Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Keuze tussen een Chromebook of Laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Afgelopen maand is mijn laptop kapot gegaan en ben ik op zoek naar een vervanger. Op mijn vorige laptop speelde ik ook games e.d., maar wil dit puur voor de studie/stage gebruiken.

Wat moet het kunnen/is belangrijk?

- Snelle opstart
- Word
- Powerpoint
- Excel
- Dropbox/Cloud
- Multi browser gebruik
- Youtube filmpjes (Ben als stagiair docent bezig, dus wil zonder problemen filmpjes kunnen afspelen
- Lange accuduur
- 2 jaar kunnen mee gaan zonder echt snelheid te verliezen. Daarna is er weer ruimte voor vervanging.
- Kunnen koppelen aan een beamer (VGA/HDMI, eventueel met verloopje als niet anders kan)
* Evt Netflix kunnen gebruiken tijdens vervelen 8-)

Wat is het budget??

Het liefste ergens tussen de 300-400 euro.

Scherm grootte?

13-14''. 15 vind ik al wat aan de grote kant.

Zelf heb ik al een tijdje rond lopen snuffelen, en leek mij een Chromebook interessant. Nu is het alleen zo dat ze in winkels niet erg veel lof spreken er over, en dat ''de hype'' ondertussen weg is omdat ''laptops van dezelfde prijsklasse minstens net zo goed zijn tegenwoordig''. Er zijn dus steeds minder van te vinden.

Wat raden jullie mij aan, en hebben jullie eventueel voorbeelden?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Wesley

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een Chromebook kenmerkt zich door het gebruik van ChromeOS en een ARM-gebaseerde processor (vaak een Tegra chip).
Daar draait geen Excel/Word/Powerpoint op. Dus een Chromebook valt op die vereiste alleen al af.

En ja, qua hardware kan je voor hetzelfde geld een Windows laptop krijgen die krachtiger is. De Chromebook valt een beetje tussen wal en schip. Het is meer een soort grote tablet met een toetsenbord en een speciaal besturingssysteem wat je software opties beperkt houdt.

Net zoiets als netbooks met Android er op. Ook zoiets wat tussen wal en schip valt.
Echter heeft een netbook met Android nog het voordeel dat er veel meer software opties beschikbaar zijn en het dus weldegelijk een nuttiger apparaat is dan een Chromebook.

Anyway, als ik de gewenste specs in de pricewatch gooi, kom ik uit op iets als dit:
pricewatch: Lenovo E31-70 80KX015VMH
Zo'n beetje t snelste wat er te vinden is rond de 400 euro. Enige is dat ik t geheugen wat krap vindt. Daar mag nog wel een reepje van 2GB bij.
Maar verder? Lijkt me prima voor jouw toepassingen.

Edit:
Of dit ding. Prijs-prestatie een echte powerhouse: pricewatch: HP EliteBook 8460p (LG741EA)
Nadeel: het is een refurbished apparaat als je even verder klikt naar de winkel waar hij te koop is.
Maja, wel een heleboel laptop voor heel weinig geld.
Dus als refurb je niet stoort, dan zeker deze.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 16:17 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik begreep idd dat er geen directe word pakket op stond maar dat je het wel met online apps kon werken?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:17:
Ik begreep idd dat er geen directe word pakket op stond maar dat je het wel met online apps kon werken?
ChromeOS is in essentie een glorieuze webbrowser. En ja, voor veel dingen zijn online oplossingen te vinden.
Denk aan Google Docs, het online Office pakket van Google.
Betekent echter wel dat je altijd een internet verbinding nodig hebt om aan je documenten te werken. Weet je zeker dat je zoiets zou willen? En hoe frustrerend vind je het om met een trage internet verbinding te werken? Met een Chromebook zit je nagenoeg altijd vast aan internet voor alles wat je doet. Traag internet? dan werk je per defintie ook traag op dat ding.

Als het gaat om 'office kost geld', onder Windows kan je er nog mee weg komen om b.v. OpenOffice, LibreOffice, StarOffice of iets anders gratis/opensource te installeren.
En dat heb je dan ook permanent beschikbaar, ook zonder internet verbinding.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm daar heb je wel een punt ja. Office kan ik sowieso al gratis krijgen, dus dat is geen probleem. Maar snap wel wat je bedoeld. Begreep dat meeste chromebooks ook gecapped waren op 3MB wireless snelheid. Ik zal eens naar de linkjes gaan kijken 8-)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:29:
Hmm daar heb je wel een punt ja. Office kan ik sowieso al gratis krijgen, dus dat is geen probleem. Maar snap wel wat je bedoeld. Begreep dat meeste chromebooks ook gecapped waren op 3MB wireless snelheid. Ik zal eens naar de linkjes gaan kijken 8-)
Ah ja, Office en studentenlicenses. Ideaal :)

Of Chromebooks gelimiteerd zijn op WiFi snelheid durf ik zo niet te bevestigen.
Ik vind er ook niets over terug op internet eigenlijk.
Eitherway, als alles via WiFi moet, inclusief je tekstverwerker gebruiken, is het sowieso trager als starten vanaf een harddisk of SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Ja leuk hè studenten licenses ^_^

Gecapped is misschien niet juist, maar de wirelesscomponentent in de laptops zijn gewoon heel crap heb ik begrepen. Misschien is het onzin though, idk.

