is gaat dat net zo snel als verplaatsen.
- Hoezo zou je nou weer moeten resizen als er 1 vol zit? Lijkt me onzin.
De TS gebruikt geen Linux eh. Dus dingen als mount points en junctions is helemaal geen sprake van.
Volgens mij weet je niet zo veel van schijven, partities, bestandssystemen of windows af...Esumontere schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:31:
[...]
- Hoezo ruimte minder efficient gebruikt? Je kunt nog steeds alle data wegschrijven, dus dat is dikke onzin.
- Verplaatsen kan zeker wel. Nooit van cut - paste gehoord? Als het binnen dezelfde fysieke schijf (dus niet per sé binnen dezelfde partitie) is gaat dat net zo snel als verplaatsen.
- Hoezo zou je nou weer moeten resizen als er 1 vol zit? Lijkt me onzin.
De TS gebruikt geen Linux eh. Dus dingen als mount points en junctions is helemaal geen sprake van.
Mount Points in Windows: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753321.aspx
NTFS Junctions: MSDN: Hard Links and Junctions (Windows)
Ruimte minder efficient gebruiken: stel dat een van de twee vol is, dan kan je dus niet bestanden die je samen wil organiseren in dezelfde map zetten..
Verplaatsen: nee, dat kan niet. Een partitie heeft een begin en een einde. Bestandsoperaties die de grens overschrijden gaan dus een complete read en een complete write doen in plaats van een adresje of pointer remappen. Een partitie moet ook een aaneen gesloten blok zijn. Je kan dus niet data van partities door elkaar hebben staan op de schijf.
Je moet reizen als er een vol zit als je er wat bij wil zetten. Als je een gewone map hebt, dan stop je daar in wat je maar wil tot je complete schijf vol is.
Goed, mijn kennis van schijfindeling in Windows is vrij basic, dat klopt. Maar laat de TS lekker partities maken als hij dat wil. Je kunt met zwaar technische termen gaan gooien, maar daar schiet niemand iets mee op.johnkeates schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:36:
[...]
Volgens mij weet je niet zo veel van schijven, partities, bestandssystemen of windows af...
Mount Points in Windows: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753321.aspx
NTFS Junctions: MSDN: Hard Links and Junctions (Windows)
Ruimte minder efficient gebruiken: stel dat een van de twee vol is, dan kan je dus niet bestanden die je samen wil organiseren in dezelfde map zetten..
Verplaatsen: nee, dat kan niet. Een partitie heeft een begin en een einde. Bestandsoperaties die de grens overschrijden gaan dus een complete read en een complete write doen in plaats van een adresje of pointer remappen. Een partitie moet ook een aaneen gesloten blok zijn. Je kan dus niet data van partities door elkaar hebben staan op de schijf.
Je moet reizen als er een vol zit als je er wat bij wil zetten. Als je een gewone map hebt, dan stop je daar in wat je maar wil tot je complete schijf vol is.
Zelf vind ik het ook fijn om verschillende partities te hebben, puur voor het overzicht. OS en programma's op 1 partititie, data op een andere. Puur eigen voorkeur. Die voorkeur heeft de TS duidelijk ook. Daar probeer ik hem mee te helpen.
Nog een nadeel, als je een partitie in dit geval als data gebruikt en de andere voor dagelijks gebruik zullen die blocks eerder slijten(even kort door de bocht ik weet dat er meer achter zit), maar zal in Windows automatisch ook blocks van partitie D gebruikt worden voor partitie C zolang de vrije ruimte even groot blijft om positief de wear te beinvloeden?johnkeates schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:06:
[...]
Zeker voor een 1TB nieuwe SSD vind ik dit wel erg belangrijk, dit is niet iets wat je graag over 2 jaar weer wilt gaan vervangen.
Correct me if I'm wrong, ik paste even mijn kennis over partities, windows en ssd's toe in een verhaal wat ik verder niet met onderzoek kan onderbouwen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Esumontere schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:53:
[...]
Goed, mijn kennis van schijfindeling in Windows is vrij basic, dat klopt. Maar laat de TS lekker partities maken als hij dat wil. Je kunt met zwaar technische termen gaan gooien, maar daar schiet niemand iets mee op.
Het is gewoon een kwestie van logisch denken. Je hebt altijd wat vrije ruimte nodig op je partitie, om überhaupt nog wat te kunnen schrijven. Splits jij dus je schijf in tweeën, heb je twee keer die vrije ruimte nodig.
Daarnaast is zo'n splitsing redelijk permanent. Loop jij dus op een van de twee partities tegen de grens aan, de partitie loopt vol, moet je gaan schuiven, of je organisatie omgooien en data toch naar de tweede partitie verplaatsen.
