Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-07 14:36
Nachtdiensten wie heeft ze wel eens en wat zijn de ervaringen met betrekking tot priveleven ritme en slapen?

waarom vraag ik dit? Ik draai opt moment alleen maar nachtdiensten op de vrachtauto of loonwerk en dat bevalt me eigenlijk heel goed. Misschien kunnen we op dezenog wat van elkaar leren hoe we er wel of niet mee om moetwn gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik heb een periode 2 dag diensten, avonddienst, 2 nachtdiensten (tot 3 en 6 uur ongeveer) en twee dagen vrij gedraaid op de taxi.

Ritme was compleet weg. Heb dat niet heel lang gedaan, maar was wel vol te houden. Gewoon zo slapen dat je een paar uur voor de volgende dienst wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:44
Draai alleen maar nachtdiensten en bijna elk weekend.
Beetje vervelend want je sociale leven is een beetje weg.

Ik kom thuis en lig rond 0800 in bed. Dan slaap ik tot 1000 / 1300 (verschilt elke keer) en dan probeer ik na het avondeten tot 2100/2200 nog wat te slapen (meestal is dat gewoon liggen en laatste uurtje beetje indutten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ik maak dus afhankelijk van de drukte tussen de 40 en 60 uur met uitschieters naar 70 uur in de nachtdienst per week.
als ik eenmaal in de nachtdienst zit laat me dan in de nachtdienst want het gewissel wordt ik heel beroerd van omdat ik me dan nergens op in kan stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-07 17:06
Ik zit ook in de nachtdiensten en wat jwdst ook zegt : je kan beter een hele week in de nachtdienst zitten om de ritme te krijgen dan 2 nachtdiensten en daarna weer omschakelen naar een andere dienst.

Helaas heb ik deze luxe ook niet en ben ik nu de sjaak tot 06:00 en morgen ook nachtdienst.
Daarna 2 compensatie-dagen en daarna weer de dagdienst in.

Deze week dus begonnen maandag en dinsdag dagdienst,woensdag en donderdag avond dienst en vrijdag en zaterdag nachtdienst ,zondag half 7 is mijn week klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 11:38
Ik werk van 2300 tot 0700. Slaap dan rond 0830/0900 tot ongeveer 1500. En dan begint dag de dag weer.
Zo af en toe een dienst van 1630 0100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ik begin meestal tussen 18.00 en 20.00 en afhankelijk van de drukte ben ik klaar tussen 5.00 en 8.00. Ik slaap dan van 9 tot 16.00.
Als ik savonds een x een verjaardag of iets anders heb is het vaak geen probleem dat ik wat later begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-07 11:42

Emiel1984

Made in NL

Ik heb naast de studie nachtdiensten gedraaid. Dat beviel me prima maar ik zou dat nu niet meer willen\kunnen. Werkte toen heel erg verschillende uren omdat ik een losse kracht was die overal inviel maar kwam meestal nog wel op 30+ uren per week naast een hbo studie, waarvan voornamelijk nacht diensten waren. In de vakantieperiodes kwam ik met gemak aan 70h omdat veel mensen het niet willen. Maar begrijp me niet verkeerd, het beviel toen prima. Het paste in het leven wat ik had. Ik denk dat het anders ook niet werkt.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:25
Elke dienst die je continu draaid is goed aan te wenen, ik zit zelf in een 3 ploegen systeem en daar aan wenen is een stuk lastiger. Elke week een andere dienst is vervelend, maar aan de andere kant ook daar wen je op ten duur aan. Zolang je gewoon je slaap kan pakken en een geregeld ritme hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik zit in 5 ploegen (2 ochtend, 2 middag en 2 nacht).
Ik ben om ongeveer 06:30 thuis, slaap dan van 7:00 tot uiterlijk 11:00, kan overdag eigenlijk niet slapen.
Maar het zijn ook maar 2 nachtdiensten, dus is wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-07 10:12

Ron

zelf heb ik bij de mcdonalds nachtdiensten gedraaid in het weekend,
meestal waren dit twee diensten van 11:00 tot 07:00 de volgende dag

het was goed te doen alleen breekt het je op een gegeven moment op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 19:01
Ik werk in 3 ploegen. Voor aanvang van de eerste nachtdienst ga ik 's avonds 2 uurtjes naar bed om de eerste nacht door te komen. Ik slaap van 08:00-15:00. Ik heb mijn slaapkamer volledig verduisterd dmv rolluiken en gebruik oorpluggen. Dit werkt voor mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:10
Voorheen regelmatig nachten gewerkt, deed ik altijd graag.
Leuke klussen met veel impact + (heel belangrijk) geen managers e.d. die in je nek staan te hijgen :)

Ook regelmatig wisselende weken gehad:
maandag overdag
dinsdag nacht
woensdag overdag
donderdag nacht
vrijdag overdag

