Zelf Cat6A SFTP kabel maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 23:12
Hoi iedereen,

Zoals de titel al aangeeft hoop ik hier wat info te vergaren omtrent het zelf maken van Cat.6A SFTP kabels.
Ik heb zelf al voldoende kabels gemaakt met Cat.5E FTP kabel maar ik vind zeer weinig info over SFTP.

Ook het materiaal en hiermee bedoel ik dan de RJ45 connector vind ik niet zo makkelijk terug, ik heb al wat aan het zoeken geweest maar op Conrac (als voorbeeld) maar hier staan enkel wat speciale connectors (industrieel en IPXX).

http://www.conrad.be/ce/n...filterSpecificatie=CAT+6A

Ikzelf gebruikte steeds deze connector om Cat.5E te maken met de shielding:
http://www.conrad.be/ce/n...l-polen-8P8C-Zil?ref=list
http://www.conrad.be/ce/n...zwart-Zwart-Logi?ref=list

Ik vind weinig losse RJ45 stekkers voor Cat.6A en plastieken beschermfolie dat ik me afvraag of dit wel mogelijk is? Ook weet ik bijvoorbeeld niet hoe ik de shielding en folie moet aansluiten om de correcte kabel te maken. Bij de FTP kabel was dit makkelijk, gewoon de folie over de kabel plooien zodat deze bij het nijpen contact maakt met de shielding in de RJ45 stekker.

De vraag is dus of hier iemand info heeft omtrent het zelf maken van SFTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 06:29
voor nood en thuisgebruik kan je altijd zelf een kabeltje maken natuurlijk, zelf gebruik ik deze van conrad, maar "officieel" kan het niet, de bandbreedte over cat6a is 5x die van cat5e (500 t.o.v.100Mhz) waardoor het signaal gevoeliger is voor storingen.

overigens heb ik nog nooit een zelfgemaakte kabel gemeten, (misschien een keer de moeite waard..)

De connector is wat dat betreft ook de zwakste schakel omdat daar de twisting uit de kabel gehaald wordt.

maar waarom zou je SFTP willen gebruiken?

deze lijkt geschikt, hier zit een verlengstuk aan de connectorafscherming die je om de kabelafscherming knijpt

[ Voor 14% gewijzigd door Japidoff op 12-03-2016 16:39 . Reden: toevoeging ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:40
Afgeschermde kabel is alleen zinnig als je last van NEXT storing kunt krijgen.
Dat treed alleen op als je kabels in bossen bij elkaar bind zodat ze elkaar kunnen gaan beinvloeden en dan eigenlijk alleen nog als je 10Gb gebruikt.

Problemen kun je er echter wel mee krijgen als je niet zorgvuldig de aardingsregels toepast om aardlussen te vermijden.

Afgeschermde kabel in thuis situaties is dus onzinnig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Precies wat Ben zegt. Gebruik "gewoon" UTP CAT 6(a). Er zijn genoeg stekkertjes en knijpdingen voor CAT6 kabel.

Shielded en Foil is echt onzinnnig in een huis (heck, mijn 16 jaar oude !!! CAT 5e kabel) trekt gewoon 900 Mbps tussen NAS en PC. Hoger kan niet, want de PC en NAS zijn maar Gbit.

Is Gbit voor jou voldoende? Misschien nu wel, maar over een paar jaar wil je naa 10 Gbit. Nou, dan kan die CAT 6A makkelijk aan.

Maar zelfs Full HD streamen vanaf de NAS "trekt" maar 40 - 80 Mbps..... Dus zelfs als er met 4 man thuis een Full HD film gestreamd gaat worden, is dat max 320 Mbps.... En jij hebt 1000 Mbps liggen.... Genoeg? Dat even ter info....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Ik wil graag voorbereid zijn voor de toekomst en 10Gbit in huis hebben liggen (ik verwacht niet dat het nog 10 jaar duurt voor dit in huis wordt gebruikt). Daarom ga ik ook gebruik maken van Cat.6A kabel omdat dit toekomstgericht beter is.

