Oriëntatie Sony tv Full HD vs Ultra HD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 20:06
Mijn vraag

Met een budget van €740,- ben ik mij aan het oriënteren op Sony tv's.

Nu heb ik 2 modellen gevonden die mij wel aanspreken:

- Sony Bravia KDL-50W805C Zwart

- Sony Bravia KD-49X8005C Zwart

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- PS4 voor gamen & netflix
- Onkyo 5.1 set

Mijn vraagtekens zitten vooral bij het verschil Full HD vs Ultra HD...
Is dit bij deze 2 modellen een grandioos verschil?

Voor de rest met het oog op films kijken en gaming wat is de beste keuze volgens jullie?

Ik ben nog niet in de winkel wezen kijken :+

Beste antwoord (via sven240 op 11-03-2016 09:02)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

tiguan schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:01:
[...]

Simpelweg het gebrek aan content op dit moment. Sowieso gewoon tv, zal nog wel lang gaan duren. De enige 4K content die er nu is, is Youtube en Netflix (karig). PS4 heeft ook geen 4K games. Dus ja, wat heeft het dan voor nut, om nu al een 4K tv aan te schaffen.

Dan kan je, IMHO, beter nu een mooie Full HD met 100Hz tv kopen, dan een 4K tv met 50Hz.
Met dat laatste ben ik het wel eens, maar het antwoord wordt wel anders als je 2tvs hebt:
FullHD 100Hz vs 4k 100Hz.

Het gaat niet alleen om meer pixels. Juist door meer pixels zijn de zwartwaarden vaak beter (Dit is voor TVs een voordeel en voor mobiele telefoons een nadeel: je hebt een sterker backlight nodig en dat heeft een negatief effect op batterijduur.)

Daarnaast stoppen de fabrikanten doorgaans betere beeldverwerking in de 4k TVs. De ontwikkeling zit vooral in de 4k modellen. Content hoeft dus geen 4k te zijn om te profiteren van een goede 4k TV.

Echter denk ik dat je in dit specifieke geval wel gelijk hebt: Blijf weg van 50Hz tvs is mijn advies.

Gezien het budget: Ga zeker voor de 100Hz Full HD.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
4k is mooier, ook voor fullhd, want meer pixels, dus minder grid effect/dansende lijnen op kleinere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
Manke schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:29:
4k is mooier, ook voor fullhd, want meer pixels, dus minder grid effect/dansende lijnen op kleinere afstanden.
hmm... klinkt wel logisch inderdaad!

Zit alleen met het verschil in geoptimalliseerde refreshrate 800hz vs 200hz en de refreshrate 100hz vs 50 hz.
Is dat een significant verschil of is die 800hz overkill?

Of kun je full hd en 4k daarin niet vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hou je even in de gaten dat de input lag van 4K-televisies een stukje hoger ligt (over het algemeen) dan van FullHD-televisies? Je kan dus net wel/niet problemen krijgen om je games netjes op 60Hz weer te geven,

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:31
Ik heb z'on 4k tv van Sony. Wat een bagger bedrijf. De tv loopt gewoon vast bij het wisselen van kanalen, de klantenservice reageert niet op je vraag, maar komt met een FAQ antwoord, wat niet passend is. Updates voor problemen duurt eeuwen. Het lijkt google nest wel!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MAX3400 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:37:
Hou je even in de gaten dat de input lag van 4K-televisies een stukje hoger ligt (over het algemeen) dan van FullHD-televisies? Je kan dus net wel/niet problemen krijgen om je games netjes op 60Hz weer te geven,
De SOny's doen het niet slwcht qua 4k tvs en inputlag.

Ik geloof dat mijn X8509C 25ms heeft.
carpebios schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:40:
Ik heb z'on 4k tv van Sony. Wat een bagger bedrijf. De tv loopt gewoon vast bij het wisselen van kanalen, de klantenservice reageert niet op je vraag, maar komt met een FAQ antwoord, wat niet passend is. Updates voor problemen duurt eeuwen. Het lijkt google nest wel!
Ik geloof je, maar herken het probleem zelf niet. Dus met n=2 heb jij een probleem en ik niet. Daarnaast is het probleem waarschijnlijk niet gerelateerd aan 4k of niert. Maar aan Android platform of niet.

