Inklaringskosten

Pagina: 1
Acties:
  • 11.398 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik krijg al jaren elke maand een pakketje uit Japan. Waarde schommelt van 30 tot 75 euro.

Voorheen ging het altijd goed eigenlijk, maar de laatste jaren krijg ik om de maand een postbode aan de deur die geld wilt zien.

Er zit dan keurig een factuur bij. Altijd voor rond de 3 euro en rond de 13 euro handlingskosten. U kunt uw goederen ook zelf inklaren staat er bij.

Dus ik bellen met Douane om te vragen hoe ik mijn goederen zelf inklaar. Blijkt dat je daar een softwarepakket voor aan moet schaffen dat voor een normale consument niet te betalen is.

Dus ik PostNL bellen om te vragen of dit niet anders kan. Die 3 euro wil ik best afdragen maar handlingskosten van 13 euro lijkt me enorm overdreven. Ik heb geouwehoerd als Brugman maar er wordt me geen enkele oplossing geboden!

Hoe vermijd ik deze kosten! Zijn er partijen die dit kunnen doen voor een lager tarief. Via een webportal ofzo dat je hun softwarepakket gebruikt en een kleine jaarlijkse abonnementsfee betaalt ofzo? Ik kan helemaal niets vinden.

Ik vind het echt te bizar voor woorden dat er op de Douane papieren doodleuk staat dat je zelf in kan klaren, maar dat je vervolgens ineens een softwarepakket nodig hebt waar je grof voor moet betalen.

Wat is de oplossing? Ik heb het idee dat me nu echt een loer wordt gedraaid elke keer door een soort van vage monopolie constructie op btw inklaren.

Is er misschien iets van een vereniging van mensen die regelmatig dingen uit het buitenland bestellen die gezamelijk dit softwarepakket kopen.

Is het mogelijk een alternatief softwarepakket te ontwikkelen ? Want het is wel een open markt begreep ik van de douane meneer.

Naast dat het me elke keer 13 euro kost, is het pakje ook zo een week later als PostNL het zelf inklaart. Wordt ik ook niet gelukkig van. Het moet beter kunnen!

[ Voor 12% gewijzigd door Buntmans op 14-03-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Klinkt alsof je PostNL gebeld hebt over inklaren terwijl je volgens mij bij de Douane of Belastingdienst moet zijn. Nevermind, verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door johnkeates op 11-03-2016 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buntmans
johnkeates schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:47:
Klinkt alsof je PostNL gebeld hebt over inklaren terwijl je volgens mij bij de Douane of Belastingdienst moet zijn.
De Douane klaart niet in. PostNL klaart in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39
PostNL klaart inderdaad in bij de Douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben ook benieuwd. Ik vind het behoorlijk van de zotte dat ik op een pakketje met een waarde van 22,50 ineens 13 euro nogwat aan inklaringskosten moet betalen plus een paar euro aan BTW... Ik betaal met liefde zelfs twee keer de BTW-waarde als ik die kromme inklaringskosten niet hoef te betalen... :r Ik heb liever dat dat geld naar de schatkist gaat dan naar PostNL voor alleen het invullen van een stom formuliertje.

[ Voor 16% gewijzigd door NMe op 11-03-2016 16:34 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

als consument ontkom je daar niet aan.
De 13 euro die postnl rekent zijn administratieve kosten.
enige manier om dat te ontwijken is een andere vervoerder maar ook die zal soort gelijke kosten in rekening brengen. Dus in plaats van elke maand, elke 2 of 3 maanden pas een pakket laten aansturen dan scheelt het je de administratieve kosten.

als bedrijf heb ik op mijn kop moeten staan om een artikel 23 ontheffing te krijgen hiervoor. En nog komt postnl geregeld met een brief voor geld waarop ik het pakket maar annuleer en verwijs naar de artikel 23 vermelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:27:
als consument ontkom je daar niet aan.
De 13 euro die postnl rekent zijn administratieve kosten.
enige manier om dat te ontwijken is een andere vervoerder maar ook die zal soort gelijke kosten in rekening brengen. Dus in plaats van elke maand, elke 2 of 3 maanden pas een pakket laten aansturen dan scheelt het je de administratieve kosten.

als bedrijf heb ik op mijn kop moeten staan om een artikel 23 ontheffing te krijgen hiervoor. En nog komt postnl geregeld met een brief voor geld waarop ik het pakket maar annuleer en verwijs naar de artikel 23 vermelding.
Volgens de Douane mag iedereen inklaren, het is een open markt.

Echter als de opdrachtgever het niet doet, dan is PostNL gedwongen dit te doen. En die rekent €13.

De enige belemming is dat als opdrachtgever je dan dat enorm kostbare softwarepakket nodig hebt. En dat vind ik dus echt larie! Als het echt open markt is moet er of:

A) een goedkoper pakket zijn of komen
B) een vereniging zijn die samen dat pakket koopt
C) een andere partij dan postnl die dit commercieel aan gaat bieden tegen een lager tarief

Hoe het nu gaat is dus puur omdat ik A B en C nog niet heb kunnen ontdekken. Maar er is legaal gezien geen belemmering!