Waarom SFTP? Gewoon omdat het kan en je kan op Cat6A ook 40Gbit halen (maar wel kortere afstand) als je juiste apparatuur hebt.

Dus er zijn geen Cat.6A RJ45 pluggen beschikbaar omdat zelf knijpen voor 10Gbit niet word gedaan? Enkel Cat.6 die 1Gbit halen kan je zelf nog knijpen?

Verder niemand al eens een SFTP kabel gemaakt (mag ook Cat.5E zijn) want ik heb interesse hoe je de shielding moet maken aangezien dit op de mantel en individuele paren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Los van alles vraag je eerst eens af waarom zou je 10GB in huis nodig hebben? Wat zouden specs voor die NAS moeten zijn om het te kunnen voeden? Het is volgens mij voorlopig vooral backbone techniek voor bedrijven. Lees snelle verbindingen tussen de switches maar meer niet. Mocht ik het verkeerd hebben lees ik het graag.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38

Quakie

quakelen

Totaal offtopic maar het valt mij op dat er hier op GoT steeds meer gereageerd wordt waarom iemand iets voor elkaar probeert te krijgen terwijl dat in mijn ogen dat juist een groot deel van de charme is.

Ik vind het totaal niet raar dat iemand 10Gbit netwerk zou willen bouwen...
Er zijn al diverse NAS modellen die makkelijk 400 a 500MB halen en waar het netwerk dus een serieuze bottleneck is.. Zeker nu andere kant vaker met SSDs uitgerust zijn die in hun eentje ook wel 700 a 1200MB halen.

Kan je het anders niet in fasen doen? Dat alles klaar ligt behalve connector? Ik ben niet zo thuis in netwerken, maar misschien is dat een optie.. Zodra juiste connectors er zijn die je zelf kunt knijpen dat je dan laatste fase afmaakt?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Quakie schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:18:
Totaal offtopic maar het valt mij op dat er hier op GoT steeds meer gereageerd wordt waarom iemand iets voor elkaar probeert te krijgen terwijl dat in mijn ogen dat juist een groot deel van de charme is.

Ik vind het totaal niet raar dat iemand 10Gbit netwerk zou willen bouwen...
Er zijn al diverse NAS modellen die makkelijk 400 a 500MB halen en waar het netwerk dus een serieuze bottleneck is.. Zeker nu andere kant vaker met SSDs uitgerust zijn die in hun eentje ook wel 700 a 1200MB halen.

Kan je het anders niet in fasen doen? Dat alles klaar ligt behalve connector? Ik ben niet zo thuis in netwerken, maar misschien is dat een optie.. Zodra juiste connectors er zijn die je zelf kunt knijpen dat je dan laatste fase afmaakt?
Toch iemand die er inderdaad ook zo over denkt, ik wil vooral zeer toekomstgericht gaan kijken naar mijn netwerk. Met een deftige Switch en degelijke NAS kan je met trunking ook al meer dan 1Gbit maken.

In Fasen werken is zeker een optie, de kabel leggen met voldoende overschot en nu gewoon een mindere connector gebruiken. Alleen ben ik eerder iemand die van begin tot einde alles perfect wil hebben van dag één, daarom ook deze vraag.

Maar ik merk vandaag toch ook in andere topics dat iedereen elkaar probeert te remmen om soms hun "ding" te doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er slechte info komt maar ik heb toch ook al projecten begonnen hier in het Forum (laten aanpraten e.d.) waar ik achteraf toch spijt heb van het werk en geld dat er in is gestoken. Je start een topic met idee A waar iedereen je het afraad en idee B voorstelt, blijkt dat je hier dan weinig response krijgt als je project B start met als gevolg dat je na X tijd de zooi buiten gooit en toch voor idee A gaat wat 10x leuker werkt en meer info over is te vinden.

