Harde schijf niet in Disk Management, wel in BIOS.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.778 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaco
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06-2023
Zie foto's.

Mijn HDD is: WD Blue WD10EZEX, 1TB

http://imgur.com/a/yVbNo

[ Voor 21% gewijzigd door Shaco op 12-03-2016 02:49 . Reden: fotos toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Welk moederbord?
Alle stuurprogramma's geïnstalleerd? Hangt de schijf aan een third party controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaco
Moederbord is Gigabyte GA-B150M-D3H.

Alle drivers geinstalleerd, windows geupdatet.

Het gekke is dat ik in eerste instantie de harde schijf wel even kon zien, ik kreeg op een gegeven moment een melding van een of ander Intel programmatje dat een schijf was losgekoppeld of iets dergelijks. En nu kan ik m dus niet meer in Disk Management vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Mischien loskoppelen, pc rebooten zonder schijf, en dan rebooten met schijf gekoppeld?

Of anders een andere sata poort nemen (of switchen met een bezet sata poort). Ik zou wel eerst een back up maken.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Mandrake466 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 05:34:
Of anders een andere sata poort nemen (of switchen met een bezet sata poort). Ik zou wel eerst een back up maken.
Hoe wil je dat doen, als de schijf niet meer herkend wordt? :+ De kans bestaat dat het in andere computers niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Linux live CD.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 05:43:
[...]

Hoe wil je dat doen, als de schijf niet meer herkend wordt? :+ De kans bestaat dat het in andere computers niet anders is.
Een backup van de hdd die het wel doet. Voor het geval die opeens niet vindbaar is :)

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:35
Data kabel en stroom kabel uitwisselen/of controleren of deze goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Is dit in een volledig nieuwe pc? Want toen ik een pc bouwde voor een vriend hadden we dat de schijf (exact dezelfde) in bios stond maar in windows niet naast de SSD. Eerst was hij ook niet aanwezig in disk management maar na een paar reboots (geloof ik) was hij er wel. Daarna moest hij nog geprepareerd/geinitialiseerd/whatever worden en tóen was hij bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Skylake toevallig? Ik vind je melding "drivers geinstalleerd" iets te summier, want bij Skylake heb je een flinke berg Intel drivers nodig om de boel te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaco
Na wat googlen zie ik dat er veel meer mensen hier last van hebben met windows 10:

http://answers.microsoft....-aabb-e66e13a7526b?page=1
Kiet Stiemer schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 08:35:
Is dit in een volledig nieuwe pc? Want toen ik een pc bouwde voor een vriend hadden we dat de schijf (exact dezelfde) in bios stond maar in windows niet naast de SSD. Eerst was hij ook niet aanwezig in disk management maar na een paar reboots (geloof ik) was hij er wel. Daarna moest hij nog geprepareerd/geinitialiseerd/whatever worden en tóen was hij bruikbaar.
Ja is net gebouwd.
Flake schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 08:49:
Skylake toevallig? Ik vind je melding "drivers geinstalleerd" iets te summier, want bij Skylake heb je een flinke berg Intel drivers nodig om de boel te draaien.
Yep een skylake idd.

Ik weet niet welke drivers ik nog meer zou moeten downloaden/installeren. Heb als eerst de drivers van Gigabyte geinstalleerd via de meegeleverde dvd. Op de website ook nog wat drivers geinstalleerd en voor de rest waren er alleen nog maar drivers die voor pre-install USB's geschikt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Download de Gparted live CD, boot vanaf die CD en controleer de schijf.
Als de harde schijf in Gparted geen gekke dingen aangeeft, weet je dat je het in het besturingssysteem moet zoeken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga even naar je Device Manager en zoek daar de SATA-controllers op.

Onder het tabblad "Policies" van elke controller, kan er de optie zijn "Enabled safely remove disk". Als er een vinkje bij staat, haal die weg en herstart de machine.

Indien het ook nog eens een Intel Controller betreft, zorg er wel even voor dat je de laatste RST hebt geinstalleerd en controleer daarbinnen ook nog eens alle settings.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaco
Dit is raar.

Ik heb in Device Manager de drivers van de SATA/AHCI controller verwijderd en geprobeerd opnieuw op te starten. Daarna kreeg ik een blue screen: inaccessible boot device. Heb toen windows gestart in safe modus en bij Disk Management zie ik ineens mijn harde schijf! Als ik m probeer te gebruiken is hij wel ontzettend traag. Heb meteen een quick format gedaan en dat duurde echt heel lang. PC normaal opnieuw op kunnen starten maar bij het opstarten van Disk Management moest ik weer erg lang wachten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YCNmulx.jpg
Na het lange wachten zie ik wel mijn HDD:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jzp5w6t.png
Zojuist Steam geinstalleerd maar dat ging echt tenenkrommend langzaam. Nu was Steam aan het updaten en dat schoot totaal niet op, heb het maar geannuleerd.

Ik weet nu niet wat ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Shaco schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 22:30:
Dit is raar.

...

