Retour Sturen Printer Fuser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 20:07
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik een meningsverschil over het recht van retour per mail aan het uitvechten met Webshop X ( Ga de naam nog even niet noemen ). Het verhaal:

Voor een kennis zijn Laserprinter heb ik een nieuwe Fuser besteld in de hoop hiermee zijn probleem met de slechte kwaliteit van printen op te lossen ( Samsung CLX-3175FN ). Ook door Computershops/Collega's werd mij verteld dat dit probleem 9 van de 10 keer de fuser het probleem is. Ik bij Webshop X een Fuser besteld voor deze printer ( €50,-. Incl. Verzending ). Heb deze netjes ontvangen en ook netjes uitgepakt, deze ingebouwd zoals ieder ander zou doen; voorzichtig. Vervolgens toen de Fuser ingebouwd was een aantal test pagina's uitgedraait, maar dit verhielp het probleem niet.

Hierop heb ik Webshop X gemaild dat ik de Fuser graag retour zou willen sturen omdat dit mijn probleem niet heeft opgelost ( in principe hoef ik niet eens een reden op te geven volgensmij ). Echter volgens deze Webshop is een Fuser een ''Verbruiksartikel'' ( zoals Inktcardridges en Toners ) waardoor zij de Fuser niet retour kunnen nemen.

Echter lijkt een Fuser mij helemaal geen ''Verbruiksartikel'' maar een slijtage product ( oftewel een elektronisch apparaat, welke ik gewoon mag uitpakken, mag bekijken en mag testen, mits dit zorgvuldig gebeurd. ). Dit heb ik ook netjes doorgegeven.

Vervolgens krijg ik een mail met een andere reden waarom ik heb niet retour zou mogen sturen; De Fuser zou in een luchtdichte/Lichtdichte/Stofvrije of Gesealde verpakking zitten. Echter is dit niet het geval, alleen om de doos waar de Fuser in zat, heeft een Seal gezeten. Echter moet je deze wel doorbreken om uberhaupt het product te kunnen bekijken. Verder zat er geen Lucht/Licht/Stof dichte verpakking omheen, alleen een Plastic verpakking zonder seal.

Ook dit is netjes aan Webshop X aangegeven maar nog steeds willen zij het niet retour nemen en proberen mij af te schepen met ''Gratis verzendkosten op de volgende order''. Uiteraard ga ik daar niet mee akkoord aangezien ik ook geen bestellingen meer bij Webshop X ga plaatsen.

Nu is mijn vraag; Heeft iemand ervaring met dit soort situaties en kan mij vertellen of ik inderdaad in mijn recht sta. Zo nee, leg mij A.U.B. uit waarom, wel zo fijn om te weten. Zo ja, wat zouden mijn volgende stappen kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie antwoorden!

Mvg,

Michel

P.S. Wist niet zeker of dit hier in het Forum thuis hoort, maar leek mij het meest logische!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een fuser is een verbruiksartikel, dat is het eigenlijk altijd al geweest. De drum volgens mij ook. In sommige laserprinters zijn er nog wel meer verbruiksartikelen, maar in de meeste gevallen komt het neer op toner+fuser+drum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

johnkeates schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:50:
Een fuser is een verbruiksartikel, dat is het eigenlijk altijd al geweest. De drum volgens mij ook. In sommige laserprinters zijn er nog wel meer verbruiksartikelen, maar in de meeste gevallen komt het neer op toner+fuser+drum.
Dat is niet wat Samsung zelf zegt.

Nog sterker; in principe wordt de fuser niet eens als consumentenproduct verkocht maar alleen als reparatie materiaal. Samsung zelf zegt dat dit een "spare part" is; duidelijk geen verbruiksartikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 18:57
Een sparepart kan ook een verbruiksartikel zijn.

Naar mijn mening heb je het product gebruikt en dus ook niet kunnen terugsturen vanwege een open verpakking en dergelijke.

Komt er eigenlijk op neer de Webshop in kwestie dit nooit meer als nieuw kan verkopen en gelijk moet afboeken en voor de helft moet dumpen in de 2e kans hoek.
Waarbij de complete marge dus al naar de maan is.

Dat is natuurlijk verder niet jouw probleem, maar netjes is het niet.

Helaas is de wet koop op afstand vaker in het voordeel dan het zou moeten zijn ook, maar dat is een andere kwestie.
Volgens mij kan je hem namelijk nu gewoon terug sturen en sta je ook in je recht dit te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 10-03-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:56:
Een sparepart kan ook een verbruiksartikel zijn.

Naar mijn mening heb je het product gebruikt en dus ook niet kunnen terugsturen vanwege een open verpakking en dergelijke.

Komt er eigenlijk op neer de Webshop in kwestie dit nooit meer als nieuw kan verkopen en gelijk moet afboeken en voor de helft moet dumpen in de 2e kans hoek.
Waarbij de complete marge dus al naar de maan is.

Dat is natuurlijk verder niet jouw probleem, maar netjes is het niet.

Helaas is de wet koop op afstand vaker in het voordeel dan het zou moeten zijn ook, maar dat is een andere kwestie.
Volgens mij kan je hem namelijk nu gewoon terug sturen en sta je ook in je recht dit te doen.
De webshop moet altijd rekening houden met retourzendingen en daarmee waardedaling, als het goed is worden de kosten van niet meer als nieuw kunnen verkopen opgevangen met de rest. Dat kan niet afgeschoven worden op de consument.

De webshop kan bij beschadiging of incomplete verpakking een kleine vergoeding vragen, echter de fuser moeten ze gewoon terugnemen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 18:57
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:06:
[...]

De webshop moet altijd rekening houden met retourzendingen en daarmee waardedaling, als het goed is worden de kosten van niet meer als nieuw kunnen verkopen opgevangen met de rest. Dat kan niet afgeschoven worden op de consument.

De webshop kan bij beschadiging of incomplete verpakking een kleine vergoeding vragen, echter de fuser moeten ze gewoon terugnemen in mijn ogen.
Waarschijnlijk verdienen ze de verzendkosten erop, want zoals je weet webshop-dozenschuiven.

