Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1999
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:06
Hallo,

Ik ben van plan om een laptop te kopen van rond de 1100 euro. Ik wil graag een laptop met een ssd.
Ik kwam na wat zoeken uit op deze laptop, http://tweakers.net/price...cn95701%29/specificaties/. Dit model heeft alleen geen ingebouwde ssd. Na wat zoeken vond ik deze ssd: http://tweakers.net/price...951-%28nvme%29-128gb.html. Is deze ssd een goede voor deze laptop?
Ik gebruik de ssd alleen voor het besturingssysteem en de programma's. voor mijn bestanden kan ik dan de hdd gebruiken die er standard in zit. Maar voor de zekerheid wil ik toch even jullie advies vragen, is dit een goede keuze of niet?

Verder is er van deze laptop ook het zelfde type beschikbaar met een 4k beeldscherm. Is dat een goede keuze voor zo'n laptop of niet? De laptop wordt dan wel een stukje duurder maar als ik er veel voordeel bij heb dan heb ik het er wel voor over.

Wie kan mij helpen?
B.V.D.

MVG,

Arno

Beste antwoord (via Arno1999 op 12-03-2016 15:32)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, ja, het past wel. Werken doet het waarschijnlijk niet.
Een M.2 slot kan 3 typen signalen vervoeren: USB, SATA en PCIExpress (4lanes).
Het is aan de fabrikant van de laptop om te bepalen wat ze aansluiten.

Dan komt er nog bij dat je met BIOS support zit. NVMe heeft specifiek een BIOS nodig die het ondersteunt. Anders kan je er op z'n minst niet mee opstarten (als bootdisk gebruiken). Kans is aanwezig dat je hem wel in het besturingssysteem ziet, mits dat M.2 slot fysiek zit vastgesoldeerd aan de PCIe bus.

Maargoed, sowieso is de keus voor een Samsung SM951 geen hele geweldige.
Dat type is de voorloper op de Samsung 950 Pro. Een belangrijk verschil tussen die twee is dat de SM951 sneller last heeft van thermal throttling. Dus dat hij vertraagt tot het tempo van een schildpad, zodra het 'm te warm wordt. Notebooks en warmte afvoer zijn niet echt elkaar's grootste vrienden, dus een SM951 in een laptop is geen strak plan. De SM951 kan in een desktop PC al te warm worden als de airflow niet voldoende is.
Dan is het sterk aan te raden om een 950 Pro te kopen. Die heeft veel betere thermal management en verbruikt minder stroom (minder stroom is ook minder warmte).

Maargoed, een paar minuutjes Google vertelden mij dat de Insprion 15 7000 serie geen NVMe support heeft. Het M.2 slot, indien aanwezig (ze hebben m niet eens allemaal), bied dus maximaal SATA600 aan.

Als je een M.2 drive nodig hebt, dan is je maximum in het aanbod van Samsung dus de 850 Pro of Evo in M.2 uitvoering. Die zijn wel SATA namelijk.

Edit:
Een converter is dus ook niet nodig. Het past gewoon, maar wil simpelweg niet werken wegens niet aangesloten PCIe bus of gebrek aan BIOS support.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 15:00 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-07 15:28
Hallo Arno. Ik heb precies die laptop. Heb er een Samsung 850 evo van 250gb in zitten. Kost je 98 euro en is een top ssd. Je moet goed opletten dat je ssd compatibel is met je moederbord. Het moederbord van de Dell ondersteunt m.2 sata 600 dacht ik. Bovengenoemde ssd werkt perfect en is zeker een aanrader

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1999
hallo,

Ik heb eerst ook gekeken naar de Samsung 850 evo van 250gb, Er is nogal wat verschil in snelheden, de samsung 850 evo heeft een een snelheid voor lezen van 540 MB/s. De ssd die ik erin wil doen heeft een sneleheid van 2000MB/s. Dat verschilt best wel wat.
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpnow.nl/img=8173785b6b http://www.dumpnow.nl/img=bcb78c0aa5(deze is van betere kwaliteit)

Maar de Samsung SM951 (NVMe) 128GB heeft deze harde schijf bus: M.2 (PCI-e 3.0 x4) en de Samsung 850 EVO M.2 250GB heeft deze: SATA-600. Past de Samsung SM951(NVMe)128GB dan nog wel in de laptop?

In de handleiding http://downloads.dell.com...ference%20guide_nl-nl.pdf staat alleen dat er een M.2 aansluiting in de laptop zit.

mvg,

Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:37
Nee(:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1999
jammer, Is er dan niet een soort converter voor of zo?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Uhm, ja, het past wel. Werken doet het waarschijnlijk niet.
Een M.2 slot kan 3 typen signalen vervoeren: USB, SATA en PCIExpress (4lanes).
Het is aan de fabrikant van de laptop om te bepalen wat ze aansluiten.

Dan komt er nog bij dat je met BIOS support zit. NVMe heeft specifiek een BIOS nodig die het ondersteunt. Anders kan je er op z'n minst niet mee opstarten (als bootdisk gebruiken). Kans is aanwezig dat je hem wel in het besturingssysteem ziet, mits dat M.2 slot fysiek zit vastgesoldeerd aan de PCIe bus.

