Oriëntatie nieuwe game PC core, budget ca 1000€

Pagina: 1
Acties:

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:01
Dag dames en heren mede tweakers, ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw desktop game systeem.

Mijn huidige systeem heb ik een jaar of 6 terug aangeschafd en zag er qua kern indertijd zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D-E€ 0,-€ 0,-

In de loop van de jaren zijn de 'core': het mobo en de cpu hetzelfde gebleven. Wél is de GPU 1,5 jaar geleden vervangen door een Sapphire Vapor-X R9 280x en is het geheugen vervangen en uitgebreid van 4GB naar 8GB. Ik heb dit systeem vanaf het begin af aan OCed en deze draait al die jaren al stabiel op 3.6Ghz.

Het aanschaffen van dit systeem is zo goed bevallen dat ik met mijn volgende systeem weer 5-7 jaar vooruit wil kunnen en nu aan het rondkijken ben met welke setup ik dit kan realiseren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een allround desktop PC aanschaffen waarmee ik minimaal 5 jaar vooruit kan. Hiervoor is het m.i. belangrijk dat de 'kern' van de PC toekomstbestendig is; ik wil de behuizing, het mobo, cpu en de voeding de komende jaren zeker niet vervangen.

Ik wil met de PC kunnen gamen, nu nog op 1080p maar in de toekomst mag het 1440p zijn. Ik heb de afgelopen maanden XCOM1,2 gespeeld, MGSV en speel af en toe een potje WoW (als er er een nieuwe expansie is). Voor de nabije toekomst wil ik in ieder geval alles op 1080p kunnen spelen, hoeft niet per sé op high (zie GPU life cycle).

Ik wil er af en toe een download naar toe kunnen trekken van usenet, die ik op de PC process (verificatie, uitpakken, kopiëren naar NAS) en hiervoor heb ik een 500/500Mbit verbinding die ik regelmatig voltrek.

Ik wil de optie om te OCen open houden. Het is een pré en ik wil de optie graag hebben. Over het algemeen als ik OC, dan overklok ik niet heel zwaar, maar een OC van bv. 300Mhz zou wel lekker zijn, als de CPU die ik aanschaf dat toelaat natuurlijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit voor de behuizing, mobo, cpu, geheugen, SSD, koeler en voeding te denken aan ca 1000€.
Dit is exclusief GPU, ik ben van mening dat de life cycle van GPU korter is en deze deze vervang ik over het algemeen om de 2-3 jaar en hoeft niet per se vervangen te worden, tot op heden kan ik met mijn R9 280x nog redelijk meekomen en veel spellen lopen nog goed. Conclusie, 1000€ zonder GPU.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem wat oude meuk mee, maar voornamelijk randapparatuur. Mijn 1080p monitor, muis, toetsenbord en een gehackte DVD burner. Randapparatuur vind ik bijzaak en vervang ik indien nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben niet van zins SLI/Crossfire te draaien, dus mijn voeding en behuizing mogen hierop afgestemd worden. Ik heb eigenlijk altijd een ATX behuizing en MOBO, dit bouwt wel zo makkelijk in en geeft genoeg ruimte voor cable management.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sja, AMD kan niet op tegen Intel op dit moment. Dus qua CPU Intel. Ben qua mobo altijd tevreden geweest met Gigabyte en Asus moederborden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik houd niet van herrie uit mijn PC, dus het is wel belangrijk dat er een stille voeding en cpu cooler in het systeem zit en dat evt. voorgeinstalleerde fans in de case ook degelijk zijn.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb me de afgelopen dagen wat ingelezen en hieruit blijkt voor mij dat er niet heel veel spannende dingen gebeuren op het moment qua ontwikkelingen op CPU gebied. De belangrijkste vraag die ik voor mijzelf beantwoord wil hebben is, voor ik allerlei wishlists ga maken, welke cpu wordt het?