Sinds de laatste firmwareupdates lijken de problemen toch wel vrijwel weg. Ik weet natuurlijk niet welk type TV je hebt.

Verder levert je 4k niet heel veel op.

Echter een refreshrate van 100Hz vs 50Hz wel! Vergeet de softwarematige refreshrate, maar houd het bij de absolute. Bij snelle bewegingen is een 100Hz paneel een stuk plezierger en fijner om naar te kijken. Dat ga je zeker merken.

(In de winkel laten ze daarom graag videos zien die langzaam bewegen, om dat te verdoezelen.)

[ Voor 59% gewijzigd door Hann1BaL op 10-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
Hann1BaL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:40:
[...]

[...]

Ik geloof je, maar herken het probleem zelf niet. Dus met n=2 heb jij een probleem en ik niet. Daarnaast is het probleem waarschijnlijk niet gerelateerd aan 4k of niert. Maar aan Android platform of niet.

Sinds de laatste firmwareupdates lijken de problemen toch wel vrijwel weg. Ik weet natuurlijk niet welk type TV je hebt.

Verder levert je 4k niet heel veel op.

Echter een refreshrate van 100Hz vs 50Hz wel! Vergeet de softwarematige refreshrate, maar houd het bij de absolute. Bij snelle bewegingen is een 100Hz paneel een stuk plezierger en fijner om naar te kijken. Dat ga je zeker merken.

(In de winkel laten ze daarom graag videos zien die langzaam bewegen, om dat te verdoezelen.)
Refreshrate was ik inderdaad al bang voor.

In hoeverre levert 4k in jou optiek niet veel op? is nog altijd scherper lijkt me doordat er veel meer pixels zijn.

de X8509C is niet echt te vergelijken met de toestellen die ik heb opgegeven IMHO. (iets andere prijsklasse)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 15:55
sven240 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:26:
Mijn vraag

Met een budget van €740,- ben ik mij aan het oriënteren op Sony tv's.

Nu heb ik 2 modellen gevonden die mij wel aanspreken:

- Sony Bravia KDL-50W805C Zwart

- Sony Bravia KD-49X8005C Zwart

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- PS4 voor gamen & netflix
- Onkyo 5.1 set

Mijn vraagtekens zitten vooral bij het verschil Full HD vs Ultra HD...
Is dit bij deze 2 modellen een grandioos verschil?

Voor de rest met het oog op films kijken en gaming wat is de beste keuze volgens jullie?

Ik ben nog niet in de winkel wezen kijken :+
De meerwaarde van 4K t.o.v. kun je eindeloos over discussiëren.
Kun je het extra detail zien? Het menselijk oog is beperkt in hoeveel detail het kan waarnemen. 49/50" is voor 4K aan de kleine kant waardoor het extra detail, op een voor de gemiddelde kijker normale afstand, niet te zien is. Voorbeeld van een testje: het verschil op bij 55" op 2,75m was waarneembaar. Kleinere tv --> kleinere benodigde afstand om de meerwaarde te zien.
Ander voorbeeld
Puur om de resolutie hoef je het in mijn ogen niet te doen. Ik zou het ook niet uit de weg gaan omdat er andere voordelen zijn bij sommige tv's uit het segment waarin 4K modellen zich vaak bevinden (denk aan VP9/hevc (h265) ondersteuning, HDR). VP9 en hevc zijn nieuwe codecs die worden gebruikt door youtube 4k en Netflix 4K, respectievelijk.

Dan is er het vraagstuk van de content. Uitzendingen in 4K zullen lang op zich laten wachten omdat er beperkte bandbreedte is en overschakelen naar hevc andere decoders vereist waar de gebruiker niet op zit te wachten.
BluRay met 4K ondersteuning en de spelers moeten binnenkort dan eindelijk op de markt verschijnen. Gaming in 4K is er alleen op de pc maar dan heb je een krachtige machine nodig.
De enige markt die 4K serieus aanpakt is streaming. Netflix (en in het buiteland Amazon) hebben het nodige 4K aanbod in een duurder abonnement beschikbaar. Zojuist kwam ik een followup artikel tegen dat BluRay 1080p vs Netflix 4K vergelijkt. Ik heb het nog niet gelezen. In het eerste deel was er geen voordeel voor Netflix.