Echter ben ik het wel met je eens, risico van het vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
Bedankt voor Jullie snelle reacties, Enige Tips hoe ik dit verder zou kunnen aanpakken?

Mvg,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:36
Pagina 70 in de handleiding.
Fixeereenheid ca 100000 pagina's in zwart-wit en 25000 pagina's in kleur.
Het is dus een verbruiksartikel.

Zie hier de handleiding.
http://downloadcenter.sam...026132451875/Guide_DT.pdf

Volgens mij sta je wel in je recht om het terug te sturen. Al vind ik persoonlijk dat het niet netjes is. Je hebt gekregen wat je hebt besteld en je wist ook wat je ging krijgen. Wet koop op afstand is bedoeld om iets te bezichtigen en te testen zoals je ook in een winkel kunt.

Hoe je het aan moet pakken? Mailen of bellen. Lees de volgende links maar eens daar staat wel wat info in en ook een aantal voorbeeldbrieven.

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand
http://www.consumentenbon...ne-telefonische-aankopen/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

toevallig mijn vorige werk geweest in de office machines (500kg+).

En fuser, drums, zijn slijtage onderdelen.
Je kan ook autobanden niet terug brengen nadat je een rondje hebt gereden om je dorp want dan heb je ze in gebruik genomen.

In jouw geval heb je de fuser ook in gebruik genomen. In de winkel kan je er ook alleen naar kijken. Had je de doos geopend en hem niet geplaatst was er niets aan de hand geweest.

Overigens is het maar zelden de fuser die voor problemen zorgt. De drum is de eerste verdachte in geval van slechte kwaliteit. Bij een kleurenbak kan je dat ook heel goed testen door 4 vellen met elk de toner kleur af te drukken. Of 1 vel met 4 grote vlakken in cmyk.

Er zijn genoeg eenvoudige tests die heel snel uitsluiten wat de oorzaak kan zijn.
Is 1 kleur slecht dan is het 99% zeker de drum (eerst proberen om de corona draad te reinigen met het schuifje op de drum heen en weer te halen). Bij consumenten machines zit er bijna nooit een echte laser lens die je schoon kan maken maar die zou nog vervuild kunnen zijn. Is het in alle kleuren dan is de tranferbelt verdachte nummer 1 als het op vlekken en strepen aankomt. Zit er een soort scheurpatroon of voelbaar vervrommeld papier oppervlakte in dan is het de fuser. Valt de toner na het printen nog zo van je vel papier af dan is de fuser niet heet genoeg geweest. Dit kan ook een setting zijn als je dikker papier draait.

Dus zomaar artikelen kopen om diagnose mee te stellen gaat niet lukken, want je mag een artikel uit proberen en uitproberen is niet in gebruik nemen wat hier wel gebeurt is.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2016 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso al treurig dat je in diverse lokale computershops gaat vragen om dan voor 2 euro goedkoper online te gaan bestellen... :{

Maar buiten dat, verkoper heeft mijn inziens gelijk. Het product kan nooit meer verkocht worden, ook niet als nieuw met beschadigde verpakking. Het is simpelweg gebruikt. Dat jouw technische expertise tekortschiet is niet het probleem van de webshop lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer je niet teveel aan te trekken van de offtopic reacties. Zoals je zelf al aangaf, een reden is niet nodig. Een product mag je uitproberen; slechts uit de verpakking halen en even aan snuffelen is geen vereiste voor wet koop op afstand.

Bovendien staat nergens in de wet dat slijtage artikelen uitgesloten zijn. Vage term ook: Bijna alles slijt. Een fuser zeer langzaam.

Neem nogmaals contact op met de winkel, vertel dat je exact weet waar je recht op hebt en dat je graag samen een oplossing wil bereiken. "Voordat je andere middelen inschakelt". Je hoeft niet te dreigen, gewoon indirect laten weten dat het voor de winkel het goedkoopst is (qua tijd) om maar mee te gaan. Geschillencommissies, rechtsbijstand hebben ze meestal geen zin in, vooral als ze weten dat de klant eigenlijk gelijk heeft. En het gaat maar om 50 euro...

De vraag is dus, hoeveel werk wil jij er van maken, mochten ze na het gesprek niet willen schikken?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 00:28:
Probeer je niet teveel aan te trekken van de offtopic reacties. Zoals je zelf al aangaf, een reden is niet nodig. Een product mag je uitproberen; slechts uit de verpakking halen en even aan snuffelen is geen vereiste voor wet koop op afstand.

Bovendien staat nergens in de wet dat slijtage artikelen uitgesloten zijn. Vage term ook: Bijna alles slijt. Een fuser zeer langzaam.

Neem nogmaals contact op met de winkel, vertel dat je exact weet waar je recht op hebt en dat je graag samen een oplossing wil bereiken. "Voordat je andere middelen inschakelt". Je hoeft niet te dreigen, gewoon indirect laten weten dat het voor de winkel het goedkoopst is (qua tijd) om maar mee te gaan. Geschillencommissies, rechtsbijstand hebben ze meestal geen zin in, vooral als ze weten dat de klant eigenlijk gelijk heeft. En het gaat maar om 50 euro...

De vraag is dus, hoeveel werk wil jij er van maken, mochten ze na het gesprek niet willen schikken?
De WKOA ziet erop dat je producten mag uitproberen zoals je ook mag in een fysieke winkel. In een fysieke winkel mag je ook niet inktpatronen die je even hebt getest weer terug in het schap leggen. Wat een totale onzin en chantage bovendien om te gaan lopen dreigen met geschillencommissies etc. Neem gewoon je verlies, je hebt exact gekregen wat je wilde.

Man man man. Je zult maar ondernemer zijn. Pak je een tientje marge in een moordende markt op je product en dan krijg je van die ik-heb-overal-recht-op mensen, die het volstrekt normaal vinden om je product in waarde te laten halveren en je ook nog eens op mag draaien voor de verzendkosten, die vervolgens ook nog gaan lopen dreigen met al hun consuwijzerkennis over 'andere middelen'. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 01:29
Ik denk niet dat de retourwetgeving voor dit soort verhalen uitgevonden is zo als sommigen hier denken.

