El Caminito del Rey is een tussen 1901 en 1905 aangelegd bergwandwandelpad in het zuiden van Spanje om transport voor aanleg van een aantal waterkrachtcentrales mogelijk te maken. Het pad raakte na verloop van tijd in verval, en toen na het zoveelste incident in 2000 de Darwin-award naar een aantal mannen ging die het een goed idee leek om met z'n 3en tegelijk aan een niet-officieel aangelegde kabelbaan over de kloof op 100 meter hoogte te gaan hangen hebben de lokale autoriteiten het begin en het eind van het pad weggehaald. De echte klimmers hielden ze daar natuurlijk niet mee tegen, wat onder andere het volgende alom bekende filmpje opleverde:
Het meest recente ongeluk gebeurde in 2010 toen een bergbeklimmer een actie als deze uithaalde. Waarschijnlijk dachten de autoriteiten "if you can't beat them, join them" en dus is in 2014/15 een nieuw pad ongeveer over het oude pad aangelegd met als doel de grootste toeristentrekker van Andalusië te worden, al waren de beoogde faciliteiten toen ik er was nog verre van gereed. Het heeft misschien niet meer de charme van bovenstaande video, maar ik denk dat zonder 'restauratie' het aantal tweakers dat dan van het uitzicht zou gaan genieten op één hand te tellen was geweest.
Tot zover de beknopte geschiedenisles, als je meer informatie zoekt kan ik de officiële site aanraden waar naast uitgebreide info ook een redelijk aantal historische foto's terug te vinden is. Nog een laatste tip mocht je daadwerkelijk zelf willen gaan: boek de eerste mogelijkheid van de dag vanaf de zuidkant, de groepen na ons mochten al niet meer ivm de weersomstandigheden en de lichtval is in de ochtend gewoonweg mooier.

Het meest recente ongeluk gebeurde in 2010 toen een bergbeklimmer een actie als deze uithaalde. Waarschijnlijk dachten de autoriteiten "if you can't beat them, join them" en dus is in 2014/15 een nieuw pad ongeveer over het oude pad aangelegd met als doel de grootste toeristentrekker van Andalusië te worden, al waren de beoogde faciliteiten toen ik er was nog verre van gereed. Het heeft misschien niet meer de charme van bovenstaande video, maar ik denk dat zonder 'restauratie' het aantal tweakers dat dan van het uitzicht zou gaan genieten op één hand te tellen was geweest.