Als ik de door jou genoemde modellen beschouw kom ik wel een ander verschil tegen. De w805 heeft een VA panel met een wat beter contrast (zwart is dieper) dan de X8005 met een IPS panel. Het IPS panel heeft dan wel weer een grotere kijkhoek dan dat VA panel van de W805.

Edit: lees even het Sony topic door voor een idee over Android. Het heeft voor een deel van de gebruikers nog een aantal nare kinderziekten. Met name CI+ gebruikers lijken nog met problemen te kampen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gyrrack op 10-03-2016 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

sven240 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:55:
[...]

In hoeverre levert 4k in jou optiek niet veel op? is nog altijd scherper lijkt me doordat er veel meer pixels zijn.

de X8509C is niet echt te vergelijken met de toestellen die ik heb opgegeven IMHO. (iets andere prijsklasse)
Op normale kijkafstand met HD bronmateriaal zie je niet dat het scherper is. Dat voordeel is vooral theoretisch tenzij je binnen anderhalve meter van je TV gaat zitten.

Je ziet het gewoon echt niet. Ik heb zelf een 55" en kan op bank kijkafstand, ruim 3 meter, het verschil eigenlijk niet zien tussen 4k en goed 1080p materiaal. Het is lastig om een blind test te doen, omdat je zelf de videos start. ik zou eigenlijk verschillende files door iemand op een USB storage moeten zetten en kijken wat het beste is zonder te weten wat de kwaliteit is.

Natuurlijk is de TV niet te vergelijken, maar de inputlag is bij een duurdere TV niet per def beter. Ik wil alleen maar zeggen dat inputlag geen probleem HOEFT te zijn voor 4k tvs.

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 10-03-2016 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
sven240 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:32:
[...]

hmm... klinkt wel logisch inderdaad!

Zit alleen met het verschil in geoptimalliseerde refreshrate 800hz vs 200hz en de refreshrate 100hz vs 50 hz.
Is dat een significant verschil of is die 800hz overkill?

Of kun je full hd en 4k daarin niet vergelijken?
ga absoluut voor 100hz,geoptimaliseerde refresh is marketing, hoger is niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
sven240 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:55:
[...]

Simpelweg het gebrek aan content op dit moment. Sowieso gewoon tv, zal nog wel lang gaan duren. De enige 4K content die er nu is, is Youtube en Netflix (karig). PS4 heeft ook geen 4K games. Dus ja, wat heeft het dan voor nut, om nu al een 4K tv aan te schaffen.

Dan kan je, IMHO, beter nu een mooie Full HD met 100Hz tv kopen, dan een 4K tv met 50Hz.

[ Voor 7% gewijzigd door tiguan op 10-03-2016 16:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

tiguan schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:01:
[...]

Met dat laatste ben ik het wel eens, maar het antwoord wordt wel anders als je 2tvs hebt:
FullHD 100Hz vs 4k 100Hz.

Het gaat niet alleen om meer pixels. Juist door meer pixels zijn de zwartwaarden vaak beter (Dit is voor TVs een voordeel en voor mobiele telefoons een nadeel: je hebt een sterker backlight nodig en dat heeft een negatief effect op batterijduur.)

Daarnaast stoppen de fabrikanten doorgaans betere beeldverwerking in de 4k TVs. De ontwikkeling zit vooral in de 4k modellen. Content hoeft dus geen 4k te zijn om te profiteren van een goede 4k TV.

Echter denk ik dat je in dit specifieke geval wel gelijk hebt: Blijf weg van 50Hz tvs is mijn advies.

Gezien het budget: Ga zeker voor de 100Hz Full HD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:32
Hann1BaL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:05:
[...]