Tenminste dat is voor zover ik het heb begrepen...

En die €13 euro slaat ook nergens op volgens mij verdient PostNL hier dik aan. Dat lijkt me niet de bedoeling. PostNL verdient door te transporteren, niet door in te klaren.

Transporteren en inklaren staan in principe los van elkaar. PostNL hoeft alleen in te klaren wat niet al ingeklaard is! Dus als ik of jij op de een of andere manier zorgt dat die geregeld is zou PostNL hier ook blij van moeten worden want minder werk voor hun!

[ Voor 7% gewijzigd door Buntmans op 11-03-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Is de verzender niet de opdrachtgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30
Inklaren is semi-handmatig werk. Iemand moet aangeven wat de waarde is, wat de transportkosten bedragen, en bovenal wat voor soort goederen het zijn.
Dat ze dat allemaal doen voor 13 euro is spot goedkoop. Ga je inklaren in de haven betaal je zo 50 euro voor een inklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
NMe schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:39:
Is de verzender niet de opdrachtgever?
Ik geef de opdracht aan de verzender om te leveren. Maar je hebt gelijk het is wellicht duidelijk om over 'ontvanger' te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben hier paar jaar geleden mee bezig geweest, dus geen 100% zekerheid.

Die tekst heeft uitsluitend betrekking op de (kleinere) expeditiebedrijfjes die veel buitenland verzenden, voor inklaren bij de douane heb je een vergunning (ACN lid?) en stukje software nodig (sagetti ofzo?), veel van zulke bedrijven laten dat dus over aan de grote verzendbedrijven (UPS, DHL etc), maar kunnen dit dus in principe goedkoper zelf gaan doen bij de douane.

Als particulier mag je dat in de basis dus gewoon niet en zit er weinig op dan gebruik te moeten maken van zulke (dure) partijen. Zover ik weet rekent UPS dacht ik 11 euro en DHL ook zoiets, krijg je maar enkele keren per jaar zo'n pakketje binnen, laat het gewoon via hun lopen, dan ben je nog steeds goedkoper uit dan het ooit zelf te willen doen.

En edit hieronder:
http://tarief.douane.nl/tariff/index.jsf

Veel plezier :)

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 11-03-2016 16:44 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
MrDirect schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:41:
Inklaren is semi-handmatig werk. Iemand moet aangeven wat de waarde is, wat de transportkosten bedragen, en bovenal wat voor soort goederen het zijn.
Dat ze dat allemaal doen voor 13 euro is spot goedkoop. Ga je inklaren in de haven betaal je zo 50 euro voor een inklaring.
Alles wat jij opnoemt staat netjes op de sticker/vrachtbrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:03
Voor de volledigheid, ik baal ook altijd als ik een dergelijke factuur krijg. Zeker als de BTW niet in verhouding is met de inklaringskosten, maar
Die 13 euro is niet echt heel veel. Naast het moeten inklaren (gegevens invoeren) moet de vervoerder ook nog een betaling verrichten aan de douane. Plus de kosten voor niet geaccepteerde pakketten (lees terugboeken), betalingen controleren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
BB-One schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 17:05:
Voor de volledigheid, ik baal ook altijd als ik een dergelijke factuur krijg. Zeker als de BTW niet in verhouding is met de inklaringskosten, maar
Die 13 euro is niet echt heel veel. Naast het moeten inklaren (gegevens invoeren) moet de vervoerder ook nog een betaling verrichten aan de douane. Plus de kosten voor niet geaccepteerde pakketten (lees terugboeken), betalingen controleren etc.
Ik wil best accepteren dat 13 euro niet veel geld is voor wat PostNL er voor moet doen.

Echter volgens de Douane mag iedereen het doen. Maar dat blijkt dus in de praktijk niet zo te zijn. Maar niet omdat de regels het niet toelaten. Puur omdat niemand het nog lijkt aan te bieden los van de vervoerder.

Stel ik klaar iets in via dat softwarepakket dan heeft PostNL er verder geen werk meer aan toch? Dan kunnen ze het zo door laten gaan? Tenminste zo lees ik het...

Ik zie in gedachten een lopende band met pakjes en een PostNL mederwerker die barcodes inscant. Zodra hij mijn pakje beet heeft ziet hij op zijn display dat aan de BTW verplichting reeds voldaan is.

Geen extra werk voor PostNL, geen dure kosten voor mij en de BTW is betaald dus de staat is ook blij. Alleen maar winnaars toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je weet dat een sorteer centrum zo goed als automatisch werkt ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De vraag is op grond waarvan PostNL jou aanspreekt om het geldbedrag te voldoen. Vanwege het gesloten systeem wat we in Nederland kennen, kunnen verbintenissen alleen voortvloeien uit de wet. Zaakwaarneming is de enige grond die hier van toepassing zou kunnen zijn, want als ontvanger heb je geen overeenkomst gesloten met PostNL. Een zaakwaarnemer kan slechts zijn schade vergoed krijgen, plus (omdat PostNL een bedrijf is), de in redelijkheid gemaakte kosten. PostNL zal dus moeten onderbouwen waarom 13 euro redelijk is. Je zou om een onderbouwing van het bedrag kunnen vragen. Een rembourszending is al ruim 11 euro duurder dan een gewone zendig, dus dat verklaart al een groot deel.