Dan was ik echt blij als het weer weekend was want dan had je gewoon 0 ritme.
Over het algemeen kan ik er (gelukkig) behoorlijk goed tegen en was het dan ook niet zo'n groot probleem.
Vrijdag op zaterdag niet te overdreven laat naar bed, zaterdag een uurtje of 2 extra en dan was het ritme weer om :)

Nu helaas niet zoveel nachten meer als voorheen i.v.m. reorganisatie.
Voor de rest graag gedaan en zou het ook graag weer willen gaan doen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derecho
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-03 14:55
Doe al ruim 9 jaar nachtdiensten, in een aperiodiek dag, vroege en nachtshift, vaak in 12u shiften.

Na een nachtdienst kom ik toe met 6u slapen. Bij dagdiensten heb ik nood aan 8u en ben kregelig bij 6u slapen. Raar maar waar. Mijn trucjes om overdag te slapen zijn: donkere kamer met daarbovenop een oogmasker, niet drinken na 3u 's nachts en verwarming een graadje hoger bij het slapengaan.

Uitstappen uit het nachtpatroon verloopt stroef, vooral na 3 of meer nachten.... na zoveel jaar heb ik het nog steeds niet onder de knie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik vond het wel relaxed, lekker rustig overal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:02
Toch veel Tweakers die dat doen, bij welke banen doen jullie dit zoal?

Taxi, personeel bij het uitgaan, ziekenhuis, vrachtwagenchauffeur en logistiek??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02
@Jordyz: ik werk zelf als linux/unix sys@ in de luchtvaartsector. Altijd shiften van 12 uren, van 7u tot 19u of omgekeerd en dit 7 op 7.

Helaas zijn de shiften heel onregelmatig verdeeld. De ene week doe ik bijvoorbeeld 2 dagen en 3 nachten, de week er op 4 nachten, dan weer een keertje 1 dag 3 nachten,... zonder regelmaat dus. Dit doe ik ondertussen al 12 jaar.

Om de jetlag achtige symptomen tegen te gaan hou ik me aan deze maatregelen:
- blijven eten op de normale uren. Initieel durfde ik 's nachts ook al eens wat eten, maar daardoor ging mijn bioritme helemaal de deur uit.
- voldoende water drinken. Vroeger had ik tijdens mijn recuperatie dagen nogal eens last van kater/uitdrogingsverschijnselen, en dat zonder alcohol te drinken 8)7 Volgens mij komt dat omdat ik door de jetlag wat meer naar het wc moet. Het bijkomend voordeel van meer water te drinken is dat mijn inname van aspirines of andere pijnstillers heel scherp gedaald is.
- qua slaapritme heb ik het voordeel dat ik relatief dicht bij mijn werk woon. Rond 7u15 lig ik meestal in mijn bed en dan slaap ik tot ongeveer een uur of 11. Daarna bijt ik door tot 21u30 ongeveer, en dan ben ik meestal de dag erna min of meer gerecupereerd.

Deze 'regels' zijn subjectief, ik heb collega's die 's nachts een warme maaltijd binnen werken en daar helemaal geen last van hebben volgens hun. Verder draaien er ook een aantal op koffie/cola, iets wat ik tot een minimum herleid voor mezelf.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Worden er eigenlijk in de ICT branche veel nachtdiensten gedraaid?
Storingsdiensten of dergelijke? Ik had altijd verwacht dat een ICT baan gewoon van 9 tot 5 is en onderhoud daarbuiten is. Nu is de luchtvaart wel een sector waarbij de IT apparatuur moet blijven werken en storingen direct opgelost moeten worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
's nachts is het inderdaad meer reageren op problemen, tijdens dagdiensten doe ik ook nog wat kleinschalige ontwikkeling (queries, procedures,...).

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

feitelijk valt mijn werk ook onder IT. (communicatie systemen voor onder andere schiphol). En mijn normale werktijden zijn 8:30 - 17:00 maar grote werkzaamheden vinden altijd na 22:00 plaats en dan hebben we ook de storingsdienst nog 20% van het jaar (2 weken op, 8 weken af ongeveer).

Ik heb liever een lange periode constant in de nacht, alhoewel hoe langer je in 1 ritme zit hoe moeilijker het is om weer om te schakelen. Maar de man met de hamer komt bij mij altijd op dag 2 na de nachtdienst.

