MacBook Pro Retina 13inch erg traag zonder oplader

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516711

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag aan jullie.
Sinds ik mijn nieuwe Macbook Pro Retina in november 2015 heb aangeschaft kamp ik vanaf het begin al met een aantal problemen.

Allereerst had ik continu een storende lag tijdens het scrollen op een webpagina of in een word bestand.
Daarnaast als ik de backspace toets indrukte om bijv een woord opnieuw te typen zat hier al een vervelende hapering in.
Nu merk ik dat mijn Macbook aanzienlijk ''sneller is'' (nog niet de verwachte prestaties) als ik werk met mijn oplader erin. Het gekke is dus als mijn oplader er weer uit haal dat de lag weer terug komt.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen.

Alvast bedankt!

Groet Lloyd

Mac specs:
2,7GHz Intel Core i5
8 GB 1867 MHz DDR3
Intel Iris Graphics 6100 1536 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Power save settings?

Sowieso, als je al vanaf het begin problemen ervaart... waarom niet terug naar de winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badboy2161
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-06 09:57
Je zou een SMC en PRAM reset kunnen proberen om te kijken of dit een oplossing biedt.

SMC reset doe je door SHIFT + CMD + ALT + POWER knop alle vier tegelijke tijd ingedrukt te houden. Een PRAM reset doe je door de MacBook aan te zetten en dan meteen ALT + CMD + P + R in te drukken en te houden de MacBook zal dan 2x het bekende boing geluid maken. Zie https://support.apple.com/nl-nl/HT201295 en https://support.apple.com/kb/PH18761?locale=nl_NL

En zoals Ralph075 al aangeeft waarom ben je niet meteen terug gegaan naar de winkel? Apple producten kunnen namelijk binnen 14 dagen DOA worden gemeld en dan worden ze in de winkel voor je omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het verhaal zit zo:
Afgelopen zomer had ik voordat ik op vakantie ging mijn Macbook besteld (via Yourmacstore.nl). Twee weken later toen ik terug kwam van vakantie en mijn HBO opleiding startte opende ik eigenlijk voor het eerst mijn Macbook. Eerst dacht ik dat het een software issue was en heb daarom 2x mijn OS X opnieuw geïnstalleerd. Helaas was dit niet de oplossing en ben ik op internet gaan zoeken naar eventuele oplossingen. Daar vond ik een oplossing in de ''schuifbalken'' wat het lag probleem iets wat verhielp. Enige tijd later kwam ik er dus achter dat het aanzienlijk minder was toen ik werkte met mijn oplader ingeplugd.

Maar inderdaad ik ben aan de late met betreft acties ondernemen omdat ik er van uit ging dat het puur een software probleem was (dit werd ook op veel internetforums gezegd) en natuurlijk het als student ''mega'' druk heb en ''geen'' tijd had om actie te ondernemen O-) ;) :F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Badboy2161 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:23:
Je zou een SMC en PRAM reset kunnen proberen om te kijken of dit een oplossing biedt.

SMC reset doe je door SHIFT + CMD + ALT + POWER knop alle vier tegelijke tijd ingedrukt te houden. Een PRAM reset doe je door de MacBook aan te zetten en dan meteen ALT + CMD + P + R in te drukken en te houden de MacBook zal dan 2x het bekende boing geluid maken. Zie https://support.apple.com/nl-nl/HT201295 en https://support.apple.com/kb/PH18761?locale=nl_NL

En zoals Ralph075 al aangeeft waarom ben je niet meteen terug gegaan naar de winkel? Apple producten kunnen namelijk binnen 14 dagen DOA worden gemeld en dan worden ze in de winkel voor je omgeruild.
Mocht dit niet werken, wat kan ik hierna nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badboy2161
Anoniem: 516711 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:33:
Het verhaal zit zo:
Afgelopen zomer had ik voordat ik op vakantie ging mijn Macbook besteld (via Yourmacstore.nl). Twee weken later toen ik terug kwam van vakantie en mijn HBO opleiding startte opende ik eigenlijk voor het eerst mijn Macbook. Eerst dacht ik dat het een software issue was en heb daarom 2x mijn OS X opnieuw geïnstalleerd. Helaas was dit niet de oplossing en ben ik op internet gaan zoeken naar eventuele oplossingen. Daar vond ik een oplossing in de ''schuifbalken'' wat het lag probleem iets wat verhielp. Enige tijd later kwam ik er dus achter dat het aanzienlijk minder was toen ik werkte met mijn oplader ingeplugd.

Maar inderdaad ik ben aan de late met betreft acties ondernemen omdat ik er van uit ging dat het puur een software probleem was (dit werd ook op veel internetforums gezegd) en natuurlijk het als student ''mega'' druk heb en ''geen'' tijd had om actie te ondernemen O-) ;) :F.
Je zou tevens eens in de Activiteitenweergave (Staat onder Hulpprogramma's) kunnen kijken in de MacBook. Hier word zoals het programma al aangeeft je activiteiten weergegeven, soms kan je hier best handige informatie ophalen van bepaalde programma's/applicaties.

