Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe netwerkkabels & switches aanleggen in huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Devoque
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07-2022
Hey!

Wij hebben hier thuis Ziggo en de laatste tijd best wat gezeur met het netwerk. Nu heb ik het idee dat dit komt omdat de cat kabels die hier liggen volgens mij erg verouderd zijn, niet logisch lopen en de twee switches die gebruikt worden van sweex zijn. Nu had ik dus bedacht om nieuwe kabels te trekken en 2 nieuwe switches op te hangen. Op dit moment hangt de router (Linksys EA2700) in de gang. De internetkabel vanuit het modem (Technicolor TC7210) gaat vanuit een woonkamer de grond in, en komt dan in de meterkast weer omhoog. Daar vanuit gaat hij de meterkast uit en de router in. Vervolgens gaat de internetkabel vanuit de router via dezelfde weg weer terug om vanuit de plek waar hij in de woonkamer uit de grond komt via de verwarmingsbuis naar boven naar mijn kamer te lopen. Hier zit de 1e switch, daarop zijn op dit moment een Synology NAS aangesloten, mijn computer en een RaspberryPi model B+ met PiHole. Ook loopt er nog een kabel door naar de kamer van mijn broertje. Daar zit een tweede switch welke naar zijn Smart TV gaat en zijn computer.

Allereerst is het dus al totaal niet logisch dat die router in de gang hangt, want de kabel loopt gewoon heen en terug.. Deze wil ik dus in de woonkamer naast het modem gaan hangen! Volgens wil ik het liefst nieuwe kabel door heel het huis heen trekken en dus 2 nieuwe (goede) switches gaan gebruiken. Het liefst zou ik dan vanuit de router 1 kabel naar boven laten lopen, en de overige 3 naar de tv, ps3 en horizon box in de woonkamer. En dan volgens boven dus de nieuwe kabel op de nieuwe switch aansluiten, en vanuit de switch ook weer kabels naar alle apparaten en de 2e switch. Nu vraag ik mij alleen af welke kabels slim zijn om te nemen en wat voor een switches verstandig zijn. En of het dus handig is dat ik 2 switches achter elkaar heb staan (al zou ik persoonlijk niet weten hoe ik het anders moet doen want de kamer van m'n broertje is vrij onbereikbaar op 'n andere wijze :/).

Van wat ik op internet vond is het verstandig om een koperen CAT6 kabel te gaan gebruiken? En dan eentje met alleen koper. En van wat ik begreep kan ik het beste een managed switch gaan gebruiken alleen zou ik niet weten wat voor een dan zou volstaan hier, en ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe ik met zoiets zou moeten werken. Al wil ik dat graag leren! Volgens mij is de router nog up-to-date genoeg al twijfel ik wel of het misschien verstandig is om er OpenWRT op te zetten? Ik ben namelijk best benieuwd daarnaar en zou daar best is wat mee willen gaan spelen (als dat safe kan!).

Om het even te concretiseren:
- Ik wil graag de huidige situatie verbeteren door nieuwe kabels en switches te gaan gebruiken
- Ik ben benieuwd of CAT6 kabel goed genoeg zou zijn en of ik een goede heb uitgekozen
- Ik vraag me af welke switch ik het beste kan gebruiken, en of deze dus managed moet zijn
- Ik ben benieuwd of het het waard zou zijn om OpenWRT op de router te flashen

Mocht ik informatie vergeten zijn of moet je meer weten dan zal ik proberen die te verschaffen! En hopelijk kunnen/willen jullie mij uit de brand helpen!

Devoque // Ruben

PS: Zie net dat ik ben vergeten te vermelden, wij hebben het Ziggo Alles-in-1 Complete pakket met 150Mbit/s als internet snelheid!

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Devoque schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:02:
- Ik ben benieuwd of CAT6 kabel goed genoeg zou zijn en of ik een goede heb uitgekozen
- Ik vraag me af welke switch ik het beste kan gebruiken, en of deze dus managed moet zijn
CAT6 volledig koper is mijn inziens zeker een goede keuze. Als je het helemaal goed wil doen, wil je met 'stranded' en 'solid' werken waarbij je 'solid' tussen patchpanelen en wanddozen gebruikt (door muren dus) en 'stranded' gebruikt tussen switches en patchpanelen of apparaten en wanddozen bijvoorbeeld.

