Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deechte
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-07 15:10
Aangezien ik al vele goede adviezen voorbij heb zien komen in topics waar mensen een carrièreswitch willen maken of een opleiding willen gaan doen, heb ik besloten om mijn vraag hier ook te stellen.

Momenteel ben ik werkzaam als helpdeskmedewerker bij de grootste kabelmaatschappij in Nederland (rara wie zou dat zijn) en dan heb ik het over de Klantenservice, niet de interne IT afdeling. Met enige regelmaat versterk ik de tweedelijns afdeling en geef ik advies aan medewerkers van deze afdeling.

Ik ben ondertussen 26 jaar en heb voor mijn gevoel dat ik qua werk vast zit. De oorzaak daarvan weet ik ook: ik heb een MBO2 elektricien diploma verworven via werken-leren, omdat ik 10 jaar geleden dacht dat ik het allemaal wel wist. Gelukkig is er een lampje gaan branden en het wordt tijd om mezelf een schop onder mijn hol te gaan geven (nu het nog kan)!

Het plan is als volgt:
1: 18+ toets doen om MBO4 ICT-beheerder te kunnen starten via het LOI.
2: Na MBO4 opleiding HBO Bachelor Informatica doen via het LOI. Na het behalen van de propedeuse kan ik kiezen welke hoofdfase ik wil doen. Mijn voorkeur nu gaat uit naar Technische Informatica.

Ik twijfel nog of ik de klassikale variant ga doen of de volledige thuisstudie. Ik moet nog uitzoeken of de kwaliteit van de klassikale variant zo'n groot verschil heeft dat het het waard is. De stage voor de MBO4 opleiding kan ik waarschijnlijk op mijn werk doen bij de IT afdeling. Voor de HBO opleiding denk ik dat het ook geen probleem is.

Mijn vraag:
Als ik de 18+ toets ga doen om op MBO4 in te stromen sla ik voor mijn gevoel een hoop cruciale informatie over. In de opleiding MBO3 Medewerker Beheer ICT zitten een aantal modules die vanzelfsprekend niet in de MBO 4 opleiding zitten zoals:
- CompTIA A+
- CompTIA Netwerk+
- Windows 7 Configuring 70-680
- Windows 7 Enterprise desktop admin 70-686

Ga ik deze certificaten missen als ik de MBO4 opleiding ga starten en stage moet lopen?

Ik ben me er van bewust dat het zwaar gaat worden na zo'n lange tijd geen studie te hebben gevolgd en dat mijn sociale leven er onder gaat lijden, maar het is nu of nooit.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Je zou ook 21+ toets kunnen doen voor HBO. Er zijn ook HAVO studenten die beginnen met HBO-ICT zonder veel ICT voorkennis. Ik zou geen LOI doen tenzij jij van jezelf weet dat je discipline daarvoor hebt. Deeltijd/duaal lijkt mij een betere optie.

Die zaken op niveau 3 ga je niet missen. Die certificaten kan je namelijk ook doen zonder opleiding en dan heb je aan Windows 10 meer.

Comptia A+ is basis van computers, als je computer kan bouwen heb je dat niet nodig. Netwerk+ is een opstap voor CCNA.

Als je toch LOI wilt doen probeer de certificaten te halen die je voor je opleiding moet doen voordat je eraan begint. Dan krijg je vrijstellingen en kan je eigen discipline testen.

[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 12-03-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deechte
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-07 15:10
Thanks voor het meedenken. 21+ toets heb ik overwogen, maar ben bang dat ik eerst mijn niveau voor rekenen omhoog moet trekken. Ik heb besloten om in ieder geval de 18+ toets te doen. Als ik die met twee vingers in mijn neus haal, kan ik altijd nog nadenken over de 21+ toets.

Zodra ik voor HBO ga oriënteren neem ik duaal en deeltijd zeker mee in mijn overweging. Dit zal dan ook afhangen hoe het er voor staat op mijn werk. In ieder geval vanmiddag proberen om met HRM een gesprek te krijgen.