Zeg om dinsdag werken van 8:30 - 17:00 dan in de avond nog onderhoudsklus van 22:00 - 5:00. De dag erna ben je dan vrij, maar donderdag wordt je weer om 8:30 verwacht op de zaak. Die donderdag ben ik aardig gesloopt en brak, de woensdag valt wel mee want dan slaap je redelijk door tot een uur of 11 / 12 (of je buurman moet zijn badkamer aan het verbouwen zijn zoals de afgelopen 2 weken terwijl ik regelmatig in de nacht zat). Vorig jaar heb ik 6 weken lang permanent in de nacht gezeten. En het omschakelen van dag naar nacht ging prima ben zelf ook meer een avond mens. Maar daarna van nacht ritme terug naar dag was een drama. Uiteindelijk 3 dagen ziek moeten melden omdat ik gewoon een complete zombie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Ik doe zelf ook veel dienstblokken (ziekenhuis)
Normaliter is het 7 nachtdiensten achter elkaar (ma-vr van 23:00 tot 8:30 en zaterdag-zondag 21:00 tot 09:00). Soms wel eens wat nachtdiensten opvangen voor collega's bij ziek zijn o.i.d.
Na enkele dagen zit je meestal in je ritme en dan is het voor mij ook geen probleem meer. De laatste 12uurs diensten zijn wel vaak erg pittig, maar dit is voornamelijk door de enorme werkdruk.

Slaap meestal pas om 10:30 tot een uurtje of 17:00. Als ik in de ochtend thuiskom, ga ik meestal nog op mijn gemak wat ''ontbijten''. De slaap kan ik meestal niet direct vatten door de adrenaline (drukte/ochtendoverdracht etc).
Ik doe oordopjes in (appartement complex) en vaak ook oogmasker op, probeer mij wel volledig af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:30

SeatRider

Hips don't lie

jwvdst schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:37:
Ik maak dus afhankelijk van de drukte tussen de 40 en 60 uur met uitschieters naar 70 uur in de nachtdienst per week.
als ik eenmaal in de nachtdienst zit laat me dan in de nachtdienst want het gewissel wordt ik heel beroerd van omdat ik me dan nergens op in kan stellen
60 tot 70 uur per week op de vrachtauto, waren daar geen regels voor?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
SeatRider schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:11:
[...]

Tja als je internationaal rijdt dan is het een beetje lastig om na 8 uurtjes naar huis te gaan en uitrusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:30

SeatRider

Hips don't lie

RedHat schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:12:
[...]

Tja als je internationaal rijdt dan is het een beetje lastig om na 8 uurtjes naar huis te gaan en uitrusten.
Oh nee, rij dan maar door ja.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:36

mambo No5

Bad Apple?

Dan nog zijn er regels met betrekking tot maximale diensttijd per week als ik me het goed kan heugen. Maargoed, de transportsector is wel een verhaal apart in deze als het aan komt op lange dagen en vreemde diensttijden. :X

Hoe dan ook; ik draai al sinds mijn 19e in verschillende vormen nachtdienst en moet zeggen dat het me over het algemeen goed bevalt. Tuurlijk zijn er momenten dat je het gevoel hebt niet genoeg rust te hebben gehad (met name als je vanuit een nachtdienst weer terug moet rouleren naar een vroege dienst om maar wat te noemen; dat gaat nooit wennen), maar over het algemeen zijn de voordelen voor mij groter dan de nadelen. In mijn huidige situatie draai ik in een roulerende ploegendienst met diensten van 07:00 - 15:00, 15:00 - 23:00 en 23:00 tot 07:00 in series van 3 danwel 4 dagen achter elkaar. Daarbij draai ik over het algemeen ook 2 van de 4 weekeinden in een maand een dienst, maar heb ik veel vaker door de week ook een tweetal dagen vrij. Dit is niet echt een representatieve situatie voor de arbeidsmarkt in het algemeen, maar puur even om de situatie aan te geven. :) Over het algemeen word ik in een nachtdienst uiterlijk 06:45 afgelost (uitzonderingen daargelaten uiteraard, maar later dan 07:00 is het nog nooit geworden) en heb ik om 07:08 de trein naar huis toe. Al met al ben ik dan rond 08:00 thuis, eet ik nog even wat (bak yoghurt of een boterham) en lig ik meestal rond 08:30 op bed. Ik zet vervolgens enkel een wekker als ik daadwerkelijk wat te doen heb; ik slaap liever uit zodat ik voldoende rust heb om de nacht door te komen. :) Vaak ga ik tussen 20:30 en 21:00 nog even een half uurtje op de bank liggen met muziek aan waarna ik eigenlijk zonder al te veel moeite de nacht door kan halen.

