Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb sinds vandag een Swiftech H240X2, een kant en klare waterkoelingsset bestaande uit een CPU block, een 280mm radiator incl reservoir en een pomp, voorgemonteerd.

De pomp zit aan de rest van de slangen bevestigd met aan de ene kant een schroeffitting en aan de andere kant een soort van opzetstukje wat tegen een een platte kant van de koeler geschroefd zit. Om lekken te voorkomen zit hier een o-ring in van een centimeter diameter.

Jammergenoeg is dat het punt waarop het lekt. Wat ik al geprobeerd heb:
- Schroeven aandraaien. Zat al behoorlijk vast en maakt geen verschil.
- Slang draaien. Afhankelijk van de positie lekt ie harder of minder hard.
- Loop drainen, bevestiging losmaken, opzetstuk opnieuw bevestigen, vullen en zien dat hij nog steeds lekt.

Heb ondertussen op advies van de winkel deze vraag ook gestuurd naar de fabrikant. Iemand anders nog ideeen hoe ik dit kan fixen zonder dat ik hem terug moet sturen en weer veel tijd kwijt ben?

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/6xgcndo0n/IMG_0099.jpg

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
spone schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:54:
Ik heb sinds vandag een Swiftech H240X2, een kant en klare waterkoelingsset bestaande uit een CPU block, een 280mm radiator incl reservoir en een pomp, voorgemonteerd.

De pomp zit aan de rest van de slangen bevestigd met aan de ene kant een schroeffitting en aan de andere kant een soort van opzetstukje wat tegen een een platte kant van de koeler geschroefd zit. Om lekken te voorkomen zit hier een o-ring in van een centimeter diameter.

Jammergenoeg is dat het punt waarop het lekt. Wat ik al geprobeerd heb:
- Schroeven aandraaien. Zat al behoorlijk vast en maakt geen verschil.
- Slang draaien. Afhankelijk van de positie lekt ie harder of minder hard.
- Loop drainen, bevestiging losmaken, opzetstuk opnieuw bevestigen, vullen en zien dat hij nog steeds lekt.

Heb ondertussen op advies van de winkel deze vraag ook gestuurd naar de fabrikant. Iemand anders nog ideeen hoe ik dit kan fixen zonder dat ik hem terug moet sturen en weer veel tijd kwijt ben?

[afbeelding]
Weetje zeker dat het de pomp is? Als ik je post lees denk ik van wel. Ik heb dit setje ook net nieuw, maar om (kleine) lekkage RMA gedaan naar Highflow. Bij mij lijkt het (99% zeker) uit het water resevoir te lekken. Aan de kant van de pomp, helemaal aan de zijkant. Swiftech gaf aan dit komt door een nieuwe medewerker die een schroefje te strak heeft aangedraaid, maar dit vooral voorkomt bij de Prestige versie. Deze versie mag momenteel niet meer verkocht worden door dit lekkage probleem.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ik zie druppels ontstaan tussen het staal-ding op het midden van de foto dat met 2 schroefjes vastgemaakt zit en het acryl eronder. Vanaf daar loopt het (keurig in lijn met zwaartekracht) langs de pomp naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hm oke, dat klinkt net anders denk ik. Bij mij voel ik nattigheid bij het wit omcirkelde.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ji7vXob.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:25
Ik heb totaal geen verstand van waterkoeling e.d. maar misschien kun je de O-ring invetten? Dat wordt wel vaker gedaan het e.a. waterdicht te maken. Vet en water stoten elkaar sowieso af en wellicht dat je het zo net sluitend kunt maken. Zolang er niet te veel druk staat op de leiding kan het werken gok ik. Ik heb echter geen idee in hoeverre dit (negatieve) effecten heeft op de waterkoeling en wat het met je garantie zou kunnen doen. Garantie-technisch zou ik even een andere optie zoeken voor de koeling (lucht).

Wat voor soort vet durf ik ook niet te zeggen. Vaseline misschien? De vraag is natuurlijk ook hoe lang het dan water dicht blijft. Als je pech hebt gaat het weer lekken zonder dat je er erg in hebt met de gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Misschien zijn de schroeven bij jou daar wel te strak gedraaid en zit er een scheurtje in het arcryl. Hoe je dat zelf kan oplossen weet ik niet, maar misschien kun je kijken of dat het is. Ik snap inmiddels waar jouw setje lekt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Wiebeltje schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:50:
Ik heb totaal geen verstand van waterkoeling e.d. maar misschien kun je de O-ring invetten? Dat wordt wel vaker gedaan het e.a. waterdicht te maken. Vet en water stoten elkaar sowieso af en wellicht dat je het zo net sluitend kunt maken. Zolang er niet te veel druk staat op de leiding kan het werken gok ik. Ik heb echter geen idee in hoeverre dit (negatieve) effecten heeft op de waterkoeling en wat het met je garantie zou kunnen doen. Garantie-technisch zou ik even een andere optie zoeken voor de koeling (lucht).

Wat voor soort vet durf ik ook niet te zeggen. Vaseline misschien? De vraag is natuurlijk ook hoe lang het dan water dicht blijft. Als je pech hebt gaat het weer lekken zonder dat je er erg in hebt met de gevolgen van dien.
Luxicon schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:56:
Misschien zijn de schroeven bij jou daar wel te strak gedraaid en zit er een scheurtje in het arcryl. Hoe je dat zelf kan oplossen weet ik niet, maar misschien kun je kijken of dat het is. Ik snap inmiddels waar jouw setje lekt.
Het zou zeer goed 1 van deze 2 opties kunnen zijn. Eerst kijken of invetten werkt (hoort eigenlijk niet nodig te zijn, maar wat werkt, dat werkt.) of controleren op gescheurd plastic. Wat de uitkomst ook is, ik zou m terug sturen naar de fabrikant.

Trouwens:
Het is een logische fout om iets te strak aan te draaien. Een CPU block van mij lekte ook een keer. Nadat ik de schroeven een kwart slag losser had gedraaid, deed hij het wel goed. En hij is nu al een jaar lekloos in gebruik :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ondertussen terugkoppeling van Swiftech gehad. Het wordt een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
spone schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:24:
Ondertussen terugkoppeling van Swiftech gehad. Het wordt een RMA.
Ah, kijk aan, ik heb het setje gister retour gestuurd en vandaag is een nieuw setje verstuurd. Volgens de verwachting maandag in huis, hopelijk lekt deze niet. :)

...

Pagina: 1