PC voor InDesign, Photoshop, Illustrator enz. max €750,-

Pagina: 1
Acties:

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-11 21:19

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
Voor iemand die ik ken ben ik op zoek naar een geschikte pc om met InDesign, Photoshop, Illustrator en dergelijke Adobe programma's te werken. Haar budget is €750,-. Een monitor moet er ook bij. Er wordt niet op gegamed en Windows 10 kan ze via school gratis krijgen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
InDesign, Photoshop, Illustrator en dergelijke.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €750,-. Het liefst daaronder. Mocht dit niet haalbaar zijn, kan er hooguit €50,- overheen gegaan worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord zijn aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb als basis de BBG van maart genomen. De videokaart heb ik vervangen door een GTX 750 Ti, ervan uitgaande dat deze voldoende is. Correct me if I'm wrong. Ook heb ik een HDD van 1TB toegevoegd. De behuizing staat nog niet vast.De monitor ben ik nog niet over uit, wel moet deze een Full-HD resolutie hebben en tussen de 22 en 24 inch zijn. Ik vind het moeilijk een goede monitor te kiezen. Zie onderstaande lijst voor wat ik tot nu toe gekozen heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 185,95€ 185,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,95€ 52,95
1Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC€ 121,-€ 121,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,-€ 48,-
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 33,03€ 33,03
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 595,78

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De voorkeur gaat uit naar het Skylake platform en DDR4 werkgeheugen. Er zijn verder geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat de pc de eerder genoemde programma's met gemak aan kan.

Ga je overklokken?
Zij heeft geen idee hoe, ik ben niet van plan om daar tijd en moeite in te steken. Dus, nee. Daarnaast lijkt het me met dit budget ook niet haalbaar.

Wat verwacht je van ons?
Te horen wat eventueel beter zou kunnen, bevestiging of de videokaart goed genoeg is ja of nee. En dat jullie mij assisteren bij het kiezen van een goede monitor.

De tiid hâldt gjin skoft.

• qvbreugel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-11-2020
Beste PDZ,

Het systeem ziet er keurig uit!
De genoemde programma's hebben alleen een videokaart nodig die OpenGL 2.0 ondersteund, dus een 750Ti is meer dan genoeg.
Wat betreft de monitor zou ik voor een 23,6" iiyama E2480HS-B1 gaan.
Puur omdat iiyama en goed en betrouwbaar merk is en omdat je dan de mogelijkheid heb om de monitor op HDMI aan te sluiten en hem ook nog aan een muur kan ophangen want (naar mijn mening) handig is bij foto's bewerken, logo's ontwerpen, enz.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben, laat het even weten als je nog vragen of opmerkingen hebt.

Mvg,

Quinten

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-11 21:19

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
qvbreugel schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:13:
Beste PDZ,

Het systeem ziet er keurig uit!
De genoemde programma's hebben alleen een videokaart nodig die OpenGL 2.0 ondersteund, dus een 750Ti is meer dan genoeg.
Wat betreft de monitor zou ik voor een 23,6" iiyama E2480HS-B1 gaan.
Puur omdat iiyama en goed en betrouwbaar merk is en omdat je dan de mogelijkheid heb om de monitor op HDMI aan te sluiten en hem ook nog aan een muur kan ophangen want (naar mijn mening) handig is bij foto's bewerken, logo's ontwerpen, enz.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben, laat het even weten als je nog vragen of opmerkingen hebt.

Mvg,

Quinten
Bedankt voor je reactie! Ik zal nog even wachten wat anderen er over te zeggen hebben, als alles verder goed lijkt kan het besteld worden.

De tiid hâldt gjin skoft.

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Wat je ook kan overwegen is een i7 en gewoon een onboard GPU gebruiken. Dit is in combinatie snel zat en valt ook binnen budget. Die 750ti is overbodig zo en dat geld kun je in een betere processor stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door CMSTRR op 10-03-2016 18:20 ]

• mieksw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-11 15:58
Ik ben eigenlijk op zoek naar een zelfde soort systeem voor zoon. Ik volg dit topic, dank je wel voor het starten. Klinkt goed. Was zelf ook al een beetje bezig. Ik zelf zou een ssd nemen. Ik heb reviews gelezen dat een ssd en een i3 hetzelfde presteerde als een i7 met een normale harde schijf. Ik dacht aan twee harde schijven: een 500 GB hard disk en 128 GB SSD voor het systeem. Ideetje?

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
mieksw schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:25:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een zelfde soort systeem voor zoon. Ik volg dit topic, dank je wel voor het starten. Klinkt goed. Was zelf ook al een beetje bezig. Ik zelf zou een ssd nemen. Ik heb reviews gelezen dat een ssd en een i3 hetzelfde presteerde als een i7 met een normale harde schijf. Ik dacht aan twee harde schijven: een 500 GB hard disk en 128 GB SSD voor het systeem. Ideetje?
Kan je dit bekrachtigen?