Na m'n laatste nachtdienst hangt het er een beetje van af hoeveel tijd er tussen dan en de volgende dienst zit en wat voor een dienst dit betreft. Indien de nachtdienst opgevolgd word door een ochtenddienst ben ik eerder geneigd om meteen 's middags rond een uur of 14:00 de wekker te zetten en vervolgens 's avonds niet te laat naar bed te gaan (lees: 02:00) om vervolgens weer rond 10:00 de wekker te zetten. Hoe je het wend of keert: in zo'n overgang ga je sowiso slaap tekort komen; je kan het dus ook het beste wat spreiden om niet op de laatste nacht een klap van de hamer te krijgen. Been there, done that en ben wel eens met 1 uurtje daadwerkelijke slaap naar m'n werk gegaan en kan je zeggen dat dat allesbehalve prettig is. :X

In het algemeen wil ik je aanraden te proberen sowiso je 8 uur slaap te krijgen. In de loop van de jaren ben ik behoorlijk goed geworden in het in slaap vallen op elk moment van de dag (midden in de zomer met relatief veel licht in de slaapkamer, bijvoorbeeld) en dit heeft meteen als voordeel dat ik veel minder last heb van een jetlag dan een gemiddeld persoon als ik zo her en der verhalen hoor. :P Al met al moet het je gewoon liggen en je moet in je thuissituatie er mee om kunnen gaan. Veel mensen vinden een dergelijke wisselende dienst heel erg prettig voor hun gezin; op deze manier is er altijd wel een ouder thuis om de kinderen op te kunnen vangen, mocht er iets aan de hand zijn oid. :) Dit geld voor mij persoonlijk (nog) niet, maar een hoop van mijn collega's ervaren dit als heel erg prettig. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
SeatRider schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:13:
[...]

Oh nee, rij dan maar door ja.
Want waar staat dat? Of waaruit kun je dat opmaken :?
Vrachtwagenchauffeurs moeten rusten volgens een schema, als je 70-80 uur werkt staat niet gelijk aan dat je dan maar aan één stuk door moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
SeatRider schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:11:
[...]

je mag maximaal 48 uur in de week rijden. dat is exclusief laden en lossen
en daarnaast doe ik nog hand en spandiensten die niks met transport te maken hebben
RedHat schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:12:
[...]

voor internationaal gelden dezelfde regels als nationaal. Maar hier is ook een taak voor de planner weg gelegd om te zorgen dat je elke 2 weken je verplichte 45 uurse weekendrust kunt maken. Ze willen er naar toe dat de 45 uur weekendrust niet meer in de cabine van de vrachtauto mag. Dus dan een hotel of thuis. de andere weken is namelijk 24 uur weekend rust voldoende. Ik doe eigelijk alleen nationaal en regionaal transport dus slaap nooit in de vrachtwagen
Anoniem: 217290 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:27:
Ik heb liever een lange periode constant in de nacht, alhoewel hoe langer je in 1 ritme zit hoe moeilijker het is om weer om te schakelen. Maar de man met de hamer komt bij mij altijd op dag 2 na de nachtdienst.
dat heb ik dus ook maarik zit de komende 3/4 maand in de nachtdienst dus

[ Voor 64% gewijzigd door jwvdst op 13-03-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik draai inmiddels ook al wat jaren nachtdiensten. Vroeger in een 3 ploegen ritme waarbij ik in de nachtdienst-week een zondag overdag werkte , wisselend aantal uren (8-14uur), en daarna 5 nachten. Ik moet zeggen dat, hoewel je wel in een soort ritme komt, ik halverwege de week toch wel last kreeg. Niet eens zozeer vermoeidheid als wel verstrooidheid en vergeetachtigheid. Terugwisselen was voornamelijk een kwestie van zaterdag overdag niet slapen en dan in de avond een keer in bed kruipen. Inmiddels een 5 ploegen systeem waarbij ik maar 2 nachten werk, en dat bevalt een stuk beter. Meestal slaap ik de dag ervoor een uur of 3 in de middag ( lukt vrij goed omdat ik wat weinig slaap na mijn middagdiensten). Tussen de nachten in gewoon in 1 ruk, vaak een uur of 6 lang, en dan na de 2e nacht nog een uurtje of 4 lang in de ochtend slapen, en dan kan ik die avond weer redelijk normaal naar bed

(zijn er meer mensen die in de wijk bekend staan als alcoholist omdat ze om half 8 in de ochtend een biertje drinken bij het lezen van de krant ? :P)

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik heb tijdens mijn studie een periode in groot uitgaanscomplex gewerkt. Dat kon best heavy zijn, om 16:00 beginnen tot 7:00 de volgende ochtend... Maarja, je wilt wat verdienen en met een nachttoeslag eroverheen (was iets van 10-15 euro) is dat dan best aantrekkelijk als 18/19 jarige (met dank aan het jeugduurloon |:( ).