Tevens zou je Anti Walware Bytes kunnen installeren om te kijken of je Mac niet vol zit met Walmare, dit voorzaak meestal hele vage klachten zoals lag in programma's. Zie https://nl.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Je zou ook dit kunnen proberen of je hier iets uit kan halen: http://www.appletips.nl/de-apple-hardware-test-aht-starten/
Wat is tevens de versie OS X die je draait?

[ Voor 9% gewijzigd door Badboy2161 op 10-03-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Badboy2161 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:01:
[...]

Je zou tevens eens in de Activiteitenweergave (Staat onder Hulpprogramma's) kunnen kijken in de MacBook. Hier word zoals het programma al aangeeft je activiteiten weergegeven, soms kan je hier best handige informatie ophalen van bepaalde programma's/applicaties.

Tevens zou je Anti Walware Bytes kunnen installeren om te kijken of je Mac niet vol zit met Walmare, dit voorzaak meestal hele vage klachten zoals lag in programma's. Zie https://nl.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Wat is tevens de versie OS X die je draait?
In de activiteitenweergave zijn er geen rare dingen gevonden. Eigenlijk gebruik ik mijn Macbook hoofdzakelijk voor school (Word, PowerPoint en schoolapplicatie) waardoor het systeemverbruik schommelt tussen de 5-10%, erg weinig dus..

De versie die ik momenteel gebruik is 10.11.3 (15D21) (El Capitan).

Wat ik ook nog als mogelijk oorzaak zag is dat ik niet correct mijn OS X opnieuw geïnstalleerd had, maar daar kan je volgens mij weinig fout aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badboy2161
Anoniem: 516711 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:11:
[...]

In de activiteitenweergave zijn er geen rare dingen gevonden. Eigenlijk gebruik ik mijn Macbook hoofdzakelijk voor school (Word, PowerPoint en schoolapplicatie) waardoor het systeemverbruik schommelt tussen de 5-10%, erg weinig dus..

De versie die ik momenteel gebruik is 10.11.3 (15D21) (El Capitan).

Wat ik ook nog als mogelijk oorzaak zag is dat ik niet correct mijn OS X opnieuw geïnstalleerd had, maar daar kan je volgens mij weinig fout aan doen?
Als je via Internet Recovery een herinstallatie heb gedaan kan hier vrij weinig fout in gaan. Tenzij je SSD corrupt is geraakt, dit gebeurt echter zeer zelden. En als je SSD corrupt zou zijn of defect dan zou die helemaal niet doorstarten en zou je een mapje met een vraagteken krijgen.

Je zou eventueel kunnen opstarten met D ingedrukt dan start de Algemene Hardware Test (AHT) van Apple, misschien dat hier iets in naar boven komt.

Gebruik je heel toevallig AutoCAD op school? dit programma staat namelijk bekend bij ons om storingen en lag te veroorzaken in OS X.

Mocht dit niet werken dan ben ik zelf een beetje uit ideeën, misschien dat iemand anders nog ideeën heeft?
Anders zou je langs kunnen gaan bij een AASP (Authorized Apple Service Provider) bijvoorbeeld iCentre of Amac en zouden die d'r voor je na kunnen kijken.

*Als je een Internet Recovery doet, wis je dan ook SSD in Schijfhulpprogramma of dat niet? Want als je dat niet doet kan het nog wel eens het probleem blijven houden. Tevens kan je in Internet Recovery ook Safari open om te checken of het dan ook doet. En blaast je fan heel erg of blijft die rustig? Mocht je fan heel erg blazen dan denk ik dat het een sensor probleem zou kunnen zijn, zo niet denk ik dat er toch ergens hardwarematig iets defect is.

[ Voor 17% gewijzigd door Badboy2161 op 10-03-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Badboy2161 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:43:
[...]

Als je via Internet Recovery een herinstallatie heb gedaan kan hier vrij weinig fout in gaan. Tenzij je SSD corrupt is geraakt, dit gebeurt echter zeer zelden. En als je SSD corrupt zou zijn of defect dan zou die helemaal niet doorstarten en zou je een mapje met een vraagteken krijgen.

Je zou eventueel kunnen opstarten met D ingedrukt dan start de Algemene Hardware Test (AHT) van Apple, misschien dat hier iets in naar boven komt.

Gebruik je heel toevallig AutoCAD op school? dit programma staat namelijk bekend bij ons om storingen en lag te veroorzaken in OS X.

Mocht dit niet werken dan ben ik zelf een beetje uit ideeën, misschien dat iemand anders nog ideeën heeft?
Anders zou je langs kunnen gaan bij een AASP (Authorized Apple Service Provider) bijvoorbeeld iCentre of Amac en zouden die d'r voor je na kunnen kijken.