[ Voor 30% gewijzigd door GlowMouse op 29-10-2016 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:59
Dit is wat Arnoud er in 2010 voor zover ik kan zien over te zeggen had.

http://blog.iusmentis.com...kosten-van-de-vervoerder/

Geen conclusie met zekerheid, maar wel dat een bedrag van +- 10 euro (destijds, dus nu vast wat hoger) in zijn ogen redelijk is voor deze dienstverlening mits de regelgeving hieromtrent natuurlijk nog onveranderd is sinds 2010.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 11-03-2016 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buntmans
Dennism schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 17:50:

Geen conclusie met zekerheid, maar wel dat een bedrag van +- 10 euro (destijds, dus nu vast wat hoger) in zijn ogen redelijk is voor deze dienstverlening mits de regelgeving hieromtrent natuurlijk nog onveranderd is sinds 2010.
13 euro is misschien redelijk voor het werk dat PostNL ervoor doet. Echter volgens de Douane mag iedereen inklaren, is het een open markt en heeft PostNL hier dus geen monopolie op. Ik heb ook geen probleem met de kosten voor inklaren als PostNL het doet. Ik wil alleen niet dat PostNL het doet. Ik wil het zelf doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Buntmans op 11-03-2016 18:43 . Reden: op verzoek Gambieter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Buntmans: het is nu wel duidelijk dat je het makkelijk cashen etc vind. Maar het is niet de bedoeling om daarover te gaan ranten, dus laat dat svp verder achterwege.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Buntmans schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:27:
[...]

13 euro is misschien redelijk voor het werk dat PostNL ervoor doet. Echter volgens de Douane mag iedereen inklaren, is het een open markt en heeft PostNL hier dus geen monopolie op. Ik heb ook geen probleem met de kosten voor inklaren als PostNL het doet. Ik wil alleen niet dat PostNL het doet. Ik wil het zelf doen.
Ik zie ook nergens waar PostNL een monopolie zou hebben, zo'n beetje iedere vervoerder heeft deze dienstverlening. Dat PostNL de logische partij is voor pakketten die via PostNL verzonden worden snap ik wel.

Als er een markt voor bedrijven zou zijn om deze dienstverlening buiten de grote verzendbedrijven om aan te gaan bieden tegen een tarief dat (flink) lager ligt dan het tarief van de grote verzenders zou dit vast al gedaan zijn daar internationale pakketbezorging toch flink aan het groeien is, en dus wanneer je aan een dienst als deze genoeg kan verdienen en toch goedkoper kan zijn dan de grote verzenders er mijn inziens toch best geld te verdienen moet zijn. Iets zegt me dus dat de tarieven van de grote verzenders dusdanig scherp zijn dat het lastig is om hier winstgevend tegen te concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Dennism schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:56:
[...]

Ik zie ook nergens waar PostNL een monopolie zou hebben, zo'n beetje iedere vervoerder heeft deze dienstverlening. Dat PostNL de logische partij is voor pakketten die via PostNL verzonden worden snap ik wel.

Als er een markt voor bedrijven zou zijn om deze dienstverlening buiten de grote verzendbedrijven om aan te gaan bieden tegen een tarief dat (flink) lager ligt dan het tarief van de grote verzenders zou dit vast al gedaan zijn daar internationale pakketbezorging toch flink aan het groeien is, en dus wanneer je aan een dienst als deze genoeg kan verdienen en toch goedkoper kan zijn dan de grote verzenders er mijn inziens toch best geld te verdienen moet zijn. Iets zegt me dus dat de tarieven van de grote verzenders dusdanig scherp zijn dat het lastig is om hier winstgevend tegen te concurreren.
Ik had gehoopt dat het op de een of andere manier los te koppelen was. Dus PostNL doet het vervoeren en klaart alleen in als het pakket nog niet ingeklaard is. Dat lijkt ook te kunnen als je de factuur leest.

Ik heb de factuur niet meer, maar het kwam bij mij over als: "U heeft uw spullen niet ingeklaard, wij waren daarom genoodzaakt dit voor u te doen. Wij hebben hiervoor 13 euro administratiekosten in rekening gebracht".

Idealiter is er een partij die die software koopt en dat je via hun website dan je spullen in kunt klaren. Je vult in wat voor goederen het betreft en de waarde. Vervolgens zoek je in de juiste tabel op welk percentage er voor dit soort goederen staat en rolt er een bedrag uit. Dit bedrag betaal je vervolgens en wellicht daarnaast een eenmalige fee (lager dan 13 euro) of je kan een jaar abonnement afsluiten, waardoor je nog goedkoper uit bent.

Of die manier kan PostNL zich gewoon richten op hun core business en zijn ze ook van een hoop gedoe af. Dat gepast betalen aan de deur aan de postbode. Ik kan me niet voorstellen dat zij daar zelf erg blij van worden...