Dit gezegd zijnde ben ik wel nog steeds dankbaar voor je feedback, versta mij niet verkeerd!
Frogmen schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:06:
Los van alles vraag je eerst eens af waarom zou je 10GB in huis nodig hebben? Wat zouden specs voor die NAS moeten zijn om het te kunnen voeden? Het is volgens mij voorlopig vooral backbone techniek voor bedrijven. Lees snelle verbindingen tussen de switches maar meer niet. Mocht ik het verkeerd hebben lees ik het graag.
Waarom zou ik een Porsche kopen als een goedkope Dacia me ook naar het werk brengt en factor 10 goedkoper is? Omdat dit mooier en sneller is, heb ik dit nodig, nee helemaal niet maar als het kan waarom niet? Als ze morgen de maximum snelheid optrekken op de snelweg van 120km/h naar 200km/h en de minimumsnelheid 120km/h wordt dan zal de Porsche wel toekomstgericht zijn en de Dacia niet waardoor ik een nieuwe wagen moet kopen.

Zoals hierboven gezegd kan je mits trunking e.d. al meer dan 1Gbit pompen over je netwerk. Ik heb wel wat filmmateriaal dat ik via het netwerk probeer te bewerken SSD lokaal is te klein en 500GB+ SSD die goed presteren is te duur. Van zodra het materiaal betaalbaar is voor 10Gbit dan haal ik het in huis en wil ik niet eerst alle muren uitbreken voor nieuwe kabel.

Plus vorige week zag ik dit bericht:
http://tweakers.net/nieuw...or-95-euro-per-maand.html

Dit is weliswaar in NL maar dit bewijst nogmaals dat 10Gbit in opmars bezig is. Het gaat geen jaren meer duren voor dit standaard in huis binnenkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Toon-VA op 14-03-2016 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb in m'n nieuwe huis Cat6 SFTP onder de vloer doorgetrokken (van meterkast naar m'n bureau in de woonkamer). Hier heb ik gewoon clipjes voor gebruikt die met een RJ45tang te knijpen waren (niet die heel plastic dingen, maar wel met metalen omhulsel).

De voornaamste reden is dat ik erg goedkoop CAT6 SFTPkabel op de kop kon tikken, maar vond het wel handig, de bekabeling in m'n huis is tenminste fatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
TERW_DAN schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:03:
Ik heb in m'n nieuwe huis Cat6 SFTP onder de vloer doorgetrokken (van meterkast naar m'n bureau in de woonkamer). Hier heb ik gewoon clipjes voor gebruikt die met een RJ45tang te knijpen waren (niet die heel plastic dingen, maar wel met metalen omhulsel).

De voornaamste reden is dat ik erg goedkoop CAT6 SFTPkabel op de kop kon tikken, maar vond het wel handig, de bekabeling in m'n huis is tenminste fatsoenlijk.
Mag ik vragen hoe je de shielding hebt genepen? Je zit namelijk met shielding op de paren en op de mantel zelf. Ik vraag me af of de shielding op de paren geen probleem geeft bij de RJ45 connector aangezien je de pinnen toch op een juiste lijn moet leggen en er haast geen speling is.

Bij gewone FTP kabel zorg ik er voor dat de shielding rond de mantel buigt zodat als de connector er over gaat deze in contact komt met de metalen RJ45 connector (op de plaats van je trekontlasting) en je dus zo een perfect kabel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12

Rmg

de stekkers zijn er wel, zie ook

http://www.netwerkkabel.e...Niimz9AECowIHcaAiM68P8HAQ

En hier is een instructie van een kabelaar die Shielder Cat6A Connectors knijpt

http://www.cablinginstall.../how-to-terminate-6a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Toon-VA schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:58:
[...]

Waarom zou ik een Porsche kopen als een goedkope Dacia me ook naar het werk brengt en factor 10 goedkoper is? Omdat dit mooier en sneller is, heb ik dit nodig, nee helemaal niet maar als het kan waarom niet? Als ze morgen de maximum snelheid optrekken op de snelweg van 120km/h naar 200km/h en de minimumsnelheid 120km/h wordt dan zal de Porsche wel toekomstgericht zijn en de Dacia niet waardoor ik een nieuwe wagen moet kopen.