Update: Het wordt de 6th gen Core i7 - 6700k CPU. Nu nog de rest van de wishlist kloppend maken :)

[ Voor 35% gewijzigd door Lord_Dain op 13-03-2016 22:02 ]

• Lord_Dain
Initiële opzet 6700K systeem;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,80€ 359,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 147,95€ 147,95
1Cooler Master CM 690 III Window€ 95,95€ 95,95
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R€ 92,95€ 92,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,50€ 154,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,05

Aantekeningen:

2. er zijn slechts 4 sata6 poorten aanwezig op het mobo, dat is een risico, daarnaast deelt de m.2 port zijn bandbreedte met 1 sata port en zet deze op disabled (1) wellicht een mobo zoeken met meer poorten.

[ Voor 114% gewijzigd door Lord_Dain op 13-03-2016 22:01 ]

Verwijderd

Waarom een i7 ipv een i5. Kost €100,- extra wat je meer winst oplevert als je dat in een videokaart stopt.

Hoe zou de rest van je lijstje eruit zien?

• Lord_Dain
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:34:
Waarom een i7 ipv een i5. Kost €100,- extra wat je meer winst oplevert als je dat in een videokaart stopt.

Hoe zou de rest van je lijstje eruit zien?
Aangezien ik het aankoop bedrag van de CPU e.d. over 5 jaar 'afschrijf' en bij het assembleren van mijn systeem van 6 jaren eigenlijk nooit spijt heb gehad van de aanschaf van de i7, denk ik dat dat wellicht de juiste keuze is. Hiervoor was de levensduur van mijn PC's rond de 2 jaar, echter kocht ik dan altijd een cpu en mobo en gpu aan de bovenkant van de mid-range met goede prijskwaliteit verhouding.

Echter is het aanschaffen voor langere termijn vorige keer zo goed bevallen (en is mijn i7 860 nog steeds redelijk snel voor de hedendaagse games) dat ik dit eigenlijk opnieuw zo wil doen. Ik heb gelezen dat de i5 6600K ook redelijk OC-baar is, maar haal ik daar de 5 jaar mee?

• Lord_Dain
Update: De knoop doorgehakt en ik ga voor de i7-6700K. Ook heb ik de voeding aangepast en dit wordt een Corsair RM550x. Ik twijfel nog over een paar onderdelen op mijn wishlist;

Behuizing: Mijn vorige 2 PC cases waren de Coolermaster CM690 I en II. Logischerwijs leek het me dus dat ik nu voor de CM III zou gaan. Maar ik sta volledig open voor andere cases. Wat ik belangrijk vind is dat cable management pico bello is en dat de case en bijgeleverde casefans stil zijn.

Moederbord: Ga ik genoeg hebben aan 4x SATA op het huidige mobo? Ik sluit sowieso al 2x SSD aan, 1x 1TB drive en een optische DVD drive. Ik ga echter geen SATA Express gebruiken dus ik zou volgens mij toch de 2 SATA aansluitingen hiervan kunnen misbruiken? En hoe zit het als ik een M2 drive aansluit?

Cooler en geheugen; deze lijken me beide compatible en degelijk, zijn er op- of aanmerkingen te bedenken?

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
waarom hergebruik je die oude case niet gewoon? :s prima bakkies hoor.

• Lord_Dain
Zou een optie kunnen zijn, is het niet dat ik dan wel de casefans moet vervangen. Ook is het wat onhandig voor het doorschuiven van mijn oude PC naar familielid en/of goed doel natuurlijk. Dus ik bouw hem bij voorkeur in een nieuwe behuizing.

Behuizing aangepast, wordt een Fractal design define R5

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,85€ 359,85
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 111,-€ 111,-
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.017,15

[ Voor 84% gewijzigd door Lord_Dain op 14-03-2016 20:22 ]

• Lord_Dain
Nou, ik denk dat onderstaande het gaat worden :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,81€ 359,81
1Asus Z170 PRO GAMING€ 149,89€ 149,89
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 111,-€ 111,-
1Noctua NH-D15S€ 73,92€ 73,92
1Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 12,95€ 12,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.048,97

Vooral het mobo was nog flink puzzelen omdat ik ook de MSI Gaming M5 overwoog. Echter het grootste verschil tussen deze 2 is een extra M.2 en Sata Express slot op de MSI mobo en om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat ik de komende jaren 2 M.2 poorten ga gebruiken, hoogstens 1 zodra er eindelijk een betaalbare PCIe M.2 SSD beschikbaar komt en ik meer snelle storage nodig heb.