Ik weet nu niet wat ik moet doen.
Goed, ik heb even nagezocht wat je op je board hebt; dat is een Intel controller en zonder drivers zal dat ding niet vooruit te fikken zijn. Maar wat ik even mis nu, zijn de volgende zaken:

- welke SATA-controller zie je nu in Safe Mode en in Normal Mode?
- welk merk/type staat er genoemd?
- is in elke mode het Hardware ID hetzelfde van de controller?
- heb je de Intel-drivers van Gigabyte alweer geinstalleerd?
- heb je Intel RST ooit / alweer geinstalleerd?

Ook andere mensen hebben vragen gesteld zoals het proberen met een Linux Live CD want dan ben je niet afhankelijk van je Windows drivers. Tot op heden, helaas, zie ik meer vragen dan antwoorden van je noch een "handige" manier van troubleshooten. Als ik al mijn drivers verwijder, moet ik via mijn GSM hier komen posten dat ik niet meer met mijn PC naar T.net kan browsen ofzo.

En eventueel, omdat er nu toch amper wat werkt; download een Windows 8.1 ISO, haal alle drives uit je machine (behalve de WD Blue) en installeer Windows 8.1 en de daarbij behorende drivers. Werkt het ook niet, dan zit het probleem tussen stoel & keyboard of dan zit het probleem mogelijk ergens in een firmware/driver van Gigabyte.

Het klinkt allemaal rigoreus en "offensive" maar dit is wel een stukje deductieve troubleshooting waarmee ik hoop jou probleem aan te pakken en op een effectieve en zo kort mogelijke termijn een antwoord voor je te vinden voor alles. Niets is vervelender dan een nieuw systeem hebben wat maar half blijkt te werken.

En anders, maar dat moet je zelf even bekijken; zoek contact met de leverancier van het moederbord alsook de support van Gigabyte zelf om het probleem voor te leggen. For all we know, heb je een hele specifieke batch van een moederbord waardoor er 15 niet goed geproduceerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit riekt toch echt naar een driverprobleem, zeker nu je hebt gezegd dat het Skylake is want Windows kan totaal niet overweg met Skylake zonder die Intel drivers.

Wat volgens mij niet mag ontbreken zijn de INF, Rapid Storage en Management Engine. Herinstalleer die, evt met een clean install from scratch. Als dat niks oplevert, dan wordt het wellicht tijd om hardware failure te onderzoeken. Als je mazzel hebt is het de SATA kabel, anders de harddisk, en als je pech hebt het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik heb net nog 2 computers gebouwd met dat moederbord en Windows 10, maar harddisks werden direct herkend. Enige driver die ik handmatig (gedownload) geinstalleerd heb is van de netwerk controller waarna de rest via Windows update werd geupdatet.

Het installeren van drivers van optische media betekent vrijwel zeker dat er oude meuk is geinstalleerd. Recente drivers staan online.

Overigens weet ik vrij zeker dat de hierboven genoemde "RST" werd geupdatet door Windows update.

[ Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rukapul schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:24:

Overigens weet ik vrij zeker dat de hierboven genoemde "RST" werd geupdatet door Windows update.
Dat zou opvallend zijn; ik draai zelf nog een 13.x versie van RST terwijl online bij Intel allang een 14.x versie staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14
MAX3400 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:57:
[...]

Dat zou opvallend zijn; ik draai zelf nog een 13.x versie van RST terwijl online bij Intel allang een 14.x versie staat ;)
Ik heb de PCs niet meer bij de hand, maar flinke kans dat initieel de drivers geheel niet aanwezig waren. Na Windows update waren alle devices voorzien van een driver.

Het gaat niet altijd om de latest en greatest. Het gaat om iets wat werkt (om te beginnen) :)

Overigens staan er in het aangehaalde topic nog flink wat ideeen om na te gaan (MBR vs GPT, etc). mijn god wat een forum en reacties trouwens :/

En dan is er nog het ontpluggen en opnieuw inpluggen. De screenshots laten zien dat de SSD op Sata1 is verbonden en de WD op Sata0. Die laatste er een keer uit, opnieuw booten, in een andere Sata connector pluggen, opnieuw booten. Nagaan wat de status van drivers is in device manager. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-07 14:42

nIghtorius

Poef!

Stomme vraag.. MIsschien even andere SATA kabels proberen. Dit kan ook storing op de lijn zijn. Weleens meegemaakt. Of even de SATA kabel eruit en er opnieuw inprikken.

Is de schijf nieuw? Kan ook best zijn dat de schijf niet zo best meer is.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je zoals wordt gesuggereerd even een moderne Linux cd boot en kijkt of de disk er is en werkt kan je al die kabeltoestanden etc al gevoeglijk overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je probleem lijkt te duiden op kabelproblemen. Je kunt met CrystalDiskInfo controleren of je kabelproblemen hebt. UDMA CRC Error Count heeft dan een raw value boven de 0.

Echter, vanwege het feit dat je startpost dermate beknopt is en weinig informatie bevat, voel ik me genoodzaakt je topic te sluiten. Een startpost hoort veel meer informatie te bevatten en tevens uit te stralen dat je zelf voldoende moeite hebt gedaan om te proberen je probleem zelf op te lossen.

Bekijk dit eens zodat je weet wat we ongeveer van je verwachten: Policy: Alle regels die op het forum gelden. Hopelijk kun je daarmee een volgend topic beter beginnen.

Succes! :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.