Moederbord meerdere malen overleden, identificatie oorzaak.

Pagina: 1
Acties:

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-01 14:18

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Ik heb een Asrock B85 pro4 moederbord. Hiervan zijn er nu 3 a 4 overleden, elke keer met dezelfde gevolgen. Ik zou graag de oorzaak willen vinden om te voorkomen dat het nogmaals gebeurd.

Het systeem:
Asrock B85 pro4
Intel Core i5 4460
Be quiet system power 7 400W
extra USB2 adapter
extra netweradapter

Verder hangen er nog enkele exotische componenten aan. (het is een computer bij mijn werk)
- Scientific camera over USB3
- Piezo controller over USB2
- PCI-e national instruments data acquisitiekaart, zowel in als output van voltages

Ik heb nu enkele keren gehad dat de pc overlijdt zonder aantoonbare reden en nadat hij enkele tijd goed heeft gedraaid. De periode tot overlijden is tussen de 1 en 10 dagen.

Na overlijden reageert de pc nergens meer op, met alleen een processor aangesloten gebeurt er ook niks. Het enige wat kapot lijkt is het moederbord en deze vervangen lost het probleem dan ook (tijdelijk) op. Echter ook na het vervangen van de complete pc trad hetzelfde probleem op.
Het probleem wordt dus vrijwel zeker veroorzaakt door 1 van de externe bijzondere componenten zoals eerder aangegeven, ik weet echter niet welke.

Na onderzoek van de moederborden blijkt dat dat twee componenten erg heet worden (bijna niet aan te raken) zonder dat de pc aan staat, dus alleen op de standby stroom. Het gaat om de volgende componenten:
Warme componenten
Op het rechter chipje staat de volgende code: GS1085LX F5AAH, volgens mij een low dropout voltage regulator. Dit is volgens mij de datasheet. Op 1 van de kapotte moederborden heb ik dit chipje verwijdert en hierna wordt ook de (ik vermoed) spoel ernaast niet meer warm.

Hier loop ik een beetje vast, ik zou graag willen weten waar dit chipje iets mee te maken heeft om uit te kunnen sluiten waar de problemen vandaan komen, maar ik kom hier niet verder mee. De moederborden zijn al dood verklaard, dus daar kan ik naar hartenlust dingen van verwijderen en meten mocht dat duidelijkheid geven.

Voor de volledigheid een overzichtsplaatje van het moederbord: (van het moederbord waar het chipje al verwijdert is)
Overzicht mobo

Verwijderd

Altijd dezelfde voeding gebruikt?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 16:06
Ik kan je geen info over het moederbord verschaffen, maar ik zou eens een andere voeding proberen. Het kan best zijn dat de voeding een behoorlijke ripple heeft op de 3.3 of 5v en dat dat funest is voor je moederbord.

Worden bij alle defecte borden dezelfde chip warm? en bij het werkende bord ook?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14

Nemesizz

Untouchable

Een van de features van dat Asrock bord is dat die via de USB apparaten kan opladen (denk aan smartphone, of Ipod) zelfs wanneer de PC 'uit' staat.

Kan zijn dat daarom die spanningsregelaar nog zo warm blijft ook als de PC uitstaat omdat die mogelijk nog stroom naar de USB poort(en) stuurt.
Afhankelijk van hoe 'zwaar' het apparaat is wat eraan hangt, kan het zijn dat het ding daarom oververhit en kapot gaat.

offtopic:
Let wel, het is maar een theorie, kan niet met zekerheid zeggen, maar dit lijkt me wel redelijk plausibel

*EDIT*
Oh, en op je 2e foto, staan 2 vd 4 pushpins van de CPU cooler in de 'unlock' stand, dan zit de koeler ook niet (meer) goed vast ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door Nemesizz op 11-03-2016 13:58 ]

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-01 14:18

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Ik heb hetzelfde probleem gehad na vervanging van alle componenten, dus ook de voeding. Ik heb (nog) geen ander type voeding gebruikt, maar ik heb deze voeding wel zonder problemen in andere pc's gebruikt met andere randapparatuur.
Ondertussen heb ik ook een ander type moederbord. Deze heeft na 1 dag nog geen problemen opgeleverd, maar dat zegt nog niet zoveel.

Die pinnen van de koeler klopt inderdaad, ik heb maar 1 cpu voor twee kapotte moederborden, dus die heb ik een paar keer heen en weer gewisseld. Als ik op het punt kom dat die koeling er toe doet, ben ik een stuk verder dan ook nu ben ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Quarin op 11-03-2016 14:01 ]

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 16:06
Nemesizz schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:55:
Een van de features van dat Asrock bord is dat die via de USB apparaten kan opladen (denk aan smartphone, of Ipod) zelfs wanneer de PC 'uit' staat.

Kan zijn dat daarom die spanningsregelaar nog zo warm blijft ook als de PC uitstaat omdat die mogelijk nog stroom naar de USB poort(en) stuurt.
Afhankelijk van hoe 'zwaar' het apparaat is wat eraan hangt, kan het zijn dat het ding daarom oververhit en kapot gaat.

offtopic:
Let wel, het is maar een theorie, kan niet met zekerheid zeggen, maar dit lijkt me wel redelijk plausibel

*EDIT*
Oh, en op je 2e foto, staan 2 vd 4 pushpins van de CPU cooler in de 'unlock' stand, dan zit de koeler ook niet (meer) goed vast ;) .
De usb theorie klinkt aannemelijk, dit zou redelijk simpel uit te sluiten zijn door het gebruiken van een powered usb hub.

Betreft het voeding stukje, Be quiet staat bij mij bekend als een degelijk merk, dus als je een 2e van hetzelfde type hebt gebruikt dan durf ik de voeding wel uit te sluiten.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1