Omdat ik het naast mijn studie deed en het horecawerk was, zat er eigenlijk 0 regelmaat in. De ene week kon het 1 avond zijn, een andere week konden het er meer zijn. Had je geluk, dan was het vrijdag en zaterdag, had je pech dan was het maandag, donderdag en zaterdag. Wat ik deed was uit school komen, wachten op het avondeten, eten en dan nog 2 uurtjes gaan liggen. Na werk kwam het daar vaak niet meer van. Tussen 4 en 5 klaar betekende eigenlijk dat je pas tegen half 7 thuis was. Er werd vaak wel nagezeten. Half 7 thuis was nog even 3 kwartier liggen, broodje eten en weer door. Toen ik een week had dat ik donderdag van half 9 tot half 6 college had, donderdagnacht van 22 tot 6 gewerkt had, vrijdag van half 9 tot 4 college, vrijdagavond van 20 tot 5 en zaterdags dan van 17 tot 7, ben ik om half 9 zondags ochtend mijn bed in gekropen, tegen 6en eruit gekomen om te eten en daarna weer tegen half 9 erin gekropen en heb ik dat doorgeslapen tot ergens tegen het middaguur maandags.

Dat ik wel eens in de collegebanken in slaap ben gevallen, zal vast niemand verbazen. Vrijdagmiddag, bij het raam, zonnetje erbij en je bent binnen no-time helemaal vertrokken. Leverde hilarische reacties op.

Bij sport was ik nog coach en alhoewel ik mijn rijbewijs had, hebben mijn ouders mij in die periode regelmatig weggebracht en opgehaald omdat ze het niet verantwoord vonden dat ik na een paar uur slaap achter het stuur zou stappen. Ik snapte ze toen niet echt, maar vond het wel best. Kostte mij ook geen benzine op die manier. Inmiddels snap ik ze wel.

Als ik alleen de zaternacht of vrijdagnacht en zaternacht had gehad, was de nachtrust beter. Vaak zei ik na zo'n tweede nacht dat ze mij rond 1 uur maar wakker moesten maken, zodat ik sneller in het ritme terug was. Mijn ouders hebben gelukkig nooit de noodzaak gezien van mij wakker maken na enkele uurtjes slaap, behalve die keer dat mijn oma jarig was en de familie uit het buitenland als verrassing over was gekomen en we een verjaardagsontbijt gingen doen. Toen liep natuurlijk de avond ook uit, in plaats van 4 uur dicht werd het kwart oer 6 ofzo. Dat mijn ouders die noodzaak nooit zagen, heeft vast te maken met het feit dat mijn vader meer dan 35 jaar ploegendienst heeft gelopen in een continuebedrijf. Ik ben letterlijk opgegroeid met iedere anderhalve week 's ochtends je kop houden: "want pappa slaapt". Natuurlijk liep onze buurman ook ploegendienst, maar voor een hele andere werkgever in een andere plaats, dus ander rooster (niet alleen de diensten, maar ook de opzet) en niet zelden was dat op een ander moment, dus bij het naar buiten gaan eerst naar de gordijnen kijken bij de buren.

Onze hond kon die discotheeknachten wel waarderen. Om mijn kop leeg te maken, die 3 minuten op de fiets helpen daar niet bij, ging ik vaak nog een half rondje met de hond om. Heerlijk, zo 's ochtends vroeg de wereld wakker zien worden. Mijn vader kon het zo nu en dan minder waarderen, die was al tientallen jaren gewend het 's ochtends rustig te hebben na een nachtdienst en de krant voor zichzelf te hebben en opeens zat ik met de krant al rustig beneden.

Later, bij diverse restaurants, heb ik het regelmatig 2 uur, 3 uur en 4 uur (op topdrukte) zien worden. Of dat als volwaardige nachtdienst telt voor dit topic weet ik niet, wel weet ik dat het wettelijk als nachtdienst gezien wordt.

Wat het mij heeft gebracht? Een hoop lol, veel respect voor mensen die nachtdiensten draaien en dat al jaren achtereen. In mijn studie heeft het mij momenten gebracht waarop de mannen zich van de jongetjes onderscheidden. Door moeten tot 5 of 6 uur omdat het voor 9 uur ingeleverd moet worden bij tweetal werk, dat je dat deed en het dan naar je medestudent, die een ochtendmens was, doorstuurde (of deze zelfs sprak omdat die om 4 uur/5 uur opgestaan was hiervoor) en die het nog eens nakeek, terwijl jij om 6 uur je bed in kroop, en vervolgens inleverde. Ik had geleerd om mijn schouders op te halen en te zorgen dat ik na 2-3-4 uurtjes slaap er weer uit stapte en naar school ging. Gevolg: Ik was tussen 11 en 12 wel weer op school, waar een ander, die een half uur minder hoefde te reizen, tegen 2en aan kwam. "Ja, hallo, ik moet toch slapen." Hilariteit alom.

