Toon posts:

Welke bandbreedte nodig voor een goed TV-beeld (kabel/IPtv)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik stop met satelliet-TV en moet weldra kiezen tussen kabel-TV (Telenet) of IP-tv (Proximus).
Ik heb nu een "goede" VDSL-lijn met EDPnet (met dus local loop van Proximus): 65/9 Mbps (met vectoring).
In mijn geval is Proximus 18 euro/maand goedkoper.
Het enige twijfel element is de beeldkwaliteit.
Daarom zou ik graag weten hoeveel bandbreedte nodig is om zeker te zijn van een goede beeldkwaliteit (HD/SD), eventueel onderscheiden naar kabel- en IPtv.
Ik kan dan verder zoeken welke bandbreedte Telenet/Proximus effectief bieden?
Ik neem aan dat beiden mpeg4 compressie gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:48
Goede beeldkwaliteit is een realtief begrip. In Nederland bieden a(v)dsl providers iptv aan waarvan de hd streams rond 8 mbit zitten. Op kabel biedt Ziggo hd streams aan varierend tot max 13-15 mbit afhankelijk van de gekozen zender. Je kunt dit verschil t.o.v. iptv echt wel waarnemen, maar voor de gemiddelde kijker zal dit niet al te veel gaan opvallen.
Je zegt zelf dat je van de satelliet komt: naar mijn weten zitten de hd streams van bijv Canaaldigitaal rond 8-10 mbit op de schotel.
Eigenlijk is nu de vraag hoeveel waarde je Hecht aan het hebben van maximale beeldkwaliteit. In mijn optiek is de hd beeldkwaliteit op iptv niet echt geweldig. Als je de mogelijkheid hebt via de kabel te kijken voor een vergelijkbare prijs als iptv zou ik niet twee keer nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik denk dat Satelliet HD het beste uitziet, voor het relatief beste beeld zou ik daar blijven. Kabel HD is al wat minder. iptv zou ik geeneens overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, blijft natuurlijk de vraag hoe het in België (Vlaanderen zit) bij Telenet/Proximus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:48
Satelliet hd ziet er zeker niet beter uit dan kabel hd, althans in nederland. Canaaldigitaal heeft hd zenders op lagere bitrate dan Ziggo bijvoorbeeld. Hoe dit in Belgie op de kabel is weet ik niet, maar ik verwacht dat de kabel toch echt wel betere bitrate levert dan satelliet dat kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
lol. Ik een jaar lang een HD satellietontvanger en een HD kabelontvanger naast elkaar gehad. Ik kan je verzekeren dat kabel TV in vergelijk fake-ish uitzag, maakte verder niks uit hoe goed de kwaliteit was. Onder de grond en door de lucht levert een ander plaatje op......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
De bitrate op satelliet verschilt per zender.
Duitse zenders komen allemaal op 720 binnen, BBC zenders wel op 1080.
Die laatsen hebben ook een variabele bitrate die piekt rond de 20 mbit.
Maar er zullen ongetwijfeld ook veel zenders zijn met een veel lagere kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:52:
Ik stop met satelliet-TV en moet weldra kiezen tussen kabel-TV (Telenet) of IP-tv (Proximus).
Ik heb nu een "goede" VDSL-lijn met EDPnet (met dus local loop van Proximus): 65/9 Mbps (met vectoring).
In mijn geval is Proximus 18 euro/maand goedkoper.
Het enige twijfel element is de beeldkwaliteit.
Daarom zou ik graag weten hoeveel bandbreedte nodig is om zeker te zijn van een goede beeldkwaliteit (HD/SD), eventueel onderscheiden naar kabel- en IPtv.
Ik kan dan verder zoeken welke bandbreedte Telenet/Proximus effectief bieden?
Ik neem aan dat beiden mpeg4 compressie gebruiken...
Je vergelijkt hier appels en peren.

Specifieker, je vergelijkt DSL, waar TV bandbreedte ten koste gaat van het internetbandbreedte, met kabel, waar beide eigen kanalen hebben en TV dus geen impact heeft op internetbandbreedte.

Met andere woorden, voor kabel (Telenet) is dit geen relevante vraag. TV komt even goed door met iedere internetbandbreedte.

Voor DSL wel een relevante. Ik zou dan nog de vraag omdraaien: ervan uitgaande dat HD tot 16Mbps is, hoeveel internetbandbreedte denk je minimaal nodig te hebben. Dat opgeteld bij de 16Mbps is wat je nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:11
8mile13 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:03:
Ik denk dat Satelliet HD het beste uitziet, voor het relatief beste beeld zou ik daar blijven. Kabel HD is al wat minder. iptv zou ik geeneens overwegen.
Voor alles wat niet door canal digital opgestraalt word, want die hd zenders zijn ronduit triest met een gemiddelde van 4a5mbit/s, iptv via vdsl Is al iets beter met 8mbit/s voor hd, kabel en glas is op ditmoment beste kwa beeld en bitrates die zitten op 11a14mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.
De discussie neemt wel een andere wending: zoals ik bij de start schreef stop ik met betalende satellietontvangst (TV-Vlaanderen opgezegd).
Mijn vraag gaat enkel over de TV- BEELDKWALITEIT van kabe-tvl versus ip-tv (Telenet/Proximus), want ip-TV (VDSL 65/9 Mbps met vectoring) is in mijn geval 18 euro/maand goedkoper.
Ik zoek naar objectieve elementen en dacht dat bandbreedte daar een belangrijk aspect bij was.
Pagina: 1