Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-09 14:38
Eind vorig jaar werd ik door een kennis gevraagd om een "simpele" website bouwen voor zijn evement. Een soort van zelfgemaakte Wipeout versie voor ploegen van ongeveer 10 man, maar dit geheel terzijde.

Ondertussen is de website al een tijdje online, de inschrijvingen lopen op zijn einde. Vooraf heb ik duidelijk gemaakt dat ik dit niet gratis ging doen, maar gezien de eisen nogal wat vaag waren, en er achteraf nogal wat wijzigingen zijn geweest, was het moeilijk om er op dat moment al een prijs/bedrag op te plakken.

Hosting hebben ze zelf voorzien, een simpele LAMP stack waar ik dan de site naar kon uploaden. De site bestaat kort samengevat uit volgende delen:
  • Een tiental pagina's (info, contact, media, FAQ, etc)
  • Inschrijvingspagina die via PHP automatische mails verstuurt met alle info van de deelnemers
  • Geen database
  • Bootstrap template als core gebruikt, maar uiteraard wel (redelijk) wat wijzigingen op aangebracht
Ik heb zelf al wat lopen zoeken naar wat prijzen, en ik kom vrij snel uit bij prijzen met 4 getallen, maar gezien de site niet erg complex is vind ik dit wat overdreven. Dit betekent echter niet dat er geen tijd is in geslopen. Ik zou in totaal toch wel 3-4 dagen schatten. In de toekomst volgen er ongetwijfeld nog wat (kleine) aanpassingen en eventuele uitbreidingen éénmaal het event is afgelopen (foto gallery, uitslagen etc)

Welke prijs lijkt jullie redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Ligt aan de kwaliteit die geleverd wordt. Prijzen variëren van 5 euro p/u tot 100 euro p/u.

Moeilijk in te schatten zonder voorbeeld / ervaring.

Klinkt mij als template ombouwen door iemand met niet zo heel veel ervaring als een opdrachtje van 100-200 euro, maar dat is ook weer afhankelijk van de tegenpartij, zonder afspraken moet je genoegen nemen met alles wat je krijgt, anders had je maar afspraken moeten maken zwart/wit gezegd.

[ Voor 50% gewijzigd door RedHat op 12-03-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Welke prijs had jij zelf in gedachten?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
RedHat schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:37:
Ligt aan de kwaliteit die geleverd wordt. Prijzen variëren van 5 euro p/u tot 100 euro p/u.

Moeilijk in te schatten zonder voorbeeld / ervaring.

Klinkt mij als template ombouwen door iemand met niet zo heel veel ervaring als een opdrachtje van 100-200 euro, maar dat is ook weer afhankelijk van de tegenpartij, zonder afspraken moet je genoegen nemen met alles wat je krijgt, anders had je maar afspraken moeten maken zwart/wit gezegd.
Zie DM.
Hahn schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:38:
Welke prijs had jij zelf in gedachten?
300-400?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, als mij vooraf duidelijk gemaakt wordt dat iets niet gratis is, zou ik toch echt wel willen weten wat de kosten gaan zijn... Dat je dat beide achterwege laat, maakt m.i. dat je allebei op zou moeten gaan schrijven wat je verwacht te krijgen/betalen, elkaar dat briefje geeft en dan in het midden gaat zitten.

Op die manier moeten beiden evenveel bloeden...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Momenteel denkt hij aan 250, misschien iets te weinig?

Ik vind het echt moeilijk om er een prijs op te kleven, wat ben ik slecht in die dingen :+.

[ Voor 13% gewijzigd door SanderH_ op 12-03-2016 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 19:08
Ik denk dat 250 een mooi bedrag is, je had misschien meer kunnen krijgen maar het is zo belangrijk om duidelijke afspraken te maken voordat je aan de slag gaat. Dat is niet alleen met dit het geval maar altijd zo.

Voor in de toekomst zou ik je uren gewoon bijhouden en een duidelijk uurtarief nemen. Dat bij elkaar optellen en je hebt dan een prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Het is uiteindelijk 300 geworden, een compromis waar ik kan mee leven.