Behalve 1 project, dat was niet hilarisch. Daar hadden we met 2 man de gehele elektronica herbouwd 's nachts omdat het 's ochtends gepresenteerd moest worden en toen verwachtte enkele groepsgenoten, die natuurlijk geen reet hadden uitgevoerd het hele project, dat wij het ook gingen presenteren. Dahag ;w ;w
charops schreef op maandag 14 maart 2016 @ 00:02:
(zijn er meer mensen die in de wijk bekend staan als alcoholist omdat ze om half 8 in de ochtend een biertje drinken bij het lezen van de krant ? :P)
Nee, dat niet, maar ik ben wel eens raar aangekeken ik dinsdagochtend aan een biertje zat. Of 's ochtends op school komen en meteen een paar goede boterhammen die je mee van huis had opeten en in de kantine nog wat warms (en vets) halen. Gevolg: Klasgenoten die kokhalzend weg liepen omdat ze net wakker waren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Wauw, goed verhaal!

In een uitgaanscentrum werken lijkt me ook geen straf, het is denk ik wel hard werken?
Lijkt me wel een bijzondere ervaring en het staat mooi op je CV :)

Hier thuis zijn we eigenlijk helemaal geen nachtdiensten gewend. Mijn vader werkt bij z'n ene baas onregelmatig in de zorg met regelmatig een week bereikbardienst over de unit.

Vroeger heeft mijn vader wel een eigen bedrijf gehad, evenementententen die hij samen met een aantal anderen deden verhuren. Dat is wel echt nachtwerk; 's nachts opbouwen, en dan naar de volgende en die moet je weer afbreken.

Toch apart; je ziet de wereld slapen en je ziet de wereld wakker worden.
Aan de andere kant hoorde ik altijd van me vader dat ook je sociale leven eronder gaat leiden. Je bent altijd vrij op momenten dat andere moeten werken.

[ Voor 64% gewijzigd door Jordyz op 14-03-2016 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Jordyz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:19:
In een uitgaanscentrum werken lijkt me ook geen straf, het is denk ik wel hard werken?
Lijkt me wel een bijzondere ervaring en het staat mooi op je CV :)
Verkijk je er niet op. Het heeft absoluut zijn leuke kanten, maar ook zijn mindere. Ja, natuurlijk is het lachen als er weer eentje gekotst heeft, je de brandslang erop zet en er op dat moment grietjes tussen alles door komen rennen (want er heeft er een gekotst, is interessant, dus cirkeltje omheen) en er vol doorheen lopen: "Wat is er gebeurt, wat is er gebeurt, ieeell, wat zit er op mijn been." 8)7 8)7

Toch is het ook zeer vermoeiend. Je staat van 11 tot 5 in een ruimte waar je elkaar niet kan verstaan, je oordoppen draagt (30 dB demping!), slecht verlicht (het is en blijft een discotheek) en allemaal brullende mensen die vinden dat zij als eerste geholpen moeten worden aan de bar. Veel klasgenoten dachten des tijds dat ik de hele avond lekker aan het meezuipen was en chickies aan het versieren was met gratis drank (hallo taptelsysteem en muntentelling) en dat, zodra zij weggingen, ik ook naar huis ging (hallo, wie ruimt de zaal dan op, maakt de bar schoon, maakt de glazen schoon).

Leuk punt is dat zeer veel DJ's en andere Nederlandse artiesten heb zien optreden. De Toppers, DJ Korsakoff, Borsa, Meeuwis, etc. En met een groot aantal ook wel een drankje na de avond heb gedaan.

Of het goed is voor je CV weet ik niet direct. Ja, horeca is ontzettend beulen, dat is wel iets waar je tegen moet kunnen. Eten voor 5en en anders pas weer na 10en en die 5 uur continue doorbuffelen. In een strandtent van die gasten die via een uitzendbureau komen en 3x achter de bar bij de tennisclub hebben gestaan, dus "ervaring" hebben, pik je er altijd zo tussenuit. De meesten houden het ook niet lang vol. Sommige kun je ook beter kwijt dan rijk zijn. Vinden ze lopen met een dienblad drank te moeilijk, pakken ze borden... Alleen te weinig. Staan er 3 gerechten klaar voor 1 tafel, pakken ze er 2 waardoor ik er alsnog achteraan kan met het 3e bord. Terwijl ik dat in mijn eentje ook weg had gekregen. Afhankelijk van het formaat loop ik met 3 tot 4 borden.
Vroeger heeft mijn vader wel een eigen bedrijf gehad, evenementententen die hij samen met een aantal anderen deden verhuren. Dat is wel echt nachtwerk; 's nachts opbouwen, en dan naar de volgende en die moet je weer afbreken.
Lekker buffelen en beulen dus.
Toch apart; je ziet de wereld slapen en je ziet de wereld wakker worden.
Aan de andere kant hoorde ik altijd van me vader dat ook je sociale leven eronder gaat leiden. Je bent altijd vrij op momenten dat andere moeten werken.
Dat laatste is zeker waar. Ik ben ervan overtuigd dat het zeker mee heeft geholpen in mijn studieswitch en de eerste, niet gehaalde, studie. Slapen in de collegebanken is niet bevorderlijk voor je studieprestaties :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Pizza_Boom schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:09:
[...]
Verkijk je er niet op. Het heeft absoluut zijn leuke kanten, maar ook zijn mindere. Ja, natuurlijk is het lachen als er weer eentje gekotst heeft, je de brandslang erop zet en er op dat moment grietjes tussen alles door komen rennen (want er heeft er een gekotst, is interessant, dus cirkeltje omheen) en er vol doorheen lopen: "Wat is er gebeurt, wat is er gebeurt, ieeell, wat zit er op mijn been." 8)7 8)7