Zoals hierboven gezegd kan je mits trunking e.d. al meer dan 1Gbit pompen over je netwerk. Ik heb wel wat filmmateriaal dat ik via het netwerk probeer te bewerken SSD lokaal is te klein en 500GB+ SSD die goed presteren is te duur. Van zodra het materiaal betaalbaar is voor 10Gbit dan haal ik het in huis en wil ik niet eerst alle muren uitbreken voor nieuwe kabel.

Plus vorige week zag ik dit bericht:
http://tweakers.net/nieuw...or-95-euro-per-maand.html

Dit is weliswaar in NL maar dit bewijst nogmaals dat 10Gbit in opmars bezig is. Het gaat geen jaren meer duren voor dit standaard in huis binnenkomt.
Leuke vergelijking maar als je het wil vergelijken koop je nu alvast banden die 400 km per uur kunnen want misschien kan je het straks rijden als de auto ervoor is. Oh ja de Bugati is er al dus het komt zeker wel.
Snap best dat je op de toekomst voorbereid wil zijn enzo maar toch. En waarom dan geen glas in je huis leggen, gewoon omdat het kan! ;) ;)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Toon-VA schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:06:
[...]

Mag ik vragen hoe je de shielding hebt genepen? Je zit namelijk met shielding op de paren en op de mantel zelf. Ik vraag me af of de shielding op de paren geen probleem geeft bij de RJ45 connector aangezien je de pinnen toch op een juiste lijn moet leggen en er haast geen speling is.

Bij gewone FTP kabel zorg ik er voor dat de shielding rond de mantel buigt zodat als de connector er over gaat deze in contact komt met de metalen RJ45 connector (op de plaats van je trekontlasting) en je dus zo een perfect kabel hebt.
Wat we hebben gedaan is het plastic die de aders scheidt er een flink eind tussenuit getrokken (dus de kabels strippen op +- 10cm zodat je lekker de werkruimte hebt), de foiling verwijderen van de aders op de gewenste lengte, zodat die net iets korter is dan de daadwerkelijke aders (want die schuiven toch helemaal voorin de connector).
En de metalen shielding vervolgens om de mantel draaien zodat die contact maakt met het metalen dingetje in de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Frogmen schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:10:
[...]

Leuke vergelijking maar als je het wil vergelijken koop je nu alvast banden die 400 km per uur kunnen want misschien kan je het straks rijden als de auto ervoor is. Oh ja de Bugati is er al dus het komt zeker wel.
Snap best dat je op de toekomst voorbereid wil zijn enzo maar toch. En waarom dan geen glas in je huis leggen, gewoon omdat het kan! ;) ;)
Natuurlijk zou glas nog beter zijn maar zo ver krijg je mij niet hoor ;)
Gewoon alleen al de kabel in je huis kost een fortuin (daar komt de Bugati kijken) en zit je nog met de tig verschillende connectors, type kabels, zeer lastig (zelf) te monteren (ik kan geen glas lassen) en nog eens gevoelig voor knikken of buigen. Verder heb je geen enkel consumenten laptop die standaard fiber netwerk ondersteund en dit zie ik in de toekomst ook niet gebeuren.

