[Win10] zit op Win7, bang voor forced 'upgrade', terecht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11-2017
Opeens zie ik overal berichten over mensen die tegen hun zin en compleet out of the blue de installatie van Windows 10 voorgeschoteld krijgen, al dan niet via een automatische restart of gewoon een normale herstart.

Begrijp ik nou goed dat dit bij mijn Windows 7 (Professional) installatie ook zo maar kan gebeuren? Ik draai Windows 7 op mijn werk-pc, en als deze opeens gaan 'upgraden' naar Windows 10 terwijl ik midden in een project zit, dan zit ik met de gebakken peren. Om maar niet te beginnen over al m'n software/plugins enz.

Wat kan ik doen om het bovenstaande rampscenario te voorkomen? Of heb ik het hele gebeuren niet goed begrepen?
Voor zover ik weet, is win10 wel al gedownload naar m'n pc ooit, omdat dit sneaky automisch is gegaan. Verder heb ik nog steeds dat tergende icoontje in m'n tray zitten die regelmatig vraagt of ik al wil upgraden.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via ktth op 11-03-2016 15:25)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:08
ktth schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:55:
[...]

Dank voor de link! Dit stuk gaat over hoe je het icoontje verwijderd, maar blokkeert het ook een forced update naar win10 vraag ik mij af? Voor zover ik heb kunnen zien, zijn er meerder updates die te maken hebben met win10, en in dit stukje hebben ze het maar over één update uninstallen..

[...]

Te veel risico, ik ben freelancer en draag zelf alle verantwoordelijkheid voor het halen van deadlines. Als ik win10 wil proberen, dan wil ik dat zelf kunnen instarten op een moment dat ik geen projecten heb lopen. Het gaat mij nu vooral om de forced update te blokkeren.
Dat is duidelijk.
Zie hier:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080351

Je kunt hem uitschakelen onder Windows Update of je kunt hem uitschakelen in het register.
Daarnaast kun je als je verder leest, ook het icoontje laten verdwijnen.

Mocht je wel interesse hebben in Windows 10 na je projecten, doe dit dan voor eind juni. Anders is hij niet meer gratis. Maar mocht je ooit een nieuwe pc of laptop kopen, dan moet je Windows 10 toch opnieuw aanschaffen omdat de upgrade gekoppeld wordt aan je huidige computer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Probeer dit eens.http://computertotaal.nl/pc/verwijder-het-update-icoontje-voor-windows-10-65308
Maar onthoud goed.
Na juni is de update niet meer gratis en blijf je werken op een verouderde windows
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
Wat ik ook laatst tegen mijn schoonvader eens zei. Upgrade gewoon. Bevalt het niet in een periode van een maand, dan kun je vanuit Windows 10 gewoon terug naar 7. No harm done.
Je kunt testen of het bevalt en anders ga je weer terug. Of, je doet wat coolbvrobin al aan geeft en dan heb je tot 2025 nog beveiligingsupdates e.d. voor Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Arunia schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:47:
Wat ik ook laatst tegen mijn schoonvader eens zei. Upgrade gewoon. Bevalt het niet in een periode van een maand, dan kun je vanuit Windows 10 gewoon terug naar 7. No harm done.
Je kunt testen of het bevalt en anders ga je weer terug. Of, je doet wat coolbvrobin al aan geeft en dan heb je tot 2025 nog beveiligingsupdates e.d. voor Windows 7.
óf, je zit dan met niet werkende drivers, een touchpad wat weigert en een verdwijnend bureaublad. "Upgrade gewoon" is wel een erg makkelijke manier.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenneman schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:51:
[...]

óf, je zit dan met niet werkende drivers, een touchpad wat weigert en een verdwijnend bureaublad. "Upgrade gewoon" is wel een erg makkelijke manier.
In dat geval is je computer ook meer dan 4 jaar oud....die misschien ook maar eens upgraden dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Jeroenneman schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:51:
[...]

Je kan dan toch gewoon terug naar windows 7? Of doel je daar op met je uitspraak dat het daarna problemen op levert?
Als het problemen oplevert in Windows 10, dan kun je er voor kiezen om de drivers te updaten. Of je kunt er voor kiezen om gewoon terug te gaan naar 7. Het kost alleen wat van je tijd.

Overigens zie ik net dat hij hem voor zijn werk heeft.
Is dit als eigen baas zijnde? Of vanuit een bedrijf. Want dat laatste zou je die melding niet moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
Volgens mij is dit tot 2020 hoor, Windos 7 zit sinds januari 2015 in de Extended Support fase (welke tot 2020 voort blijft duren), daarna is het gewoon de nieuwe XP.

Bron : https://support.microsoft...lt.aspx?alpha=windows%207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11-2017
coolbvrobin schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:44:
Probeer dit eens.http://computertotaal.nl/pc/verwijder-het-update-icoontje-voor-windows-10-65308
Maar onthoud goed.
Na juni is de update niet meer gratis en blijf je werken op een verouderde windows
Succes!
Dank voor de link! Dit stuk gaat over hoe je het icoontje verwijderd, maar blokkeert het ook een forced update naar win10 vraag ik mij af? Voor zover ik heb kunnen zien, zijn er meerder updates die te maken hebben met win10, en in dit stukje hebben ze het maar over één update uninstallen..
Te veel risico, ik ben freelancer en draag zelf alle verantwoordelijkheid voor het halen van deadlines. Als ik win10 wil proberen, dan wil ik dat zelf kunnen instarten op een moment dat ik geen projecten heb lopen. Het gaat mij nu vooral om de forced update te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:53:
[...]

