Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Beste Tweakers,

Jullie visie op het volgende; als ik mijn volle gsm aansluit op een powerpack werkt dit dan net zo efficiënt als dat ik de powerpack pas aansluit als de gsm bijna leeg is? M.a.w. beschik ik met een aangesloten powerpack over een "dubbele" accu en werkt dat goed?

Achtergrond
Ik ben voor mijn racefiets overgestapt van een Bryton Rider 50 naar mijn smartphone (Moto G 3rd gen). Reden is dat ik mijn telefoon toch altijd bij heb en deze sneller is dan de Bryton. En met internet is "even iets opzoeken" en Strava natuurlijk mooi meegenomen. Telefoon zit vast met Quad Lock (Tip!) en in mijn zadeltasje heb ik een Powerpack die middels kabel langs frame naar telefoon gaat. Nu kan ik die kabel natuurlijk los laten hangen tot het echt nodig is, maar fijner is dat ik hem er gewoon al in kan pluggen.

Graag jullie gedachten!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat zal aan het type powerpack liggen.
Als het circuit intern detecteert dat er geen of minimale lading nodig is, gaat het prima
( of het verstandig is, dat is een 2e )

Ik heb hier een xiaomi, die zichzelf 'afsluit' als de accu vol is, maar eigenlijk geen ervaring of hij weer 'aan' gaat als ik op bv. 90% kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In dat geval trekt de telefoon waarschijnlijk eerst de powerpack leeg (want de tel denkt dat 'ie aan het opladen is) en daarna spreekt 'ie pas z'n eigen accu aan.
Of het beter is.. Weet ik weinig over te zeggen maar echt slecht zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Daar de telefoon aan staat met gps, bluetooth (HR sensor verbonden) en strava verwacht ik dat er wel stroom verbruikt wordt. Ik verwacht niet dat de powerpack daar "tegen in kan laden"? Dus voorzien in energiebehoefte EN accu telefoon opladen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep63
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-08 13:33
Zou hem pas aansluiten als de telefoon zegt dat hij moet worden opgeladen. De powerpack heeft ook zijn eigen interne verliezen en moet veel langer aanstaan als je hem al vanaf het begin inschakelt. Ook is het opladen van een bijna volle telefoon lastiger als een bijna lege telefoon: Je ziet altijd dat de laatste 10% bij het opladen veel langer duurt dan de eerste 10%. Ik zou het sowieso eerst thuis uitproberen met een accutest voor de twee opties: meteen aansluiten powerpack of pas aansluiten bij een bijna lege telefoon. Zorg dat je powerpack genoeg capaciteit heeft want, zoals aangegeven is, is het verbruik in zo een situatie erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Bedankt voor de reacties.

Ja had al bedacht om het thuis te proberen, echter gebruik ik mijn telefoon best vaak en kan ik dus niet echt exact dezelfde test twee keer uitvoeren. (Kan uiteraard wel, maar vergt discipline... :P)

Vandaar dat ik het dus eerst via de theoretische weg probeer.

Denk dat qua energie verlies Joep63 een correcte constatering geeft met de vermelding dat het powerpack ook interne verliezen heeft en dat als ik hem dus direct aansluit deze verliezen ook direct mee doen.

Dit punt daargelaten kan je de configuratie natuurlijk inderdaad zien alsof de telefoon aan de thuis oplader hangt of in een laad cradle staat. En daar kan de telefoon natuurlijk gewoon tegen!

Dus naar mijn idee het antwoord: Ja je kan hem direct aansluiten en er zal niets "kapot" gaan. ECHTER zal een deel van de energie uit het powerpack verloren gaan door interne eigen verliezen.

Iedereen tevreden met deze conclusie...?

[ Voor 29% gewijzigd door JustMyOpinion op 11-03-2016 13:59 . Reden: Conclusie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik heb een eigen oplaadsysteempje gemaakt voor mijn fiets en dat werkt prima via de naaf dynamo.
Maar ik heb daar een klein schakelaartje tussen gezet dat ik tijdens het fietsen gewoon opzet als het nodig is.
Ik heb na mijn laadsysteem eerst een powerbank geplaatst die opgeladen wordt en op die manier blijft mijn GSM opladen als ik het schakelaartje aanzet.
Anders zou mij GSM telkens als ik ergens moet stoppen niet meer laden en dat is niet goed .... laden, niet laden, laden, niet laden, dat zou niet goed zijn denk ik.

Zo'n schakelaartje kan toch ook bij uw power bank.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Vergeet ook niet dat je telefoon die denkt te zijn aangesloten aan een oplader, minder energiebesparende functies aan zet. Android gaat by default in de achtergrond je apps updaten als je oplaadt, achtergrond Wifi blijft altijd aan, etc. Dit zul je allemaal uit moeten zetten, anders ga je zeker inleveren op accuduur.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1