Toch is het ook zeer vermoeiend. Je staat van 11 tot 5 in een ruimte waar je elkaar niet kan verstaan, je oordoppen draagt (30 dB demping!), slecht verlicht (het is en blijft een discotheek) en allemaal brullende mensen die vinden dat zij als eerste geholpen moeten worden aan de bar. Veel klasgenoten dachten des tijds dat ik de hele avond lekker aan het meezuipen was en chickies aan het versieren was met gratis drank (hallo taptelsysteem en muntentelling) en dat, zodra zij weggingen, ik ook naar huis ging (hallo, wie ruimt de zaal dan op, maakt de bar schoon, maakt de glazen schoon).

Leuk punt is dat zeer veel DJ's en andere Nederlandse artiesten heb zien optreden. De Toppers, DJ Korsakoff, Borsa, Meeuwis, etc. En met een groot aantal ook wel een drankje na de avond heb gedaan.

Of het goed is voor je CV weet ik niet direct. Ja, horeca is ontzettend beulen, dat is wel iets waar je tegen moet kunnen. Eten voor 5en en anders pas weer na 10en en die 5 uur continue doorbuffelen. In een strandtent van die gasten die via een uitzendbureau komen en 3x achter de bar bij de tennisclub hebben gestaan, dus "ervaring" hebben, pik je er altijd zo tussenuit. De meesten houden het ook niet lang vol. Sommige kun je ook beter kwijt dan rijk zijn. Vinden ze lopen met een dienblad drank te moeilijk, pakken ze borden... Alleen te weinig. Staan er 3 gerechten klaar voor 1 tafel, pakken ze er 2 waardoor ik er alsnog achteraan kan met het 3e bord. Terwijl ik dat in mijn eentje ook weg had gekregen. Afhankelijk van het formaat loop ik met 3 tot 4 borden.

[...]
Lekker buffelen en beulen dus.

[...]
Dat laatste is zeker waar. Ik ben ervan overtuigd dat het zeker mee heeft geholpen in mijn studieswitch en de eerste, niet gehaalde, studie. Slapen in de collegebanken is niet bevorderlijk voor je studieprestaties :+ :+
Haha, dat uitgaan blijft inderdaad een vak apart. Lijkt me echt zwaar werk.
Iedereen is zo aangeschoten, lastige mensen, vervelende situaties...

Wat deed je daar dan eigenlijk? Bardiensten? Me nicht heeft wel eens nachtdiensten als securtity gedraaid.. Manman, wat is dat een zwaar werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wat niet... Bardienst en als ik niet achter de bar stond: glazen halen, garderobe, huisfotograaf (dat was wel heel erg leuk), voorraad bijhalen voor de barren, etc. Eigenlijk alles dat moet worden gedaan in een discotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Toen ik jong was heb ik het gedaan in een supermarkt (20 jaar geleden). Het was eigenlijk avondwerk maar dat was in de tijd dat supermarkten net de tijden gingen verruimen en deze supermarkt was zo succesvol dat er een hele nacht nodig was om alles weer aan te vullen (vrachtwagens konden er overdag nauwelijks komen door drukte en ook in de winkel stonden zo veel klanten dat het bijvullen overdag erg langzaam ging omdat je dan natuurlijk niet overal containers neer kan zetten ;) ).

Het betaalde super omdat ik een contract had voor de avonden ipv de nacht wat eigenlijk de standaard werd en de opslagen elke 2 uur opliepen ofzo. Daarom ben ik het ook een paar jaar blijven doen, want eigenlijk was het best zwaar. Ik zat overdag op school en donderdag en vrijdagnacht werkte ik daar tot 7 uur s'morgens (en dan gingen de luiken omhoog en stonden de klanten al weer in de rij om binnen te komen. Dan zaterdagnacht nog stappen en dan was ik echt op en had ook regelmatig zware hoofdpijnen en alles moest met de auto (mijn ouders woonden in een dorp en dat was 15 km verder in een stad). Niet heel gezond en ik zou dat nu ook niet meer kunnen. Als je fulltime nachtdiensten draait dan moet je natuurlijk je levenswijze aanpassen dat je overdag slaapt, dat deed ik toen niet.