Daarnaast is mijn pakje dus elke keer als ze inklaringskosten rekenen ook meteen een week later. Is ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 17:50:

Geen conclusie met zekerheid, maar wel dat een bedrag van +- 10 euro (destijds, dus nu vast wat hoger) in zijn ogen redelijk is voor deze dienstverlening.
Hij stelt wel dat er een overeenkomst is, als gevolg van aanbod & aanvaarding, wat tot een andere uitkomst leidt dan zaakwaarneming. Dat ben ik niet met hem eens; zelfs van impliciet aanvaarden zou ik niet willen spreken omdat veel mensen bij het bestellen geen weet hebben van het inklaringsproces, niet weten welke postbezorger ze inschakelen, en geen wil hebben om 10 euro administratiekosten te betalen. De figuur van de zaakwaarneming past gewoon stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Laatst online: 06-07 15:00

GforceNL

Out of memory....

Voor het inklaren zou je ook contact op kunnen nemen met een douane agent of expediteur. Die klaren in voor verschillende kleinere partijen. Ik denk echter dat die flink meer rekenen..

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan je je pakketje niet in delen laten versturen waarbij de waarde inclusief verzendkosten onder de 22 euro blijft? Dan ben je namelijk geen invoerrechten en btw verschuldigd en hoeft er niet te worden ingeklaard.

[ Voor 9% gewijzigd door Frieda op 13-03-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind het zo'n corrupte rotzooi bij douane. Ik heb er geen ander woord voor.
Als je een telefoon besteld, € 100 en € 35 aan extra kosten omdat iedereen die het pakket aanraakt en ook de staat er aan moet verdienen. Bestel je wat hardware, kan je ook meteen de hoofdprijs betalen.
Ik heb net ook wat besteld, krijg ik nu via sms van DHL dat ik mag betalen. Als ze dat per email vind ik dat echt een stuk professioneler. Zit je te klooien op een scherm en betaal je voor iets en je hebt het nog niet eens gehad.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
itsalex schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:55:
Ik vind het zo'n corrupte rotzooi bij douane. Ik heb er geen ander woord voor.
Als je een telefoon besteld, € 100 en € 35 aan extra kosten omdat iedereen die het pakket aanraakt en ook de staat er aan moet verdienen. Bestel je wat hardware, kan je ook meteen de hoofdprijs betalen.
Ik heb net ook wat besteld, krijg ik nu via sms van DHL dat ik mag betalen. Als ze dat per email vind ik dat echt een stuk professioneler. Zit je te klooien op een scherm en betaal je voor iets en je hebt het nog niet eens gehad.
Ik zie niet direct wat hier nu corrupt aan zou zijn, de regels zijn gewoon vrij duidelijk. Bij invoer van buiten de EU kun je te maken krijgen met deze kosten, bij aankopen binnen de EU zijn deze kosten al gemaakt eerder in het trajact dus zitten ze in de verkoopsprijs in. Het voordeel dat je nu hebt is dat sommige pakketten langs de douane komen zonder controle en dat je dus niet altijd deze kosten heb, als je bij iedere zending buiten de EU altijd rekening houdt met deze kosten (wat je in principe ook zou moeten doen want deze kosten horen in principe over iedere zending betaald te worden, en dit gewoon meeneemt in je beoordeling of iets bestellen buiten de EU daadwerkelijk voordeliger is of niet, dan kan het alleen maar meevallen qua kosten.
'
Betalen voor iets dat je nog niet eens gehad hebt is ook niet echt vreemd, of verstuurd iedere buitenlandse webshop de goederen naar jou gewoon op rekening en geloven ze jou op je blauwe ogen dat je achteraf gewoon zal betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er is natuurlijk de mogelijkheid om maandelijks op en neer naar Japan te gaan en de boel dan verder zelf af te handelen zonder software :+

Maar inderdaad erg jammer dat het zo lastig is, in bijvoorbeeld Duitsland kan je desgewenst gewoon naar een douanekantoor gaan voor de inklaring (wat lastig kan zijn als dat ver weg is natuurlijk), maar dat is vermoedelijk voor de samenleving duurder dan de Nederlandse regeling, en eventueel ook algemeen minder efficient.

Misschien is er ook nog wel een andere weg: laat het pakket naar een adres in een ander EU-land sturen en handel daar de inklaring af.
GlowMouse schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:22:
[...]