Wat is het volgende dat hij gaat bestellen? De printplaat... en dan weer terugsturen ?
Wat daarna? De drum... ooops, dat is het ook niet.... Ook maar weer terugsturen ?
En daarna ? Mechanische unit.... Oei, ook weer fout... Ook weer retour ?
Ik denk dat iedereen hier er toch mee akkoord is dat dit de bedoeling niet kan zijn.....

Uiteindelijk denk ik dat de shop zijn gelijk gaat halen, het betreft hier namelijk ook nog een verbruiksartikel.

Wat je wel zou kunnen proberen is overeen komen een stuk van de prijs te laten vallen , misschien happen ze dan wel toe. Dan is het niet helemaal een totaalverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, wie garandeerd de winkel dat ze niet de oude terug krijgen en opgezadeld worden met defect / versletn spullen? Vervolgens krijg / wil jij je geld terug en hou je de nieuwe(re), heb je gratis een nieuwe fuser gehad. Bedrijven zijn gelukkig niet zo gek nog. ;)

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 11-03-2016 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een retour mag sowieso niet geweigerd worden (tenzij het een van de specifiek vastgelegde uitzonderingen is op het retourrecht, maar daar valt dit volgens mij niet onder).

Wel mag de verkoper waardevermindering in rekening brengen die is ontstaan "door gebruik van het product dat verder gaat dan nodig om de aard, kenmerken en werking van het product te beoordelen".

Dat laatste is dus een discussie die je met de shop zult moeten aangaan: in hoeverre is hetgeen jij hebt gedaan "nodig om de aard, kenmerken en werking van het product te beoordelen". En indien je verder bent gegaan dan dat, wat is dan de waardevermindering van het product.

Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.acm.nl/nl/ond...matie-over-de-bedenktijd/
http://wetten.overheid.nl...2b_Paragraaf3_Artikel230o

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:11
Een fuser wordt vaak niet gekocht door consumenten. Heb je de aanschaf privé of zakelijk gemaakt?
Als het zakelijk is, is WKOA helemaal niet geldig aangezien dat alleen voor consumenten is.

Als het als consument is aangeschaft moeten zij het hard maken dat het een Verbruiksartikel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Pendora schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:49:
Als het als consument is aangeschaft moeten zij het hard maken dat het een Verbruiksartikel is.
En dan? Ik zie in dit topic nu keer op keer dat woord "verbruiksartikel" langskomen, maar in de wettekst (in het bijzonder de lijst van uitzonderingen op het retourrecht) is daar niets over terug te vinden volgens mij.
1°. de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

2°. de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;

3°. de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;

4°. de levering van zaken die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken;

5°. de levering van alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van een consumentenkoop, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na dertig dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de handelaar geen invloed heeft;

6°. de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;

7°. de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van een overeenkomst voor de geregelde levering van dergelijke publicaties;

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:17
Orion84 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:53:
[...]

En dan? Ik zie in dit topic nu keer op keer dat woord "verbruiksartikel" langskomen, maar in de wettekst (in het bijzonder de lijst van uitzonderingen op het retourrecht) is daar niets over terug te vinden volgens mij.
[...]
+ heel veel!
Ik krijg altijd de kriebels als ik in topics over garantie termen als "verbruiksartikel", "slijtageartikel" etc ziet langskomen, vaak als het bijvoorbeeld over accu's/batterijen gaat. Niemand heeft mij ooit kunnen aanwijzen waar in de wet dit onderscheid gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lan Mandragoran schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 00:59:
[...]

De WKOA ziet erop dat je producten mag uitproberen zoals je ook mag in een fysieke winkel. In een fysieke winkel mag je ook niet inktpatronen die je even hebt getest weer terug in het schap leggen. Wat een totale onzin en chantage bovendien om te gaan lopen dreigen met geschillencommissies etc. Neem gewoon je verlies, je hebt exact gekregen wat je wilde.

Man man man. Je zult maar ondernemer zijn. Pak je een tientje marge in een moordende markt op je product en dan krijg je van die ik-heb-overal-recht-op mensen, die het volstrekt normaal vinden om je product in waarde te laten halveren en je ook nog eens op mag draaien voor de verzendkosten, die vervolgens ook nog gaan lopen dreigen met al hun consuwijzerkennis over 'andere middelen'. :X
Er staat nergens in de wet dat het gaat om "net zoals in de winkel". De wet koop afstand is ruimer. Zie ook:

http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Eens dat het pittig kan zijn voor de kleine ondernemer die geen grote aantallen verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:17
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:02:
[...]
Er staat nergens in de wet dat het gaat om "net zoals in de winkel". De wet koop afstand is ruimer. Zie ook:

Eens dat het pittig kan zijn voor de kleine ondernemer die geen grote aantallen verkoopt.
Helaas is die blog niet meer actueel, vorig jaar is de WKOA aangepast. Er is een nieuw blog over geschreven:

Nu staat er letterlijk bij:
Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecterenals hij dat in een winkel zou mogen doen.. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus men mag bij ah/jumbo een fles cif schoonmaakmiddel online bestellen, hier een kleine hoeveelheid van gebruiken en vervolgens besluiten de wkoa toe te passen?

het betreft hier een onderdeel dat een X aantal kopieen meegaat, waar een trigger inzet die de machine verteld dat er een nieuw onderdeel is geplaatst. En wat net als toner, inkt etc gewoon een verbruiksartikel is. Inkt kan je na testen ook niet terug sturen. Het gaat hier niet om een motor of tandwiel of papier ladebak van de machine. Een drum / fuser heeft gewoon een X levensduur en valt daarmee onder een verbruiks artikel. Die levensduur wordt ook altijd opgegeven in een X aantal kopieen. Een service onderdeel is een motor, tandwiel, ladebak etc etc die slijten technisch gezien ook maar hebben geen vooraf bepaalde levensduur in aantal kopieen. Het voorbeeld van de autoband is misschien nog wel het beste vergelijk omdat de autoband uit testen ook niet mogelijk is als je ze online hebt besteld. Of wou je zeggen dat je 30 minuten mag proef rijden om vervolgens de ingereden banden retour te sturen? Ook al zou je voor de letter van de wet misschien recht hebben op wkoa, vergeet dan niet dat de winkelier de geleden schade / waarde vermindering op jouw mag verhalen. Bij een fuser kan dat rustig 90% zijn want het apparaat herkend het niet meer als een nieuw onderdeel dus het is alleen nog geschikt voor klanten met een vrijwel nieuwe fuser die beschadigd is geraakt. Daarmee is de marktwaarde aannemelijk gedaald.