Thanks voor de info in ider geval!

• Pekka91166
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 10:29
Ok,
even ter informatie:
Moderne, goede CHromebooks zoals: Dell 13", Toshiba 13" en Acer 15" modellen zijn uitgerust met de moderne en zeer energiezuinige generatie Intel Broadwell CPU's en vaak in 3205/3215U, Core-i3 of Core-i5 varianten. De Celeron 3205/3215 zijn meer dan snel genoeg!

Alle drie hebben een FHD IPS-scherm, (1920x1280) , goede inkijkhoeken, in het geval van de Dell en de Acer een mat scherm, de Toshiba heeft een glanzend scherm. De Toshiba heeft zoń ongelooflijk goed scherm, daar kan praktisch geen enkel normaal IPS-scherm tegenaa ( Delta-E van minder dan 0,4 is extreem goed qua kleurweergave en toont meer dan 100% van sRGB kleurruimte)

Praktisch alles wat je in een browser kunt doen, of het nou Netflix is of Google Docs,, Google Spreadsheet, maar ook Word 365, Excel 365 etc. werkt gewoon. Ik ben nog steeds verbaasd wat op een Browser-gebaseerd OS allemaal werkt.

Ik heb hier zelf zowel Mac's, Windows machines (desktops en laptops, ook Surface 2 & Pro 2) en sinds kort een Chromebook en ik moet eerlijk zijn: Voor mij GEEN specifieke Windows laptop of machine meer.

Voordelen Chromebook: AAN in 3 seconden, en dat is daadwerkelijk AAN, waanzinnig energiezuinig, op mijn Acer 15" CB5-571 met 4Gb en 32Gb SSD ( EURO 389,00 advies) heb ik nu zo'n 25 tabbladen open staan en daarnaast nog Evernote open, Chrome RemoteDesktop is verbonden met mń WIndows TerminalServer, waardoor ik alsnog een aantal primaire zakelijke Windows-applicaties heb draaien op de zaak (in de cloud).

Werken Offline: gaat wel degelijk, maar dan werkt uiteraard Office365 NIET.
Maar de Google Docs applicaties werken wel degelijk offline, er is een offline Gmail-versie etc.
Notities maak ik altijd in Evernote en worden zodra je weer verbonden bent uiteraard gesynced met al m'n andere apparaten.

Wifi-snelheid: 146Mb down, 38Mb up, net gemeten met speedtest. En dat dus over Wifi. Je kunt ook een USB-to-Ethernet dongle gebruien, maar waarom zou je.

Netfliex net nog even getest, werkelijk als een zonnetje!

ChromeOS is een verademing als je wilt browsen, EN wilt werken/typen, hetgeen op een willekeurige Android/iPad gewoon waardeloos werkt. Android veel getest met Tablet met toetsenbord, maar is het toch allemaal net niet. Echte stukken type etc werkt dan gewoon niet, om maar niet te spreken van een iPad waartypen helemaal een ellende is.
Het werkt voortreffelijk op een Chromebook, maar dat is dan ook gewoon een laptop met zeer efficient OS. Met beperkingen, maar die vallen in de praktijk zo enorm mee.

Wil je het eens proberen? Je kunt ook kijken bij neverware.com, die hebben een Chromium-distributie, 99,9% de experience van ChromeOS, en dat werkt op het gros van de pc's en laptops van de afgelopen 5-7 jaar. Werkt ook gewoon vanaf USB-stick.

Of gewoon eens in een goede winkel gaan kijken en proberen.

Aankooptip: Iets duurder, maar in mijn ogen de beste Chromebook momenteel: Dell 13" met FHD, i3 en 4Gb geheugen, die kun je upgraden naar 16Gb RAM. EN de interne m2.SSD van 32Gb is bij mij al vervangen door een 265Mb versie.
Windows 10 loopt prima op mijn Acer Chromebook 15", alleen heb ik weer even terug geflashed naar puur Chrome. De ongelooflijk snelle ervaring met CHromeOS is gewoon nog beter dan Win-10.
Ik wacht even op een Dual-boot BIOS en dan is het voor mij helemaal compleet ( al vraag ik me steeds meer af waarom ik Win 10 oop mijn Chromebook nodig heb....)
JA, Windows 10 (in mijn geval 10 Pro) loopt al prima op een aantal Chromebooks (net als Linux, zelfs OS-X :-) )

[ Voor 13% gewijzigd door Pekka91166 op 13-03-2016 12:30 ]

Pagina: 1