Hij stelt wel dat er een overeenkomst is, als gevolg van aanbod & aanvaarding, wat tot een andere uitkomst leidt dan zaakwaarneming. Dat ben ik niet met hem eens; zelfs van impliciet aanvaarden zou ik niet willen spreken omdat veel mensen bij het bestellen geen weet hebben van het inklaringsproces, niet weten welke postbezorger ze inschakelen, en geen wil hebben om 10 euro administratiekosten te betalen. De figuur van de zaakwaarneming past gewoon stukken beter.
Ik kan me wel in jouw visie vinden moet ik zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 13-03-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik vraag me af; maakt de post het pakket open of gaat dit aan de hand van een waardeverklaring op het label?
SinergyX schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:42:
, voor inklaren bij de douane heb je een vergunning en stukje software nodig (sagetti ofzo?),
SAGITA maar dat is achterhaald, er is nu AGS (AanGifteSysteem) bij de Douane en dan van jouw kant een softwarepakket wat hiermee kan communiceren via het OTP (OverheidsTransactiePortaal). Probleem is dan dat je nog immer een vergunning nodig hebt. Volgens mij zijn er partijen in de markt die hun vergunning "uitlenen" zodat je via hun webportaal zelf aangifte kunt doen. Of deze ook met kleine aantallen/ particulieren werken? En dan denk ik nog dat je niet snel goedkoper uit zult zijn.

Nu bestaat er volgens mij ook nog de mogelijkheid voor TS om een papieren invoeraangifte te doen. Kantoor Heerlen :> . Leuker kunnen we het niet maken..

Simpele oplossing wellicht: andere vervoerder gebruiken? Of zendingen combineren waardoor de 13euro meer verdeeld raakt.

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 13-03-2016 11:03 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

itsalex schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:55:
Ik vind het zo'n corrupte rotzooi bij douane.
...
Ehhh... :+ Als onze douane corrupt zou zijn (wat ze hoogst waarschijnlijk niet zijn), dan zou je juist NIET zo'n standaardinklaringsbedrag hoeven te betalen, maar zouden 'vrindjes' wat kunnen ritselen.
En dat kan juist in een land als NL lastig.
Beetje rare opmerking dus.

Ik heb vroeger in één van onze havens wel eens meegemaakt dat een zuideuropese chauffeur dacht dat onze douane wel corrupt zou zijn. En hij probeerde door wat extra geld in z'n douanedocumenten te stoppen, sneller afgehandeld te worden. Nadat 'ie 2 keer was gewaarschuwd dat de beste man geld had laten liggen in z'n stapeltjes met vrachtbrieven en hij de papieren bleef teruggeven, met cash geld erin, werd z'n vrachtwagen verzegeld. De chauffeur kreeg een boete en het transportbedrijf had een nog groter probleem, want de lading werd on-hold gezet en pas 24 uur later weer vrijgegeven... >:)

En de douane rekent geen inklaringskosten, dat doet de logistieke partner, in casu PostNL. En ja, 13 euro voor een pakje met een waarde van 30 euro is naar verhouding veel.
De douane is een overheidsinstelling en wordt betaald door onze belastingpenningen.
Maar de administratieve inspanning is gelijk, of de waarde nou een paar tientjes is, of duizenden euros. Dus zo gek is dat nog niet. Het zijn nou eenmaal de regels en wetten die we met z'n allen hebben vastgelegd en behoren op te volgen.

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 13-03-2016 17:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:14
Ik ben bekend met het verschijnsel van online bestellen als particulier, en het relateerde verschijnsel "handling fee" voor het laten controleren door de douane.

Waar ik het meeste moeite mee heb, is de manier waar PostNL hier mee omgaat.

- Pas vanaf een bepaalde waarde, zijn invoer rechten verschuldigd. (deze waarde is overigens product + verzendkosten!)
- PostNL stuurt elk pakket, ongeacht de aangegeven waarde naar de douane, andere vervoerders doen dit steeksproef gewijs.

Op deze manier heb ik wel eens pech bij andere vervoerders, maar altijd pech bij PostNL.

Als on-line koper heb ik vaak wel invloed op de manier van betalen, maar niet op de keuze van de vervoerder (vaak wordt de vervoerder er ook niet bijgemeld bij de bestelling.) Om deze reden vermijd ik bestellingen in USA, omdat die voor mij relatief vaak met PostNL binnenkomen.
Dit is echter geen garantie dat het voor andere landen niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DBND schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:49:
Op deze manier heb ik wel eens pech bij andere vervoerders, maar altijd pech bij PostNL.
Da's de omgekeerde wereld.

Je hebt vaak geluk bij andere vervoerders, en je betaalt gewoon wat je behoort te betalen bij PostNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 22:51
De NL Douane werkt praktisch volledig digitaal....
Officieel bestaat er nog een mogelijkheid tot schriftelijke aangifte adhv het enig document.

Kijk op www.douane.nl en dan bedrijven / aangifte doen. Hier vind je ook de toelichting.
Invullen van het formulier is niet 123 gedaan. Je zal ook de goederencode moeten weten en de regelingen vanuit de douane moeten kennen.

Het is zeker wel mogelijk met wat geduld om het e.e.a. Zelf te doen, maar of dat het je dat waard is voor die paar zendingen??

Oh en even nog iets: De Douane is deze manier van aangifte ook al een tijd niet meer gewend, formeel is de mogelijkheid er nog, praktisch wordt deze niet gebruikt... Dus je zal bij het indienen van je aangifte ook wat vertraging moeten incalculeren.

De Douane bepaalt niet hoeveel je betaald, dit is vastgelegd in regelgeving en opgenomen in een tariefboek/ gn code boek het enige variabele is de administratieve last voor de aangifte door de vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
Buntmans schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:42:
[...]

