Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik ben op zoek naar een nieuwe NAS ter vervanging van mijn DS211. Werkt nog prima, maar merk dat hij steeds meer moeite heeft met het streamen van grote bestanden. Daarnaast als mail- en webserver in gebruik, wat de nodige kracht met zich meebrengt. Er zitten ongeveer 4-5 gebruikers op.

Nu is mijn keuze gelimiteerd tot bovenstaande 3: 215+, 216+ en de 216play. De play voor de volledigheid erbij, door de transcoding. Maar tot op heden nooit nodig gehad. Lijkt me dus een beetje een onnodige optie.

De 215+ heeft een extra ethernet-aansluiting, wat interessant kan zijn om mijn zakelijke netwerk te scheiden van mijn privé-netwerk. Daarnaast is hij ongeveer 15% energy zuiniger.

De 216+ heeft alleen wel een intel processor, wat bij sommige pakketten (asterisk?) een voordeel kan zijn. Bijvoorbeeld de faxmodule is er alleen om te compilen voor intel based.

Al met al een lastige keuze, omdat op papier de 215+ meer voordelen heeft dan de 216+. Of zie ik nu dingen over het hoofd?

Wie kan me meer duidelijkheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:47
Ik zit eigenlijk met hetzelfde "probleem" van mijn huidige DS211J zitten de HD's vol. Nu is dit op te vangen door grotere HD's natuurlijk maar ik merk ook dat de DSM software verschikkelijk traag is door een aantal pakketten welke ik draai. Photostation, Survailliance station, Audiostation, Mailserver, VPN . Bij het kopieren van grote bestanden haal ik allang niet meer de snelheid, hoger dan 24MB/S komt hij niet meer.
Ik backup regelmatig en ook VM's staan erop dus een beetje kopieer power is welkom.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36
Transcoding opties van de Synology bieden geen toegevoegde waarde wat mij betreft, zeker niet als hij ook zakelijk gebruikt gaat worden. (Heb zelf een 415play maar noodgedwongen, de + werd later geïntroduceerd en oude NAS was dood) .

De 215+ is een mooi apparaatje maar wel weer een jaar ouder als de 216+.
Als je kan leven zonder de dubbele ethernet aansluiting zou ik zelf voor de 216 kiezen. Generatie nieuwer, en processor is sneller/intel based.
Al vraag ik het me af of je de fax module aan de praat gaat krijgen mocht dit geen default package zijn.
Uiteraard ben je redelijk vrij op het OS, maar zelf compilen en dependencies oplossen is niet voor iedereen weggelegd :) .

Als je hem zakelijk gaat gebruiken is dan wellicht een 4-bay niet een optie? Desnoods vul je die in het begin met maar 2 schijven. Bied je een stuk meer zekerheid mocht je geld hebben voor 2 schijven extra icm BTRFS straks in DSM6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:33
Voor mij is het uiteindelijk toch de 215+ geworden, vanwege verbruik, dubbele ethernet en goedkopere prijs. Staat nu data terug te pompen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-04 12:41
Hoi Paultje,

Ik sta voor hetzelfde probleem als jij toendertijd, DS215+ of DS216+. Zie dat je voor de DS215+ heb gekozen. Is dit de juiste keus geweest voor je, of misschien toch beter voor de DS216+ gaan. Doel hier is voor opslag, backup, en films streamen van Nas naar Mediaspeler.

Hoor graag je ervaringen met de DS215+

Gr, Jos