Verder zie ik niet helemaal waarom je een managed switch/switches nodig hebt. Naar mijn idee kan je prima af met een unmanaged (of semi-managed) switch.

Vergeet overigens niet te denken aan het WiFi bereik als je de Router verplaatst. Eventueel ben je dan losse Accespoints nodig voor WiFi dekking

Verwijderd

Switches zijn in tig modellen en maten. Als je het goed wilt doen, neem bijvoorbeeld HP Procurve switches. Deze zijn in overvloed op marktplaats te vinden. Ook de Gbit modellen.

De Procurve heeft namelijk het voordeel, levenslange garantie. ook zonder bon. Serienummer is voldoende.

Maar ook Cisco, Netgear, Ubiquity zijn ook goede candidaten.

CAT6: Ja, is goed. Als het maar van een merk is, en niet "el cheapo". Bespaar daar dus NIET op. Merken zoals Belden, AMP, Tyco Electronics etc.... zijn goede en betrouwbare merken.

Als je door buizen moet trekken, neem dan de kabel met de LSZH (Low Smoke, Zero Halogen) versie. deze zijn een beetje glanzend aan de buitenkant, en zijn dus gladder. Zijn wel wat duurder, maar het scheelt een hoop gedoe in de buis. Gebruik ook glijmiddel van 3M. Bv deze:

https://www.conrad.nl/nl/...4350_pla-540909&WT.srch=1

Gebruik ook keystones in de patchpaneel en in de muuraansluitingen. Ook van een goed merk. Of een kant en klaar WCD met UTP er al in, bv. van Busch Jager, Gira, Peha etc....

• Devoque
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07-2022
RobinF schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:12:
[...]

CAT6 volledig koper is mijn inziens zeker een goede keuze. Als je het helemaal goed wil doen, wil je met 'stranded' en 'solid' werken waarbij je 'solid' tussen patchpanelen en wanddozen gebruikt (door muren dus) en 'stranded' gebruikt tussen switches en patchpanelen of apparaten en wanddozen bijvoorbeeld.

Verder zie ik niet helemaal waarom je een managed switch/switches nodig hebt. Naar mijn idee kan je prima af met een unmanaged (of semi-managed) switch.

Vergeet overigens niet te denken aan het WiFi bereik als je de Router verplaatst. Eventueel ben je dan losse Accespoints nodig voor WiFi dekking
Thanks voor 't snelle antwoord! Fijn dat de CAT6 dus goed is! Dat met van die wanddozen zou inderdaad ideaal zijn maar ik vrees dat dat lastig gaat worden! Ik zou is met m'n vader kunnen overleggen over er al bestaande buizen of iets dergelijk aanwezig zijn in het huis om die kabel doorheen te trekken maar ik vrees dat ik er vanuit moet gaan dat het gewoon weer losse kabels worden. Het Wi-Fi bereik is inderdaad een goede maar ik verwacht dat dat die eigenlijk vooral beter wordt! Vooral in de kamer en op mijn kamer gezien de woonkamer directe toegang krijgen t.o.v. door 1 muur heen nu en mijn kamer alleen door de vloer (zonder vloerverwarming) t.o.v. door een paar muren heen nu!
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:19:
Switches zijn in tig modellen en maten. Als je het goed wilt doen, neem bijvoorbeeld HP Procurve switches. Deze zijn in overvloed op marktplaats te vinden. Ook de Gbit modellen.

De Procurve heeft namelijk het voordeel, levenslange garantie. ook zonder bon. Serienummer is voldoende.

CAT6: Ja, is goed. Als het maar van een merk is, en niet "el cheapo". Bespaar daar dus NIET op. Merken zoals Belden, AMP, Tyco Electronics etc.... zijn goede en betrouwbare merken.