Vroeger was er voordeel van niet te grote partities, zoals betere performance. Dat is tegenwoordig echter niet meer nodig, zeker niet op 1TB. Daarom kun je beter gewoon 1 partitie houden en de bestanden plaatsen in de mappen die ervoor bedoeld zijn (docs/video/music/etc. in je profiel of in public als je wilt delen).
Wel een reden om partities te maken is bijvoorbeeld om een 2e OS te installeren, of de 2e partitie te versleutelen of zo.
Wear leveling is volgens mij een functie van de firmware van de schijf zelf. Wat de impact van partities hierop is, weet ik niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 12-03-2016 22:26 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb het voor de grap nog even nagezocht of ik er iets van kan vinden. Maar behalve dat de 850EVO natuurlijk TRIM heeft SSD 850 EVO 2.5" SATA III 1TB & (sales pdfje van samsung) en Samsung MEX Controller, maar wat de MEX Controller nu precies kan behalve dat die sneller is wordt nergens vermeldt.Room42 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 22:23:
Wear leveling is volgens mij een functie van de firmware van de schijf zelf. Wat de impact van partities hierop is, weet ik niet.
Overigens denk ik niet dat als je echt partities maakt de wear ook hetzelfde zal zijn op de SSD zelve en dat er ook best wel ingewikkelde firmware nodig zou zijn die TRIM combineert met andere software om de 'unused blocks' meer te gebruiken dan anderen.
Ik zou het in ieder geval in 2016+ ten zeerste afraden om partities gebruiken behalve als er een ander OS op moet komen, ik zie namelijk echt geen enkel voordeel.
Ik sluit me eraan bij dat partities niet handig zijn.
Ben je echter uit gewoonte gewend aan partities, bijv voor een bepaald overzicht, dan kan je ook een map maken en die D: noemen. Dat is dan geen partitie, maar lijkt er wel op. Deze heeft dan vervolgens geen van de nadelen van een partitie, en het maken ervan is een fluitje van een cent.
Ben je echter uit gewoonte gewend aan partities, bijv voor een bepaald overzicht, dan kan je ook een map maken en die D: noemen. Dat is dan geen partitie, maar lijkt er wel op. Deze heeft dan vervolgens geen van de nadelen van een partitie, en het maken ervan is een fluitje van een cent.
Pfew wat een hoop reacties, bedankt allemaal!! Ik ben inmiddels terug op aarde na een nieuwe installatie en heb de schijf gepartitioneerd. Ik heb de partitie nodig omdat ik muzikant ben en als de boel een keer in de soep loopt ik mijn stukken niet kwijt ben en gewoon een image over de C:\ heen kan gooien.
Ik mag hopen dat je gewoon een backup van het spul hebt, en niet hoopt op een SSD die nooit stuk gaat.
Partitie als backup... dat is weer een nieuwe. Maar ik ben het eigenlijk helemaal eens met Terw_Dan en johnkeates. Waarom zou je partitioneren, het is geen vorm van backup en er zitten enkel nadelen aan.
Het enige voordeel dat je zou kunnen hebben, is dat als windows stuk gaat, je niet de gehele schijf hoeft te formatteren.
Het enige voordeel dat je zou kunnen hebben, is dat als windows stuk gaat, je niet de gehele schijf hoeft te formatteren.
En dat is excact wat hij aangeeft.M2M schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:19:
Dit is een veel gebruikte reden om te partitioneren.
OEM gebruiken het ook vaak op laptops.
[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 13-03-2016 13:35 . Reden: Spatie ]
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Dit is wel een heel belangrijk punt.M2M schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:19:
Zelf gebruik ik ook partities mede om deze reden.
Het is ook nog eens overzichtelijk maar het belangrijkste is dat als windows een keer in de soep loopt en je dus moet formatteren en opnieuw installeren dat je niet al je data van (in mijn geval) een paar partities kwijt bent (of terug moet kopieren van je backup locatie).
Nu is het gewoon een gevalletje van windows opnieuw installeren en gaan met die banaan.
Al je data is er nog op de andere partities.
EDIT n.a.v. reacties
Ik ben denk ik ook niet helemaal duidelijk geweest (mijn fout).
Mijn SSD heb ik uiteraard (zonder partities) alleen windows en programma's op staan zoals office en photoshop etc.
Daarnaast heb ik 2 HDD's die beide ook door 2-en zijn gehakt (nouja, softwarematig dan
Ik had dit beter moeten formuleren want we praten in dit topic idd over een SSD met partities en dat is iets wat ik dus ook niet zou doen, gewone data gaat gewoon lekker op de HDD want dat vind ik zonde om op een SSD te zetten...