Bedankt voor de tip om eerst certificaten te gaan halen. Ik ga deze maand nog examen doen voor ITIL en wil ook CompTIA Network via thuisstudie gaan doen. Boeken heb ik toch al liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
De route via MBO4 naar HBO lijkt me tergend langzaam. En dan zit je met een opleiding waar het aanbod overgroot is en veel mensen alsnog op de helpdesk zitten...

Waarom niet direct HBO proberen? Als rekenenwiskunde het probleem is dan lijkt een zeer gerichte bijspijkeractie om wiskunde op HAVO examenniveau te brengen nuttiger. Er is vast wel een docent te vinden die daarbij kan helpen in combinatie met zelfstudie. Als je het niveau hebt dan moet dat binnen een aantal maanden kunnen.

Een duale HBO opleiding lijkt me zeer geschikt indien de kans zich aandient.

Focus is essentieel dus kies: een opleiding of certificaten. Ik zou in deze levensfase het eerste sterk adviseren boven het tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

deechte schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:44:
[...]

Thanks voor het meedenken. 21+ toets heb ik overwogen, maar ben bang dat ik eerst mijn niveau voor rekenen omhoog moet trekken. Ik heb besloten om in ieder geval de 18+ toets te doen. Als ik die met twee vingers in mijn neus haal, kan ik altijd nog nadenken over de 21+ toets.

Zodra ik voor HBO ga oriënteren neem ik duaal en deeltijd zeker mee in mijn overweging. Dit zal dan ook afhangen hoe het er voor staat op mijn werk. In ieder geval vanmiddag proberen om met HRM een gesprek te krijgen.

Bedankt voor de tip om eerst certificaten te gaan halen. Ik ga deze maand nog examen doen voor ITIL en wil ook CompTIA Network via thuisstudie gaan doen. Boeken heb ik toch al liggen.
Niet goed kunnen rekenen hoeft geen probleem te zijn, misschien wel voor de toets maar bij HBO-ICT op Windesheim krijg je niet echt wiskunde. Ik weet van studenten in het derde jaar die de toets hebben gedaan voor business & IT Management, want daar zat geen wiskunde in, omdat je in het eerste jaar toch hetzelfde krijgt bij alle richtingen en die zijn daarna technische informatica gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 14-03-2016 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb zelf ook rond die leeftijd een keuze gemaakt en dacht ook dat HBO te zwaar zou zijn.
Toen avondopleiding MBO4 gedaan in 2 jaar en daarna 4 jaar HBO voltijd. De periode was erg zwaar, geen vrije tijd en weinig geld.
Tijdens het traject heb ik mij wel eens afgevraagd waar ik nu eigenlijk mee bezig was, op mijn 33 nog een voltijdse HBO. Nu heb ik afgelopen zomer mijn papiertje gehaald en het was de beste keuze van mijn leven, veel leuker werk nu en veel betere inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-07 10:50
Na mijn MBO4 ICT beheer ben ik ook gaan werken als servicedesk medewerker. Tijdens deze baan ben ik HBO Technische informatica via LOI gevolgd die ik in oktober heb afgrond.

Ook ik twijfelde ik het HBO niveau kon dus had ik zoveel mogelijk certificaten (Exin, Microsoft en Cisco)
los gehaald. Deze kon naderhand als vrijstelling aanvragen.

Zelfstudie is zwaar. Ik woonde thuis en werkte 4 dagen soms zelfs 3 dagen per week en hoefde mij nooit te vervelen. Hou rekening dat als je bijv om 17:00 thuis komt werk, nog moet gaan leren.
In totaal heb ik 5 jaar over de opleiding gedaan en ben er hartstikke trots om. Ik ben zo goed als zeker aangenomen op een functie waarvoor ik met MBO nooit in aanmerking kwam.

Eng en streng

Pagina: 1