En als verkoper zou ik het onder punt 2:
2°. de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;
Gooien want die fuser heeft een beperkte houdbaarheid uitgedrukt in het aantal kopieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:20:
Dus men mag bij ah/jumbo een fles cif schoonmaakmiddel online bestellen, hier een kleine hoeveelheid van gebruiken en vervolgens besluiten de wkoa toe te passen?
Even los ervan dat ik het qua netheid nogal twijfelachtig van TS vind (immers is het niet dat de fuser niet aan zijn verwachtingen voldoet), maar met deze redenatie mag je nooit meer een SSD, of SD kaart, etc retour sturen. Immers die hebben ook een levensduur gegeven in bepaald aantal write cycles. Ook een lamp heeft het in hoeveel uur hij aan mag staan. En ook alle elektronica is op een bepaald aantal jaar dienst gedesigned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja en dan mag de jumbo jou de waardevermindering in rekening brengen.
En als verkoper zou ik het onder punt 2:

[...]

Gooien want die fuser heeft een beperkte houdbaarheid uitgedrukt in het aantal kopieen.
Daar zal toch echt gedoeld worden op een beperkte houdbaarheid in tijd. Elk product heeft uiteindelijk een beperkte levensduur, dat maakt nog niet dat elk product daarmee ook uitgezonderd is van het retourrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
croxz schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:52:
[...]

Helaas is die blog niet meer actueel, vorig jaar is de WKOA aangepast. Er is een nieuw blog over geschreven:

Nu staat er letterlijk bij:

[...]
Met dit artikel in gedachten kom je m.i. bij vrijwel elk vervangingsartikel gelijk aan het origineel erop uit dat testen neerkomt op ingebruikneming. Testen is immers niet nodig voor de beoordeling van de kenmerken van het product want deze zijn reeds bekend.

En als je dan de quote verder leest dan kan de webshop vrijwel de gehele schade in rekening brengen. Immers is aan de doos al vast te stellen dat het juiste is geleverd.

Anders is het als je niet originele onderdelen of een ander model van het origineel bestelt. Daarvan weet je immers niet hoe gaar en gammel die in het apparaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:11
Uit eindelijk maakt het niet veel uit. TS heeft de fuser in gebruik genomen door test printjes te maken. Hierdoor is het artikel in gebruik genomen.

WKOA, is hierin aangepast dit jaar
Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen.
Je mag hem natuurlijk nog steeds retour sturen, echter mag de leverancier nog steeds waarde vermindering ik rekening brengen.
Dit zou voor dit artikel wel eens heel hoog kunnen zijn, aangezien dit artikel niet meer verkoopbaar is aangezien dit volgens mij onder een verbruiksartikel valt. Maar dit is een hele lastige discussie, welke je niet gemakkelijk zal winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]
Nee. Dit werkt niet zo. Ik werk bij de plus bij de bezorging en wij bezorgen zelf. WKOA is dus niet van toepassing omdat alles aan de DEUR wordt afgerekend. Betaling geschied dus als " gelijk oversteken". De klant mag retourneren MITS ongebruikt en zelf komt brengen/afgeven of als wij wekelijks daar komen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De manier van bezorgen is totaal niet relevant. Zelfs al ga je een online bestelling afhalen, dan blijft het een koop op afstand, dat is namelijk hoe de overeenkomst tot stand is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
En ondanks dat de Plus het sufferdje van de branche is weet zelfs de jurist daar hoe het zit na een decennium kopen-op-afstand.

Overigens test ik wel de geur van schoonmaakmiddelen in de winkel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:39
Dit komt me bekend voor.
Een fuser in een verbruiksartikel. Als er afdrukken gemaakt zijn is de fuser gebruikt en niet meer als nieuw artikel te verkopen. Het was anders geweest als de fuser niet voldeed doordat deze niet paste. En zoals al meerdere keren aangegeven, er zijn tal van oorzaken die invloed op de afdrukken hebben. Iets meer research voordat je een fuser bestelde was wellicht beter geweest.

Een kennis heeft iets vergelijkbaars gehad met een inktjet printer. De printer gaf een storing aan de printkop. Nieuwe kop gekocht, geplaatst, en printer begint iets uit te lijnen en geeft weer dezelfde fout. Kennis wil de kop terug sturen en krijgt nee van de leverancier omdat de kop al vol met inkt zit. Na een hoop gedoe heeft hij verloren omdat de kop wel degelijk gebruikt was. De printer gaf aan dat het de kop was, maar dat geeft geen garantie. Uiteindelijk een nieuwe printer gekocht. Moraal, iets wat je gebruikt hebt kun je niet zomaar terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Rukapul schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:22:
En ondanks dat de Plus het sufferdje van de branche is weet zelfs de jurist daar hoe het zit na een decennium kopen-op-afstand.

Overigens test ik wel de geur van schoonmaakmiddelen in de winkel :+
Het is misschien het sufferdje, maar het filiaal waar ik werk levert maatwerk. Wij onderscheiden ons met persoonlijke servicredenen en persoonlijk contact. Wij hebben grote klanten ( VMware , Dutch filmworks) en die hebben we al een tijd. We horen vaak dat dat juist fijn is dat we zulk contact hebben. Vaste klanten die een fout maken door vergeten te zijn bestellen? No problem we leveren dezelfde dag nog.

