Ik heb tijdens mijn studie een periode in groot uitgaanscomplex gewerkt. Dat kon best heavy zijn, om 16:00 beginnen tot 7:00 de volgende ochtend... Maarja, je wilt wat verdienen en met een nachttoeslag eroverheen (was iets van 10-15 euro) is dat dan best aantrekkelijk als 18/19 jarige (met dank aan het jeugduurloon

).
Omdat ik het naast mijn studie deed en het horecawerk was, zat er eigenlijk 0 regelmaat in. De ene week kon het 1 avond zijn, een andere week konden het er meer zijn. Had je geluk, dan was het vrijdag en zaterdag, had je pech dan was het maandag, donderdag en zaterdag. Wat ik deed was uit school komen, wachten op het avondeten, eten en dan nog 2 uurtjes gaan liggen. Na werk kwam het daar vaak niet meer van. Tussen 4 en 5 klaar betekende eigenlijk dat je pas tegen half 7 thuis was. Er werd vaak wel nagezeten. Half 7 thuis was nog even 3 kwartier liggen, broodje eten en weer door. Toen ik een week had dat ik donderdag van half 9 tot half 6 college had, donderdagnacht van 22 tot 6 gewerkt had, vrijdag van half 9 tot 4 college, vrijdagavond van 20 tot 5 en zaterdags dan van 17 tot 7, ben ik om half 9 zondags ochtend mijn bed in gekropen, tegen 6en eruit gekomen om te eten en daarna weer tegen half 9 erin gekropen en heb ik dat doorgeslapen tot ergens tegen het middaguur maandags.
Dat ik wel eens in de collegebanken in slaap ben gevallen, zal vast niemand verbazen. Vrijdagmiddag, bij het raam, zonnetje erbij en je bent binnen no-time helemaal vertrokken. Leverde hilarische reacties op.
Bij sport was ik nog coach en alhoewel ik mijn rijbewijs had, hebben mijn ouders mij in die periode regelmatig weggebracht en opgehaald omdat ze het niet verantwoord vonden dat ik na een paar uur slaap achter het stuur zou stappen. Ik snapte ze toen niet echt, maar vond het wel best. Kostte mij ook geen benzine op die manier. Inmiddels snap ik ze wel.
Als ik alleen de zaternacht of vrijdagnacht en zaternacht had gehad, was de nachtrust beter. Vaak zei ik na zo'n tweede nacht dat ze mij rond 1 uur maar wakker moesten maken, zodat ik sneller in het ritme terug was. Mijn ouders hebben gelukkig nooit de noodzaak gezien van mij wakker maken na enkele uurtjes slaap, behalve die keer dat mijn oma jarig was en de familie uit het buitenland als verrassing over was gekomen en we een verjaardagsontbijt gingen doen. Toen liep natuurlijk de avond ook uit, in plaats van 4 uur dicht werd het kwart oer 6 ofzo. Dat mijn ouders die noodzaak nooit zagen, heeft vast te maken met het feit dat mijn vader meer dan 35 jaar ploegendienst heeft gelopen in een continuebedrijf. Ik ben letterlijk opgegroeid met iedere anderhalve week 's ochtends je kop houden: "want pappa slaapt". Natuurlijk liep onze buurman ook ploegendienst, maar voor een hele andere werkgever in een andere plaats, dus ander rooster (niet alleen de diensten, maar ook de opzet) en niet zelden was dat op een ander moment, dus bij het naar buiten gaan eerst naar de gordijnen kijken bij de buren.
Onze hond kon die discotheeknachten wel waarderen. Om mijn kop leeg te maken, die 3 minuten op de fiets helpen daar niet bij, ging ik vaak nog een half rondje met de hond om. Heerlijk, zo 's ochtends vroeg de wereld wakker zien worden. Mijn vader kon het zo nu en dan minder waarderen, die was al tientallen jaren gewend het 's ochtends rustig te hebben na een nachtdienst en de krant voor zichzelf te hebben en opeens zat ik met de krant al rustig beneden.
Later, bij diverse restaurants, heb ik het regelmatig 2 uur, 3 uur en 4 uur (op topdrukte) zien worden. Of dat als volwaardige nachtdienst telt voor dit topic weet ik niet, wel weet ik dat het wettelijk als nachtdienst gezien wordt.
Wat het mij heeft gebracht? Een hoop lol, veel respect voor mensen die nachtdiensten draaien en dat al jaren achtereen. In mijn studie heeft het mij momenten gebracht waarop de mannen zich van de jongetjes onderscheidden. Door moeten tot 5 of 6 uur omdat het voor 9 uur ingeleverd moet worden bij tweetal werk, dat je dat deed en het dan naar je medestudent, die een ochtendmens was, doorstuurde (of deze zelfs sprak omdat die om 4 uur/5 uur opgestaan was hiervoor) en die het nog eens nakeek, terwijl jij om 6 uur je bed in kroop, en vervolgens inleverde. Ik had geleerd om mijn schouders op te halen en te zorgen dat ik na 2-3-4 uurtjes slaap er weer uit stapte en naar school ging. Gevolg: Ik was tussen 11 en 12 wel weer op school, waar een ander, die een half uur minder hoefde te reizen, tegen 2en aan kwam. "Ja, hallo, ik moet toch slapen." Hilariteit alom.
Behalve 1 project, dat was niet hilarisch. Daar hadden we met 2 man de gehele elektronica herbouwd 's nachts omdat het 's ochtends gepresenteerd moest worden en toen verwachtte enkele groepsgenoten, die natuurlijk geen reet hadden uitgevoerd het hele project, dat wij het ook gingen presenteren. Dahag

Nee, dat niet, maar ik ben wel eens raar aangekeken ik dinsdagochtend aan een biertje zat. Of 's ochtends op school komen en meteen een paar goede boterhammen die je mee van huis had opeten en in de kantine nog wat warms (en vets) halen. Gevolg: Klasgenoten die kokhalzend weg liepen omdat ze net wakker waren.