Soit, op voorhand afspraken maken is uiteraard voor beide partijen beter... Alleen is dit niet altijd zo evident aangezien de requirements vaak veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 19:08
SanderH_ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:23:

Soit, op voorhand afspraken maken is uiteraard voor beide partijen beter... Alleen is dit niet altijd zo evident aangezien de requirements vaak veranderen.
Ja maar als je dat erin calculeert? Alles is te berekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-09 14:23
SanderH_ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:23:

Is toch nog makkelijker? Je spreekt bijvoorbeeld 500 euro af en alle wijzigingen er na is meerwerk en valt buiten de initiële scope. Dan reken je gewoon nog een X bedrag per uur voor de extra requirements. Dit vat je samen op je factuur en het is voor beide duidelijk.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:59
chaoscontrol schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:51:
[...]

Is toch nog makkelijker? Je spreekt bijvoorbeeld 500 euro af en alle wijzigingen er na is meerwerk en valt buiten de initiële scope. Dan reken je gewoon nog een X bedrag per uur voor de extra requirements. Dit vat je samen op je factuur en het is voor beide duidelijk.
Idd, alle afspraken goed vastleggen om te voorkomen dat de scope blijft bewegen terwijl de beloning onveranderd blijft. Zeker bij kennissen is dit belangrijk omdat het anders simpelweg constant door blijft gaan.

http://dilbert.com/strip/2016-03-13

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heb je ook afspraken gemaakt voor de toekomst? Want je schreef dat je verwacht dat er in de toekomst nog wat klein onderhoud nodig is.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Pietervs schreef op zondag 13 maart 2016 @ 15:24:
Heb je ook afspraken gemaakt voor de toekomst? Want je schreef dat je verwacht dat er in de toekomst nog wat klein onderhoud nodig is.
Ja hoor. Zijn wat kleine wijzigingen die me misschien hoogstens een kwartiertje kosten. Daar til ik niet te zwaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Leermomentje dus. Volgende keer op voorhand goeie afspraken maken.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 15:14
Als zelfstandig programmeur krijg ik vaak van dit soort verzoeken van vrienden/familie, op een gegeven moment heb ik bepaald dat het werk of als vriendendienst (gratis) wordt gedaan of voor een marktconform tarief. Dan in beide gevallen met bijbehorende verwachtingen, het kan zijn dat ze verder gaan zoeken maar dat is altijd minder genant dan dat je achteraf nog moet 'afrekenen'.

[ Voor 4% gewijzigd door analogue op 14-03-2016 18:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Als m'n schoonmoeder belt dat de wifi het weer eens niet doet vertel ik haar dat ik dat best wil komen repareren tegen mijn gebruikelijke uurtarief met voorrijkosten. Elke keer hoeft het dan niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SanderH_ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:29:
[...]

Ja hoor. Zijn wat kleine wijzigingen die me misschien hoogstens een kwartiertje kosten. Daar til ik niet te zwaar aan.
Ook hier moet je gewoon vooraf heldere afspraken voor maken... 10x een kwartiertje werken (wat inclusief aanloggen en de rest toch al gauw een half uurtje is) kan qua tijdsbesteding aardig oplopen.

Maak nu niet weer dezelfde fout....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

Basszje

Reisvaap!]

Je kan dat soort dingen ook gewoon baseren op hun geschatte omzet :P Het is wat de gek er voor geeft eigenlijk. 500 euro had makkelijk gekund, anderszijds is wat je schetst geen 2-3 dagen werk gemiddeld gezien. Op Upwork/Odesk/Freelancer zie je ook zat van dit soort sites voor 1$ per uur. Er is geen goed bedrag.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Question Mark schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:46:
[...]

Ook hier moet je gewoon vooraf heldere afspraken voor maken... 10x een kwartiertje werken (wat inclusief aanloggen en de rest toch al gauw een half uurtje is) kan qua tijdsbesteding aardig oplopen.

Maak nu niet weer dezelfde fout....
Zijn erg kleine zaken en zijn reeds "opgenomen" in de prijs.

Heb mijn lesje geleerd :+
Pagina: 1