Alles wat jij opnoemt staat netjes op de sticker/vrachtbrief.
En het moet in het douane systeem gezet worden, iemand moet dat invoeren.

Je moet in een aangifte opnemen wat de locatie is van de goederen, en de douane moet daar ook vrij toegang tot krijgen om je pakket te inspecteren. Als PostNLnu van honderden particulieren iedere dag controle verzoeken krijgt met daarbij verzoek om de ambtenaar toegang te verlenen tot hun complex, dan snap je waarschijnlijk dat je 7 dagen transit tijd nooit meer gehaald wordt. Er zal een enorme achterstand ontstaan. Wat denk je van de logistieke organisatie om al die geselecteerde pakketjes apart ergens neer te zetten voor controle? Is gewoon onmogelijk om dat door een andere organisatie te laten doen dan Postnl.
Bovendien is PostNl wettelijk aangewezen om postzendingen af te handelen. Iemand anders mag dat dus ook niet eens doen. Dan moet je via DHl of UPS shippen, maar dan zijn de vrachtkosten waarschijnlijk te hoog voor je. Maar dan heb je de vrijheid om het zelf te doen.

Postnl vraagt 13 euro, wat echt super goedkoop is voor een inklaring, en zorgt voor een soepel lopend proces op de achtergrond.

[ Voor 69% gewijzigd door MrDirect op 14-03-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In andere EU-landen weet men schijnbaar wel anders te regelen dan de manier die men in NL heeft gekozen, dus als men zou willen zou het lijkt me wel anders kunnen. Waarom men het niet wil, aan alle alternatieve keuzes zitten nu eenmaal ook weer voor- en nadelen.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 14-03-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DBND schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:49:
- Pas vanaf een bepaalde waarde, zijn invoer rechten verschuldigd. (deze waarde is overigens product + verzendkosten!)
Dat laatste is niet waar. Als je product zonder verzendkosten meer dan een bepaald bedrag waard is (volgens mij is dat 22 euro, zo uit het hoofd) dan betaal je BTW en invoerrechten over de waarde van het product met verzendkosten. Is een pakketje dus 20 euro waard en waren de verzendkosten 100 euro, dan hoef je nog steeds niks te betalen.
- PostNL stuurt elk pakket, ongeacht de aangegeven waarde naar de douane, andere vervoerders doen dit steeksproef gewijs.
Is niet waar. Ik krijg nog regelmatig pakketjes waar ik wel invoerrechten op had moeten betalen gewoon voor niks binnen. Het beste voorbeeld is nog wel een Kindle die ik een tijdje terug uit de VS had besteld waar gewoon netjes op de vrachtbrief stond wat het was en hoeveel het waard was (want verzekering) en nog hoefde ik geen cent te betalen. En dat kwam toch écht via USPS en later PostNL bij mij aan. ;)
MrDirect schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:09:
[...]

Postnl vraagt 13 euro, wat echt super goedkoop is voor een inklaring, en zorgt voor een soepel lopend proces op de achtergrond.
Jij en ik hebben duidelijk een ander beeld van wat "supergoedkoop" is voor een dienst die je moet afnemen, willen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:42:
In andere EU-landen weet men schijnbaar wel anders te regelen dan de manier die men in NL heeft gekozen, dus als men zou willen zou het lijkt me wel anders kunnen. Waarom men het niet wil, aan alle alternatieve keuzes zitten nu eenmaal ook weer voor- en nadelen.
Hoe is het dan geregeld in die andere EU-landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tinzarian schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:11:
[...]

Hoe is het dan geregeld in die andere EU-landen?
Zie voor aanvullende informatie bij begintmeta in "Inklaringskosten" bijvoorbeeld hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
NMe schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:05:
[...]

Jij en ik hebben duidelijk een ander beeld van wat "supergoedkoop" is voor een dienst die je moet afnemen, willen of niet.
Ja, als je buiten de EU bestelt moet je bij de douane aangeven. Daar ontkom je niet aan, of je moet gaan smokkelen.

Dus als je buiten de EU bestelt, behoor je te weten dat het aangeven moet worden bij de douane.
Elke zending, al is het maar vanwege de opname in de statistieken van het CBS.
En bij duurdere zendingen vanwege de betaling van invoerrecht en BTW.

En als je bestelt via standaard post, dan loopt de douane aangifte in Nederland standaard via de post (Postnl)

En er is dus wel een keuze, je kan kiezen voor duurdere shipping zoals DHL/UPS/FedEx. Dat zijn koeriersbedrijven die niet onder de postwet vallen. Als het goed is, krijg je dan een mail met inklaringsinstructies. Wat ze moeten doen met je pakket.

Postnl, als voormalig staatsbedrijf, is nu eenmaal belast met die taak van aangeven ten invoer. En dat ze dat voor 13 euro doen, vind ik een keurige prijs. Het is zelfs ver beneden marktprijzen.