Standbydiensten heb ik ook gedaan. Dat is ook vrij makkelijk. Je kan dan af en toe een nacht wat minder slapen maar dat is redelijk op te vangen door op tijd (vroeg) naar bed te gaan en te zorgen dat je niet al een achterstand hebt in slaap als je opgeroepen wordt..

Tegenwoordig werk ik wel avonden bij een nooddienst (telefonisch), ik ben dan om 00uur30 thuis en dat is goed te doen en de hele ochtend en een groot deel van de middag heb ik voor mezelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 14-03-2016 11:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:44
Nachtdiensten: Overdag hoef je niet te werken en 's nachts hoef je niet te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
Ik *moet* mogelijk binnenkort afstappen van flexibel mijn uren bepalen naar een tweeploegen dienst.

Eerst was het: tussen 6.00u a 9.00u beginnen en dan om 15.30 of 17.30u klaar.

Nu werk ik al bijna 3 weken van 6.00u tot minstens 15.30u.. Dat valt vrij zwaar..!

Ik slaap eigenlijk nooit voor 0.00 a 01.00u en om 5.00u gaat de wekker alweer..!

Ik heb aangegeven dat ik liever niet van 15.30u tot 23.00u werk in shifts.. Ik zou dan 20% toeslag krijgen (op helaas een net-boven-minnimumloon) en dat is het mij niet waard: niet samen op staan met vriendin, niet meer samen eten 50% van de werkdagen..), niets meer aan mijn avonden hebben: samen series kijken, spelletjes met vrienden spelen die gewoon overdag werken.

Ik woon ook niet in de buurt van fam/vrienden en een 15.30-23.00u shift is dan erg anti-sociaal. Mijn vriendin werkt ook overdag.

(Technologisch NL productie bedrijf..)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Deze nacht en afgelopen 2 lekker actieve nachten gehad met veel laden en lossen. Heb vorige nacht in 13 lokale vrachen gedaan met de vrachtwagen. Merk dan wel dat de nacht sneller gaat en geen last heb heb van slaperige momenten. Ik merk ook dat ik wakkerder blijf snachts als ik stof heb om over na te denken. En samen op rijden met collega helpt ook natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Ik werk al 15 jaar nachtdiensten in een luchtvaart technisch bedrijf, de eerste aantal jaren elke 9 weken 1 week nachtdienst, toen ruim 12 jaar elke 8 weken een week nachtdienst en nu sinds januari zit ik in een 6-weeks rooster dus om de 6 weken 1 week nachtdienst.
Ik was altijd ook 7 dagen vrij na mijn nacht maar nu dus maar 4 dagen en begin dan weer met avonddienst. Maar omdat ik ook vroeg en laat werk heb ik er ook blokjes vrij tussen van 4 en 5 dagen.
Betreft het slapen in de nacht, in mijn begin jaren kon ik de hele dag slapen tot 1500/1600 of later. De laatste jaren zeker niet meer. Ik kom om 0700 thuis en ben rond 11/12 al weer wakker. Later in de week wel eens een uitschieter naar 1400. Ik ga meestal voordat ik ga werken na het eten nog even liggen, van 1900-2130 en dan naar het werk, 10 min rijden.
Ik werk in een technische bedrijf wat nooit dicht gaat,ook niet op feestdagen. Ik ben nu 41 en wil nog wel eens weg en wat anders gaan doen..Het is wel een leuke baan met leuke collega's en genoeg te doen.
Ik heb zelfs nog een avond studie (technische bedrijfskunde) gedaan van 5 jaar, voordat ik nachtdienst had bv of na mijn ochtenddienst naar school 1x per week, was zwaar maar wel gehaald

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 12:15
Ik werk in een 5 ploegendienst. En sinda dit jaar lopen wij het 2-2-1 rooster. Beetje apart rooster, maar maximaal 2 nachten achter elkaar. Het vorige rooster was 3-4-3. Waarbij je dus 3 of 4 nachten achter elkaar liep. Het omschakelen naar een normaal slaapritme na 3 of 4 nachten vind ik lastig. Met max 2 nachten gaat dat wat makkelijker, alleen heb je nu elke week nachtdienst ipv elke 2 weken. Er zitten voor en nadelen aan vast natuurlijk. Ik kom meestal rond 7:15 uur thuis en slaap dan om een uur of 8 altijd wel. Meestal tot 14:00 uur. Soms wat langer. S'avonds slaap ik niet meer.

We zijn 2 weekenden elke 5 weken vrij. Niet dat dat mij veel uitmaakt maar sommige willen het liefst elk weekend vrij zijn. Ja dan moet je niet in de continudienst gaan werken denk ik dan altijd....

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Pagina: 1