In dat geval is je computer ook meer dan 4 jaar oud....die misschien ook maar eens upgraden dan ;)
Twee nieuwe laptops uit 2015. Windows installeert om de een of andere reden een totaal niet functionerende touchpad driver. Erg vervelend, zeker omdat de drivers automatisch worden opgehaald, en dit een opt-out, en niet opt-in proces is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
[...]

[...]

Dat is duidelijk.
Zie hier:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080351

Je kunt hem uitschakelen onder Windows Update of je kunt hem uitschakelen in het register.
Daarnaast kun je als je verder leest, ook het icoontje laten verdwijnen.

Mocht je wel interesse hebben in Windows 10 na je projecten, doe dit dan voor eind juni. Anders is hij niet meer gratis. Maar mocht je ooit een nieuwe pc of laptop kopen, dan moet je Windows 10 toch opnieuw aanschaffen omdat de upgrade gekoppeld wordt aan je huidige computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

[...]

GWX Control Panel. Blokkeert ook gelijk de verotte meldingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:43

Rmg

Er is geen forced update naar windows 10. Er zijn gewoon mensen die op dingen klikken zonder te lezen.

Enige wat windows 7 doet is windows 10 preloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:53:
[...]

Mijn i5 3570k is ook al bijna 4 jaar oud... die hoeft echt nog niet een upgrade te krijgen, gaat nog uitstekend mee. Wat dat betreft is dat niet echt een goed argument, cpu's zijn de afgelopen jaren vooral zuiniger en kleiner geworden, sneller maar heel marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MicGlou schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:18:
[...]

Mijn i5 3570k is ook al bijna 4 jaar oud... die hoeft echt nog niet een upgrade te krijgen, gaat nog uitstekend mee. Wat dat betreft is dat niet echt een goed argument, cpu's zijn de afgelopen jaren vooral zuiniger en kleiner geworden, sneller maar heel marginaal.
Ik bedoel ook niet zo zeer de CPU, de BIOS kan ook outdated zijn waardoor Win10 niet (goed) kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rmg schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:08:
En dat ook nog eens als je akkoord gaat met een upgrade. Eerder zal Windows niets pre-loaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rmg schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:08:
Er is geen forced update naar windows 10. Er zijn gewoon mensen die op dingen klikken zonder te lezen.

Dus die Windows10downloader-update (kb3035583) die niet permanent verborgen wil blijven noem jij niet forceren? :? Ik zet 'm op verborgen, tijdje later is ie weer beschikbaar als "belangrijke" update en staat dan meteen aangevinkt. Verberg ik 'm weer, tijd later weer terug. :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:43

Rmg

Raven schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:14:
[...]

Dus die Windows10downloader-update (kb3035583) die niet permanent verborgen wil blijven noem jij niet forceren? :? Ik zet 'm op verborgen, tijdje later is ie weer beschikbaar als "belangrijke" update en staat dan meteen aangevinkt. Verberg ik 'm weer, tijd later weer terug. :/
Nee dat noem ik niet forceren. Je hebt nog steeds een keus om hem niet te installeren. Het is wel irritant.
Begrijp ik nou goed dat dit bij mijn Windows 7 (Professional) installatie ook zo maar kan gebeuren? Ik draai Windows 7 op mijn werk-pc, en als deze opeens gaan 'upgraden' naar Windows 10 terwijl ik midden in een project zit, dan zit ik met de gebakken peren. Om maar niet te beginnen over al m'n software/plugins enz.
In deze context bedoel ik forceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coolbvrobin schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:44:
Maar onthoud goed.
Succes!
Ah mooi om te weten! Het is dus belangrijk om het geforceerde upgraden uit te blijven stellen tot Juni en daarna hou je altijd een goede Windows! Nog even volhouden dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dan heb je maar half gelezen. Dat zijn mensen die alles automatisch laten installeren.
Als je dus zelf de keuze maakt, krijg je hem echt niet binnen en helemaal niet na de aanpassingen welke ik gelinkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gewone updates installeren is een ding, maar daarna automatisch zonder invloed van gebruiker W10 erop gaan zetten? Die W10-downloader zou toch toestemming moeten vragen?

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 13-03-2016 11:51 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:37
Als je updates automatisch laat installeren, heb je daarmee toestemming gegeven om je systeem te upgraden. Dat vrijwel niemand daar bij stil staat is iets anders. Los daarvan kun je een maand lang nog terug naar Windows 7 met een eenvoudige klik. Ja, soms gaat het fout, maar meestal niet. Net als met alle andere updates die binnenkomen, Microsoft of anderen.

Wat wel vervelend is zijn upgradeproblemen met incompatible software die of verwijderd word om Windows 10 stabiel te houden of de upgrade om zeep helpt. Nu toevallig een laptop met Avast Internet Security met hun SecureLine VPN oplossing die er voor gezord heeft dat de upgrade fout gelopen is; winsocks protocol mist.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 17:31
Crahsystor schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:01:
Als je updates automatisch laat installeren, heb je daarmee toestemming gegeven om je systeem te upgraden.
Onzin,
In mijn ogen kijkend naar bijvoorbeeld een linux systeem
een apt-get update apt-get upgrade is echt in mijn ogen toch iets fundamenteel anders dan sudo do-release-upgrade. Het ene is updates, het ander is gewoon weg een andere versie van het OS.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^, updaten van huidig OS en updaten naar nieuwe zijn 2 totaal verschillende dingen.

En 't is niet voor het eerst dat dit gebeurt: nieuws: Microsoft: gedwongen update naar Windows 10 was 'een fout'

Oscar Wilde

Pagina: 1