*Als je een Internet Recovery doet, wis je dan ook SSD in Schijfhulpprogramma of dat niet? Want als je dat niet doet kan het nog wel eens het probleem blijven houden. Tevens kan je in Internet Recovery ook Safari open om te checken of het dan ook doet. En blaast je fan heel erg of blijft die rustig? Mocht je fan heel erg blazen dan denk ik dat het een sensor probleem zou kunnen zijn, zo niet denk ik dat er toch ergens hardwarematig iets defect is.
toon volledige bericht
Net de algemene hardware test uitgeprobeerd en daar kwam helaas ook niets uit (gaf aan dat er geen problemen waren). Het programma AutoCAD wordt bij ons op school niet gebruikt ;). Ook mijn fan maakt geen geluid, hij is bijzonder stil eerlijk gezegd.

Toch vreemd dat die aanzienlijk sneller is als de oplader in geplugd zit.
Heb je wellicht een goede link die mij kan helpen bij het nogmaals opnieuw installeren van mijn OS X. Wellicht heb ik iets niet correct gedaan toen ik dit deed?

Mocht dit niet werken ga ik eerdaags langs een AASP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://machmachines.com/m...running-slow-battery-fix/ dit kwam ik ook nog tegen, is dit aan te raden of ga je dan wel riskante dingen uit proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 516711 op 10-03-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badboy2161
Als je een internet recovery doet kan je het beste van te voren de SSD wissen in het Schijfhulpprogramma en daarna de internet recovery uitvoeren. Hier kan je eigelijk helemaal niks verkeerd doen. Het verwijderen van de .plist kan soms wel resultaten bieden maar zoals ze op de link al aangeven kan het soms fout gaan. Ik zou persoonlijk zonder dat je precies weet wat je doet hier niet al te veel in kloten.

Maar als je langs een AASP gaat is mijn advies langs te gaan bij een iCentre in je omgeving, die hebben een eigen technische dienst en kunnen de meeste softwarematige problemen ter plekken oplossen. Die hebben de tevens de mogelijk om het op te sturen naar hun repair centre (waar ik dan weer in dienst ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-06 09:28

Maartenvs

For Sale

Als het probleem er vanaf dag 1 is klinkt het meer als een hardware error. Misschien krijgt de SMC wel ergens foute informatie vandaag, dan gaat de laptop in een soort van "noodloop". AHT checkt volgens mij enkel een paar punten en sensors. Als je het ergens kan vinden kun je proberen ASD (Apple Service Diagnostic) te draaien deze test veel uitgebreider.

Maar je hebt nog garantie dus als het probleem zo duidelijk is lijkt me het logisch dat ze het repareren of de laptop vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maartenvs schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:17:
Als het probleem er vanaf dag 1 is klinkt het meer als een hardware error. Misschien krijgt de SMC wel ergens foute informatie vandaag, dan gaat de laptop in een soort van "noodloop". AHT checkt volgens mij enkel een paar punten en sensors. Als je het ergens kan vinden kun je proberen ASD (Apple Service Diagnostic) te draaien deze test veel uitgebreider.

Maar je hebt nog garantie dus als het probleem zo duidelijk is lijkt me het logisch dat ze het repareren of de laptop vervangen.
Als ik nu zo'n SMC test probeer, is het dan verstandig om mijn bestanden ergens als back-up op te slaan? Ik zie het woord ''reset'' staan en ik denk gelijk aan een ''schone reset'' van de Macbook. Is dit het geval of hoef ik hier geen rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-06 09:28

Maartenvs

For Sale

Een SMC reset zet alleen een chip op je logicboard terug naar de fabrieksinstelling. Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT201295 Hier staan ook wat andere problemen welke mogelijk op te lossen zijn met een SMC reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maartenvs schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:12:
Een SMC reset zet alleen een chip op je logicboard terug naar de fabrieksinstelling. Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT201295 Hier staan ook wat andere problemen welke mogelijk op te lossen zijn met een SMC reset.
Nadat ik dit heb uitgevoerd moet ik dus testen op de problemen er nog steeds zijn?
Merk nu dat sommige toetsen niet goed werken en het beeld niet optimaal is, klopt dat?

Als ik m'n Macbook dus nu weer herstart moet alles weer normaal werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Kijk ook in je logs (Console.app), als er iets mis gaat staat het daar bijna altijd wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De oplossing:

Na een tip te hebben gekregen van een mede student zei hij dat de problemen voor hem verholpen waren nadat hij nogmaals El Capitan had geïnstalleerd.

Na een clean instal te hebben uitgevoerd merk ik aanzienlijk het verschil en is de lag zo goed als weg.

Bedankt voor alle reacties. Een leuke positieve indruk gekregen van het tweakers forum! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 13:15
Anoniem: 516711 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:09:
De oplossing:

Na een tip te hebben gekregen van een mede student zei hij dat de problemen voor hem verholpen waren nadat hij nogmaals El Capitan had geïnstalleerd.

Na een clean instal te hebben uitgevoerd merk ik aanzienlijk het verschil en is de lag zo goed als weg.

Bedankt voor alle reacties. Een leuke positieve indruk gekregen van het tweakers forum! :-)
Nog een tip van mij: maak backups van je computer. Door 1 van je eerdere posts in dit topic kreeg ik namelijk het idee dat je dit nu niet doet.
Pagina: 1