[ Voor 26% gewijzigd door knorde op 14-03-2016 10:31 ]
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Ik weet niet wat het -echt merkbare- voordeel is van je stukken op een SSD in plaats van een harddisk maar ik hoop toch ten zeerste als het je werk of hobby is je ook een andere manier van 'back-uppen' gebruikt.barrie schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:43:
Pfew wat een hoop reacties, bedankt allemaal!! Ik ben inmiddels terug op aarde na een nieuwe installatie en heb de schijf gepartitioneerd. Ik heb de partitie nodig omdat ik muzikant ben en als de boel een keer in de soep loopt ik mijn stukken niet kwijt ben en gewoon een image over de C:\ heen kan gooien.
MrMonkE schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:35:
OEM gebruiken het ook vaak op laptops.
offtopic:
En welke Tweaker gebruikt nu OEM Windows -met de bloatware- op een laptop
.
En welke Tweaker gebruikt nu OEM Windows -met de bloatware- op een laptop

Op een harddisk snap ik dit nog maar waarom niet een passende SSD kopen voor je OS en snelheidsgevoelige applicaties of data en de rest op een andere SSD of harddisk plaatsen. Dan heb je ook geen last van eventueel defecte hardware, als er al geen back-up is.knorde schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:07:
[...]
Dit is wel een heel belangrijk punt.
Zelf gebruik ik ook partities mede om deze reden.
Het is ook nog eens overzichtelijk maar het belangrijkste is dat als windows een keer in de soep loopt en je dus moet formatteren en opnieuw installeren dat je niet al je data van (in mijn geval) een paar partities kwijt bent (of terug moet kopieren van je backup locatie).
Nu is het gewoon een gevalletje van windows opnieuw installeren en gaan met die banaan.
Al je data is er nog op de andere partities.
Na een herinstallatie slaat "OEM" alleen nog op het licentietype, hoor. Ik zie niet precies wat daar Tweaker-onwaardig aan is.True schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:46:
[...]
offtopic:
En welke Tweaker gebruikt nu OEM Windows op een laptop.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Room42 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:50:
[...]
Na een herinstallatie slaat "OEM" alleen nog op het licentietype, hoor. Ik zie niet precies wat daar Tweaker-onwaardig aan is.
offtopic:
Ik doelde meer op de 'OEM' laptop variant met 20+ applicaties die je er gratis en niet bij krijgt. Menig Tweaker gooit er een recover of verse installatie overheen met dan wel niet dezelfde licentie. Maar het ging me meer om het eerst zelf installeren van de laptop alvorens te gebruiken.
Ik doelde meer op de 'OEM' laptop variant met 20+ applicaties die je er gratis en niet bij krijgt. Menig Tweaker gooit er een recover of verse installatie overheen met dan wel niet dezelfde licentie. Maar het ging me meer om het eerst zelf installeren van de laptop alvorens te gebruiken.
Ik gebruik natuurlijk ook nog een interne HDD schijf (2 stuks) als backup waar ik regelmatig mijn muziek heen schrijf. Verder vernieuw ik mijn Windows af en toe met een image als ik hem niet lekker meer vind lopen of in geval van een virus of iets anders hardnekkigs wat mijn systeem blijft plagen.
Maar hoe vaak is dat dan?barrie schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:04:
[...] Verder vernieuw ik mijn Windows af en toe met een image als ik hem niet lekker meer vind lopen of in geval van een virus of iets anders hardnekkigs wat mijn systeem blijft plagen.
Ik download nog wel eens "torrent file" alvorens tot aanschaf van originele software over te gaan. Meestal gooi ik er dan na een maandje of wat even een image er overheen om van alle eventuele onzichtbare rotzooi af te zijn. Het is meer een beetje 'smetvrees', ik vind het gewoon lekker om alles weer fris en schoon te hebben om de zoveel tijd.Room42 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:13:
[...]
Maar hoe vaak is dat dan?Wat haal jij allemaal uit dat je Windows-installatie niet meer lekker gaat lopen? Met een beetje onderhoud en logisch nadenken kun je een Windows-installatie tegenwoordig jaren gezond houden.
Ik ben denk ik ook niet helemaal duidelijk geweest (mijn fout).True schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:46:
Op een harddisk snap ik dit nog maar waarom niet een passende SSD kopen voor je OS en snelheidsgevoelige applicaties of data en de rest op een andere SSD of harddisk plaatsen. Dan heb je ook geen last van eventueel defecte hardware, als er al geen back-up is.
Mijn SSD heb ik uiteraard (zonder partities) alleen windows en programma's op staan zoals office en photoshop etc.
Daarnaast heb ik 2 HDD's die beide ook door 2-en zijn gehakt (nouja, softwarematig dan
Ik had dit beter moeten formuleren want we praten in dit topic idd over een SSD met partities en dat is iets wat ik dus ook niet zou doen, gewone data gaat gewoon lekker op de HDD want dat vind ik zonde om op een SSD te zetten...
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Pagina: 1