Dus sufferdje valt te betwijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Rukapul schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:22:
Toch zijn de voorwaarden zoals ze online staan niet helemaal correct:
https://www.plus.nl/info-voorwaarden/herroepingsrecht

Daar staan uitzonderingen tussen die niet in de wet staan:
U kunt alleen producten retourneren die onbeschadigd en in originele staat zijn.
Klopt niet, hoogstens kan waardevermindering in rekening worden gebracht.
producten waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
Dat staat in de wet alleen genoemd als:
3°. de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
Dus alleen bij bepaalde producten, niet zomaar alles waarvan de verzegeling verbroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
Bedankt voor al jullie reacties. Word een stuk duidelijker zo. Als ik het dus goed begrijp mag Webshop X niet weigeren de fuser terug te nemen, maar mag wel een X bedrag aan waardevermindering opgeven.

In de tussentijd heb ik uiteraard contact blijven houden met Webshop X en heb ze dit voorgelegd, echter weigeren zij om uberhaupt de Fuser terug te nemen, laat staan waardevermindering in te stellen. Als ik het dus goed begrijp is dus tegen de wet in gaan?

Daarnaast, de voorwaarden die bij hen op de Website staan, kloppen dus niet met de wet, Geld in dit geval dan de Wet of de voorwaarden die zij op de Site hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Orion84 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:30:
[...]

Daar staan uitzonderingen tussen die niet in de wet staan:

[...]

Klopt niet, hoogstens kan waardevermindering in rekening worden gebracht.

[...]

Dat staat in de wet alleen genoemd als:

[...]

Dus alleen bij bepaalde producten, niet zomaar alles waarvan de verzegeling verbroken is.
En toch doen we dit in de praktijk anders. Sterker nog, als ze het retour willen doen word er geen probleem gemaakt. Echter moet het niet aangebroken zijn omdat het gewoon niet hygiënisch is. ik heb dingen gezien bij mensen waar het eten onderhand wegloopt zo smerig was het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Orion84 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:30:
[...]

Ik gok er eerlijk gezegd op dat de jurist het wel weet, maar dat dit bewuste misleiding is.
Idem overigens bij de grote gele concurrent die stelt dat niet alleen binnen 14 dagen ontbonden maar ook teruggezonden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ItsShowTimeZ schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:40:
Bedankt voor al jullie reacties. Word een stuk duidelijker zo. Als ik het dus goed begrijp mag Webshop X niet weigeren de fuser terug te nemen, maar mag wel een X bedrag aan waardevermindering opgeven.

In de tussentijd heb ik uiteraard contact blijven houden met Webshop X en heb ze dit voorgelegd, echter weigeren zij om uberhaupt de Fuser terug te nemen, laat staan waardevermindering in te stellen. Als ik het dus goed begrijp is dus tegen de wet in gaan?

Daarnaast, de voorwaarden die bij hen op de Website staan, kloppen dus niet met de wet, Geld in dit geval dan de Wet of de voorwaarden die zij op de Site hebben staan?
Aannemende dat je het als consument hebt gekocht (niet bedrijfsmatig), dan gaat de wet boven de voorwaarden. Consumentenrecht is namelijk dwingend recht.
D3nnisd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:40:
[...]

En toch doen we dit in de praktijk anders. Sterker nog, als ze het retour willen doen word er geen probleem gemaakt. Echter moet het niet aangebroken zijn omdat het gewoon niet hygiënisch is. ik heb dingen gezien bij mensen waar het eten onderhand wegloopt zo smerig was het
Met etenswaar is dat ook gewoon correct natuurlijk. Daar is immers sprake van bederfelijke producten, wat gewoon een vastgelegde uitzondering is. Voor een fles schoonmaakmiddel (waar dit zijspoor mee begon) is dat echter niet relevant en strookt de praktijk dus blijkbaar niet met de wettelijke theorie. Maar goed, dat is ook niets nieuws natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...delete

had de laatste pagina gemist dus reactie was al tig keer gegeven.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom_Fighter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 12:52

Freedom_Fighter

If it aint broke tweak it!!!

Orion84 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:43:
[...]

Aannemende dat je het als consument hebt gekocht (niet bedrijfsmatig), dan gaat de wet boven de voorwaarden. Consumentenrecht is namelijk dwingend recht
Wat de webshop dus wel mag doen ik een waardemindering. Omdat de fuser al gebruikt is en er een teller intern dit bijhoudt kan men dit niet meer als nieuw verkopen. Al zou men een nieuwe omdoos regelen en het opnieuw sealen. Een printer zou hem niet meer zien als nieuw maar gebruikt. De webwinkel kan dus in principe gewoon 90% waarde mindering brengen, want dat ding is niet meer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Freedom_Fighter schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:06:
[...]

Wat de webshop dus wel mag doen ik een waardemindering. Omdat de fuser al gebruikt is en er een teller intern dit bijhoudt kan men dit niet meer als nieuw verkopen. Al zou men een nieuwe omdoos regelen en het opnieuw sealen. Een printer zou hem niet meer zien als nieuw maar gebruikt. De webwinkel kan dus in principe gewoon 90% waarde mindering brengen, want dat ding is niet meer te verkopen.
De waardevermindering moet wel onderbouwd worden.

Stel er is 1 print van de mogelijke 25.000 gemaakt dan kan je niet stellen dat de waarde verminderd is met 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Freedom_Fighter schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:06:
[...]

Niet waardevermindering maar schade. Stel het product is na retourzending 100% niet meer te gebruiken en dat is aantoonbaar door het in gebruik nemen door de klant, mag hooguit de kostprijs van een nieuw exemplaar als schade in rekening worden gebracht. Waardevermindering zou impliceren dat je dan het volledige aanschafbedrag in rekening gebracht krijgt maar dat is niet terecht. Winstmarge mag hierin niet meegenomen worden!
Hoe het zit met verzendkosten, administratieve lasten etc. weet ik eerlijk gezegd niet maar kan me ook voorstellen dat die niet vergoed hoeven worden door de klant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copez
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-10 17:37
*knip* flames. Dat je het niet eens bent met de TS kun je ook op een andere manier zeggen.