Ik heb ook een extra fan toegevoegd welke aansluit op fans in de gekozen behuizing, deze kan ik bij bouwen als 2e intake fan bouwen aan de voorzijde, maar als de flow met de standaard meegeleverde 2 fans voldoende is, kan ik deze als reserve houden.

Daarnaast heb ik op basis van reviews gekozen voor de Noctua NH-D15S, deze fan is stil, koelt zeer degelijk maar kost wel wat. Geen Scythe Mugen 4 omdat hier toch wat negatieve berichten over rondgaan i.c.m. de Skylake chipset (kapotte moederborden).

Nu nog een stempel erop en dan kan ik de boel gaan bestellen! :) Als iemand nog showstoppers ziet (geheugen compatibiliteit wellicht, alhoewel ik hier niets over kan vinden), roep het svp! :>

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb sowieso een kleine opmerking waarom zo'n veel te dure noctua, als je voor ~50 euro een TRUE spirit 140 Power kan kopen die gewoon net zo goed koelt net zo stil is etc ;) kan je dat geld beter in bijv het MSI moederbord stoppen.

Hier staat de TS140P ook tussen http://www.tweaktown.com/...cooler-review/index6.html

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor gaming kun je inderdaad beter investeren in een goede GPU dan in een goede CPU. Een i7 voor gaming biedt 0 meerwaarde (ook in performance niet), maar je betaald er wel heel veel extra voor. Zelfde geldt tegenwoordig voor overclocken, kost al gauw een 100 euro of meer, maar biedt amper extra performance.

Zou je dus een B150 chipset nemen in je moederbord en een i5 6400 CPU, dan heb je dus al gauw ~200 euro bespaard, wat je (tegen die tijd) beter in de GPU kan steken en kun je wél op 1440p in high gamen of misschien zelfs nog hoger. :)

En ja, als je toch enkel de PC gaat gebruiken voor gaming, ga je ook met een i5 6400 makkelijk 5 jaar mee.
Ik ken zelfs iemand, die met een i5 uit dezelfde serie (ik weet alleen even het exacte type niet) als jouw i7 nu nog gamed, wat op zich nog goed gaat. Tegenwoordig vormen eerder GPU's de bottleneck dan dat een CPU dat doet.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2016 18:35 ]

• Lord_Dain
Bedankt voor het meedenken, inmiddels heb ik het systeem donderdag besteld, vrijdag is alles aagekomen en gisteravond is alles geassembleerd.

Het is toch de 6700K geworden, om de simpele reden dat ik nu budget heb om te investeren in een goede basis voor de komende jaren en daarnaast verwacht straks voor een GPU ook weer voldoende budget te hebben.

Helaas hielp de R5 Define niet echt mee, de kwaliteit van een aantal onderdelen was echt om te janken (spacers en moederbord schroeven draaiden dol, kwaliteit fan verbindingstukjes uitermate slecht en er zaten niet eens reserve spacers of schroeven bij in). Gelukkig had ik nog spacers van een oude installatie over maar echt relaxed was het allemaal niet.

De Noctua daarentegen was echt een verademing, nog nooit zo eenvouding een cpu cooler geinstalleerd!

Systeem draait nu op 4,4Ghz, CPU temp is op dit moment 35graden.

Mijn oude systeem overstemt qua geluid mijn nieuwe systeem, ze staan tijdelijk naast elkaar i.v.m. het overzetten van alle software, games en instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 19-03-2016 22:26 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:07

LankHoar

Langharig tuig

Lord_Dain schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 22:25:
Helaas hielp de R5 Define niet echt mee, de kwaliteit van een aantal onderdelen was echt om te janken (spacers en moederbord schroeven draaiden dol, kwaliteit fan verbindingstukjes uitermate slecht en er zaten niet eens reserve spacers of schroeven bij in). Gelukkig had ik nog spacers van een oude installatie over maar echt relaxed was het allemaal niet.
Dat is jammer om te horen. De R5 is toch een populaire kast die goed aangeschreven staat, wellicht heb je een rotte appel te pakken (helaas)?

Veel plezier met je build :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1