Upgrade PC uit 2012 - Voor Gamen & Grafisch Ontwerp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00bel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 18:41
Dag! De afgelopen maanden begon het steeds meer te kriebelen, en inmiddels ben ik vastbesloten om mijn verouderde bak op te kalefateren. Ik heb mijn PC in januari 2012 gebouwd op basis van de best buy van toen, en hoewel ze nog steeds goed loopt, verlang ik terug naar de dagen dat ik alles op high kon spelen.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor ontwerp en illustratiewerk in photoshop, wat videobewerking in premiere en after effects en games zoals battlefield 4, rainbow six, en Total War games.

Ik gebruik twee monitors, een Dell Ultrasharp u2412m (1920x1200) en een Samsung Syncmaster 930BF (1280x024), en als eventuele upgrade in de toekomst zou ik die samsung willen vervangen voor een 4k scherm, misschien is dat relevant.

Mijn budget is ongeveer 500 euro, maar daar kan opzich wel een paar 100 bij als dat heel veel uitmaakt voor de prestaties.

Dit zijn mijn huidge specificaties:
  • CPU: Intel core i5-2500 CPU @ 3.30 Ghz
  • GPU: AMD Sapphire Radeon HD6950
  • Mobo: Asrock P67 EXTREME4 GEN3
  • RAM: Corsair Vengeance 8 GB
  • Harde schijven: Samsung 1000GB HDD
    Crucial 128GB m4 SSD
  • Voeding: OCZ ModXstream Pro 600W
Zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van de beste onderdelen?

Hartelijk dank!

Beste antwoord (via w00bel op 14-03-2016 16:15)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nieuwe GPU's komen altijd uit. Misschien morgen, misschien morgen over een jaar, en het jaar daar op weer. Er is helaas geen speciaal moment waarop je GPU's het beste kan kopen. Dat geldt zo'n beetje voor alle electronica: er komt altijd wel weer wat nieuws, en vaak genoeg is dat een jaar later of eerder.

Een paar jaar onder de pannen zijn ben je nu ook wel. Zolang je PC werkt is er eigenlijk totaal geen reden om voor een upgrade te gaan. Stel dat er iets defect is of de performance wensen over laat, dan is er een reden voor een upgrade.

Op het moment is je CPU en moederbord prima en heeft het weinig zin om daar geld in te steken. Skylake is leuk, maar qua performance ga je er niet opeens het dubbele uit halen ofzo.

Je SSD is niet slecht, maar wel klein. Als je een grotere SSD hebt kan je er meer software op kwijt en kunnen je programma's dus sneller laden. Als je er een 265GB SSD bij doet voor je OS en software, en de 128GB SSD voor andere zaken die je graag snel wil hebben gebruikt zit je ruim zat. Media kan je op je HDD parkeren. De GPU die je hebt is op het moment geen snelheidsmonster meer. Als je daar een vervanger voor verzint heb je redelijk wat winst te halen.

Qua RAM zou je afhankelijk van je workload iets aan een verdubbeling kunnen hebben, dat is ook niet perse heel duur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
R9 390 of een GTX 970 erin en je zit weer goed voor de komende 1 a 2 jaren. Of je wacht op de volgende generatie GPUs als je nog geduld kan hebben (de verwachtingen zijn dat die een mooie stap vooruit zullen zijn, iig groter dan de afgelopen paar jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Nieuwe GPU, nieuwe SSD? Je kan ook een low-end GPU, een krappe SSD, een mager moederbordje en een magere CPU voor 500 euro nemen, maar qua CPU power en moederbord opties ga je er niet perse veel op vooruit. Die vernieuwingen brengen vooral besparing qua energie, en verder weinig.

Met een nieuwe GPU en grotere/modernere SSD haal je veel meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00bel
Energiebesparing vind ik niet echt belangrijk. Ik ben benieuwd wat het precies uit maakt om een grotere SSD te halen? Is het dan handig om eentje van 500 GB te halen ofzo zodat ik daar al mijn games en software op kan installeren? Ik heb nu mn windows en software op mn SSD staan, maar mn Games en bestanden op mn HDD. Zou dat veel uitmaken?

Ik geef trouwens misschien liever dan 700 euro dan 500 als ik daarmee echt weer een paar jaar onder de pannen ben.

Wanneer komen die nieuwe GPU's uit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Nieuwe GPU's komen altijd uit. Misschien morgen, misschien morgen over een jaar, en het jaar daar op weer. Er is helaas geen speciaal moment waarop je GPU's het beste kan kopen. Dat geldt zo'n beetje voor alle electronica: er komt altijd wel weer wat nieuws, en vaak genoeg is dat een jaar later of eerder.

Een paar jaar onder de pannen zijn ben je nu ook wel. Zolang je PC werkt is er eigenlijk totaal geen reden om voor een upgrade te gaan. Stel dat er iets defect is of de performance wensen over laat, dan is er een reden voor een upgrade.

Op het moment is je CPU en moederbord prima en heeft het weinig zin om daar geld in te steken. Skylake is leuk, maar qua performance ga je er niet opeens het dubbele uit halen ofzo.

Je SSD is niet slecht, maar wel klein. Als je een grotere SSD hebt kan je er meer software op kwijt en kunnen je programma's dus sneller laden. Als je er een 265GB SSD bij doet voor je OS en software, en de 128GB SSD voor andere zaken die je graag snel wil hebben gebruikt zit je ruim zat. Media kan je op je HDD parkeren. De GPU die je hebt is op het moment geen snelheidsmonster meer. Als je daar een vervanger voor verzint heb je redelijk wat winst te halen.

Qua RAM zou je afhankelijk van je workload iets aan een verdubbeling kunnen hebben, dat is ook niet perse heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00bel
klinkt als goed advies! Dus een nieuwe SSD, 8 GB ram en een nieuwe GPU. Kan ik gewoon twee stickjes van 4 GB erbij kopen of komt dat heel nauw qua merk/ DDR-dinges-??

Welke GPU zou je aanraden?

Is het overigens een idee om nog zo'n kaart te kopen die ik al heb en ze crossfire te installeren?
Op marktplaats kan ik zo een kopen voor 65 euro bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
De stickjes moeten inderdaad de zelfde DDR zijn. Maar als ik mij niet vergis kun je wel verschillende merken met dezelfde snelheid doen (not sure tho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00bel
Ok, op basis van jullie advies is dit is mijn plan:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 345,95€ 345,95
1be quiet! Pure Rock€ 29,95€ 29,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 42,95€ 42,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,50€ 154,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,35

Die koeler omdat het me dan wel een leuk idee lijkt om mn processor te overklokken. Is dat een goed idee? Mijn voeding (OCZ ModXstream Pro 600W) moet dit wel aankunnen lijkt me? Moet ik nog rekening houden met verouderde kabels/aansluitiningen op mn moederbord of iets dergelijks voor de videokaart en de koeler?

[ Voor 5% gewijzigd door w00bel op 13-03-2016 01:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-07 16:51
Processor ga je niet kunnen overklokken omdat het geen K-versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00bel
aah thanks! Dat wist ik niet. Maar voor de rest? Goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Prima plan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-07 22:03
Van dat extra beetje RAM ga je niks merken op dit moment.
Pagina: 1