Geluidsinstallatie verbeteren in auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 16:31

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Hallo allen, sinds een kleine 2 maanden ben ik in het bezit van een Mazda 2 uit 2004. Ik had bij de aanschaf geen hoge verwachtingen van het geluid, maar als ik het vergelijk met de Nissan Almera uit hetzelfde bouwjaar waar ik eerder in reed vind ik het toch ver onder de maat.

De muziek die ik luister varieert van hardcore drum 'n bass tot progressive metal en ik heb vaak het idee dat zowel de hoge tonen vrijwel geheel wegvallen en de lage tonen niet goed tot hun recht komen. Verder ervaar ik bij een hoger volume wel meer geluidsintensiteit, maar heb ik niet het idee dat ik ook meer hoor (veel ruis dus).

Daarom ben ik aan het onderzoeken of ik de geluidsinstallatie kan verbeteren, maar ik weet niet precies hoe ik dat het beste kan doen en waar ik het beste kan beginnen, vandaar dit topic.

Mijns inziens zijn er 3 dingen die verbeterd kunnen worden aan de geluidsinstallatie: de speakers, de versterker en eventuele extra componenten als een HPF of bass boost module.

Ik heb absoluut geen idee waarin een speaker van een bepaalde diameter in kwaliteit verschilt met een speaker met dezelfde diameter van een ander merk: mijns inziens is een speaker niet veel meer dan een spoel (stuk verontreinigd koperdraad in een wikkel met een bepaalde impedantie en reactantie) die vast zit aan een conus, en een magneet met een bepaalde sterkte . Dus ik ben wel benieuwd waar dan het kwaliteitsverschil precies in zit.

Van versterkers heb ik verder ook geen verstand, maar ik heb het volgende paneel in mijn auto zitten: http://i572.photobucket.c...ct/mazda%202/1e972011.jpg

Met als grootste verschil met bovenstaande foto dat er wel een gleuf is voor de CD speler en dat er in het grijze vakje onder de gele radio een gaatje is geboord waar het kabeltje doorheen steekt van de Parrot die ertegenaan is geplakt.

Het liefst zou ik die gele radio er gewoon uit zagen oid en er dit in zetten: https://www.bol.com/nl/p/...sb-rood/9200000047191905/

USB lijkt me een stuk beter dan de CD speler die overslaat als je over een klein deukje in de snelweg rijdt.

Verder heb ik niet echt een budget indicatie, het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Ik ben gewoon even benieuwd naar jullie input en ik kijk op basis van de prijs welke ideeën ik uit ga werken en welke niet.

Overigens ben ik alleen op zoek naar goed geluid binnen de auto, ik hoef geen subwoofer te hebben die een halve kofferbak in beslag neemt om lekker indruk te maken met mijn teringherrie op een parkeerplaats ofzo. Ik rijd niet in een Golf/Polo en ik heb geen pet met een sticker erop dat die echt is en los daarvan mocht ik willen dat ik tijd had voor dat soort shit :+

Alle reacties

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ts g17 reeks past in je voordeur, radiotje deh serie erbij en klaar. En eventueel in de achterportieren ook Pioneer uit dezelfde serie maar misschien g13. Een versterker is hoogstwaarschijnlijk niet nodig.

http://www.wehkamp.nl/mer...u&LF=Soort%2Bartikel&PI=0

[ Voor 24% gewijzigd door GerardVanAfoort op 11-03-2016 21:55 ]

NRG

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Precies, een setje Pioneer speakers er in en je gaat er al enorm op vooruit.
Je hebt "pech" dat de radio een ingebouwde unit is. Dat maakt het vervangen door een andere radio lastig.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:00:
Precies, een setje Pioneer speakers er in en je gaat er al enorm op vooruit.
Je hebt "pech" dat de radio een ingebouwde unit is. Dat maakt het vervangen door een andere radio lastig.
Inderdaad :( , maar zoals gezegd zit ik eraan te denken om dat paneel los te halen en er gewoon een stuk uit te zagen oid. Dat gele vloekt toch al met de rest van het paneel dus in dat opzicht is het zeker geen gemis.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
Neophyte808 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:47:
Ik heb absoluut geen idee waarin een speaker van een bepaalde diameter in kwaliteit verschilt met een speaker met dezelfde diameter van een ander merk: mijns inziens is een speaker niet veel meer dan een spoel (stuk verontreinigd koperdraad in een wikkel met een bepaalde impedantie en reactantie), een magneet met een bepaalde sterkte en een conus (stuk ferromagnetisch materiaal). Dus ik ben wel benieuwd waar dan het kwaliteitsverschil precies in zit.
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar, mijn conussen zijn meestal van papier :P

Er zijn heel veel variabelen die audiokwaliteit bepalen. In een akoestisch slechte omgeving als een auto ligt de bottle neck al snel niet meer bij de speakers. De upgrade van stock OEM speakers naar een JBL/Pioneer setje is enorm. Bij setjes van €60+ heb je al snel last van afnemende opbrengsten en ben je vaak beter af door bijvoorbeeld de resonantie van de deuren te dempen of een betere versterker toe te voegen.