Overigens worden bedragen beneden de 10 euro aan rechten niet doorbelast aan aangevers. Dus als ze dat wel berekenen is dat wel een reden voor bezwaar vind ik. (ik las ergens iets over 3 euro namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MrDirect schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:47:
...
Postnl, als voormalig staatsbedrijf, is nu eenmaal belast met die taak van aangeven ten invoer. En dat ze dat voor 13 euro doen, vind ik een keurige prijs. Het is zelfs ver beneden marktprijzen.
...
Als je naar mijn Duitse voorbeeld kijkt, zie je dat de Post daar 28,50€ vraagt voor de afhandeling, een groot verschil is natuurlijk dat ze dat niet zomaar in zaakwaarneming doen maar alleen in opdracht, dus je kan de inklaring ook zelf doen (met eventueel veel lagere kosten boven de verschuldigde invoerheffin of belasting). Ook is het vziw mogelijk dat de Duitse post zonder aanvullende kosten inklaart, als er geen complicaties zijn opgetreden.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 14-03-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
begintmeta schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:49:
[...]

Als je naar mijn Duitse voorbeeld kijkt, zie je dat de Post daar 28,50€ vraagt voor de afhandeling, een groot verschil is natuurlijk dat ze dat niet zomaar in zaakwaarneming doen maar alleen in opdracht, dus je kan de inklaring ook zelf doen (met eventueel veel lagere kosten boven de verschuldigde invoerheffin of belasting)
Nou kijk, die 28,50 had ik nog niet eens zien staan, dat zijn al normalere inklaringsprijzen ja.
En afhankelijk hoe ingewikkeld de aangifte wordt, (denk aan meerdere goederencodes in 1 zending) en het uisplitsen daarvan, kom je vaak nog duurder uit.

Maar goed, de duitse optie voorziet er blijkbaar in dat je naar het zollamt kan gaan. Lijkt mij een dure aangelegenheid als je zelf in Bottrop woont, en je pakketje in Munchen ligt. Dan ben je ook zo maar even 1200 km aan het autorijden.....

Maar goed, voor iemand die liever 185euro aan benzine verstookt, dan 13 euro kosten betaalt, be my guest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 05-07 11:56
NMe schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:05:
[...]

Dat laatste is niet waar. Als je product zonder verzendkosten meer dan een bepaald bedrag waard is (volgens mij is dat 22 euro, zo uit het hoofd) dan betaal je BTW en invoerrechten over de waarde van het product met verzendkosten. Is een pakketje dus 20 euro waard en waren de verzendkosten 100 euro, dan hoef je nog steeds niks te betalen.
Helaas moet je wel over verzendkosten BTW betalen. Dit is nl. gewoon een product welke in het buitenland is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MrDirect schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:55:
...

Nou kijk, die 28,50 had ik nog niet eens zien staan, dat zijn al normalere inklaringsprijzen ja.
En afhankelijk hoe ingewikkeld de aangifte wordt, (denk aan meerdere goederencodes in 1 zending) en het uisplitsen daarvan, kom je vaak nog duurder uit.
Als het ongecompliceert mogelijk is (omdat alle benodigde papieren en verklaringen aan heb pakket te vinden zijn en de douane het pakket niet verdacht vindt) doet de Duitse post de verdere afhandeling meen ik kosteloos trouwens en krijg je het pakje met invoerheffingen/belasting-rekening thuis en kan de betaling aan de deur verrichten, bij complicaties krijg je dus de keuze wat te doen. Duurder kan het meen ik niet worden
Maar goed, de duitse optie voorziet er blijkbaar in dat je naar het zollamt kan gaan. Lijkt mij een dure aangelegenheid als je zelf in Bottrop woont, en je pakketje in Munchen ligt. Dan ben je ook zo maar even 1200 km aan het autorijden.....
...
Voor zover ik weet gebeurt dat niet en komt een paktje bij het dichtst bij de bestemmign zijnde kantoor terecht (voor Bottrop vermoedelijk in Gelsenkirchen) (wat natuurlijk toch wel een stukje verwijderd kan zijn en je sowieso tijd gaat kosten (reis- en vooral ook wachttijd). Maar dat is, zeker als de verzender alles correct heeft afgehandeld, dus in principe meestal niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 14-03-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

pennywiser schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:05:
[...]

Helaas moet je wel over verzendkosten BTW betalen. Dit is nl. gewoon een product welke in het buitenland is gekocht.
Dat zeg ik toch ook? Maar de bepaling óf je moet betalen of niet hangt af van de waarde van het pakket zonder verzendkosten. Als je pakket maar minder waard is dan die 22 (?) euro die als grens gebruikt wordt hoef je niks te betalen. Kost het pakket 23 euro en nog eens 12 aan verzendkosten, dan betaal je BTW over 35 euro, dat klopt.
MrDirect schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:47:
[...]