Probeer het nog eens zonder de aanvallende toon.

[ Voor 89% gewijzigd door gambieter op 11-03-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

ItsShowTimeZ schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:46:
Voor een kennis zijn Laserprinter heb ik een nieuwe Fuser besteld in de hoop hiermee zijn probleem met de slechte kwaliteit van printen op te lossen ( Samsung CLX-3175FN ). Ook door Computershops/Collega's werd mij verteld dat dit probleem 9 van de 10 keer de fuser het probleem is. Ik bij Webshop X een Fuser besteld voor deze printer ( €50,-. Incl. Verzending ). Heb deze netjes ontvangen en ook netjes uitgepakt, deze ingebouwd zoals ieder ander zou doen; voorzichtig. Vervolgens toen de Fuser ingebouwd was een aantal test pagina's uitgedraait, maar dit verhielp het probleem niet.

Hierop heb ik Webshop X gemaild dat ik de Fuser graag retour zou willen sturen omdat dit mijn probleem niet heeft opgelost ( in principe hoef ik niet eens een reden op te geven volgensmij ). Echter volgens deze Webshop is een Fuser een ''Verbruiksartikel'' ( zoals Inktcardridges en Toners ) waardoor zij de Fuser niet retour kunnen nemen.

Echter lijkt een Fuser mij helemaal geen ''Verbruiksartikel'' maar een slijtage product ( oftewel een elektronisch apparaat, welke ik gewoon mag uitpakken, mag bekijken en mag testen, mits dit zorgvuldig gebeurd. ). Dit heb ik ook netjes doorgegeven.
Het is simpel. Een fuser is geen verbruiksartikel. Bij de meeste printers of multifunctionals zit dit onderdeel vastgeschroefd en is dit niet door de gebruiker zelf te vervangen. Ja het is aan slijtage onderhevig (kan oa vage tekens geven) dus logisch dat men een eenmaal gebruikte fuser niet wil terugnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom zou een fuser geen verbruiksartikel zijn? ik hoor een hoop mensen dit wel roepen maar onderbouw dat eens? Wat is volgens jullie het verschil tussen een verbruiks artikel en slijtage onderdeel...

Het enige wat ik kan bedenken is dat er bij de 1 meetbaar minder inhoud in zit en bij de ander dit praktisch niet te achterhalen is behalve dan dat de topcoating wat veranderd is of een eventuele beschermende coating van de fuser verwijderd is.

Hoe zit het met auto banden? Mag ik die dan ook 30 minuten proef rijden om vervolgens te zeggen, nee sorry toch niet mijn type band hier heb je ze terug onder de wkoa. Want dat is ook geen verbruiksartikel maar een slijtage artikel.

De fuser is een artikel dat vanuit onderhouds oogpunt 1x in de 10k / 30k meestal vervangen moet worden bij consumenten laser printers. Als je een onderhoudsrapport uitdraait zal de fuser ook gewoon in de lijst staan naast je toners, drums, transferbelt etc etc. Met een x percentage.

Kant de winkelier dit artikel nu nog als nieuw verkopen zoals jij het ontvangen hebt? Nee want de printer wordt gereset net als met inkt dus de resetchip is verlopen. De fuser is dus niet meer te verkopen als nieuw. Volgens mij stelt de WKOA ook heel duidelijk dat je dingen thuis mag doen net als in de winkel. Ik heb nog nooit een klant in de winkel ter plekke zelf zijn fuser zien uitwisselen. Nog los van het feit dat het veelal een service onderdeel is waarvoor een monteur moet langskomen of opgestuurd moet worden. Dat het onderdeel los te verkrijgen is voor de handige mensen is nog tot daar aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een vraag die volgens mij ook nog niet beantwoord is door de TS, is of deze aanschaf op naam van een persoon of op naam van een bedrijf gedaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ItsShowTimeZ schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:46:
Hierop heb ik Webshop X gemaild dat ik de Fuser graag retour zou willen sturen omdat dit mijn probleem niet heeft opgelost ( in principe hoef ik niet eens een reden op te geven volgensmij ).
De fout is denk ik dat je de reden wel hebt genoemd. Nu doen ze dus moeilijk nu ze weten dat hij gebruikt is.

Heb deze discussie ook wel eens gehad met een winkel. echt heel iets kleins besteld en toen ik een retour wilde aanvragen vroegen ze naar de reden van retour. omdat ik ook de beroerdste niet bent heb ik dat gedaan ondanks dat ik wist dat ik dat niet verplicht was.

Ineens heel lang moeten discussieren want ik had het kunnen weten en moeilijk doen niet normaal. Na veel gezeur een klein verlies genomen en toch nog kosten moeten maken omdat ze (volgens mij bewust) naar een ander adres lieten terugsturen ondanks dat op hun website 'kostenloos retour' stond. Een beetje pesten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
ItsShowTimeZ schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:40:

Het is volgens mij gewoon een verbruiksartikel. Maar ik denk dat je lekker moet uitvechten met de winkel of iemand vragen die juridisch is onderlegd want de antwoorden hier lopen teveel uitelkaar.

Er is je al verteld dat je het product mag testen/bekijken zoals je in een winkel mag, aan die eis voldoe je duidelijk niet.

PS! Je hebt via via een niet kloppend antwoord gekregen over wat er mis is met je printer. Nu probeer je op dezelfde manier juridisch advies in te winnen, lijkt je dat verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 15:11
Het gaat om 50 euro. Even slikken, maar neem je verlies. Voor een webshop is dit nagenoeg onverkoopbaar omdat een klant voor een klein bedrag gewoon een spiksplinternieuwe heeft.