Kabel netwerk over UTP zal wel nog een upgrade krijgen voor ondersteuning naar 10Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je verwacht duidelijk wel een consumentenlaptop met 10GB ? Ik niet namelijk zelfs geen PC om de hele simpele reden dat de rest van de computer voorlopig nog te traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Hoezo niet? Oke in een laptop zal nog wel even duren ja maar Intel heeft deftige 10gb netwerk kaarten hoor... zie niet in waarom een PC met een juiste SSD dat niet aan zou kunnen? Mijn macbook uit 2013 doet al 700MB en huidige versie haalt al over de 1000MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Frogmen schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:27:
Je verwacht duidelijk wel een consumentenlaptop met 10GB ? Ik niet namelijk zelfs geen PC om de hele simpele reden dat de rest van de computer voorlopig nog te traag is.
De snelheid van de computer staat toch niet onmiddelijk in lijn met het netwerk? Om bestanden van A naar B te transfereren heb je geen i7 met 16GB RAM en 10 PCIe SSD's in RAID0 nodig. Ik wil gewoon maar zeggen dat het toekomst is voor minder dan 10 jaar. Er zijn al enkele desktops die je zo kan kopen bij HP en Dell die 10Gbit aan boord hebben, dit zijn momenteel wel nog modellen die als "Workstation" worden aangeduid maar zo verschuift alles naar de gewone consumentenmarkt (zie maar naar elke technologie in het verleden "Bedrijfsleven" --> "Thuisomgeving").

Kijk naar dit voorbeeld:
http://www.sonnettech.com/product/twin10g.html

Dit is nu nog een losse adapter maar geeft het nog de nodige tijd om te evolueren en het zit ingebakken in je chip en hebt verder geen losse adapter nodig. Alle macbook's van bouwjaar X hebben dit standaard aan boord en zelfs modellen met Windows zijn ook al op de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Toon-VA op 14-03-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ja klopt maar wat kost dat en hoe vaak gebruik je het. Is het niet logischer om je nas rechtstreeks met thunderbolt te verbinden, dat is er al en werkt gewoon. Zeker omdat ook omdat een 10GB switch nog € 1000,- kost samen met je specifieke netwerkkaarten een forse investering. Dus nee ik denk dat de behoefte voor de consumenten markt er voorlopig niet is waardoor de prijzen hoog zullen blijven. Misschien als straks 4k video gemeengoed is maar dat zal ook nog even duren de kosten zijn simpelweg te hoog.

[ Voor 52% gewijzigd door Frogmen op 14-03-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik kan me de tijd nog herinerren dat ik met een losse PCMCIAkaart werkte met een 3Com netwerkkaart (10Mbit) omdat mijn notebook geen netwerk aansluiting had (enkel een modem). Het model erna had al een 100Mbit ding, inmiddels zit ik hier op 1Gbit op m'n notebook, ik denk dat ik 't ook nog wel mee ga maken dat er 10Gbit connectoren gaan komen op notebooks. Als je nu kabels gaat trekken in je woning (waarbij ik voor mezelf er vanuit ga dat ik daar de komende 20 jaar wel wil wonen), dan doe ik het liever in 1 keer goed.

Misschien is 1Gbit voor nu nog zat, maar over 10 jaar is 10Gbit misschien wel erg handig/noodzakelijk. En als je nog een keer 10 jaar verder bent dan is 10Gbit misschien al wel weer traag, maar dat zijn wel zo'n beetje de tijden waar het overgaat als je kijkt naar de levensduur van een huis (dus hoe lang je er in wilt wonen). Ik ben blij dat ik die paar uurtjes bezig ben geweest om alles goed aan te sluiten, de komende jaren zit ik goed met m'n CAT6 SFTP netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thunderbolt is ook een investering, en vaak wil je en kan je NAS niet direct bij je PC.

Je zou switch probleem nog kunnen omzeilen omdat sommige 10Gb adapters 2 aansluitingen hebt, Sluit je beiden apparaten direct aan. Andere kabel sluit je aan op switch. Dan heb je een directe 10Gb lijntje :) en 1Gb lijntje naar overige apparaten in je netwerk.. Wel even klussen in windows om te zorgen dat de 10Gb lijn als default gepakt wordt ;)