Ja, als je buiten de EU bestelt moet je bij de douane aangeven. Daar ontkom je niet aan, of je moet gaan smokkelen.
Klopt. En daarmee ben ik geld verschuldigd aan de Nederlandse staat. Ik wil dolgraag gewoon zélf aangifte doen van elk pakketje dat ik krijg, geen enkele moeite mee als dat me élke keer weer 13 euro bespaart. Wat hier krom is, is dat PostNL het voor je doet zonder te vragen of je dat wil, zonder mogelijkheid om het zelf af te handelen, dus zonder enige optie eigenlijk. Ik móét 13 euro aan hen betalen (vaak meer dan er naar de Belastingdienst gaat op kleinere pakketjes!) en anders krijg ik mijn pakket niet. Ik vind dat echt enorm krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:44:
[...]

Zie voor aanvullende informatie bij begintmeta in "Inklaringskosten" bijvoorbeeld hier.
Dat is maar één land, en zegt in je eerste post zelf al dat het daar niet per se beter geregeld is: Deutsche Post vraagt meer dan 2 keer zoveel, of je moet zelf langs gaan. Beide niet echt beter dan die € 13 van postnl

[ Voor 4% gewijzigd door tinzarian op 14-03-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
in België (BPost) is het 12.50€, en hebben ze er geen probleem mee om van de 3€ BTW een totaal te maken van 15.50€ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinjoo1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-08-2017
dhl express vind ik beter die rekent 10 euro de laagste denk ik

http://valid.canardpc.com/efq7t2 mijn laptop(was) windows 10 pro http://valid.x86.fr/uqawwk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:44:
[...]

Overigens de informatie in de link die je geeft is alleen van toepassing als een pakketje niet zomaar door de controle komt, en ze meer informatie nodig hebben. voor zover ik kan zien is de standaardwerkwijze niet anders dan hier (behalve dat het veel duurder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tinzarian schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:50:
[...]

Overigens de informatie in de link die je geeft is alleen van toepassing als een pakketje niet zomaar door de controle komt, en ze meer informatie nodig hebben. voor zover ik kan zien is de standaardwerkwijze niet anders dan hier (behalve dat het veel duurder is).
Zoals ik eerder had gepost: standaard wordt het pakket zonder aanvullende kosten ingeklaard en reken je invoerrechten en belastingen af bij de bezorger. Mocht het pakket niet door de controle komen, kan je ervoor kiezen zelf voor de afhandeling naar het desbetreffende douanekantoor te gaan of de post het te laten afhandelen (voor 28,50€ extra (andere vervoerders bieden eventueel weer andere services tegen andere kosten)). Het is daar dus normaalgesproken veel goedkoper.

Maar zoals ik eerder al had gepost, de verschillende manieren het af te handelen hebben allemaal voor- en nadelen.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 14-03-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
robinjoo1 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:38:
dhl express vind ik beter die rekent 10 euro de laagste denk ik
Jep, 10 euro. Maar dat is wel exclusief 21% B.T.W. Zit je totaal op 12,10 euro, scheelt niet zo heel veel van de 13 euro die PostNL rekent, maar idd wel goedkoper.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
Douane handelingen zijn tegen 0% BTW belast:

•het afhandelen van douaneformaliteiten die betrekking hebben op de ingevoerde of uitgevoerde goederen (ook bij uitvoer door particulieren)

http://www.belastingdiens...xport_naar_niet_eu_landen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
MrDirect schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:01:
Douane handelingen zijn tegen 0% BTW belast:

•het afhandelen van douaneformaliteiten die betrekking hebben op de ingevoerde of uitgevoerde goederen (ook bij uitvoer door particulieren)

http://www.belastingdiens...xport_naar_niet_eu_landen
Ok, goed om te weten. Zal het eens bij ze aankaarten de volgende keer. Ze berekenen namelijk wel btw over de 'administratiekosten':

DHL Express Invoerkosten Invoice

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Lees ook het eerste stukje op die pagina: "Het gaat om diensten die onderdeel zijn van de douanewaarde". Het nultarief dient slechts om dubbele heffing te voorkomen: het vindt alleen toepassing als de dienst al in de douanewaarde is opgenomen. Btw over die 10 euro betaal je sowieso.

Op de factuur zie je twee diensten: 'clearance services' en 'administrative fee'. Die eerste is het afhandelen van douaneformaliteiten, maar de 10 euro rekenen ze voor administratiekosten. Het zou mij niet verbazen als die niet onder de douanewaarde vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Heeft er iemand een idee hoe lang het inklaren duurt bij PostNL? Mijn pakketje uit amerika is zaterdag aangekomen bij de douane en ook vrijgegeven. In de track and trace staat dat ik €15,55 inklaringskosten moet betalen maar het pakket is nog niet in het distributiecentrum aangekomen. Zit hier veel tijd tussen?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

iantje31 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:47:
Heeft er iemand een idee hoe lang het inklaren duurt bij PostNL? Mijn pakketje uit amerika is zaterdag aangekomen bij de douane en ook vrijgegeven. In de track and trace staat dat ik €15,55 inklaringskosten moet betalen maar het pakket is nog niet in het distributiecentrum aangekomen. Zit hier veel tijd tussen?
Modbreak:Dit is iets dat PostNL je ook heel goed kan vertellen. Verder gezien het een kick van een topic van een jaar is en ik hier verder geen discussiewaarde inzie, gaat hier een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.