Nieuwe cpu/moederbord/int geheugen/behuizing

Pagina: 1
Acties:

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-02 21:20
Hallo tweakers, ik wil graag m'n pc upgraden en daarvoor ben ik op zoek naar een paar onderdelen.

Ik ben momenteel in het bezit van een

SSD: Samsung evo 850 250 gb
GPU: Radeon r9 380 4gb
CPU: AMD FX-4100
Moederbord:: m5a78l-m/usb3
intern geheugen: 8GB DDR3 Kingston
Voeding: Cooler Master GM G550M
Behuizing: troep..
muis,toetsenbord,schermen heb ik

Wat ik wil vervangen zijn de Cpu, moederbord, werkgeheugen( indien nodig?) en de behuizing

Mijn budget is 400 euro MAX

Momenteel gaat m'n voorkeur uit na de
CPU: I5 6400 ( 190 euro )
Moederbord: Gigabyte GA-B150M-D3H ( 80 euro )
Intern geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FS ( 38 euro )
Behuizing: Fractal Design Define S ( 80 euro )

Ik ben van plan het te gebruiken met gamen en eventueel vmware( is geen pre, maar ik denk dat met een i5 6400 genoeg kracht eruit haal. )

Is dit een goede setup in combinatie met mijn videokaart? En is er hier en daar misschien een betere optie? Bijna alles komt in ieder geval uit de Tweakers pc review Januari mainstream systeem.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Klinkt imo als een goed plan!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:44

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ziet er goed uit, weinig op aan te merken. Eventueel kan je voor 16 GB Ram gaan, dat is wel leuk voor VM's.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• jeffedie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
Weinig op aan te merken, alleen zoals al gezegt 16 gb ram zou iets beter zijn

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Misschien nog een HDD erbij ? Als je alleen een SSD hebt is dat met games en VM's zo vol.

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-02 15:31
Ik begrijp het budget van 400 euro maar toch zou ik het proberen te pushen naar 450/500,-.
Zoals hierboven al vermeld is 16GB en een extra HDD wel aan te raden, zeker als je inderdaad veel met virtual machines aan de slag gaat.

Verder zou je als kast nog voor een Phanteks Enthoo Pro M kunnen kijken. Niet omdat de Fractal Design een slechte kast is, integendeel. Maar Phanteks timmert flink aan de weg w.b.t systeemkasten en ze staan bekend om hun geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Ook worden de kasten zeer compleet geleverd met accessoires.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mooie build en ik zou er inderdaad direct maar 16GB inprikken als je VM's gaat draaien :)

Inhakend op de reactie hierboven kan ik beamen dat Phanteks zeer complete behuizingen levert voorzien van all gemakken. Deze maand wordt ook de nieuwe Phanteks Eclipse series uitgebracht; er zijn al wat lovende reviews te vinden her en der: nieuws: Phanteks introduceert Eclipse P400- en P400S-behuizingen

Ik zou daarom zeker de Phanteks Eclipse P400S ook in overweging nemen, mits het design je natuurlijk aanspreekt!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Ik begrijp best dat je wil upgraden, maar waarom zet je niet een kleine stap terug in je verhaal en denk even na over: "waarom wil ik upgraden?". Toen ik jonger was upgrade ik ook regelmatig. Nu enkel nog als iets defect is of als ik een specifieke behoefte heb.

Je processor en grafische kaart lijken goed genoeg om de meeste spelletjes op medium to high settings te spelen.

Je kan je geld maar een keer uitgeven en geld hebben verplicht je niet om het uit te geven.

sorry als ik een beetje offtopic ga

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:44:
Ik begrijp best dat je wil upgraden, maar waarom zet je niet een kleine stap terug in je verhaal en denk even na over: "waarom wil ik upgraden?". Toen ik jonger was upgrade ik ook regelmatig. Nu enkel nog als iets defect is of als ik een specifieke behoefte heb.

Je processor en grafische kaart lijken goed genoeg om de meeste spelletjes op medium to high settings te spelen.

Je kan je geld maar een keer uitgeven en geld hebben verplicht je niet om het uit te geven.

sorry als ik een beetje offtopic ga
Een amd fx 4xxx is anders echt geen snelheidsmonster. Een 8xxx presteerd is sommige games al slechter dan een intel i3, laat staan een i5! Ik kan mij dus niet echt in je verhaal vinden.

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-02 21:20
WoW Thx voor de reacties! Wat voor een ddr kunnen jullie me aanbevelen dan??

Maar m'n pc's geeft her en der wat flaws met gamen, vandaar de upgrade ook.

Verwijderd

Ardjee schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:09:
[...]

Een amd fx 4xxx is anders echt geen snelheidsmonster. Een 8xxx presteerd is sommige games al slechter dan een intel i3, laat staan een i5! Ik kan mij dus niet echt in je verhaal vinden.
het is een beetje afhankelijk van welke games je speelt. De processor is een stuk minder belangrijk dan voorheen. als het daar om draait kan je gemakkelijk een mid-life upgrade doen door gewoon de processor te vervangen door een FX8 of FX9, samen met 8GB extra RAM zou dat moeten volstaan.

Ik vind het een beetje zonde omdat het oude systeem "redelijk" is. (beter dan de 5 jaar oude junk die ik momenteel heb, maar ok, ik kan overwatch ook niet op "extreme" draaien). Uit de budget restricties en de mid-range keuzes maak ik ook op dat de TS nog niet werkt/ andere geld prioriteiten heeft.

TS geeft aan dat het systeem "glitchy" is en ik begrijp wel dat eenmaal je een nieuwe computer in je hoofd hebt, je daar bijna nooit van afstapt, maar we zouden ook kunnen kijken wat er scheelt.

kan zo simpel zijn als een el-cheapo voeding, of wat temperatuur problemen.

TS, voor welke games is het eig. bedoeld?

Also, lees eens een paar reviews over dat ram. ik heb een 4 tal maanden een systeem gebouwd met de zelfde processor en moederbord. Super systeempje. Toen heb ik geleerd dat het verschil tussen DDR3 en DDR4 vrij marginaal is. iets van een 5 tal %. (dus DDR4 is ok als je toch aan het bouwen bent, maar is geen reden op zich om te upgraden)
Verder moet je eens kijken naar de handleiding van dat B150 moederbord/ processor specs. in de variant die ik had was "low voltage" sterk aan te raden. Zelf heb ik vooral naar de CAS-RAS gekeken, vanwege mijn old-s'cool bijgeloof. Het schijnt tegenwoordig in de praktijk een stuk minder merkbaar dan vroeger. Heatspreaders zijn voornamelijk cosmetisch, dat maakt ook al niet al te veel uit. (of m.a.w. zolang je de snelste variant pakt die je mobo/processor aan kan... maakt het eigenlijk niet zo veel uit.)
Pagina: 1