Maargoed, sowieso is de keus voor een Samsung SM951 geen hele geweldige.
Dat type is de voorloper op de Samsung 950 Pro. Een belangrijk verschil tussen die twee is dat de SM951 sneller last heeft van thermal throttling. Dus dat hij vertraagt tot het tempo van een schildpad, zodra het 'm te warm wordt. Notebooks en warmte afvoer zijn niet echt elkaar's grootste vrienden, dus een SM951 in een laptop is geen strak plan. De SM951 kan in een desktop PC al te warm worden als de airflow niet voldoende is.
Dan is het sterk aan te raden om een 950 Pro te kopen. Die heeft veel betere thermal management en verbruikt minder stroom (minder stroom is ook minder warmte).

Maargoed, een paar minuutjes Google vertelden mij dat de Insprion 15 7000 serie geen NVMe support heeft. Het M.2 slot, indien aanwezig (ze hebben m niet eens allemaal), bied dus maximaal SATA600 aan.

Als je een M.2 drive nodig hebt, dan is je maximum in het aanbod van Samsung dus de 850 Pro of Evo in M.2 uitvoering. Die zijn wel SATA namelijk.

Edit:
Een converter is dus ook niet nodig. Het past gewoon, maar wil simpelweg niet werken wegens niet aangesloten PCIe bus of gebrek aan BIOS support.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-06 18:23
Volgens mij zit het M.2 slot op het moederbord, dus het lijkt me sterk dat je de 950 Pro dan niet als bootdisk kan gebruiken. Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000929489.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

henrim schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:16:
Volgens mij zit het M.2 slot op het moederbord, dus het lijkt me sterk dat je de 950 Pro dan niet als bootdisk kan gebruiken. Zie hieronder:
[afbeelding]
Zoals ik al had gezegd is M.2 een mengelmoes van verschillende systemen.
Een 950Pro is een NVMe drive, en de laptop bied geen NVMe ondersteuning.
Als je het geluk hebt dat het M.2 slot wél aan de PCI Express bus hangt, dan nekt het gebrek aan BIOS support voor NVMe je nogsteeds. Dan kan je er niet van booten.

Echter, als je een 850Pro/Evo in het M.2 slot stopt, kan je er wél van booten, want dan gebruik je de pinnen die aan de SATA controller zitten geknupt. En SATA booten kan prima.

Kortgezegd is M.2 een complex, soms wat vervelend, beestje.
De aansluiting is relatief universeel, maar de support voor de subsystemen is dat allerminst.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1999
volgens mij bestaat van de 850pro geen m.2 aansluiting. van de 850evo wel.
Als ik een 850 evo koop en die er in zet, kan ik de hdd die er standaard in zit toch nog wel gewoon gebruiken?

mvg,
Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Arno1999 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:28:
volgens mij bestaat van de 850pro geen m.2 aansluiting. van de 850evo wel.
Als ik een 850 evo koop en die er in zet, kan ik de hdd die er standaard in zit toch nog wel gewoon gebruiken?

mvg,
Arno
Dat ligt er aan.
Het kan zo zijn dat de SATA aansluiting van de HDD en het M.2 slot dezelfde is.
Echter lijkt me dat in dit geval niet zo te zijn, gezien de bovenstaande afbeelding. Dus dat zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1999
okee, hartelijk bedankt voor je hulp, dan weet ik genoeg.

mvg,

Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Arno1999 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:32:
okee, hartelijk bedankt voor je hulp, dan weet ik genoeg.

mvg,

Arno
Ik heb een 850 evo in deze Dell gezet, werkt prima samen met de HDD. Ik heb alleen het OS niet op de SSD gekregen, opstarten duurt helaas alsnog 20 seconden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno1999
Kan je de ssd dan niet als bootdisk gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 09:03
_Heisenberg_ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:22:
[...]

Ik heb een 850 evo in deze Dell gezet, werkt prima samen met de HDD. Ik heb alleen het OS niet op de SSD gekregen, opstarten duurt helaas alsnog 20 seconden :P
Ik heb deze Dell, ik heb er een 950 evo m.2 in zitten als boot disk én ik heb een complete handleiding (met plaatjes _O- ) klaar staan omdat ik best vaak de vraag kreeg 'hoe?'. Stuur maar een pb als je hem wilt hebben - er komt echt niet veel bij kijken.

ps: deze Dell accepteert echt geen NVME SSD - enkel SATA is ondersteund.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

X-Kiwi schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:47:
[...]

Ik heb deze Dell, ik heb er een 950 evo m.2 in zitten als boot disk én ik heb een complete handleiding (met plaatjes _O- ) klaar staan omdat ik best vaak de vraag kreeg 'hoe?'. Stuur maar een pb als je hem wilt hebben - er komt echt niet veel bij kijken.

ps: deze Dell accepteert echt geen NVME SSD - enkel SATA is ondersteund.
850 Evo bedoel je? Er is geen 950 Evo, alleen een Pro, volgens de pricewatch.

http://tweakers.net/price...DSUSpITE8NzqxKVbIyNDCoBQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 09:03
McKaamos schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:22:
[...]

850 Evo bedoel je? Er is geen 950 Evo, alleen een Pro, volgens de pricewatch.

http://tweakers.net/price...DSUSpITE8NzqxKVbIyNDCoBQA
850 evo, juist, die dus O-)

Kiwi !

Pagina: 1