Stap 1 is de upgrade naar een set speakers van JBL / Pioneer. Stap 2 is de instellingen van de radio te optimaliseren voor de speakers voor zover dat mogelijk is. Welke instellingen heb je tot je beschikking in je radio?

druk en typefouten voorbehouden

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

DjVe

Hatsaflats!

Vaak zijn er wel aangepaste aftermarket onderdelen verkrijgbaar, waardoor je een normale radio kunt inbouwen. Zoek eens op "Mazda 2 2004 din". Ik zou juist de headunit vervangen door een fatsoenlijke met alle moderne mogelijkheden (bluetooth, carkit, dab+).

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
DjVe schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:39:
Vaak zijn er wel aangepaste aftermarket onderdelen verkrijgbaar, waardoor je een normale radio kunt inbouwen. Zoek eens op "Mazda 2 2004 din". Ik zou juist de headunit vervangen door een fatsoenlijke met alle moderne mogelijkheden (bluetooth, carkit, dab+).
Ik vind dit: http://s572.photobucket.c...da%202/5a2672011.jpg.html

Ziet er idd uit als wat ik moet hebben, alleen geen idee wat ik dan met die gevarendriehoek knop moet...
lutkeveld schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:09:
[...]

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar, mijn conussen zijn meestal van papier :P

Er zijn heel veel variabelen die audiokwaliteit bepalen. In een akoestisch slechte omgeving als een auto ligt de bottle neck al snel niet meer bij de speakers. De upgrade van stock OEM speakers naar een JBL/Pioneer setje is enorm. Bij setjes van €60+ heb je al snel last van afnemende opbrengsten en ben je vaak beter af door bijvoorbeeld de resonantie van de deuren te dempen of een betere versterker toe te voegen.
Je hebt gelijk, aangepast.

Ik vond dit: YouTube: mazda 2 replace radio

EDIT: Ik vond een video voor het loshalen van het frontpaneel bij een Mazda Demio uit 2005
YouTube: Mazda Demio 2005 - Remove Factory Radio - Mazda 2
en ik heb gekeken of ik dat kon reproduceren in mijn auto. Helaas kan ik niet bij die diepe schroef en krijg ik de achterkant van mijn lepel niet tussen het paneel en het frame. Ik denk dat ik dit door iemand ga laten doen die er meer verstand van heeft.

Afgaande op de reacties lijkt het me het beste idee om eerst te kijken of ik het gele deel met de hoofdunit erachter kan vervangen door een Pioneer DEH radio (ik vraag me nog steeds af hoe, want het formaat is net geen din) en dan kijken wat ik met de equalizer van dat ding kan bereiken. Mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik altijd nog die 200+ euro investeren in een set Pioneer speakers.

Een vervangend paneel vinden gaat hem niet worden: de enige referentie dat die dingen bestaan is het Mazda forum en die kerel die er een heeft gekocht zegt dat het paneel hem 260 $ heeft gekost. Dat ga ik niet betalen voor een stukje plastic.

Iemand trouwens ervaringen met die JVC DRVN speakers?

[ Voor 70% gewijzigd door Neophyte808 op 13-03-2016 02:27 . Reden: Update ]

• lutkeveld
Neophyte808 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:52:
dan kan ik altijd nog die 200+ euro investeren in een set Pioneer speakers.
Speakers van 200+ is nergens voor nodig. Onder de 60 euro is er al zat te vinden van JBL / Pioneer. Ik zou eerst je speakers upgraden en dan pas je radio.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
lutkeveld schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:18:
[...]

Speakers van 200+ is nergens voor nodig. Onder de 60 euro is er al zat te vinden van JBL / Pioneer. Ik zou eerst je speakers upgraden en dan pas je radio.
Goed lezen, ik had het over een SET speakers, 60x4 is toch al weer 240 euro! Dan is een radio van 75 euro een goedkopere tussenoplossing. Verder vind ik die USB poort gewoon een must.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-12 12:18
Speakers koop je meestal per twee ;) dan wordt het 60x2 en heb je nog 80 euro over voor een radio.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Peenutzz schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:38:
Speakers koop je meestal per twee ;) dan wordt het 60x2 en heb je nog 80 euro over voor een radio.
Oh toch? Ja ik moet zeggen: websites zijn niet gul met de specs van speakers. Ik kan ook nergens op diameter filteren bijvoorbeeld.

• lutkeveld
Heb je al opgemeten welke diameter je nodig hebt?

Het is inderdaad per twee. Dus een upgrade voor vier nieuwe speakers is ongeveer even duur als een nieuwe autoradio. Qua geluidskwaliteit zijn de nieuwe speakers de beste upgrade. Een nieuwe radio geeft weer een grote upgrade qua in/output opties.

Pagina: 1