Paar 100 euro om early adopter te zijn vind ik nog meevallen als investering /hobby.. maar goed is ieder voor zich. Ik heb uit mijn hoofd tegen de 400 a 500euro betaald voor een SSD in 2008...dat zal ook niet iedereen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
TERW_DAN schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:02:
Ik kan me de tijd nog herinerren dat ik met een losse PCMCIAkaart werkte met een 3Com netwerkkaart (10Mbit) omdat mijn notebook geen netwerk aansluiting had (enkel een modem). Het model erna had al een 100Mbit ding, inmiddels zit ik hier op 1Gbit op m'n notebook, ik denk dat ik 't ook nog wel mee ga maken dat er 10Gbit connectoren gaan komen op notebooks. Als je nu kabels gaat trekken in je woning (waarbij ik voor mezelf er vanuit ga dat ik daar de komende 20 jaar wel wil wonen), dan doe ik het liever in 1 keer goed.

Misschien is 1Gbit voor nu nog zat, maar over 10 jaar is 10Gbit misschien wel erg handig/noodzakelijk. En als je nog een keer 10 jaar verder bent dan is 10Gbit misschien al wel weer traag, maar dat zijn wel zo'n beetje de tijden waar het overgaat als je kijkt naar de levensduur van een huis (dus hoe lang je er in wilt wonen). Ik ben blij dat ik die paar uurtjes bezig ben geweest om alles goed aan te sluiten, de komende jaren zit ik goed met m'n CAT6 SFTP netwerk.
Ik deel je mening volledig, liever één keer alles open leggen en dan voldoende kabel voorzien zodat je overal genoeg aansluitingen heb en de komende jaren niet wakker hoeft te liggen.

Genoeg off topic met het waarom wel en waarom niet verhaal en terug naar de kabel. Ik hoop hier verder nog info tegen te komen omtrent de bekabeling en het nijpen van de connectors :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Zelf knijpen: Niet doen :) De kans dat je iets knijpt dat door de certificering heen komt is erg klein, en of het is een gigantische *piep*klus, of je krijgt gigantische stekkers waarvan je er weer geen twee naast elkaar in een switch krijgt.

Beter monteer je het af op een wandcontactdoos of patchpaneel, die zijn er wel voor gemaakt zelf de kabel te monteren. Van de WCD naar de computer of van het patchpaneel naar de switch neem je prefab kabels :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat 6 kan 10Gb aan met een maximun lengte van 55m, volgens mij meer dan voldoende voor een woonhuis.

RJ45 stekker voldoen niet voor 10Gb dus daarmee kun je geen 10Gb gebruiken.

Afscherming is zinloos in een woonhuis waar nooit kabelbundels liggen.
Afscherming geeft een grote kans op aardlussen als je dat verkeerd aanlegt, met als potentieel gevolg onduidelijk te traceren problemen.

Verwerken van dubbel afgeschermde kabel is bijzonder lastig als je niet de juiste tools hebt en connectors aanknijpen is op een gewone cat 6 kabel al af te raden.

Connectors knijp je alleen aan 'stranded' kabel, maar zoals door Paul al gezegd, patchkabels koop je gewoon kant en klaar voor heel weinig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Ben(V) schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:49:
Cat 6 kan 10Gb aan met een maximun lengte van 55m, volgens mij meer dan voldoende voor een woonhuis.

RJ45 stekker voldoen niet voor 10Gb dus daarmee kun je geen 10Gb gebruiken.
Daarom dus de vraag voor specifiek Cat.6A omdat deze 10Gb op 100m doet :)
Verder kom ik toch nog voldoende 10Gbit kabel en aansluitingen tegen die gewoon RJ45 doen.
Ik vind zelfs switchen met 10Gbit poorten die gewoon over UTP RJ45 werken dus ik weet niet waar je hebt gelezen dat 10Gbit en RJ45 niet samen gaan?

Goed dan neem ik inderdaad prefab patchkabel van de WCD naar de apparatuur omdat zelf nijpen geen optie is. Hoe zit het dan met de aansluiting van de WCD en patchpaneel met Cat.6A kabel? Als de connector knijpen al een lastig klusje is heb je dan ook speciaal materiaal voor Cat.6A patchpaneel en WCD nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hetzelfde als bij een Cat5e WCD / patchpaneel :) Een DOGGER / LSA tang, en waarschijnlijk wat schroevendraaiers en een striptang / mesje...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Toon-VA schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:03:
[...]