De hoeveelheid pixels en de zwartwaarden hebben nul comma noppes correlatie met elkaar. Het contrast (verschil tussen wit en zwart, wat de belangrijke factor is voor beeldkwaliteit) zijn voornamelijk afhankelijk van de gebruikte techniek (plasma, LCD of OLED) en de gebruikte LCD panelen (VA of IPS). Daarnaast speelt de gebruikte achtergrondverlichting een rol, mits er gebruik wordt gemaakt van local dimming (bij een full led is de dimming effectiever over het algemeen dan bij edge led). Nu is het wel doorgaans zo dat de duurdere modellen (die ook meteen UHD zijn). Betere dimming technieken aan boord hebben.

Als antwoord op de TS: ga voor de W8, is een stuk betere TV voor je geld, ongeacht je kijkafstand.

[ Voor 3% gewijzigd door InEtVa op 10-03-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Dubbelpost...

[ Voor 98% gewijzigd door InEtVa op 10-03-2016 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

InEtVa schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:49:
[...]

De hoeveelheid pixels en de zwartwaarden hebben nul comma noppes correlatie met elkaar. De zwartwaardes zijn voornamelijk afhankelijk van de gebruikte techniek (plasma, LCD of OLED) en de gebruikte LCD panelen (VA of IPS). Daarnaast speelt de gebruikte achtergrondverlichting een rol, mits er gebruik wordt gemaakt van local dimming (bij een full led is de dimming effectiever over het algemeen dan bij edge led). Nu is het wel doorgaans zo dat de duurdere modellen (die ook meteen UHD zijn). Betere dimming technieken aan boord hebben.

Als antwoord op de TS: ga voor de W8, is een stuk betere TV voor je geld, ongeacht je kijkafstand.
Technieken bepalen de zwartwaardes. Akkoord maar laten we wel een appels met appels vergelijken.
Dus vergelijk Plasma met plasma, OLED met OLED, local dimming met local dimming.

Hoe kleiner de pixels, hoe meer licht er per def wordt tegengehouden door een scherm van dezelfde oppervlak vergeleken een scherm met minder pixels.Een paneel van dezelfde grootte met een hogere PPI heeft een sterker backlight nodig voor dezelfde brightness. Andersom heb je dus ook al een betere dimming.

Er is meer raster om het scherm van een 4k tv vs 1080p.Dat dit effect veel kleiner is dan de genoemde verschillen in technieken is duidelijk. Tenzij deze tvs verschillende typen panelen gebruikt, wat dacht ik, niet het geval is, zal in theorie de zwartwaardes van de 4k tv beter zijn en zijn de genoemde technieken van jou niet relevant. Of het merkbaar is, is een 2e.

Beide:
LCD
edge lit
VA paneel (Betere zwartwaarden dan IPS, maar slechtere kijkhoek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Hann1BaL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:31:
[...]

Technieken bepalen de zwartwaardes. Akkoord maar laten we wel een appels met appels vergelijken.
Dus vergelijk Plasma met plasma, OLED met OLED, local dimming met local dimming.

Hoe kleiner de pixels, hoe meer licht er per def wordt tegengehouden door een scherm van dezelfde oppervlak vergeleken een scherm met minder pixels.Een paneel van dezelfde grootte met een hogere PPI heeft een sterker backlight nodig voor dezelfde brightness. Andersom heb je dus ook al een betere dimming.

Er is meer raster om het scherm van een 4k tv vs 1080p.Dat dit effect veel kleiner is dan de genoemde verschillen in technieken is duidelijk. Tenzij deze tvs verschillende typen panelen gebruikt, wat dacht ik, niet het geval is, zal in theorie de zwartwaardes van de 4k tv beter zijn en zijn de genoemde technieken van jou niet relevant. Of het merkbaar is, is een 2e.

Beide:
LCD
edge lit
VA paneel (Betere zwartwaarden dan IPS, maar slechtere kijkhoek)
Nogmaals, dat er een sterkere backlight nodig is zegt niks over het contrast. Ja, bij eenzelfde backlight zal het zwart zwarter zijn, maar het wit zal ook donkerder zijn, waardoor je er per definitie niets mee opschiet. Het is het contrast wat de beeldkwaliteit bepaalt, niet de zwartwaardes op zich (en voor een hoog contrast heb je dus ook een helder with nodig).