Dan is er nog de kwestie of deze fuser überhaupt nog geaccepteerd wordt door een printer, het zijn immers niet de makkelijkste apparaten ;) De wet loopt volgens mij behoorlijk achter op de technologie, dus die zou ik niet op de letter volgen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Verbruiksartikel vergelijking, dan zou je het eerder met een harddisk/ssd kunnen vergelijken ?
Die heeft ook een soort van teller/levensduur, die zou je dus ook niet mogen testen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 15:11
DDX schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:12:
Verbruiksartikel vergelijking, dan zou je het eerder met een harddisk/ssd kunnen vergelijken ?
Die heeft ook een soort van teller/levensduur, die zou je dus ook niet mogen testen ?
Het punt is hier dat het product gewoon goed is. Als het product niet goed was dan was terugsturen geen probleem want dan heeft de klant niet gekregen wat hij gekocht had. Hier heeft de klant exact gekregen wat hij had besteld, maar door het te gebruiken is hij erachter gekomen dat z'n problemen niet weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 16:02
In principe niet nee. Die kan je in een winkel ook niet testen over het algemeen.

Edit: In principe is de wet daarvoor niet bedoeld, klinkt wat beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Kalua op 11-03-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je mag thuis doen, wat je in de winkel óók met een product kán doen. Dat betekend dus niet, dat je thuis een HDD in de PC mag steken. Zodra je dat doet, is het product dus geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:39
Gezien de situatie kun je gewoon tot ontbinding overgaan. Verklaring naar de toko sturen heb je al gedaan. Stuur het product retour en geef aan dat je binnen 14 dagen je geld wenst terug te zien. Een eventuele schade kunnen ze inhouden, maar een verbroken blister e.d. komt voor rekening van de verkoper.

Heb je na 14 dagen je geld nog niet terug, dan treedt van rechtswege verzuim in en kun je over gaan tot het dagvaarden van de toko.

Het is niet leuk voor die winkel, maar de wetgever is inzake het consumentenrecht noodgedwongen erg rechtlijnig. Waar gehakt worden vallen helaas wel eens spaanders.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat de wetgeving erg recht lijnig is klopt.
Dus de winkelier mag een credit nota sturen en daar zijn geleden schade verrekenen met de retour.
Dus fuser kost 50 euro, inkoop is 42 euro.
Klant krijgt 8 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:53:
dat de wetgeving erg recht lijnig is klopt.
Dus de winkelier mag een credit nota sturen en daar zijn geleden schade verrekenen met de retour.
Dus fuser kost 50 euro, inkoop is 42 euro.
Klant krijgt 8 euro terug.
Lol, dus die fuser gaat de kliko in volgens jou? Gelukkig zijn niet alle winkeliers zo kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

niet zijn geleden schade> de toegebrachte schade aan het product.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
CptChaos schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:10:
[...]
Je mag thuis doen, wat je in de winkel óók met een product kán doen. Dat betekend dus niet, dat je thuis een HDD in de PC mag steken. Zodra je dat doet, is het product dus geaccepteerd.
zonder een hdd in een pc te steken kan je je niet op de hoogte stellen van de eigenschappen van het product, bijvoorbeeld de snelheid. m.a.w; als je hem gebruikt wil niet zeggen dat je al je rechten opgeeft.
Ronald8 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:00:
Voor een webshop is dit nagenoeg onverkoopbaar
Dat is in eerste instantie niet het probleem van de klant.

[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 14-03-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 15:54
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:58:
[...]

Lol, dus die fuser gaat de kliko in volgens jou? Gelukkig zijn niet alle winkeliers zo kort door de bocht.
ligt er aan wat voor type/merk printer maar als het een goedkopere serie van HP is zal elke andere printer waar deze fuser in gaat direct melding maken van een niet origineel HP onderdeel, die kun je dus in ieder geval zeker niet meer als nieuw verkopen. en de kans dat je dit voor ( meer dan ) de helft van het aanschafbedrag in de koopjeshoek gaat kwijtraken is ook uiterst klein.
Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:14:
[...]

zonder een hdd in een pc te steken kan je je niet op de hoogte stellen van de eigenschappen van het product, bijvoorbeeld de snelheid. m.a.w; als je hem gebruikt wil niet zeggen dat je al je rechten opgeeft.
Tuurlijk wel, je kan de specificaties toch opzoeken op de site van de fabrikant ? of bij tweakers ?

[ Voor 26% gewijzigd door J-roenn op 14-03-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
J-roenn schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:50:
Tuurlijk wel, je kan de specificaties toch opzoeken op de site van de fabrikant ? of bij tweakers ?
Kan wel zijn maar dat doet niets af aan je retourrechten. Van alle artikelen zijn wel specificaties te vinden op het net; gelden voor deze spullen je rechten dan ook niet? Want dat is wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Kan wel zijn maar dat doet niets af aan je retourrechten. Van alle artikelen zijn wel specificaties te vinden op het net; gelden voor deze spullen je rechten dan ook niet? Want dat is wat je zegt.
als ik de interpretatie van de vorig jaar gewijzigde wet koop op afstand juist heb dan mag je dus thuis doen wat je in de winkel ook mag/kan doen. hier valt bijvoorbeeld het passen van een paar schoenen wel onder, maar het inbouwen van een harde schijf en vervolgens de computer booten en de harde schijf uitgebreid gaan benchmarken niet.

wel is het zo dat de wet op deze manier reden voor discussie blijft, in de ene winkel zal je waarschijnlijk meer mogen uitproberen dan in de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:56
WKOA is er toch om producten te testen, zodat je weet wat je koopt, net zoals in de winkel? Als je de intentie hebt om voor de juiste printer een fuser te kopen en het artikelnummer en de inhoud van de doos komt overeen dan is het cirkeltje toch rond? WKOA is toch niet bedoelt om alle onderdelen van een printer te bestellen, daarna te testen welk onderdeel het probleem oplost en de rest te retourneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
J-roenn schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:00:
[...]

als ik de interpretatie van de vorig jaar gewijzigde wet koop op afstand juist heb dan mag je dus thuis doen wat je in de winkel ook mag/kan doen. hier valt bijvoorbeeld het passen van een paar schoenen wel onder, maar het inbouwen van een harde schijf en vervolgens de computer booten en de harde schijf uitgebreid gaan benchmarken niet.
Toon mij eens aan dat bijvoorbeeld een HDD niet onder retourrecht valt vanwege jouw argumenten.

