intel hd graphics en een losse videokaart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 647744

Topicstarter
Hallo iedereen,

Misschien wel een hele domme vraag van mijn kant, maar aangezien ik er niet zoveel verstand van heb vroeg ik me gewoon even iets af.

Ben op zoek naar een nieuwe laptop en heb al vele bekeken en vele hebben een videokaart op de processor zitten volgens mij en andere hebben een losse videokaart. Nu wil ik mijn laptop gaan gebruiken voor af en toe film kijken en heel misschien wat photoshoppen, dus dan heeft een losse videokaart denk ik de voorkeur.

Maar ik vroeg me af als leek zijn hoe het precies werkt als ik een laptop koop met een ingebouwde hd graphics en een losse videokaart. Moet ik dan op de laptop ergens instellen welke videokaart gebruikt moet gaan worden als ik bijv een film ga kijken? Want het lijkt me beter ( bij kijken film . photoshopt ) dat de laptop dan de losse videokaart gebruikt ipv die op de processor zit !!

Dus moet ik dat ergens instellen welke videokaart de laptop moet gebruiken of gaat dit automatisch?

Bedankt alvast

Groetjes Marieke :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37
Een aparte videokaart heb je nodig voor (3D) games, maar niet voor films kijken en ook niet voor (incidenteel) photoshoppen.

Moderne Intel HD graphics is sowieso best krachtig.

Indien je beide hebt dan wordt automatisch de aparte videokaart gebruikt. (Soms is dat in te stellen in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je reactie !!!

Dat is me dus geheel duidelijk in 99% van de gevallen gebruikt hij gewoon de losse videokaart.

Maar maak ook op dat losse videokaart dus niet echt een noodzaak is voor wat ik ermee wil. Dat is ook duidelijk dan kan ik dus eventueel ook naar ultrabooks kijken die hebben geen losse videokaart maar wel een stuk lichter

Dank dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 647744 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:43:
...eventueel ook naar ultrabooks kijken die hebben geen losse videokaart maar wel een stuk lichter
Misschien dat ik je verkeerd interpreteer maar "een losse videokaart" bij een laptop is vaak gewoon ingebouwd zoals een Nvidia 960M. Dat is een chipje van een tiental gram en dan nog eens een tiental gram voor de eventuele bijbehorende uitgang, zoals HDMI. Voor het gewicht hoef je het dus niet te laten; maar zoals Rakapul aangeeft, heb je inderdaad over het algemeen genoeg aan een Intel HD GPU die al op de CPU is ingebouwd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hey max3400

Ik weet dat die nvidia 960m bijv gewoon ingebouwd zit in de laptop hoor hihi. Maar vroeg me dus gewoon af of je wat moet instellen zodat de laptop weet welke videokaart hij moet gebruiken. Maar wist niet dat de Intel Hd graphics al zo krachtig waren eigenlijk.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:58
Hallo ;)

Tegenwoordig kiest het systeem het helemaal zelf :), als het bij 2D applicaties blijft doet de GPU helemaal niks, de Igpu(op de cpu dus) doet dit allemaal, word de 2d taak te zwaar gaat het naar de gpu en doet de igpu niks meer. Bij 3D taken word de igpu helemaal niet gebruikt en word de GPU gebruikt

Hoop dat dit helpt ;)

Igpu = op de processor
GPU = de externe gpu (ex. gtx960m)

In het geval van films kijken + fotoshop + alle andere normale taken is er zeker geen GPU nodig, leg dat geld maar lekker neer op een (grotere) SSD/een snellere processor.

Ik had in jou geval denk ik gekeken naar een ultrabook ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ayyylias op 12-03-2016 15:48 ]

Pagina: 1