Daarnaast gebruikt de X8005C een IPS paneel, waardoor het contrast hierop beduidend lager zal zijn dan op de W8, welke een VA paneel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

InEtVa schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:19:
[...]

Nogmaals, dat er een sterkere backlight nodig is zegt niks over het contrast. Ja, bij eenzelfde backlight zal het zwart zwarter zijn, maar het wit zal ook donkerder zijn, waardoor je er per definitie niets mee opschiet. Het is het contrast wat de beeldkwaliteit bepaalt, niet de zwartwaardes op zich (en voor een hoog contrast heb je dus ook een helder with nodig).

Daarnaast gebruikt de X8005C een IPS paneel, waardoor het contrast hierop beduidend lager zal zijn dan op de W8, welke een VA paneel heeft.
Dan lijken we het eens. Ik praat over zwartwaardes en jij over contrast. Wat je zegt klopt en sluit aan bij wat ik zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Over de meerwaarde van 4k kunnen we eindeloos discussieren; persoonlijk denk ik dat je beter kan kijken naar een goed paneel met een hogere refreshrate. En dan bedoel ik niet de "geoptimaliseerde" waarde want dat is marketing onzin. Liever een goede full-hd dan een matige 4k zou mijn insteek zijn.

Dit topic krijgt een verhuizing naar CEA aangezien het aankoopadvies betreft. Daar kun je vele soortgelijke topics vinden. Neem er eens een aantal door zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:26

Bever!

3

Ik meen die x8005 ook gewoon 100hz native? Klopt de pw wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58
Hann1BaL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:40:
[...]

De X8509C zit op zo'n 39/40 ms.

Bron: http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850c

Hier zie je een lijst met inputlags, lager is beter: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-usage/video-gaming/best.

[ Voor 24% gewijzigd door Jumpman op 11-03-2016 08:34 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
Jeetje wat een reacties... :D

Ik kan nu in ieder geval een duidelijke afweging maken tussen Full HD vs 4K en weet dat de optimale refreshrate lulkoek is.

Wat betreft de 4K ontwikkeling afgewogen tegen input lag + refreshrate, zoals jullie allemaal beamen, gaat mijn voorkeur sterk uit naar de W805C voor de beste combi wat betreft gaming en film.

Ik lees dat het geluid van dit toestel te wensen over laat, maar gelukkig heb ik een puik surround set O-)

Bedankt voor al jullie advies, ik heb voorlopig genoeg stof tot nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

sven240 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:09:
Jeetje wat een reacties... :D

Ik kan nu in ieder geval een duidelijke afweging maken tussen Full HD vs 4K en weet dat de optimale refreshrate lulkoek is.

Wat betreft de 4K ontwikkeling afgewogen tegen input lag + refreshrate, zoals jullie allemaal beamen, gaat mijn voorkeur sterk uit naar de W805C voor de beste combi wat betreft gaming en film.

Ik lees dat het geluid van dit toestel te wensen over laat, maar gelukkig heb ik een puik surround set O-)

Bedankt voor al jullie advies, ik heb voorlopig genoeg stof tot nadenken.
Het geluid van TV's laat altijd te wensen over :)
Het blijft geluid uit een compleet plat apparaat en dat heeft, in mijn oren, altijd een soort blikkerig geluid. Extern geluidssysteem is natuurlijk een veel beter idee.

Overigens doen de Sony's het qua geluid niet slecht vergeleken met andere fabrikanten en klinkt een TV programma nog best ok via de TV. (DWDD, journaal) Ga je films en series kijken, dan is het TV geluid tenenkrommend, maar dat is de reden dat ik er ook een veel duurder geluidssysteem aan hang, via ARC, dus met de AB van de TV doe je alles!

Veel plezier met je keuze, wat je keuze dan ook wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InEtVa
Bever! schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:27:
Ik meen die x8005 ook gewoon 100hz native? Klopt de pw wel?
Nope, echt maar 50hz. Zowel via Sony zelf doorgekregen als zelf getest :)
Pagina: 1