Daarom dus de vraag voor specifiek Cat.6A omdat deze 10Gb op 100m doet :)
Verder kom ik toch nog voldoende 10Gbit kabel en aansluitingen tegen die gewoon RJ45 doen.
Ik vind zelfs switchen met 10Gbit poorten die gewoon over UTP RJ45 werken dus ik weet niet waar je hebt gelezen dat 10Gbit en RJ45 niet samen gaan?

Goed dan neem ik inderdaad prefab patchkabel van de WCD naar de apparatuur omdat zelf nijpen geen optie is. Hoe zit het dan met de aansluiting van de WCD en patchpaneel met Cat.6A kabel? Als de connector knijpen al een lastig klusje is heb je dan ook speciaal materiaal voor Cat.6A patchpaneel en WCD nodig.
Ik betwijfel of je zo wie zo veel 10Gb netwerken over koper tegenkomt en RJ45 is gewoon niet gecertificeerd door de ieee (dezelfde instantie die de CAT specs vastlegd).

Er liggen een aantal voorstellen voor de 10Gb koper connetor op tafel zoals een CX, Tera en een gemodificeerde RJ45 connector, waarbij de aderparen in de vier hoeken van de connector zitten in plaats van op een rij naast elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Ik heb geen toegang tot de brondocumenten (daar vragen ze geld voor :P ), maar IEEE 802.3an-2006 (10GBASE-T) lijkt toch echt 8P8C ( "RJ45") te gebruiken? De CAT cabling standards worden door de TIA uitgeven, niet door IEEE :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Paul schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:13:
Ik heb geen toegang tot de brondocumenten (daar vragen ze geld voor :P ), maar IEEE 802.3an-2006 (10GBASE-T) lijkt toch echt 8P8C ( "RJ45") te gebruiken? De CAT cabling standards worden door de TIA uitgeven, niet door IEEE :)
Ik heb op het werk al voldoende 10Gbit switch en kabel gezien die met afgeschermde Cat.6A kabel werken en een RJ45 connector hebben dus ik was "vrij" zeker dat het kon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als je even Googled zie je dat je de SFTP kabel altijd afmonteerd op een female connector. Dus ja als je het wilt kan het wel je moet alleen wel ook voor goede aarding zorgen. Maar dat is geen probleem want je wilt toch alleen nog maar geaarde stopcontacten in huis. Hier een mooi filmpje YouTube: Category 6A S/FTP/ F/UTP Connector - Giganet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ah, niet alles gebruikt LSA... Die tang in een eerdere post van mij doet alleen LSA, de keystone in het filmpje gebruikt weer iets heel anders :)

het beste kijk je bij de specs van je WCD / patchpaneel hoe je het aan moet sluiten :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Toon-VA schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 12:06:
[...]

Ik heb op het werk al voldoende 10Gbit switch en kabel gezien die met afgeschermde Cat.6A kabel werken en een RJ45 connector hebben dus ik was "vrij" zeker dat het kon :)
Wat kan werken en wat genomeerd is zijn twee heel verschillende dingen.
Ik het 1Gb verbindingen over CAT3 zien werken, maar wat zegt dat?

Wat heeft het voor nut om een kabel te hebben die per aderpaar is afgeschermd en die je daarna in een connector zonder afscherming pal naast elkaar legt.

En noch de TIA noch de IEEE (zijn beiden norm instanties) hebben een RJ45 voor 10Gb gecertificeerd en dat zal in de huidige vorm ook nooit gebeuren.
De enige certificering die er momenteel is, komt van fabrikanten en die doen voornamel CX voor 10Gb koper en en AMP (ofewel TE) heeft een RJ45 compatible connector die de aderparen in de hoeken ver uit elkaar plaats.

Pagina: 1