Als je door buizen moet trekken, neem dan de kabel met de LSZH (Low Smoke, Zero Halogen) versie. deze zijn een beetje glanzend aan de buitenkant, en zijn dus gladder. Zijn wel wat duurder, maar het scheelt een hoop gedoe in de buis. Gebruik ook glijmiddel van 3M. Bv deze:

Gebruik ook keystones in de patchpaneel en in de muuraansluitingen. Ook van een goed merk. Of een kant en klaar WCD met UTP er al in, bv. van Busch Jager, Gira, Peha etc....
Die switch ga ik even verder naar kijken! Zag er al eentje staan van de rond de 60 euro! Ik hoef alleen eigenlijk niet meer dan 5/8 poorten op een switch te hebben en dan dus 2x een switch! Bedankt de merken van CAT kabels! Ik ga is kijken welke ik dan fatsoenlijk aan kan komen voor een redelijke prijs. Ik denk niet dat ik door buizen heen ga trekken en met wanddozen gaan werken zoals ik hierboven uitgelegd heb, mocht dit wel het geval zijn dan zal ik je tips zeker meenemen, hartelijk dank daarvoor!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:34

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:19:

Enterprise switches slurpen erg veel stroom. Leuk dat het managed is enz enz maar voor een thuisomgeving niet handig.

Afhankelijk van je eisen kan je net zo goed een gbit unmanaged switch nemen. Die zijn voor 3 tot 5 tientjes te scoren. Als je met vlans wil gaan werken moet je naar andere apparatuur toe.

Tot 50m kan je met goede cat6 kabel ook 10gbps halen. Houd hier rekening mee als je het interne netwerk veel gebruikt en over een aantal jaren naar een hogere snelheid wil.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

HP Procurve 1810-24 switch (dat is een 24 poorts Gbit + 2 x SFP switch). Managed. Zonder fan. "Trekt" slechts 14 W. Dat is weliswaar zonder aangesloten computers, maar toch.

Zoveel is het dus ook niet.

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:04:
HP Procurve 1810-24 switch (dat is een 24 poorts Gbit + 2 x SFP switch). Managed. Zonder fan. "Trekt" slechts 14 W. Dat is weliswaar zonder aangesloten computers, maar toch.

Zoveel is het dus ook niet.
Een 24 poort switch met GBIC slots?
Lijkt me wat overkill in deze situatie voor een paar pc's een tv en een PS3...

Maar de kabels inderdaad vervangen met goede nieuwe kabel is inderdaad een prima idee als deze al oud zijn.
En als je toch aan de slag gaat gelijk Cat6, kun je voorlopig ook vooruit, mochten de eisen veranderen.

2 switches achter elkaar is ook geen probleem, maar Sweex staat nu niet bekend als top merk.
Wellicht zou je die eerst eens kunnen vervangen voor je met de kabels aan de slag gaat, kan goed zijn dat daar een groot deel van je probleem al in zit.

Let wel op dat je switches koopt en geen hubs, switches hebben zelf nog wat intelligentie om data verkeer in goede banen te leiden, hubs niet.

Zoiets zou prima moeten werken voor een thuis situatie :

http://www.routershop.nl/...etalen-behuizing/pid=2410

[ Voor 5% gewijzigd door Roel_1983 op 11-03-2016 23:03 ]

Verwijderd

Klopt.

Dan kan je deze ook nemen:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Ik heb ook zo'n ding te koop. Voor minder.

Levenslange garantie. Als ie stuk gaat, HP bellen, serienummer doorgeven en de volgende dag wordt er met UPS of DHL een reserve opgestuurd.
Geen gedoe met bonnetjes etc....

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Een 10/100 switch?

Als hij dan toch aan de slag gaat zou ik er nu iig. gbit switches neerhangen.
Zeker gezien het plan om ook nog de bekabeling te vervangen.

TS : Overigens hoeft het niet direct een probleem te zijn dat de kabel een keer op en neer gaat naar de woonkamer, mits het een beetje goede kabel was destijds, UTP kabel kan wel wat lengte hebben voor er problemen optreden.

Ik zou voor nu gewoon beginnen met het vervangen van de 2 Sweex switches met 2 goede gbit switches en dan nog eens even kijken wat er gebeurd.

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Wat betreft de switches. Ik heb op verschillende plaatsen drie Netgear 8p Gb switches hangen. Dat werkt heel mooi, in de zin van: stekker er in en nooit meer naar om kijken. Ik heb nog de aanduiding 508 in het type, meen dat dit nu 108 is. Managed is niet nodig gezien de omschrijving en Ziggo als provider.
Pagina: 1