Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 21:05
Ik heb een Fibaro RGBW module. Deze heeft 4 outputs die een PWM signaal uitsturen.

Als ik een multimeter erop zet zie ik dat ik elk kanaal kan dimmen tussen de 0v en 12V. Betekent dit dat de RGBW module dus ook gebruikt kan worden als 0-12V dimmer? Of leest de multimeter het PWM-signaal verkeerd?

Ik heb namelijk een relais waarmee mijn sauna wordt geschakeld. Dit relais wordt aangestuurd met 12V. Zou ik gewoon de RGBW kunnen gebruiken om het relais te schakelen, of gaat er dan iets kapot? ;)

Beste antwoord (via tiro op 12-03-2016 22:22)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het PWM signaal kan gemiddeld gewoon alles tussen de 0V en 12V maken, dit gebeurd natuurlijk wel doordat hij voor 1.2V bijvoorbeeld 10% van de tijd 12V is, en 90% van de tijd 0V is. Je multimeter leest alleen het gemiddelde uit.

Als jouw sauna inderdaad een relais gebruikt, dan ligt het nog een klein beetje aan het type relais, maar over het algemeen kan je ervan uitgaan dat zo'n relais met een heel veel lagere frequentie wil worden aangestuurd dan een PWM signaal. Standaard voor licht zal ergens tussen de 100Hz en 1kHz waarschijnlijk worden gebruikt, en je hoeft uiteraard niet 100+ keer per seconde je sauna in/uit te schakelen. Oftewel nee, dat is geen goed idee :).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het PWM signaal kan gemiddeld gewoon alles tussen de 0V en 12V maken, dit gebeurd natuurlijk wel doordat hij voor 1.2V bijvoorbeeld 10% van de tijd 12V is, en 90% van de tijd 0V is. Je multimeter leest alleen het gemiddelde uit.

Als jouw sauna inderdaad een relais gebruikt, dan ligt het nog een klein beetje aan het type relais, maar over het algemeen kan je ervan uitgaan dat zo'n relais met een heel veel lagere frequentie wil worden aangestuurd dan een PWM signaal. Standaard voor licht zal ergens tussen de 100Hz en 1kHz waarschijnlijk worden gebruikt, en je hoeft uiteraard niet 100+ keer per seconde je sauna in/uit te schakelen. Oftewel nee, dat is geen goed idee :).

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Op volledig dimlevel zal het denk ik weinig uit maken aangezien er dan bijna geen schakeling plaats vindt. De frequentie is ook veel te hoog (rond 4 kHz) om de relais te laten klapperen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heb je ook 230VAC bij de hand naast 12VDC die je nodig hebt voor de Fibaro RGBW-module? Dan kun je beter een Fibaro schakelactor gebruiken. Je schakelt de ingangsspanning van de 12VDC voeding en met uitgangsspanning bekrachtig je het relais.

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 21:05
Femme schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:52:
Heb je ook 230VAC bij de hand naast 12VDC die je nodig hebt voor de Fibaro RGBW-module? Dan kun je beter een Fibaro schakelactor gebruiken. Je schakelt de ingangsspanning van de 12VDC voeding en met uitgangsspanning bekrachtig je het relais.
Ja zeker. Ik wilde ook eerst een Fibaro schakelaar ertussen zetten, maar omdat de Itho ventilatiebox boven de sauna gemonteerd is met een Fibaro RGBW, dacht ik even 60 euro uit te sparen. ;)

Maar verder natuurlijk goed punt dat hij op 100% eigenlijk 100% van de tijd op 12V staat. Dan kan ik hem eigenlijk gebruiken als schakelactor.

[ Voor 11% gewijzigd door tiro op 12-03-2016 09:52 ]