sven240 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:26:
Mijn vraag
Met een budget van €740,- ben ik mij aan het oriënteren op Sony tv's.
Nu heb ik 2 modellen gevonden die mij wel aanspreken:
-
Sony Bravia KDL-50W805C Zwart
-
Sony Bravia KD-49X8005C Zwart
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- PS4 voor gamen & netflix
- Onkyo 5.1 set
Mijn vraagtekens zitten vooral bij het verschil Full HD vs Ultra HD...
Is dit bij deze 2 modellen een grandioos verschil?
Voor de rest met het oog op films kijken en gaming wat is de beste keuze volgens jullie?
Ik ben nog niet in de winkel wezen kijken

De meerwaarde van 4K t.o.v. kun je eindeloos over discussiëren.
Kun je het extra detail zien? Het menselijk oog is beperkt in hoeveel detail het kan waarnemen. 49/50" is voor 4K aan de kleine kant waardoor het extra detail, op een voor de gemiddelde kijker normale afstand, niet te zien is.
Voorbeeld van een testje: het verschil op bij 55" op 2,75m was waarneembaar. Kleinere tv --> kleinere benodigde afstand om de meerwaarde te zien.
Ander voorbeeld
Puur om de resolutie hoef je het in mijn ogen niet te doen. Ik zou het ook niet uit de weg gaan omdat er andere voordelen zijn bij sommige tv's uit het segment waarin 4K modellen zich vaak bevinden (denk aan VP9/hevc (h265) ondersteuning, HDR). VP9 en hevc zijn nieuwe codecs die worden gebruikt door youtube 4k en Netflix 4K, respectievelijk.
Dan is er het vraagstuk van de content. Uitzendingen in 4K zullen lang op zich laten wachten omdat er beperkte bandbreedte is en overschakelen naar hevc andere decoders vereist waar de gebruiker niet op zit te wachten.
BluRay met 4K ondersteuning en de spelers moeten binnenkort dan eindelijk op de markt verschijnen. Gaming in 4K is er alleen op de pc maar dan heb je een krachtige machine nodig.
De enige markt die 4K serieus aanpakt is streaming. Netflix (en in het buiteland Amazon) hebben het nodige 4K aanbod in een duurder abonnement beschikbaar. Zojuist kwam ik een followup artikel tegen dat
BluRay 1080p vs Netflix 4K vergelijkt. Ik heb het nog niet gelezen. In het eerste deel was er geen voordeel voor Netflix.
Als ik de door jou genoemde modellen beschouw kom ik wel een ander verschil tegen. De w805 heeft een VA panel met een wat beter contrast (zwart is dieper) dan de X8005 met een IPS panel. Het IPS panel heeft dan wel weer een grotere kijkhoek dan dat VA panel van de W805.
Edit: lees even het Sony topic door voor een idee over Android. Het heeft voor een deel van de gebruikers nog een aantal nare kinderziekten. Met name CI+ gebruikers lijken nog met problemen te kampen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Gyrrack op 10-03-2016 16:10
]