Ik denk niet dat je dat kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:05:
[...]
Toon mij eens aan dat bijvoorbeeld een HDD niet onder retourrecht valt vanwege jouw argumenten.

Ik denk niet dat je dat kan :)
van de consuwijzer website :
"U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet."
waarom een tv wel en een wasmachine niet ? een tv staat in de showroom vaak ook al aan, terwijl je wasmachines niet ziet draaien in de mediamarkt. harde schijven ook niet.

tevens staat er ook duidelijk dat je een product niet in gebruik mag nemen, wel uit de verpakking halen. nadat deze fuser ( of je harde schijf ) uit de verpakking, in de printer ( of pc ) is gegaan heb je het product in gebruik genomen

weer een quote van Consuwijzer
Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.
dat opnieuw verkopen gaat dus duidelijk niet lukken bij een fuser, want iedere laserprinter die ik ken ( ok, een model of 10 van HP ) die zal de melding geven dat dit een niet origineel of een gebruikt artikel is.

[ Voor 9% gewijzigd door J-roenn op 14-03-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Arnoud Engelfriet is het met je oneens; Nee, het is een uitprobeertermijn en geen zichttermijn!

Volgens hem mag je wel dat wasje draaien dus ook een HDD benchmarken.

Oude info.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 14-03-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:14:
Arnoud Engelfriet is het met je oneens; Nee, het is een uitprobeertermijn en geen zichttermijn!

Nota bene de eerste zin van je link....
Let op: op 13 juni 2014 is de consumentenwetgeving ingrijpend veranderd. De onderstaande blog is daarom mogelijk verouderd. Voor actuele informatie zie Webwinkelrecht.nl.
Een van de belangrijkste wijzigingen is
a. Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.
https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:14:

dat is dus veranderd aan de WKOA ten opzichte van 2014, staat ook duidelijk boven het door jou aangehaalde artikel.
Let op: op 13 juni 2014 is de consumentenwetgeving ingrijpend veranderd. De onderstaande blog is daarom mogelijk verouderd. Voor actuele informatie zie Webwinkelrecht.nl.
helaas biedt de website webwinkelrecht.nl waarnaar verwezen word weinig bruikbare info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Bedankt voor de correctie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
Aangepaste versie van het blog van na de aanpassing in de wetgeving staat hier http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:14:
In een winkel open je ook niet even een PC om de HDD er in te hangen en te testen. Daarnaast staan de eigenschappen van de HDD ook op papier erbij, of op de website. Om te weten welke performance je kan verwachten, hoef je een HDD niet te testen in een PC. Meer dan dat geeft de info op de website of op het bordje in de winkel, je immers ook niet. :)

[ Voor 1% gewijzigd door CH4OS op 14-03-2016 15:43 . Reden: Post verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
CptChaos schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:35:
[...]
Jazeker wel, want in een winkel open je ook niet even een PC om de HDD er in te hangen en te testen. Daarnaast staan de eigenschappen van de HDD ook op papier erbij, of op de website. Om te weten welke performance je kan verwachten, hoef je een HDD niet te testen in een PC. Meer dan dat geeft de info op de website of op het bordje in de winkel, je immers ook niet. :)
nee hoor; ook uit het ge-updated artikel van Arnoud Engelfriet betwist dat;
Belangrijk is wel om te beseffen dat te ver gaan met dat uitproberen niet betekent dat je retourrecht vervalt. Wat er dan gebeurt, is dat de winkel de waardevermindering bij je in rekening mag geven – praktisch gezien je slechts een deel van je geld terugbetalen. Maar een retourname weigeren omdat het product te veel is gebruikt, is dus tegen de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:37:
nee hoor; ook uit het ge-updated artikel van Arnoud Engelfriet betwist dat;
Ik heb het alleen over het vernemen van de eigenschappen van het product, geen idee wat het vervallen van retour-recht daarmee van doen heeft. :) Was wellicht wat onduidelijk in mijn vorige post. :) Heb mijn post erop aangepast.

Daarnaast; Arnoud is inderdaad iemand die veel over dit onderwerp weet en schrijft, maar dat maakt niet, dat alles wat hij zegt waar is. Ik zou dus niet zomaar rechten gaan ontlenen voor zaken die via internet geschreven zijn, dingen kunnen immers ook veranderd zijn, zoals je zag met die post die je in eerste instantie linkte en de bijgewerkte post waar je nu naar verwijst. :)

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 14-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
CptChaos schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:42:
[...]
Ik heb het alleen over het vernemen van de eigenschappen van het product, geen idee wat het vervallen van retour-recht daarmee van doen heeft. :) Was wellicht wat onduidelijk in mijn vorige post. :) Heb mijn post erop aangepast.
Omdat ik me dit afvroeg;
Friespeuk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:05:
[...]
CptChaos schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:42:
Daarnaast; Arnoud is inderdaad iemand die veel over dit onderwerp weet en schrijft, maar dat maakt niet, dat alles wat hij zegt waar is. Ik zou dus niet zomaar rechten gaan ontlenen voor zaken die via internet geschreven zijn, dingen kunnen immers ook veranderd zijn, zoals je zag met die post die je in eerste instantie linkte en de bijgewerkte post waar je nu naar verwijst. :)
ik snap het, jammer inderdaad dat hij mijn oorspronkelijke link niet even een update heeft gezet naar z'n bijgewerkte blog.

[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 14-03-2016 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik wil alleen even kwijt dat ik het schandalig vind van TS om een artikel retour te sturen omdat dit het defect in zijn printer niet heeft verholpen. Dan had hij maar het correcte onderdeel moeten bestellen of een deskundig bedrijf (wat onderdelen op voorraad heeft) de printer moeten laten repareren.

Nu maakt hij misbruik van een wet om de winkel op kosten te jagen terwijl de winkel helemaal niets te verwijten valt. Ze hebben gewoon geleverd wat er gevraagd werd.

TS moet zich eens inleven in de winkel. Als hij zelf een winkel zou hebben dan dacht hij er waarschijnlijk heel anders over.
Pagina: 1