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
mieksw schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:25:
dit gaat niet perse over de kracht van de computer, maar over de snelheid van algemene dingen zoals webbrowsen, office en dergelijke. bij zware taken zoals Adobe programma's en andere cpu intensieve dingen merk je het verschil wel degelijk. een systeem zonder SSD is trouwens anno 2016 sowieso een No go

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-11 19:13

sHELL

VR "connoisseur"

In geval van InDesign, Photoshop, Illustrator... Hou het bij een i5 met 8 (liever 16?) GB geheugen. (ben bang dat met een i3 te snel tegen beperkingen aanloopt) Video kaart is... in eerste instantie uit eigen ervaring niet echt nodig. SSD is zoals velen al aangeven bijna verplichte kost.

Echter... ga je ook Premiere, After Effects en video bewerking in het algemeen doen (of dat staat in de planning voor de studie) hou dan rekening met een leuke video kaart. Iets met nVidia CUDA cores en zo. Niks is zo irritant als 5 uur op een school render project moeten wachten en dan realiseren dat je het overnieuw moet doen terwijl een deadline je in de nek hijgt.

De hele discussie of een i7 nut heeft, gezien de beperking van het budget en het feit dat het om een student gaat. Ik vraag me af of de investering van 100 tot 150 euro extra die paar seconde tijdwinst veel uit maakt, die kun je beter steken in een grotere SSD zodat je minder last hebt van het laden van grote projecten.

Monitor... Hmmm adobe gebruikers willen maar twee dingen, pixel real estate en kleur weergave. Dus, 25" 1440p en iets met ips zou niet gek zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door sHELL op 12-03-2016 21:57 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 17:25

RoyK

Hobby tekenaar

Ook Photoshop lust wel wat Cuda hoor ;)

Mijn portfolio op Instagram

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:34
RoyK schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:46:
Ook Photoshop lust wel wat Cuda hoor ;)
Mwah dat valt in mijn ervaring erg tegen. De blur gallery is bijvoorbeeld een effect wat de gpu gebruikt.. Maar voor de rest staat mijn gpu uit de neus te vreten.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dat komt omdat Photoshop een CPU hongerige tool is en graag een boel ram slikt. Photoshop is GPU mix van OpenCL en Cuda.. met die gegeven is het handig om een Nvidia kaart te kiezen. In Illustrator helpt het flink met in en uitzoomen. Ik had ooit eens een mooi lijstje opgeslagen waar mooi gesorteerd stond welke filters gebruik maken van de GPU en hoe. Dat was best een aardig lijstje. Jammer, kan hem ook 123 niet vinden.

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-11 19:13

sHELL

VR "connoisseur"

RoyK schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:15:
Dat komt omdat Photoshop een CPU hongerige tool is en graag een boel ram slikt. Photoshop is GPU mix van OpenCL en Cuda.. met die gegeven is het handig om een Nvidia kaart te kiezen. In Illustrator helpt het flink met in en uitzoomen. Ik had ooit eens een mooi lijstje opgeslagen waar mooi gesorteerd stond welke filters gebruik maken van de GPU en hoe. Dat was best een aardig lijstje. Jammer, kan hem ook 123 niet vinden.
Ik betwijfel de tijdwinst in photoshop. Illustrator CC (2015) heeft wat nieuwe updates aangaande 3d support met preview render. Maar de vraag is dan wel, wat verwacht de school dat je gaat doen in illustrator? Vierkantjes en logos tekenen? Of A1 formaat kunstwerken?

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben wellicht iets teveel hardcore vanuit mijn eigen situatie aan het denken. De tijdwinst is er overigens wel degelijk. Wachten op balkjes die vol lopen omdat er een berekening gedaan moet worden die uiteindelijk net niet is wat je zoekt en je het opnieuw moet doen.. en weer moet wachten tot het balkje vol loopt... ik ervaar dat als een behoorlijke afremmer. Als een filter die je toepas nagenoeg direct voor je neus staat, geeft dat natuurlijk een hele andere beleving.

750 euro is natuurlijk een budget waar creatief mee omgegaan moet worden als er een computer samengesteld moet worden voor design werk. Dan is eventueel een besparing op een videokaart een goede keuze, en is het geld beter te investeren in ram en wellicht een rappe(re) cpu.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:34
RoyK schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:05:
..

750 euro is natuurlijk een budget waar creatief mee omgegaan moet worden als er een computer samengesteld moet worden voor design werk. Dan is eventueel een besparing op een videokaart een goede keuze, en is het geld beter te investeren in ram en wellicht een rappe(re) cpu.
Vergeet ook niet dat voldoende ruimte op de ssd voor Cache en lopende projecten ook erg prettig is.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik zie daar liever een losse SSD voor.. een kleintje zodat het alleen maar bezig is met scratch.

Pagina: 1